Gezondheid alle pijlers

Verstandskiezen: tips/ervaringen?

12-06-2011 13:27 31 berichten
Hoi allemaal,

Misschien is hier al een topic over, sorry in dat geval!

Momenteel komt mijn 3e verstandskies door, echt een rotgevoel! Het gekke is dat de eerste twee (onderste) vorig jaar zijn doorgekomen, maar vervolgens niet zijn doorgegroeid. D'r zitten dus onderin twee verstands-stompjes. Bovenin zit 1 zeurderige plek waar een stompje aan het doorkomen is, en aan de andere kant zit een bobbel onder mijn tandvlees waar geheid de volgende doorheen gaat breken.

Mijn vraag: wat kan ik doen tegen dat zeurderige gevoel? Kinderen krijgen een bijtring, maar die heb ik niet. Ik moet leren voor een tentamen en dat lukt dus niet omdat die kies maar aan het zaniken is.

En: hebben meer mensen meegemaakt dat die dingen doorkwamen en vervolgens niet groeiden? Moet ik naar de tandarts? Ik heb ooit een beugel gehad dus ben ook wel bang dat de boel weer scheef groeit. Mijn achterste kiezen (bovenin) zijn toen namelijk naar achteren getrokken met bandjes om plek te maken voor de voortanden, maar dat zou betekenen dat mijn verstandskiezen en er nu onder komen en mijn achterste kiezen omhoogdrukken... of niet?
quote:Blyt schreef op 12 juni 2011 @ 14:22:

Niet relevant, maar man, wat ben ik blij dat ik tot de mutanten-zonder-verstandskiezen behoor. Sterkte TO, ik hoop dat ze gewoon doorkomen zonder problemen!Haha, gefeliciteerd. Hoe oud ben je? Ik ben 23. Dacht rond mijn 20e ook dat ik tot de happy few behoorde...
Bij mij kwamen alle 4 de verstandskiezen niet goed door en heb ik ze door de kaakchirurg laten verwijderen. Eerst 2 aan de ene kant en dan 2 aan de andere kant.

De onderkiezen zaten muurvast en die moesten er in brokjes uitgehaald worden, maar daar voel je geen pijn van door de verdoving. Er werd alleen enorm aan mijn hoofd getrokken en geschut en ik vond het onplezierig om zo lang met mijn mond opengesperd te moeten zitten (dat deed wat pijn aan mijn mondhoeken later).

Ik had totaal geen blauwe plekken op mijn wangen en na de verdoving ook maar weinig pijn, maar de hechtingsdraadjes waren walgelijk smerig van smaak (die zijn nu geloof ik anders), dus die heb ik er vroegtijdig zelf uitgehaald omdat ik er kotsmisselijk van werd. Niet zo slim, maar gelukkig ging het goed.

Ik kreeg ook een paar uur van die tampons in mijn wangen om het bloeden tegen te gaan en dat was wat vreemd praten, maar al met al viel het allemaal erg mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:willemeen schreef op 12 juni 2011 @ 14:26:

[...]

Haha, gefeliciteerd. Hoe oud ben je? Ik ben 23. Dacht rond mijn 20e ook dat ik tot de happy few behoorde...

Ik ben inmiddels 31, maar foto's hebben rond mijn 16e al uitsluitsel gegeven (mijn man is ook al zo'n mutantje, ik hoop dat wij onze genen aan ons kind hebben doorgegeven ).

Foto's zijn trouwens ook voor jou handig; een tandarts kan dan precies zien hoe je kies groeit.
Wauw, dan denk ik dat je wel veilig bent ja. Heerlijk moet dat zijn! Heb je nog wel een stuitje (rudiment van de staart die we ooit hadden)?

:D
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al gezegd. Maak gewoon even een afspraak maken met de tandarts (die maakt dan waarschijnlijk een foto).

Een van mijn verstandskiezen is maar een klein stukje doorgekomen en komt ook niet verder door volgens de tandarts. Zolang ik daar geen last van heb, kan het gewoon blijven zitten. Wel moet het goed schoon worden houden ivm kans op infecties.

Verder vond ik kiezen trekken (1 boven en 1 onder, niet tegelijkertijd) niet zo heel erg. Geen blauwe plekken en met paar pijnstillers, gekregen van de tandarts en niet allemaal gebruikt, had ik er niet zo heel veel last van. Ook kon ik vrij snel weer normaal eten.

Misschien kun je nu tegen het zeurderige gevoel ook een pijnstiller slikken.

Succes met leren!
Als ze scheef groeien moet je niet lang wachten, want dan beschadigen ze de kies die ernaast zit. Mijn bovenste verstandskiezen zijn recht gegroeid en toch getrokken. Bij mijn ene onderste verstandskies was slecht een klein puntje boven gekomen, op foto's bleek dat hij scheef in mijn kaak lag. Bij de kaakchirurg is ook van de kies die nog niet door was een foto gemaakt, en ook deze lag onder mijn tandvlees helemaal scheef. Deze zijn er uit gesneden. En gek, maar waar.. Van die onderkiezen die gesneden zijn had ik veel minder last. Waarschijnlijk omdat hier veel minder druk op heeft gezeten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven