Geld & Recht alle pijlers

Strafbaar?

12-06-2011 11:12 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het volgende:

Mijn vriendin kijkt wel eens op de MSN van haar kinderen. Daar leest ze dat het vriendje (17) van haar dochter (14), het kind wel erg onder druk zet met seksuele vragen over zelfbevrediging e.d.

Het laatste wat ze las was dat hij het tijd vond om verder te gaan.......

Mijn vriendin wil natuurlijk niet dat haar dochter er achter komt dat zij de MSN leest maar ze wil haar dochter ook beschermen.

Hoeveel is eigenlijk strafbaar is zo'n situatie, want elders op het internet lees ik dat vingeren met een minderjarige al strafbaar is, want nog geen 16, en op ander forums lees ik dan weer dat het niet strafbaar is als het meisje toestemming gaf.

Wat doe je als ouder om je kind te beschermen?
quote:toetyfroety schreef op 12 juni 2011 @ 11:35:

[...]

Mmm, ik had eigenlijk mijn vriendin geadviseerd dat ze die jongen moest benaderen en hem eens erop wijzen dat hij strafbaar is. (heeft ze niet gedaan).Dat zou ik wel bizar vinden. Die jongen is ook alleen aan het ontdekken en gewoon botergeil.
@TO

Wat erg dat je vriendin de gesprekken tussen haar dochter en d'r vriendje stiekem leest. Bizar.

[...]

Mmm, ik had eigenlijk mijn vriendin geadviseerd dat ze die jongen moest benaderen en hem eens erop wijzen dat hij strafbaar is. (heeft ze niet gedaan).Maar het is toch haar vriendje? Van dat meisje?
quote:summerbreeze21 schreef op 12 juni 2011 @ 11:34:

Tsja, op mijn 14e was ik ook aan het ontdekken. Op mijn 15e had ik voor het eerst sex. Het hoort erbij.. bij opgroeien en groter worden.

Hoewel ik begrijp dat het moeilijk is je kleine meisje groot te zien worden denk ik dat je er als moeder weinig invloed op hebt. Als ik terug kijk denk ik dat ik er geen boodschap aan had gehad als mijn moeder mijn privacy had geschonden en daar over wil praten. Op die leeftijd zet je je toch af tegen je ouders. Denk ik Tsja, ik ben zelf als wat ouder en wij begonnen met een kusje toen we 16 waren, mijn eigen kinderen begonnen wel met seks toen ze 17 waren, als het eerder was had ik daar toch geen weet van. In die tijd hadden we nog geen internet.
quote:toetyfroety schreef op 12 juni 2011 @ 11:29:

[...]

Kan zijn, maar je wil toch ook weten of je kind niet misbruikt wordt.Misbruiken vind ik wel erg ver gaan, het is haar vriendje. Grenzen stellen zal ze toch echt zelf moeten doen, dat kan de moeder niet voor haar doen. Sterker nog, als haar moeder dat voor haar doet zal ze de volgende keer in dezelfde valkuil stappen.

[...]

Mmm, ik had eigenlijk mijn vriendin geadviseerd dat ze die jongen moest benaderen en hem eens erop wijzen dat hij strafbaar is. (heeft ze niet gedaan).Leuk hoor. Zal haar dochter vast leuk vinden. Daarmee bereik je alleen maar dat ze haar helemaal niks meer vertellen, en het stiekem gaat gebeuren.
quote:_yellowlove_ schreef op 12 juni 2011 @ 11:38:

[...]

Maar het is toch haar vriendje? Van dat meisje?

Ja, ik zie nu wel dat dat zo gaat tegenwoordig, maar goed wij waren dus bezorgd. Misschien zou je dan echt je kind moeten verbieden om een vriendje te hebben met 14 jaar. Daar begint heden ten dagen ook geen ouder meer aan.

Vind het ook leuk dat ze zo jong een vriendje hebben, maar dat het meteen al zo ver moet gaan.
quote:toetyfroety schreef op 12 juni 2011 @ 11:38:

[...]

Tsja, ik ben zelf als wat ouder en wij begonnen met een kusje toen we 16 waren, mijn eigen kinderen begonnen wel met seks toen ze 17 waren, als het eerder was had ik daar toch geen weet van. In die tijd hadden we nog geen internet.

Tsja, de een is er wat eerder bij dan de ander toch. Kleine meisjes worden groot.

Bizar genoeg had mijn vriend voor het eerst sex op zijn 11e.. Dat is ook extreem vroeg, maar ja hij vond het geweldig.
Inderdaad zeg, dit is normaal pubergedrag, geen zedenzaak. Bezorg die puber even een doodschrik, zeg Door dit soort akkefietjes leren meisjes wat hun grenzen zijn, en jongens wat meisjes' grenzen zijn. Dit is normaal, niet vies, slecht of misdadig.
quote:Beauke schreef op 12 juni 2011 @ 11:39:

[...]

Leuk hoor. Zal haar dochter vast leuk vinden. Daarmee bereik je alleen maar dat ze haar helemaal niks meer vertellen, en het stiekem gaat gebeuren.Daarom heeft ze het dus niet gedaan.
Je kan beter los van dit voorval je dochter bij brengen dat ze wat seks aangaat nooit iets hoeft te doen waar ze zelf geen zin in heeft. Als ze haar dochter dat nu pas gaat bijbrengen is je vriendin wel wat laat.

Vind het echt shocking dat ze die MSN berichten leest. Vind je dat zelf niet raar van je vriendin, niks over gezegd? Leest ze ook brieven die niet voor haar bedoeld zijn of d'r dochters dagboeken? Heel apart dit.
Door haar dingen te gaan verbieden geef je juist het signaal af dat ze fout bezig is en dat is het niet. Je seksualiteit ontdekken is normaal en moet niet afgekeurd worden omdat mama er niet aan toe is.
quote:summerbreeze21 schreef op 12 juni 2011 @ 11:40:

[...]

Tsja, de een is er wat eerder bij dan de ander toch. Kleine meisjes worden groot.

Bizar genoeg had mijn vriend voor het eerst sex op zijn 11e.. Dat is ook extreem vroeg, maar ja hij vond het geweldig.

Kan zijn, ik ben zelf een keer getongzoend door een buurman van mij (een man van in de 50) en ik dus 14.

Ik vond het smerig en voelde mij violated. Pas kort geleden las ik dat elke keer als iemand in een lichaamsopening zit, er al van verkrachting sprake is. Ik heb het destijds met niemand besproken, niemand die het geloofd zou hebben, dacht ik. Wel de buurman for ever gemeden.
quote:toetyfroety schreef op 12 juni 2011 @ 11:43:

[...]

Kan zijn, ik ben zelf een keer getongzoend door een buurman van mij (een man van in de 50) en ik dus 14.

Ik vond het smerig en voelde mij violated. Pas kort geleden las ik dat elke keer als iemand in een lichaamsopening zit, er al van verkrachting sprake is. Ik heb het destijds met niemand besproken, niemand die het geloofd zou hebben, dacht ik. Wel de buurman for ever gemeden.Dat is toch iets heel anders en niet te vergelijken met dochter van je vriendin.
Tja, je kunt vriendjes wel gaan verbieden. Maar ze kan ook seks hebben met een willekeurig iemand. Nu groeit ze er samen met iemand naar toe. En als zij nog niet verder wil gaan, dan moet ze dat zelf aangeven. Als ouder kun je daar alleen maar open over zijn. Het blijft echter dochters eigen verantwoording. Ik zou in elk geval het vriendje niet gaan aanspreken. Wordt de situatie vast niet beter van!

[...]

Ik vond het smerig en voelde mij violated. Pas kort geleden las ik dat elke keer als iemand in een lichaamsopening zit, er al van verkrachting sprake is. Ik heb het destijds met niemand besproken, niemand die het geloofd zou hebben, dacht ik. Wel de buurman for ever gemeden.Dit heeft toch niets te maken met de situatie waarin de dochter van je vriendin zit? Ik dat je jouw ervaringen teveel projecteert op de dochter van je vriendin.
quote:Iwannalive schreef op 12 juni 2011 @ 11:41:

Je kan beter los van dit voorval je dochter bij brengen dat ze wat seks aangaat nooit iets hoeft te doen waar ze zelf geen zin in heeft. Als ze haar dochter dat nu pas gaat bijbrengen is je vriendin wel wat laat.

Vind het echt shocking dat ze die MSN berichten leest. Vind je dat zelf niet raar van je vriendin, niks over gezegd? Leest ze ook brieven die niet voor haar bedoeld zijn of d'r dochters dagboeken? Heel apart dit.Ze doet dit bij al haar kinderen, sinds MSN zijn er toch geen dagboeken meer of schrijven mensen brieven. Ik vind het niet zo shocking omdat er regelmatig op TV gewaarschuwd wordt voor pedo's die via computer afspraakjes maken met je kind.
quote:summerbreeze21 schreef op 12 juni 2011 @ 11:42:

Door haar dingen te gaan verbieden geef je juist het signaal af dat ze fout bezig is en dat is het niet. Je seksualiteit ontdekken is normaal en moet niet afgekeurd worden omdat mama er niet aan toe is.

Idd.

Niks verbieden, alleen laten weten dat zij op haar 14de wat dat aangaat zelf kan voelen waar ze aan toe is. Dus niet haar vriend die bepaalt en ook niet haar mama.

[...]

Ik vond het smerig en voelde mij violated. Pas kort geleden las ik dat elke keer als iemand in een lichaamsopening zit, er al van verkrachting sprake is. Ik heb het destijds met niemand besproken, niemand die het geloofd zou hebben, dacht ik. Wel de buurman for ever gemeden.

Ja, dat is fout, erg fout. Dat van die buurman.

Maar 2 pubers die elkaar ontdekken is heel iets anders.
Ah toetyfroety toch Wat een smeerkees die buurman! Kan me voorstellen dat je daar mee zat, en zit

Wat betreft een vriendje hebben, ik ben 27, en toen ik 14 was was ook niemand daar mee bezig van mijn vrienden. Het is inderdaad een nieuwe tijd enzo, waarin men jonger kennelijk relaties aangaat.

Ik zou als ik die moeder was wel praten met haar dochter over seks, en over dat je nooit iets hoeft te doen tegen je zin in, en dat ze altijd aan mag kloppen als er iets is. Zoiets. En gewoon af en toe een dergelijk gesprekje weer aanhalen.
quote:Miek_ schreef op 12 juni 2011 @ 11:45:

[...]

Dit heeft toch niets te maken met de situatie waarin de dochter van je vriendin zit? Ik dat je jouw ervaringen teveel projecteertNee lieverd ik reageerde op iemand anders die hier schreef dat haar man seks had op zijn 11de en het heerlijk vond.
quote:toetyfroety schreef op 12 juni 2011 @ 11:46:

[...]

Nee lieverd ik reageerde op iemand anders die hier schreef dat haar man seks had op zijn 11de en het heerlijk vond.Maar die had geen sex met zijn 50jarige buurvrouw hoor..
Lastige kwestie, want het is puber gedrag in moderne tijden. Toch geloof ik wel dat je een kind mag beschermen tegen mogelijk onwenselijk gedrag via internet. Volwassenen weten vaak al geen grenzen aan te geven, laat staan pubers.

Mijn kind heeft een eigen computer met internet. Beginnende puber. Voorwaarde voor het geven van deze middelen is controleerbaarheid. Daar stemde hij mee in. Dit betekent niet dat hij nooit meer wat stiekems doet en dat hoort er ook bij. Maar het betekent wel dat als ik wat tegenkom (en ik check absoluut niet vaak, alleen bij ander gedrag) dat ik het wel bespreekbaar kan maken.

Stiekem bestrijden met stiekem werkt niet.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je als moeder die zich blijkbaar zorgen maakt de msn van je puberdochter gaat lezen hoor. Privacy prima, maar een kind van 14 is toch net ff wat kwetsbaarder dan een van 20 (bij wijze van spreken). Als je er in een gewoon gesprek niets uitkrijgt, en het dan zo doet, om toch een vinger aan de pols te houden. Ik vind het allemaal zo bizar nog niet hoor. Ken het kind in kwestie ook niet, dus geen idee hoe zelfstandig en "rijp" die al is.

Alleen, nu zit je dus wel met een dilemma... en zomaar zeggen dat ze haar msn heeft gelezen gooit de mogelijkheid tot gesprek helemaal over boord natuurlijk. Maar als je telefoon en computer s avonds van de kamer haalt, dan weet dat kind ook wel dat er iets aan de hand is natuurlijk, die is ook niet gek. Misschien toch maar gewoon eens open (in ieder geval " opener" ) kaart spelen? In ieder geval serieus gesprek aangaan en langs de huisarts voor de pil.
quote:_yellowlove_ schreef op 12 juni 2011 @ 11:46:

Ah toetyfroety toch Wat een smeerkees die buurman! Kan me voorstellen dat je daar mee zat, en zit

Nou daar zit ik niet meer mee hoor, ik ben al zo oud.....maar lief van je.

Wat betreft een vriendje hebben, ik ben 27, en toen ik 14 was was ook niemand daar mee bezig van mijn vrienden. Het is inderdaad een nieuwe tijd enzo, waarin men jonger kennelijk relaties aangaat.

Ik zou als ik die moeder was wel praten met haar dochter over seks, en over dat je nooit iets hoeft te doen tegen je zin in, en dat ze altijd aan mag kloppen als er iets is. Zoiets. En gewoon af en toe een dergelijk gesprekje weer aanhalen.Ja, mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven