Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Ik las laatst op het forum dat de dochter van een forumster enorm gepest werd maar dat de school niets deed, ook niet toen zij in aktie kwam. Veel beloftes maar weinig daden.

Die dochter ging toen maar naar een andere school. Helaas komt dat dus ook nog steeds voor.
quote:mispunt schreef op 09 juni 2011 @ 22:18:

Ik vind haar ook iets onsympathieks over zich heen hebben. Hoewel begrijpelijk, heb ik wel het idee dat ze er van geniet om aan dit programma mee te doen, haar pesters het eens flink betaald te zetten en vervolgens uit Nederland te vertrekken. Ik weet niet, ze is heel bitter. Die vrouw van twee weken geleden (geloof ik) vond ik zo zielig, daar moest ik zelf haast van huilen. Dat heb ik met deze vrouw totaal niet. Ik vind haar een beetje "naar".Juist. Dat vind ik dus ook. Een hele nare vrouw, zwelgend in zelfmedelijden en verschrikkelijk rancuneus. Bovendien niet in staat om te zien dat die kinderen van toen misschien wel heel anders zijn nu. Het waren immers kinderen.
Dat is toch geen excuus. Ook kinderen weten wat ze doen, al overzien ze de lange termijn consequenties dan niet.

Dit is nog jong zeer voor haar, dus begrijp ik best dat ze nog vol wrok zit.
Haar wrok zegt heel veel over haarzelf, maar dat heeft ze niet door, want ze ziet alleen het slachtoffer in zichzelf. Ze geniet ervan, van die uitzending, dat straalt er van af.

Dat je iets naars hebt meegemaakt maakt je sowieso nog geen beter persoon ofzo Het is je immers alleen maar overkomen, heb je niks voor hoeven doen.

Ik vind haar een hele nare, negatieve uitstraling hebben, en ook zij zou nu beter moeten weten. Want ook zij is geen kind meer.
quote:iris1969 schreef op 10 juni 2011 @ 12:31:

[...]

Ik denk zelf dat het pesten nog even groot is als vroeger, maar dat er cyberpesten bij is gekomen i.p.v. op het schoolplein treiteren zoals vroeger. Heel veel kinderen en pubers schijnen hier enorme last van te hebben.

Niet alleen kinderen en pubers...

Ook volwassenen kunnen iemand het leven zuurmaken. En wat Lilalinda zegt: Ook op fora gebeurd het.
@ mien:

ik weet beter dan mijn pestverhalen aan rtl4 te slijten en ik geloof idd dat een kind niet compleet besef heeft van verantwoordelijkheid over gevolgen van pesten maar 2 pesters namen in deze uitzending toch wel als volwassenen de handschoen op en boden oprechte excuses aan, waar ze voor te prijzen zijn.

als je zoveel wrok koestert als deze vrouw kun je beter niet aan dit soort programma's meedoen, daar blijf ik bij en ik blijf ervan overtuigd dat ze de pesters even lekker wilde stangen en laten lijden door de deelname aan dit programma, wat haar een soort onaangename vermenging van dader en slachtoffer maakt, ik bedoel je kunt ook met die herinneringen afsluiten door andere wegen te bewandelen.
Ja precies, Princessetamtam, haar motieven waren overduidelijk onzuiver en niet ter loutering ofzo. Dat maakt haar geen prettig mens. Ze is overigens de enige in deze serie bij wie ik dit gevoel had, de anderen gingen er op een heel andere manier mee om. Die reactie van met name die Johannes had ze totaal niet zien aankomen, omdat die bepaald niet de boeman bleek zoals zij hem na al die jaren nog steeds van hem maakte. Daarnaast blijft het een eenzijdig verhaal, maar dat geldt eigenlijk voor elke aflevering.
Als ik zie hoe ze eruit ziet terwijl ze pas 26 is dan kan ik mij wel voorstellen dat het een buitenbeentje was en dus een makkelijk pestobject. Ik vond haar absoluut niet sympathiek maar vind het ook heeeel erg sneu als iemand zo gepest wordt. Dan moet niemand gebeuren.
tuurlijk is dat sneu voor haar, ik vind dat niemand gepest mag worden, laat dat duidelijk zijn.
Die Anita had beter in therapie kunnen gaan. Sorry dat ik het zeg maar volgens mij is ze nog steeds sociaal onhandig en blijft ze teveel in het verleden hangen.

Niemand verdient het om gepest te worden (ik ben overigens zelf ook gepest) maar bij Anita kreeg ik een heel apart gevoel.

Als je 20 jaar na dato op de vlucht slaat naar Canada voor pestkoppen van 20 jaar geleden, sorry maar dan is er iets goed mis. Therapie had veel verschil kunnen maken denk ik.

Johannes vond ik een sympathieke jongen.
quote:VivaPepsi schreef op 10 juni 2011 @ 17:11:

[...]

Niet alleen kinderen en pubers...

Ook volwassenen kunnen iemand het leven zuurmaken. En wat Lilalinda zegt: Ook op fora gebeurd het.Yep.
Het gebeurt hier zeker op het Viva-forum. Als een nietsvermoedende student een verzoek tot medewerking aan een onderzoek plaatst of iemand een oproep plaatst om te stemmen op haar baby, dan springt er een hele horde bovenop. Waarbij reacties als "Leren studenten tegenwoordig niet meer begrijpend lezen?!??" en "OMG wat een vreselijke naam heeft jouw baby" nog betrekkelijk mild zijn.

Jammer. Vooral omdat het 'probleem' volgens mij veel beter kan worden aangepakt door bijvoorbeeld de gebruikersregels nog eens duidelijk in beeld te brengen wanneer iemand zijn allereerste topic plaatst of sneller te modereren.
Eigenlijk is zijn de vrimibotopics hier ook een vorm van pesten, want dan duikt ook iedereen massaal op een nietsvermoedende nieuwe TO om deze uit te lachen en belachelijk te maken voor hun eigen lol en reken maar dat deze persoon er geen plezier aan beleeft.
Ik kijk dit programma ook op donderdags en lees daarna vaak in dit topic. Maar nu wil ik wel even wat reageren.

Ten eerste valt mij de groepsdynamiek en daaruit volgend gedrag naar de gepeste op. Vaak geeft een van de aangewezen pesters aan zelf ook gepest te zijn en niet opnieuw gepest te willen worden en daarom dus zelf maar is gaan pesten. Kennelijk heerst er, in welke sociale omgeving dan ook toch een soort van pikorde. Dit hoeft natuurlijk niet uit te monden in pesterijen maar overal is er wel iemand "de laagste in rang" en dan maakt het volgens mij geen snars uit wat je draagt en of je je aan de groep aan kunt passen; als ze het op je gemunt hebben wordt je toch wel gepest.

Ten tweede vind ik het bijzonder dat de dame in deze laatste aflevering zo negatief beoordeeld wordt door een aantal hier. Aan haar motieven wordt getwijfeld en haar emigratie wordt bestempeld als een vlucht (en alle andere redenen waarom ze emigreert, bijvoorbeeld omdat haar man canadees is en heimwee heeft ofzo, wordt voor het gemak even vergeten. Ik krijg een hele nare bijsmaak van al die forummers die zeggen haar onsympathiek te vinden, haar motieven niet te vertrouwen en het gewoon een domme doos vinden. Dit komt behoorlijk over alsof de dame in kwestie als ze deze forummers zou ontmoeten nog steeds niet geaccepteert zou worden en m.i. ben je dan geen haar beter dan haar pesters. Ook al is een volwassene raar of altijd nog sociaal onhandig, dan is dat nog geen reden om je zo over iemand uit te laten.Heeft iemand van jullie er wel eens bij stil gestaan dat het voor sommige mensen een heel lang proces is om dit te verwerken? Misschien is Anita over 10 jaar wel die sympathieke vrouw die vrede heeft met haar verleden, net als de andere deelnemers? (waarvan overigens ook een paar voluit ervoor uitkwamen dat ze de pesters ook een portie ongeluk wensten, maar die mochten daar kennelijk wel voor uitkomen...).

Heeft iemand wel eens het boek "Al Het Water Van De Zee" van Greet Beukenkamp gelezen? Zeer indrukwekkend boek over een gepeste jongen. Goed boek voor je zoon of dochter, ook als hij/zij niet gepest wordt of pester is.
Mooie post. Blijkbaar wordt je als gepeste eerder zielig gevonden als je aardig bent en er nu geheel vredig tegenover staat. Wrok is bljkbaar uit den boze en sociaal vreemd zijn wordt nog steeds niet geaccepteerd.
Ze zegt toch zelf dat ze mede door het pesten naar Canada wil? Ze denkt blijkbaar dat Canada een soort Utopia is waar de buurvrouw nooit over haar zal roddelen of de melkboer nooit zal fluisteren dat ie haar maar een rare vindt. Menselijke interactie is overal ongeveer hetzelfde hoor. En als je naar de andere kant van de wereld verhuist kun je maar beter werken aan je sociale interactie, anders hoor je er als buitenlander zeker niet bij.
ik veroordeel anita niet omdat ze sociaal onhandig is en ook niet omdat ze wrok koestert, ik heb in al mijn postings over deze uitzending gezegd dat RTL4 haar geen dienst bewijst door dit programma met haar te maken cq het haar zelfs had kunnen schaden ipv helpen als ze ook aan collectief geheugenverlies en onwil om hun verontschuldigingen aan te bieden hadden geleden, zoals zoveel andere pesters in de reeks.

ze gaf zelf aan dat ze mede emigreerde zodat haar kinderen niet met de kinderen van de pesters in een klas zouden komen te zitten, nou dan lijkt het me toch duidelijk dat het pesten haar nog in zijn greep heeft en die greep haalt canada niet weg, hoe ver het ook is, je gaat immers nooit op reis zonder jezelf.
Dan zou RTL geen van de gepeste kandidaten een dienst bewijzen want hoe je het ook went of keert, ze doen allen uiteindelijk mee aan dit programma omdat ze heel stiekem niets liever willen dan excuses en omdat ze nog altijd enige wrok hebben. Als ze geen wrok zouden voelen hoef je niet jezelf te confronteren met de pesters, feitelijk is dat gewoon een vorm van zelfkwelling. Overigens lijkt het me heel menselijk en normaal dat je zo'n verleden moeilijk los kunt laten, maar diegenen die hun verleden achter zich hebben gelaten en de pesters hebben vergeven doen niet mee aan zulk soort programma's. Anita is dus geen uitzondering op de kandidaten die al geweest zijn, al doen jullie wel alsof dat zo is. Er waren ook kandidaten die niet meer in hun oude woonplaats woonden, maar zoveel km verderop aan de andere kant van nederland, die zullen ook niet of nauwelijks geconfronteerd worden met hun vroegere pestkoppen, maar dat wordt zeker niet gezien als vlucht?
quote:JerneyKaagman schreef op 12 juni 2011 @ 18:41:

Dan zou RTL geen van de gepeste kandidaten een dienst bewijzen want hoe je het ook went of keert, ze doen allen uiteindelijk mee aan dit programma omdat ze heel stiekem niets liever willen dan excuses en omdat ze nog altijd enige wrok hebben. Als ze geen wrok zouden voelen hoef je niet jezelf te confronteren met de pesters, feitelijk is dat gewoon een vorm van zelfkwelling. Overigens lijkt het me heel menselijk en normaal dat je zo'n verleden moeilijk los kunt laten, maar diegenen die hun verleden achter zich hebben gelaten en de pesters hebben vergeven doen niet mee aan zulk soort programma's. Anita is dus geen uitzondering op de kandidaten die al geweest zijn, al doen jullie wel alsof dat zo is. Er waren ook kandidaten die niet meer in hun oude woonplaats woonden, maar zoveel km verderop aan de andere kant van nederland, die zullen ook niet of nauwelijks geconfronteerd worden met hun vroegere pestkoppen, maar dat wordt zeker niet gezien als vlucht?

tuurlijk is dat zo, JK, het programma buit de ellende van het pesten uit om een show erom heen neer te zetten, RTL is geen liefdadigheidsinstelling, ze willen er gewoon geld aan verdienen.

niet iedereen die van maastricht naar groningen verhuist is ''op de vlucht'' voor zijn/haar verleden, je kunt er ook heel andere redenen voor hebben, een groter huis kunnen kopen of een baan.

anita benoemde het als een van de redenen om naar canada te gaan, dat is een feit.
quote:JerneyKaagman schreef op 12 juni 2011 @ 13:02:

Ten tweede vind ik het bijzonder dat de dame in deze laatste aflevering zo negatief beoordeeld wordt door een aantal hier. Aan haar motieven wordt getwijfeld en haar emigratie wordt bestempeld als een vlucht (en alle andere redenen waarom ze emigreert, bijvoorbeeld omdat haar man canadees is en heimwee heeft ofzo, wordt voor het gemak even vergeten. Ik krijg een hele nare bijsmaak van al die forummers die zeggen haar onsympathiek te vinden, haar motieven niet te vertrouwen en het gewoon een domme doos vinden. Dit komt behoorlijk over alsof de dame in kwestie als ze deze forummers zou ontmoeten nog steeds niet geaccepteert zou worden en m.i. ben je dan geen haar beter dan haar pesters. Ook al is een volwassene raar of altijd nog sociaal onhandig, dan is dat nog geen reden om je zo over iemand uit te laten.Heeft iemand van jullie er wel eens bij stil gestaan dat het voor sommige mensen een heel lang proces is om dit te verwerken? Misschien is Anita over 10 jaar wel die sympathieke vrouw die vrede heeft met haar verleden, net als de andere deelnemers? (waarvan overigens ook een paar voluit ervoor uitkwamen dat ze de pesters ook een portie ongeluk wensten, maar die mochten daar kennelijk wel voor uitkomen...).

Ik heb opnieuw naar de uitzending gekeken, en ik kom tot de conclusie dat dit bovenstaande waar is. Ik vind die vrouw ook niet onsympathiek. Dat ze een mes zou willen gebruiken vind ik het enige negatieve. Ik geloof niet dat ze het mes daadwerkelijk tegen iemand anders wil gebruiken dan tegen zichzelf (zij heeft een aantal keren aan zelfmoord gedacht).

Een tijd geleden was er een uitzending. Een van de pesters had willen komen, maar hij lag met lever- (of andere?) problemen in het ziekenhuis. Ik had totaal niet de gedachte van "Net goed!", maar ik vond het oprecht heel vervelend voor hem die ziekte te hebben, en dat staat m.i. los van het feit dat hij vroeger gepest heeft. Als er nu één van de grootste pestkoppen met een terminale ziekte in het ziekenhuis ligt, vind ikzelf dat ook heel vervelend voor hem of haar. De gedachte of het geval "Net goed!" zou enorm met mijn geweten botsen.
World of Warcraft: Legion
Ik zag het laatst voor het eerst en vond het een raar programma. Ten eerste pretendeert RTL 4 integer met de situatie om te gaan, gepeste mensen te willen helpen. De vrouw in het programma vertelt dat ze zelfmoordneigingen had, haar ouders wisten het niet en de presentator vindt dat ze dat eerst aan haar ouders moet vertellen voordat het uitgezonden wordt. Vervolgens gaan ze mee om alles te filmen. Laat ze dat lekker prive doen.

Ook merk je aan alle kanten dat de gepeste vrouw nog steeds erg in de knoop zit, ze is nooit geholpen met haar problemen en heeft denk ik een licht trauma opgelopen. Ze kon de situatie totaal niet relativeren met als gevolg dat ze nog steeds met het idee rondliep dat de pestkoppen meedogenloze monsters waren en zij het slachtoffer. Ik vond het nogal lullig dat ze tegen een van die jongens zei dat zijn pestgedrag de druppel was, de oorzaak waardoor ze aan zelfmoord dacht. Dat vind ik een zware beschuldiging, een zware last die je aan iemand geeft. Ik begrijp dat ze die jongens duidelijk wil maken wat ze hebben aangericht, maar iemand had haar moeten beschermen.

Dat ze geen idee heeft hoe ze met haar problemen moet omgaan bewijst dat ze meedoet aan dit programma en naar Canada wil emigreren. Het is volgens mij erg zwaar om een nieuw leven op te bouwen in een vreemde cultuur waar je niemand kent.

Ik denk dat het programma alleen nut heeft voor mensen die hun pestverleden verwerkt hebben en een ontmoeting met de pestkoppen als afsluiting zien van een hoofdstuk in hun leven. De programmamakers hadden wat mij betreft verstandiger moeten omgaan met deze vrouw, ze hadden advies kunnen vragen aan een psycholoog of deskundige of kunnen aanbieden haar te helpen op een andere manier. Het laat zien dat rtl4 gewoon een programma wil maken dat scoort.
Jolan-80, je zal ergens gelijk hebben dat rtl niet integer omgaat met deze mensen omdat ze eigenlijk meer uit zijn op sensatie dan op het welzijn van de deelnemers, maar zie ook mijn eerdere post een paar posts boven de jouwe: als mensen hun pestverleden al verwerkt hebben gaan/ hoeven ze zich echt niet meer op te geven voor dit programma want die behoefte heb je dan niet meer lijkt me.

Verder zet ik ook mijn vraagtekens bij dat gebabbel met die ouders steeds. Waarom in hemelsnaam zou je je ouders nog willen vertellen dat je destijds zelfmoordneigingen had? Omdat rtl dat wil, maar voor jezelf en je ouders is dat onnodig en zeer pijnlijke informatie. Ik zie er de meerwaarde niet van om die ouders alsnog te laten weten dat je als kind/tiener eraan dacht jezelf van kant te maken. Destemeer omdat de ouders daar helemaal geen invloed op hadden en ze zich alleen maar ongelukkig en machteloos zullen voelen na een dergelijke boodschap. Tranentrekkerij, dat is het gewoon. Hopelijk bereikt dit programma wel het enige juiste doel, namelijk dat mensen en kinderen in gaan zien hoe laag en sneu het is om anderen op wat voor manier dan ook te kwetsen en te vernederen.
quote:iris1969 schreef op 09 juni 2011 @ 22:15:

[...]

Niet meer precies kan ik me wel voorstellen, maar velen houden zich helemaal van de domme en dat vind ik wat onwaarschijnlijk, want ze hebben toch jarenlang behoorlijk gepest en er van genoten.

Ik geloof ook dat ze de consequenties niet overzagen, maar ik denk dat kinderen best weten dat ze verkeerd bezig zijn als ze zo heftig pesten. Ze deden het moedwillig omdat ze dan macht hadden.Zoiets heet in de psychologie 'repressie'. Dan 'vergeet' je dingen die slecht zijn, je plaatst het als het ware buiten je bewustzijn zodat je er, zij het als pester of gepeste, geen last meer van hebt. Dus het kan wel.Of het ook echt zo is bij al die pesters in het programma... dat betwijfel ik heel erg.
Time spent with a cat is never wasted
Nu op nederland 3 programma over pesten.
Hè wat jammer, ik lees het nu pas. Was het interessant?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven