Gezondheid alle pijlers

Verstandskiezen: tips/ervaringen?

12-06-2011 13:27 31 berichten
Hoi allemaal,

Misschien is hier al een topic over, sorry in dat geval!

Momenteel komt mijn 3e verstandskies door, echt een rotgevoel! Het gekke is dat de eerste twee (onderste) vorig jaar zijn doorgekomen, maar vervolgens niet zijn doorgegroeid. D'r zitten dus onderin twee verstands-stompjes. Bovenin zit 1 zeurderige plek waar een stompje aan het doorkomen is, en aan de andere kant zit een bobbel onder mijn tandvlees waar geheid de volgende doorheen gaat breken.

Mijn vraag: wat kan ik doen tegen dat zeurderige gevoel? Kinderen krijgen een bijtring, maar die heb ik niet. Ik moet leren voor een tentamen en dat lukt dus niet omdat die kies maar aan het zaniken is.

En: hebben meer mensen meegemaakt dat die dingen doorkwamen en vervolgens niet groeiden? Moet ik naar de tandarts? Ik heb ooit een beugel gehad dus ben ook wel bang dat de boel weer scheef groeit. Mijn achterste kiezen (bovenin) zijn toen namelijk naar achteren getrokken met bandjes om plek te maken voor de voortanden, maar dat zou betekenen dat mijn verstandskiezen en er nu onder komen en mijn achterste kiezen omhoogdrukken... of niet?
Als je verstandskiezen niet doorgroeien , dan moet je hoogstwaarschijnlijk naar de kaakchirurch die ze dan operatief verwijdert. Je kan het ook nog even aanzien en kijken of ze toch niet nog groeien, dan kan de tandarts ze gewoon trekken.

Voor het zeurderige gevoel kun je een pijnstiller nemen, maar of dat helpt kan ik niet beloven.
Ha Willemeen,

meestal is dat pas te zien met een foto die de tandarts maakt. Mijn verstandskiezen hebben er ook 1.5 jaar over gedaan om door te komen. Als ik er last van had deed ik een watje met 1/3 waterstofperoxide en 2/3 water en dan kauwde ik erop (beetje viezig he?), maar dan deed het iig geen pijn meer.

Mijn tanden werden ook zo weggedrukt dat ik ze inderdaad heb laten trekken. Ik vond het zo zonde dat mijn tanden weer scheef gingen staan. Mijn kiezen kwamen in principe goed door, dus het hoefde niet.

Ze zijn getrokken en het was echt niet eng of erg. Ze stonden wel mooi recht (ook de wortels). Ze waren er zo uit!

Dus laat even bij de halfjaarscontrole bij de tandarts een foto maken en dan kan de tandarts meer zeggen. Je moet niet je mooie gebit laten verpesten door die kiezen hoor, dan kan je ze beter laten trekken!!
Alle reacties Link kopieren
Dit heb ik ook gehad. Ook hetzelfde beugel-verhaal. De enige oplossing is: naar de tandarts/kaakchirurg en laten trekken. Die twee 'stompjes' zijn wel degelijk hele kiezen; waarschijnlijk groeien ze scheef, onder je tandvlees dus, waardoor het lijkt alsof ze klein zijn, en duwen ze tegen je andere kiezen aan, waardoor je pijn krijgt. Tenminste, dat was bij mij het geval. Je moet ze dan echt laten trekken, omdat het tot ontstekingen kan leiden. Maar laat het eerst ff checken bij de tandarts voor ik je bang heb gemaakt. :-S

Voor nu: ibuprofen slikken
Dankjulliewel! Maar ik vraag me af: moet ik dan preventief naar de tandarts of wachten tot die dingen narigheid gaan veroorzaken? Ik ga niet elk half jaar naar de tandarts, word gewoon niet zo vaak uitgenodigd... hoe zit dat eigenlijk?

En als het op trekken/verwijderen aankomt... moet je dan wel of niet verdoven? Ik heb nog nooit iets gehad, alleen tandsteen verwijderen en dat vond ik al knap onplezierig. Maar een verdoving schijnt ook geen jodelahiti te zijn.

En als het operatief moet worden verwijderd, hoe lang heb je daar last van? En wordt dat vergoed?
Hmm mijn zusje dacht ook dat het wel ging en toen was het flink gaan ontsteken (met heel veel pijn). Pas na antibiotica en pijnstillers konden ze eruit gehaald worden. Eén groot drama. Ik heb ze preventief laten trekken en dat ging moeiteloos (maar ze waren wel al door! daar zit misschien het verschil).

Dus als ik jou was zou ik toch even een afspraak maken! (vooral als je er zo'n last van blijft houden).

Verdoven is peanuts! Je voelt een prikje (3x) en meer niet. Het gekke vond ik dat je geen gevoel meer hebt in je tong en wang. Mijn moeder is gewoon meegeweest bij de kaakchirurg en zat zo te kwebbelen met de stagiaires en assistenten dat ik alleen maar daar naar luisterde. En toen waren ze er al uit.

Bij mij is het vergoed door de zorgverzekering ja.
De volgende dag was ik weer aan het werk, maar wat ik al zei: bij mij stonden ze goed en werd er niet gesneden (wel een hechting omdat het gat zo groot was).

Ik kreeg preventief antibiotica (voor 2 dagen) en ibuprofen waar ik helemaal high van werd. Maar dat heb ik eigenlijk niet nodig gehad. Ik vond het echt heel erg meevallen.
Hmm okee dankjewel, dan maak ik binnenkort maar eens een afspraak met de tandarts. Wat een gedoe zeg. Kun je wel gewoon werken/studeren na het trekken, of ben je meteen een week uit de running?
Oh ik lees je bericht nu pas haha, sorry!
quote:willemeen schreef op 12 juni 2011 @ 13:35:

Dankjulliewel! Maar ik vraag me af: moet ik dan preventief naar de tandarts of wachten tot die dingen narigheid gaan veroorzaken? Ik ga niet elk half jaar naar de tandarts, word gewoon niet zo vaak uitgenodigd... hoe zit dat eigenlijk?

En als het op trekken/verwijderen aankomt... moet je dan wel of niet verdoven? Ik heb nog nooit iets gehad, alleen tandsteen verwijderen en dat vond ik al knap onplezierig. Maar een verdoving schijnt ook geen jodelahiti te zijn.

En als het operatief moet worden verwijderd, hoe lang heb je daar last van? En wordt dat vergoed?

Maak een afspraak en laat foto's maken.

Trekken doen ze vaak in het ziekenhuis, tenzij de tandarts er goed bij kan, ze gezond zijn en door zijn.

Bij mij groeide ze scheef en was alleen een heel klein puntje door.

Dan verdoven ze de zooi, snijden het open en trekken de kies.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Meteen naar de tandarts om foto's te laten maken.

Wat trekken betreft: dat hangt helemaal van de stand van je kies af. Het is wel altijd met verdoving, voel je niks van, echt niet. Soms zijn de kiezen er zo uit, soms moet er eerst gezaagd worden om er bij te komen (zoals bij mij, aargh). Bovenste kiezen gaan meestal gemakkelijker dan onderste. Naderhand heb je veel pijn en krijg je een enorme bult en blauwe plek op je wang, alsof je geslagen bent. De ergste pijn is na een week weg. Wond goed schoonhouden. Het klinkt allemaal erg vies, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, want hoe langer je wacht, hoe minder leuk het wordt.

(Bij de meeste tandartsen is het zo dat je een afspraak maakt en na je afspraak meteen eentje voor over een half jaar.)
Ja bij mij ging het prima. Ik sta voor de klas en de kinderen vonden het heel interessant dat mijn kies eruit was gehaald. Ik had hem meegenomen. En ze vonden het fascinerend! net een haaientand!! (mooi met de wortel eraan). Haha, het was zo lollig . Ze konden niet geloven dat er zo'n grote kies in je mond kon zitten!

Nee, echt maak je geen zorgen. Vraag wel even bij de tandarts welk ziekenhuis ze adviseren. Bij mij hadden ze een duidelijke voorkeur (ikazia, rotterdam). Dat is mij echt heel erg goed bevallen.

Oh en ik heb meteen twee afspraken achter elkaar gemaakt. Eerst de ene en twee weken later de ander. Ging bij allebei goed.
Oh ja! Mocht het tot trekken komen en het is in de ochtend, eet dan goed.

Ik had niet gegeten (werd om 8:30 geholpen) en had echt enorme trek daarna.

Kon helaas m'n mond een paar uur niet ver genoeg open doen.

En je mag ook een paar uur niet eten dacht ik.
Hmm okee, tandjes op mekaar dan maar (toepasselijk haha). Het komt eigenlijk nooit uit hè, zoiets. Ik ga receptiewerk doen deze zomer, ze zien me aankomen met mijn huiselijk geweldwang. Naja wat moet dat moet!

Mijn moeder zei 't ook al, maar van die onderste twee heb ik helemaal geen last, die doen geen pijn en de een staat er volgens mij sowieso recht in, want ik voel vier gelijke bobbeltjes (dus echt als het topje van een kies). Ze doen alleen pijn als ze doorkomen, zoals nu linksboven. Ik had gehoopt dat ze konden blijven zitten, maar ik moet het gewoon aan de tandarts vragen inderdaad.
quote:Tickel schreef op 12 juni 2011 @ 13:50:

Oh ja! Mocht het tot trekken komen en het is in de ochtend, eet dan goed.

Ik had niet gegeten (werd om 8:30 geholpen) en had echt enorme trek daarna.

Kon helaas m'n mond een paar uur niet ver genoeg open doen.

En je mag ook een paar uur niet eten dacht ik.Da's een hele goeie! Maar moet je niet nuchter zijn voor de verdoving dan? Ik heb ooit buisjes gehad onder volledige narcose en mocht beslist niets eten vooraf, anders zou ik misselijk worden.
quote:willemeen schreef op 12 juni 2011 @ 13:56:

[...]

Da's een hele goeie! Maar moet je niet nuchter zijn voor de verdoving dan? Ik heb ooit buisjes gehad onder volledige narcose en mocht beslist niets eten vooraf, anders zou ik misselijk worden.

Nee hoor, het is geen narcose, maar een plaatselijke verdoving.

Edit: bij een narcos krijg je een beademingsslang in je keel, als je gaat kotsen terwijl je "out" bent wordt het nogal ingewikkeld. Vandaar het nuchter zijn.
O boven trekken gaat sowieso veel makkelijker (van horen en zeggen). Dus dat is al één voordeel. Ze trekken ze trouwens nooit tegelijkertijd he? Want ze kunnen nooit je hele kaak in één keer verdoven. Dus je moet sowieso twee afspraken maken als je van allebei de kanten last hebt.

Nee je hoeft niet nuchter te zijn. Je gaat niet onder algehele verdoving. Als het mee zit gaat het zo:

Gaat u zitten: mevrouw Willemeen. prik prik prik. Wacht maar nog even 10min in de wachtkamer.

Na 10 min: gaat u maar zitten. Lapje erover. Wrik wrik, grijp. Plop. Kies eruit. Hechting erdoor heen. Klaar. Tot ziens mevrouw Willemeen.

Gewoon boterhammetje eten vooraf en zorgen dat er lekker appelmoes en yoghurt thuis staat. En een soepje zonder stukken.
quote:Koekblikje schreef op 12 juni 2011 @ 14:02:

O boven trekken gaat sowieso veel makkelijker (van horen en zeggen). Dus dat is al één voordeel. Ze trekken ze trouwens nooit tegelijkertijd he? Want ze kunnen nooit je hele kaak in één keer verdoven. Dus je moet sowieso twee afspraken maken als je van allebei de kanten last hebt.

Nee je hoeft niet nuchter te zijn. Je gaat niet onder algehele verdoving. Als het mee zit gaat het zo:

Gaat u zitten: mevrouw Willemeen. prik prik prik. Wacht maar nog even 10min in de wachtkamer.

Na 10 min: gaat u maar zitten. Lapje erover. Wrik wrik, grijp. Plop. Kies eruit. Hechting erdoor heen. Klaar. Tot ziens mevrouw Willemeen.

Gewoon boterhammetje eten vooraf en zorgen dat er lekker appelmoes en yoghurt thuis staat. En een soepje zonder stukken.

Ze trekken er wel 2 tegelijk, maar alleen aan dezelfde kant.

Onder ging bij mij erg moeilijk, had een hele bal van wondvocht onder m'n kaak hangen van het drukken.
quote:Koekblikje schreef op 12 juni 2011 @ 14:02:

Hahahaa ik lig even hardop dubbel, vriendlief trekt 1 wenkbrauw op...

Waarom is onder zoveel moeilijker dan?
Zit steviger in je kaak geloof ik. Weet het niet precies, maar het schijnt zo te zijn.

Maak je vooral niet te druk, laat het over je heen komen. Het is vreselijk zonde om je mooie beugelgebit hierdoor te laten verpesten. Dan maar even ongemak hierdoor.
Ja het liefst zou ik het er allemaal nu uit laten wrikken. Yucca zegt dat het vervelender wordt als je langer wacht, dus nu voelen die verstandskiezen als een stel tikkende tijdbommen in mijn mond (net als die klem in de mond van dat meisje, iemand Saw gezien?)

Maaaarja. Pinksterweekend, tentamenweek... daarna gaat het tring tring bij de tandartsassistente.

Iemand nog tips voor tijdens/na? Ik hoorde dus al eten vooraf en vloeibaar voer in huis hebben voor achteraf. Moet ik nog ijszakken in de koeling leggen, waterijsjes sabbelen of pure alcohol drinken ter desinfectie?
Ik vind de reacties over meteen laten trekken wat voorbarig eigenlijk. Ik geloof dat mijn verstandskiezen er in totaal wel een jaar of vijf over hebben gedaan om te volgroeien als het niet nog meer was. Heb heel lang met van die stompjes rondgelopen en nooit iets over gehoord van de tandarts.

Laatst weer foto's gemaakt en er is totaal geen reden om ze weg te halen totdat ik er misschien een keer last van krijg. Ga dat dus ook niet doen.
@ Tomatensoep: ik ben ook nog niet van plan om meteen een verwijderingsprocedure af te dwingen. Maar ik geloof dat het wel slim is om zo snel mogelijk door de tandarts te laten kijken wat wijsheid is. Van de onderste regionen heb ik geen last, die staan er ook grotendeels recht in en daar heb ik geen beugel gehad. Maar mijn bovenste kiezen zijn naar achteren getrokken voor de beugel, dus mogelijk groeien mijn verstandskiezen daar nu onder. Dat zou vervelend zijn, want alles staat nu zo mooi smetteloos recht.

En met de vakantie in het vooruitzicht, pleeg ik eventueel noodzakelijk onderhoud liever nu dan tijdens mijn drukke schoolweken in het volgende studiejaar.
Niet relevant, maar man, wat ben ik blij dat ik tot de mutanten-zonder-verstandskiezen behoor. Sterkte TO, ik hoop dat ze gewoon doorkomen zonder problemen!
quote:Tomatensoep schreef op 12 juni 2011 @ 14:16:

Ik vind de reacties over meteen laten trekken wat voorbarig eigenlijk. Ik geloof dat mijn verstandskiezen er in totaal wel een jaar of vijf over hebben gedaan om te volgroeien als het niet nog meer was. Heb heel lang met van die stompjes rondgelopen en nooit iets over gehoord van de tandarts.

Laatst weer foto's gemaakt en er is totaal geen reden om ze weg te halen totdat ik er misschien een keer last van krijg. Ga dat dus ook niet doen.

Ik hem mijn 2 bovenste ook nog, alleen omdat ze niet in de weg zitten én ik er goed bij kan met de tandenborstel.

Soms kun je er geen last van hebben, maar je moet ze echt wel goed kunnen poetsen.

Onderin was er geen ruimte voor (verkeerde stand van onderkaak) en groeide ze scheef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven