Fruit in je warme maaltijd!

19-01-2008 19:13 66 berichten
Alle reacties Link kopieren

Op de pizza doe ik altijd verse ananas, samen met ham, ansjovis en tomaatplakjes. Ook in een hartige taart wil ik nog wel eens ananas verwerken.

Uitgelekte mandarijntjes uit blik smaken heerlijk door een roomsaus voor over het vlees, of een kerriesaus of curry voor bij de rijst. Ze smaken heel goed door bijvoorbeeld de Balti van Patak.

Leo meldde op een ander topic perzik in je hartige taart, samen met spekjes. Lijkt me zalig!!

Wie doet dat nog meer, fruit in de warme maaltijd, en wat is jou recept?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Zo is't Pepexx!!

Het originele recept is met varkensvlees (hamlap) maar ik vind het met kipfilet eigenlijk lekkerder.
Heb weer even tussen mijn recepten gekeken en.. deze zijn lekker:

Met pruimen en appel:

Gevulde varkenshaas met pruimen en calvados

4 gewelde pruimen zonder pit

1 eetl. appelstroop

4 eetl. calvados

1 plak ontbijtkoek in blokjes

1/2 theel. gemalen kardamom

600 gram varkenshaasjes

25 gram boter

1 grote appel met rode schil

in steelpan pruimen met appelstroop, 1 eetl calvados ontbijtkoek en kardamom verwarmen. pureren met staafmixer, op smaak met zout en peper.

Varkenshaasjes horizontaal opensnijden (niet helemaal) en openleggen, pruimenvulling over de onderste laag van het vlees smeren. Varkenshaasjes dichtvouwen, dunne deel dubbelvouwen en met keukentouw vastbinden.

In koekenpan boter ver hitten. Als schuim wegtrekt vlees in pan leggen en met peper en zout bestrooien. Op een matig vuur in ca. 15 min. gaar en bruin bakken.

Intussen bij appel klokhuis eruit halen (appelboor) en appel in ringen snijden. Vlees uit pan halen (aluminiumfolie) . Appelringen zachtjes bakken in het vet, met spatel voorzichtig omdraaien. Appel op warme schaal of borden leggen. Bakvet afblussen met rest calvados, aanbaksels goed losroeren en jus op hoog vuur 1 min. laten inkoken. Vlees uit folie halen en in plakken snijden en naast de appel op de schaal of borden leggen. jus erover schenken

Met aardbeien:

Kipfilet met pitige aardbeiensaus

4 kleine maiskipfilets

2 el boter

scheutje olie

zout, peper

200 gr sjalotjes

1 teen knfolook, uit de pers

2 dl witte wijn

1 tl marjoraan

1 tl kipbouillonextract

250 gr aardbeien

2 el room

cayennepeper

Kipfilets in de hete boter met olie in 4 min bruinbakken. Met zout en peper bestrooien en warm houden. Sjalot en knoflook snipperen en fruiten. Wijn, marjoraan en bouillonextract toevoegen en tot de helft inkoken. Kipfilets met het vleesvocht in de saus leggen en 10 min laten stoven. De laatste minuut de gehalveerde aardbeien toevoegen. De room van het vuur af erbij roeren en saus met snufje cayenne op smaak brengen.

En door een salade kan bijna alle (zomer) fruit, heerlijk in combinatie met gerookte en gegrilde kipfilet, avocado en mozzarella.

Die rijst met kip en perziken van Tinus maak ik ook weleens en die is idd erg lekker!

Poez, even off-topic, maar er zaten geen liedjes bij de mail!!
Snap dr niks van Fachat. Ik probeer het nog een keer, maar dan 1 voor 1...
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ze druppelen binnen Poez! Thanx! Hij zit op nr5 nu!
Kip/Perzik/Mango Shoarma

300 gr kipfilet

1 mango

klein blikje perziken

grote beker creme fraiche

1 bakje champignons

6 shoarmabroodjes

kerrie

peper/zout

bakboter

Kip kleinsnijden en kruiden met kerrie, peper en zout. Snij de perziken, mango en champignons in plakjes. Bak de kip snel bruin. Voeg de champignons toe. Meng de creme fraiche met de perziken en de mango en 3 eetlepels kerrie. Voeg dit mengsel toe aan de kip. Niet laten koken. Shoarmabroodjes verwarmen in oven of broodrooster en opdienen.

Pilaf

3/4 personen:

500 gramkipfilet braden.

1 rode paprika

200 gram champignons

1/2 literblik perziken (ook het sap)

1 flesje chilisaus calve,

1 theelepel sambal

een scheut ketjap manis

zout en peper

teen knoflook (uitgeperst)

Kip in stukjes snijden en bakken. In andere pan de paprika en de champignons bakken. Als alles gaar is, alles bij de kip voegen.Dan de rest van de ingredienten erbij doen, 10 minuten sudderen, laatste 2 minuten de perziken toevoegen

Lekker met rijst of macaroni.

Stoofpot

Voor 4 personen:

500 gr riblappen (in blokjes)

3 plakken ontbijtkoek (in stukken)

1 flesje bier

4 bosuitjes

4 gedroogde pruimen (vierendelen)

250 gr cherrytomaatjes (halveren)

1 zure appel (in blokjes)

Vlees kruiden en op hoog vuur aan alle kanten aanbakken. Uien, 1 plak ontbijtkoek, pruimen en het flesje bier toevoegen. Deksel op de pan en 2.5 uur laten stoven. Als het vlees gaar is de tomaten, appel en rest van de ontbijtkoek toevoegen. Nog 10 minuutjes laten pruttelen en klaar.

Serveren met pasta of Turks brood
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Ik hou wel van fruit in warme gerechten.

Maar ik mis de kersen nog....

Een lekkere ovenschotel met kip, kerrie, kersen in bladerdeeg. Ik geloof ook wel bekend als Kip in de Hoed!
hmm, ik heb iets te snel geroepen dat ik niet van fruit hou in mn warme eten. Deze week nog mn favo pannekoeken gehad: appel, rozijnen, kaneel en bruine suiker, en banaan met chocopasta.

Vorige week nog een heerlijke salade gemaakt met spekjes en appel.

Ook wiltofsalade met appel vind ik lekker en ook doe ik vaak fruit door een pastasalade.

En stoofpeertjes met vlees en aardappels, niet echt fruit ín je warme maaltijd, meer fruit bíj je warme maaltijd. Dus das eigenlijk offtopic
En patat met appelmoes, Revival?
Ik vind hier dingen van.
Ik vind mexicaanse kip (waar ananas in zit) lekker, pannenkoek met kaas en banaan, bobotie met gedroogde abrikozen of banaan, exotisch recept van gehakt met gebakken banaan en gele rijst, gister gehakt met abrikozen en pistachenootjes in een pitabroodje met saus gegeten. Ook in een tortilla is fruit erbij lekker. Hartige taarten zijn lekker met fruit; gehakt, spinazie, abrikozen, (evt. aardappelpuree) en geraspte kaas.

Ja ik heb veel recepten met fruit maar het lekkerste blijf ik vinden met perzik, banaan, ananas, mango en abrikoos.

Je kan daar ook heerlijke warme sausen mee maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
runderstoofpot met fruit

runderlappen in blokken

ui

1,5 eetlepel kerriepoeder

klein scheutje azijn

bananen

appel

sinaasappel

Vlees bruin bakken, uien erbij. Na tijdje kerriepoeder erbij , ff meebakken.

Dan scheutje azijn en wat water erbij, Lekker tijd laten sudderen.

Laatste 15 min het in stukjes gesneden fruit erbij.

Lekker met aardappels en rode kool (met appel )
ja, appelmoes bij de warme maaltijd, dat eet ik al van kinds af aan... mn moeder riep altijd gekscherend dat ik het zelfs door de soep deed
Ik vind het echt smerig, fruit in mijn warme maaltijd.

Een tosti of pizza hawai of kip met zoetzure saus of koe loe yoek of dat soort dingen waar overal fruit in zit, ik vind het echt niet te pruimen.

Voor mij alleen maar gewoon normaal koud fruit en niet door een of andere saus of door mijn zuurkool :(
quote:revival schreef op 20 januari 2008 @ 17:26:

ja, appelmoes bij de warme maaltijd, dat eet ik al van kinds af aan... mn moeder riep altijd gekscherend dat ik het zelfs door de soep deed Ik doe het letterlijk door de tomatensoep. Het recept een keer van een chinese kok gehad hoe je die chinese soep zo lekker zoet en dik krijgt. Gembersiroop en een beetje appelmoes was zijn tip. Iedereen die het hier eet vind het lekker, erna vertel ik wel wat ik erdoor heb gedaan.
Kip met tutti frutti

Tutti Frutti wellen in water

Kip (in stukjes) aanbraden met zout en peper

Tutti frutti erbij met bakgember

lekker laten koken

saus aanmaken met maizena

rijst erbij, maar aardappels kan ook

heerlijk!
Later is nu
quote:sue2 schreef op 21 januari 2008 @ 12:23:

Ik vind het echt smerig, fruit in mijn warme maaltijd.

Een tosti of pizza hawai of kip met zoetzure saus of koe loe yoek of dat soort dingen waar overal fruit in zit, ik vind het echt niet te pruimen.

Voor mij alleen maar gewoon normaal koud fruit en niet door een of andere saus of door mijn zuurkool :(

Precies, smerig is het.

Ik vind het ook zo zonde. Zit je iets lekkers te eten, kom je opeens een stuk ananas tegen. Getver.

Ook appelmoes of stoofpeertjes bij het warme eten vind ik vies.

Het enige wat ik wel eens doe is vlees marineren in gemalen kiwi. Je vlees wordt daat extreem mals van. Voor het bakken haal ik dan wel de kiwi weer van het vlees.
Ananas door een roerbakschotel met kip. Gecombineerd met een pittige saus erg lekker.

Perzikschijfjes door een pakje nasivlees/nasigroente, met zoetzure saus.

Boboti: een ovenschotel met gehakt, appel en abrikozen.

Varkenshaasje of varkensbraadstuk met appel gecombineerd is een klassieker. Evenals wild (konijn, reerug, haas) met tutti-frutti en/of cranberrysaus.

Of jachtschotel: restjes wild of rundvlees met aardappelpuree en (zelfgemaakte) appelmoes.

En wat te denken van draadjesvlees met stoofpeertjes?
En vergeet niet rode kool met appeltjes, mmmmmm.

Wat niet een warme maaltijd is maar wel lekker voor de verandering is een witlofsalade. Bittere uit de witlof halen, witlof in stukjes snijden. Daarbij stukjes appel, augurk, walnoten, wat kruiden, (evt. blokjes of stukjes ham) en een honingmosterdsaus dressing doorheen. Echt lekker.

En zomers een salade met bijv. sinasappel, manderijn, aardbijen, mango, enz. Veel lekkere salades zijn daar mee te maken. Toch maak ik die meestal niet s'winters.
In mijn tuinblaadjes worden nog wel eens fruitbomen of -struiken aanbevolen, waarvan je het fruit niet 'zo' kunt eten maar waar je wel compôte van kunt maken. "Leuk" ,denk ik dan, maar waarbij eet je zoiets? Is het echt de moeite waard om daar zoveel tijd en moeite in te stoppen? Ik koop het nooit dus ik heb geen idee. Ook schrik ik een beetje terug voor de hoeveelheden suiker die er in gaan. Wat doen jullie met compôte?
Ik vind hier dingen van.
brr warme vruchten brr

Ik heb daar echt niks mee. Ookal klinken de recepten lekker, ik probeer het niet.
Niemand een antwoord op mijn vraag?
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 22 januari 2008 @ 22:22:

In mijn tuinblaadjes worden nog wel eens fruitbomen of -struiken aanbevolen, waarvan je het fruit niet 'zo' kunt eten maar waar je wel compôte van kunt maken. "Leuk" ,denk ik dan, maar waarbij eet je zoiets? Is het echt de moeite waard om daar zoveel tijd en moeite in te stoppen? Ik koop het nooit dus ik heb geen idee. Ook schrik ik een beetje terug voor de hoeveelheden suiker die er in gaan. Wat doen jullie met compôte?

Lekker als saus bij schnitsels, bij rollade, kipfilet, balletje gehakt, gebraden rosbief enz. Als je niet van kaassaus houdt ook lekker bij broccoli en bloemkool, aardappelkroketjes of gebakken aardappeltjes.

Als een saus gebruiken waar je anders jus of een andere saus gebruikt.
Aha, in die richting . Zou je daar ook een suikervrije variant van kunnen maken?
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 24 januari 2008 @ 15:06:

Aha, in die richting . Zou je daar ook een suikervrije variant van kunnen maken?

Oei, dat weet ik niet. Ik heb laatst iets gemaakt maar met suiker. Maar fruit bevat natuurlijk ook suikers, mag je die wel hebben?

Ik heb geen recept zonder suiker, hoewel, ik heb het suikervrije candidiasis kookboek, ik zal even voor je kijken of er een recept bij zit.

Als er een in staat dan schrijf ik het voor je over en plaats ik het hier.

Misschien hebben anderen wel een recept.
quote:Sabeltandcavia schreef op 24 januari 2008 @ 15:06:

Aha, in die richting . Zou je daar ook een suikervrije variant van kunnen maken?Ja dat kan. Je kunt bijv. een suikervrije compote maken en die invriezen. Het smaakt veel minder zoet. Als je suikervrij gewend bent is het wel lekker, voor iemand die wel suiker eet smaakt het wat vlakker.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Er staat niet echt een apart stukje over fruit inmaken, ik zie zo even snel een nagerecht van perencompote met vanillevla. Een nagerecht met mangopuree.

Bij sausen staat Appelmoes, stoofperen, mangosaus, bosbessensaus, frambozendressing.

Bij soepen staat nog wat met fruit.

Er staat alleen niet bij hoe en wat over het fruit. Bovenstaande recepten zijn wel zonder suiker. Ik heb "het heden ik" kookboek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven