Gezondheid alle pijlers

30ers dip

12-06-2011 18:30 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

sinds 12 maart ben ik 30

Op zich is daar niets mis mee.. Voor mijn verjaardag was ik er al weken druk.. 30... Moet ik nu echt volwassen worden en gedragen.. Als ik soms in tijdschriften verhalen lees van meiden die begin 20 zijn en al zo volwassen, dan voel ik me soms echt een klein meisje.. Ik voel me helemaal nog niet volwassen..

Maar nu heb ik gisteren DE uitnodiging gehad voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.. Ik ga er sowieso naartoe, het gaat om je eigen lijf en gezondheid..

Ik zie er alleen wel als een berg tegen op. Dan zit je daar in zo'n stoel, terwijl iemand bij je naar binnen zit te koekeloeren..

Wie heeft hier al ervaring mee? Viel het mee of viel het tegen?

Het liefst wil ik natuurlijk alleen maar positieve verhalen horen, maar ja zo werkt het niet altijd..

Ik hoor het wel.
quote:Zanne schreef op 12 juni 2011 @ 18:58:

[...]

Ja ik ben een vrouw.

Ik wist niet dat het een forumbug was.. Is de eerste keer dat ik lid ben van een forum.
quote:jufalet schreef op 12 juni 2011 @ 19:02:

[...]

Ik wist niet dat het een forumbug was.. Is de eerste keer dat ik lid ben van een forum.Geen probleem
quote:Lenthe81 schreef op 12 juni 2011 @ 18:58:

Ik word eind van dit jaar trouwens 30. Ik vind het wel leuk eigenlijk. Vind het alleen opvallend dat ik nu al zo teken. Had ik niet verwacht ofzo. Heb je dat ook? Huid word lelijker en sneller wallen/ moe gezicht? Heb ook 2 rimpels in voorhoofd. Maak me er niet erg druk om maar vind het wel jammer. Mijn innerlijk vind ik juist opknappen met de jaren (0:Mijn aftakeling is vanaf mijn 40e begonnen, want hoewel mijn figuur nog net als vroeger is wordt mijn gezicht magerder en dan lijk je gelijk een stuk ouder vind ik .
Ja dan verwachte ik het ook pas! Niet dat het dan leuk is (0;
Ik word volgende week dinsdag ook 30!!! Doet een klein beetje pijn! Zeker ook omdat ik me nog totaal geen 30 voel. Eerder 23 ofzo. Ik heb het gevoel dat het 20 zijn echt voorbij gevlogen is! Maar goed, ik heb dus ook een uitstrijkje moeten laten maken. Ik had de oproep in april gekregen en ik ben gelijk gegaan. Het valt echt 100% mee. De assistente deed het bij mij, en het is zo gebeurd. De uitslag kreeg ik na 3 weken. Dan kon ik bellen naar het telefonische spreekuur. Maar als het niet goed was hoorde je het eerder al. Ik vind het ouder worden ook wel weer erg leuk. Het is alleen zo jammer dat de laatste 10 jaar echt voorbij gevlogen zijn!!!
Kan iemand me eens uitleggen wat er zo erg is aan volwassen zijn/worden?

Wat bedoel je daar dan mee?

In mijn ogen ben je volwassen als je achter jouw keuzes staat, die consequenties ook aanvaardt. Is dat dan zo erg?

Volwassen zijn betekent toch niet dat je niet meer de slappe lach mag hebben of eens een keer gek doet???
Ik denk dat de verantwoordelijkheden (zoals bijvoorbeeld vaste baan, hoge hypotheek, jarenlang getrouwd en 3 kinderen) velen afschrikt. Het is dan niet meer zo dat alle opties nog open staan en dan je kunt gaan en staan waar je wilt.
quote:judith210681 schreef op 12 juni 2011 @ 19:19:

Ik word volgende week dinsdag ook 30!!! Doet een klein beetje pijn!

Alvast gefeliciteerd!

Het is ook niet zo dat ik het een heel groot drama vind 30.. Maar het klinkt zoveel ouder dan 20..
Ik heb laatst een thuistest hiervoor ontvangen. Gedaan en was erg goed te doen. Vraag eens bij de HA of je die niet kan krijgen. Het kan zijn dat het nog experimenteel was (al was de uitslag wel goed en betrouwbaar) en dat ik blijkbaar in een proef zat ofzo (heb nergens om gevraagd of aan meegedaan hoor, kreeg het gewoon in de bus). Maar zo te zien zijn ze dus hier mee aan het testen. Wie weet dat dit standaard is de volgende keer dat je weer moet.

Maar afgezien daarvan is het echt piece of cake. Even doorbijten en 5 min later sta je weer buiten. Bedenk maar continue dat het voor een goed doel is.

Laat verder de wereld lekker kletsen. Zeker over dat zwanger en volwassen worden. Loslaten die handel en zorg dat je je leven leidt zoals jij dat wilt. (mits je geen schade aan je omgeving aanbrengt uiteraard)
Denk ook de verantwoordelijkheden. Heb het zelf niet, maar kan me er denk wel wat bij voorstellen. Als je 16 bent en je maakt een foute keus is het omdat je jong bent. Als je 44 bent word je afgerekend. Alle opties staan nog open als je jong bent, als je je leven vast legt met partner, kinderen en koophuis. Streep je wat dingen af. Als je een opleiding afgerond hebt en een baan hebt kun je dat niet makkelijk meer omgooien. Dat kan benauwend voelen.
@jufalet bedankt voor je felicitatie! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb het zelf ook! Het is niet wereldschokkend dat je 30 wordt, maar het klinkt zo oud in eens. Ik weet niet. Het is denk ik een gevoel. Ik merk nu ook dat mijn lachrimpels in mijn gezicht wat dieper worden! hahaha Dat soort dingetjes. Heb jij dat ook al??
@ Judith210681: ja daar heb ik ook steeds meer last van. Heb het ook op mijn voorhoofd, fronsrimpels.. En als we bij de kapper zijn haalt de kapster er steeds vaker een grijze haar uit..

Wat ik ook merk is dat ik steeds minder goed tegen een nachtje stappen kan. We niet heel vaak meer stappen, maar als we een keer naar een feest gaan heb ik wel een aantal dagen nodig om bij te komen.
Hahahaha Vroeger ging ik voordrinken en nu voorslapen!!
Je kunt ook niet gaan. De gezondheidswinst van het bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker is nooit bewezen (maar dat is op groepsniveau en als individu voelt dat toch anders: ik ben uiteindelijk ook gegaan. Ik vond het niet erg. Het doet geen pijn het is hooguit wat gênante plek om iemand anders met een borsteltje in te laten roeren, maar ach, het is haar werk...)
quote:VotesforLeo schreef op 12 juni 2011 @ 18:44:

Ik vond 30 worden een cadeautje, vond het echt leuk en heb ook een topjaar gehad. Mijn 30ers dip is eigenlijk sinds m'n 34e. Dat ik denk: wat the f...heb ik nu eigenlijk bereikt in m'n leven (en da's best veel). Maar ik vind het niet mijn beste jaren. Op naar de 40 Herkenbaar, al ben ik geen 34, maar die gevoelsmatige dip heeft weinig met leeftijd te maken, als wel met het kritisch kijken naar jezelf en je leven op een gegeven moment. En soms kan dat zelfkritische een aardige dip veroorzaken.
Wees blij dat je de 30 gezond en wel gehaald hebt
Ik ben in januari 30 geworden, en mag volgende week voor mijn bevolkingsonderzoek, ik weet dat het hun werk is maar toch zit ik er niet om te springen

Verder herken ik ook wel wat je zegt. Ik had echt zoiets van dat ik ineens volwassen 'moet' worden, echt weten wat ik wil, huisje-boompje-beestje enz.

Maar ik weet ook dat ik blij mag zijn met wat ik heb en ik leef gezond en gezellig, de rest komt vanzelf wel

31 - 32 enz worden, lijkt me wel steeds erger......
Ik herken het wel hoor. Ben alweer een paar maandjes 30, maar ik voel me in mijn doen en laten ook nog 25. Ik ben gewoon niet zo volwassen als sommige om mij heen van 30. Ik word ook nog vaak rond de 25 geschat. Ook kijk ik altijd nog wel tegen ouderen op en dan bedenk ik mezelf: Ik ben ook 30!! Dus waarom zou ik tegen iemand opkijken. Maar zo voel ik dat gewoon.

Het uitstrijkje heb ik ook gehad. Zag er best tegenop, maar ik voelde er eigenlijk niets van. En ik had een bevalling meegemaakt, dus ik had zoiets van: Pijnlijker dan dat kan het niet zijn van onder ;).... De assistente deed het bij mij, en zij doet zoiets natuurlijk bijna dagelijks. Ze stelde me ook gerust en ik vertelde haar ook gewoon dat ik er wel tegen op zag. Maar het is echt zo gepiept! Als je denkt dat het misschien gevoelig kan worden dan is het al klaar.

Je moet gewoon gelijk een afspraak maken, dan ben je er van af en hoef je er niet meer tegen op te zien!

Succes!
Ik ben ook net 30 geworden en zie ook steeds meert lijntjes als ik in de spiegel kijk.

Heb er gelukkig nog geen dip van ofzo hoor

Ik heb net de dokter gebeld en ga morgen voor het eerst een uitstrijkje laten maken. Vind het ook wel een beetje eng maar als ik het hier zo lees lijkt het me ook zo gepiept.

Vond de tip om iets langs aan te trekken echt heel goed! Was ik zelf niet opgekomen maar ik doe lekker een jurkje aan, dan hoef ik niet in m'n dikke blote putjeskont door die behandelkamer te lopen
Ja vond het toen zo fijn! Hahaha Had er van te voren niet aan gedacht maar was toen blij mee (0:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven