Fruit in je warme maaltijd!

19-01-2008 19:13 66 berichten
Alle reacties Link kopieren

Op de pizza doe ik altijd verse ananas, samen met ham, ansjovis en tomaatplakjes. Ook in een hartige taart wil ik nog wel eens ananas verwerken.

Uitgelekte mandarijntjes uit blik smaken heerlijk door een roomsaus voor over het vlees, of een kerriesaus of curry voor bij de rijst. Ze smaken heel goed door bijvoorbeeld de Balti van Patak.

Leo meldde op een ander topic perzik in je hartige taart, samen met spekjes. Lijkt me zalig!!

Wie doet dat nog meer, fruit in de warme maaltijd, en wat is jou recept?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Banaan en ananas in de oosterse keuken.

Appel door gebakken aardappels of rode kool.
vorig thuis maakte mijn moeder altijd rijst met kip en ananas en dan met satesaus of kerriesaus. Ik maak het zelf heel af en toe, maar doe er dan wel bijv spercieboontjes bij zodat er toch nog iets van groente bij zit

@MV ik wil heel graag jouw recept voor tomatensoep!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb trouwens laatst bobotie gemaakt met appel en ananas, was erg lekker. Ik denk dat het met banaan ook lekker is, ga ik de volgende keer proberen.
quote:eleonora schreef op 19 januari 2008 @ 20:22:

[...]

Perzik lekker in een laag onder 't een of ander doen in de lasagna Poezebeest, dat is verukkelijk.

Ja, de ham wordt knapperig en zout en dan een rijpe, zoete mango erbij, meid, je smaakpapillen maken koprollen van de pret.

Ben je een zachte kaasliefhebber (ikzelf niet), doe dan ditte, met die ham en dan zachte salade en wat rucola, scheur een mozarellabol uit elkaar en dan mango er door. Wat balsamico glaze of olie en de balsamicoazijn en je schijnt een culinair orgasme te krijgen.Klinkt lekker, ben dol op mozarella. Maar wat bedoel je precies met zachte salade? en met ditte bedoel je de ham bakken...?
Foto is slecht, mijn eigen foto ben ik kwijt.

Meloen gevuld met zalm-rijstsalade.

Nodig voor 4 personen;

- 125 g (pandan)rijst (ik vind gele rijst of notenrijst lekkerder)

- zout en (versgemalen) peper

- 200 gr. Gravad lachs (gemarineerde zalm)

- 2 bosuitjes

- 1 ½ eetlepel limoensap

- 1 eetlepel sojasaus

- 1 eetlepel olijfolie (extra vierge)

- 3 eetlepels medium sherry

- 2 kleine galiameloenen

- 1 bakje tuinkers

Bereiden;

Rijst met zout volgens gebruiksaanwijzing gaarkoken en laten afkoelen (ik hou meer van warme rijst dus laat het niet helemaal afkoelen). Intussen zalm in reepjes snijden. Bosuitjes schoonmaken en in dunne ringetjes snijden. Limoensap, sojasaus, olie en 1 lepel sherry door rijst scheppen. Zalm en bosui erdoor mengen. Op smaak brengen met peper en zout.

Meloenen halveren en pitjes verwijderen. Met meloenbolletjessteker zoveel mogelijk bolletjes uit meloenhelften scheppen helften tot op ca 1 cm van de wand uithollen.

Meloenbolletjes besprenkelen met rest van sherry. Bolletjes door zalmrijst scheppen. Rijstsalade in meloenhelften scheppen. Tuinkers erboven fijn knippen. Lekker met veldsla. Serveren met ciabatta.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik houd er ook niet van, het zoete overheerst zo dat je de rest niet proeft. Het doet me denken aan vroeger, dat je overal appelmoes bij gooide, zodat je het eten niet hoefde te proeven, soort wegspoelen dus, brrrr.

Ik ben helemaal van de hartige dingen. Lust wel graag fruit, maar dan gewoon puur de vrucht.
Zeetong à la Picasso

Benodigdheden:

4 personen

8 tongfilets van 75 gram

1 grote sinaasappel

4 schijven ananas

1 banaan

2 bolletjes gember

1 ei

1 eetlepel melk

50 gram paneermeel

225 gram bakboter

4 halve bigareaux

1/2 dl ananassap

1 eetlepel citroensap

Bereiding:

Schil 1 grote sinaasappel heel dik samen met de buitenste vliesjes. Snijd het vruchtvlees tussen de vliezen los en wip de partjes eruit.

Laat 4 schijven ananas uit blik uitlekken en bewaar het sap.

Pel 1 banaan en snijd deze in plakjes.

Snijd twee bolletjes gember in dunne plakjes.

Roer in een diep bord 1 ei los met 1 eetlepel melk en strooi in een ander bord 50 gram paneermeel. Haal de tongfilets eerst door het ei en dan door het paneermeel. Bak de vis in een koekenpan in 150 gram bakboter op een matig vuur in ca. 4 minuten goudbruin en gaar. Keer ze halverwege voorzichtig met een spatel of een pannenkoekmes. Schep de vis voorzichtig op een voorverwarmde schaal en houd deze warm op een pan met heet water. Bak in de schoongemaakte koekenpan in 75 gram bakboter het fruit, behalve de gember, lichtbruin. Leg dit samen met de gember bij de vis. Garneer de ananas met 4 halve bigareaux. Giet een halve deciliter ananassap en 1 eetlepel citroensap in de koekenpan bij de fruitaanzetsels en roer deze los. Giet dit over het vis-fruitmengsel
mandarijnpartjes in de witlofsalade
Ik ben gek op fruit, maar niet door de warme maaltijd. Er gaat hooguit een appeltje door de salade en cranberrysaus bij het wild. Oja, een lepel marmelade door de hertenstoofpot maar da's geen echt fruit tuurlijk.

Soms wat citroen of limoen door een stoofpot voor het zuur (dat maakt het vlees mals) en citroen/limoenschil natuurlijk.

Ben wel gek op meloen met ham als voorafje, gegrilde perziken als dessert (het liefst met mascarpone, maar da's baggervet) maar geen ananas op de pizza, geen mandarijntjes door de saus, geen tong Picasso etc.

Oja, canard a l 'orange daar maak ik een uitzondering voor. Maar dan heb je geen warme sinasappelpartjes, maar het sap in de saus.

Voor een simpele, snelle en goedkope versie:

Wikkel kippenlevertjes in dun gesneden bacon

leg ze in een ovenschaal

giet daar vers sinasappelsap bij, wel flink wat hoor

kwartiertje in de oven
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Dit recept heb ik eergister gemaakt. Kalkoenschnitsel met bloemkool en banaan, overgoten met amandelboter.

*
evyblissy wijzigde dit bericht op 11-12-2009 11:59
Reden: stom traag forum
% gewijzigd
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Tosti met banaan, kaas en kaneel, yum!

Verder vind ik fruit vooral lekker in sausjes of door salade. Vriend had laatst salade gemaakt met kalfszwezerik, gamba's, sla, frambozen en een dressing van frambozen. Heerlijk!
Oja en mijn "mexicaanse" kip (met ananas) is erg lekker. Is niets Mexicaans aan maar mijn moeder noemde het zo. Gemarineerde kip met ananas, atjar tjampoer, tomatenpuree end en met gele rijst.

Warme fruit? Vind ik afschuwellijk. Fruit moet voor mij gewoon lekker koud zijn.

Enige 'fruit' wat ik weleens in de lasange of pasta gooi zijn rozijnen.
Heel simpel: rozijnen en stukjes appel in de zuurkool. Samen met ui, prei en gehakt. Aardappelpuree om het af te maken.
...en nootmuskaat en een beetje mosterd voor de smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven