Iemand verstand van Hedera?

21-04-2010 22:30 66 berichten
Klimop, ik ga het tegen gaasmatten aanzetten om zo een schutting van klimop te krijgen.

Ik moet zo'n 600 plantjes kopen en wil natuurlijk niet dat ik iets verkeerd doe en de plantjes het slecht doen.

Op tuingebied ben ik een complete flapdrol dus wie kan me zeggen hoe ik het 't beste kan doen?

Geul graven langs de hele schutting, beetje compost erin, beetje wateren en weekje laten staan, geultje graven, klimopjes erin en dicht met potgrond? Nog mest erbij of zo?
hehehe Booyaaaaah ik heb er geen 600. Ik moet het eigenlijk ff wijzigen in de OP want die 600 zijn zoals later een paar keer gezegd voor 3 buren ook. Mijn tuin had er 200 op een kleine 50 meter schutting. Nou ja nog steeds veel dus 4/meter maar het doet niet wat het moet doen.

thaisweetchili ja dat doe ik inderdaad dus dan zou hij ineens moeten "gaan" zeg maar? Nou ik water vrolijk verder en kom hier gezellig vloeken over 2 jaar

We hebben een elektrische heggenschaar en als mijn partner de hedera schutting bij zijn moeder doet (20meter) 3x per jaar, is hij zo klaar. Wel een bak vol maar we hebben een grote groene bak en gratis storten tot 1000kg/jaar bij de gemeente dus dat kunnen we wel kwijt.

Ach nou jaaa jullie kunnen me straks fijn uitschateren als ik hier kom janken hoeveel chloor ik moet gebruiken om die monsters uit te roeien
@twompie

Onze schutting is nu pas echt mooi dicht aan het groeien en we zitten in het 3e jaar. Gewoon blijven vlechten en regelmatig snoeien, dan komt het echt goed.
Alle reacties Link kopieren
Hedera is de grootste troep die er bestaat in de tuin. Binnen 10 jaar is alles overwoekerd. Ga voor een Haagbeuk of een beukenhaag. Nog mooier is een afwisselende haag met beuk, meidoor,sleedoor,hondsroos etc. Dan heb je een veelkleurige afscheiding die vanaf maart bloeit!

Je kunt er ook Jasmijn of liguster tussendoor zetten.

Rob de tuinman

N.B.

Een beukenhaag kost ongeveer 15 euro per meter
Beuk is lelijk. Kijk je de hele winter aan tegen dorre blaadjes.
Hedera houdt niet van wind. Wij hebben ook een paar jaar gemedderd om het te laten groeien. We hebben toen van die goedkope heidematten (per rol van 5x2 meter) er tegenaan gedaan aan de achterkant en toen groeide het binnen no time dicht.
hier de grootbladige, dan heb je echt never 600 plantjesnodig. bovendien is ie niet kapot te krijgen. om de drie meter een plant dan ben je na een jaar al aardig groen
voor een 50 meter heb je er echt niet meer nodig dan vijf maar dan wel de grootbladige. en de rest van je leven ben je bezig met snoeien
quote:Suze02 schreef op 13 juni 2011 @ 09:08:

Beuk is lelijk. Kijk je de hele winter aan tegen dorre blaadjes.

Je hebt bladverziezende en bladhoudende beuk

En rode beuk niet te vergeten
Hier een vergelijkbare afrastering mét klimop er tegenaan. Hier gewoon een heleboel klimopjes uit het bos in de grond tegen de afrastering aangezet. Beetje mest erbij, eerste tijd regelmatig water geven en zodra ze beginnen te groeien regelmatig de puntjes afknippen (dan vertakken ze). Nu is het na twee jaar behoorlijk dicht
beuk is veel mooier maar neemt ook meer ruimte in
quote:Erwt schreef op 13 juni 2011 @ 09:22:

Beetje mest erbij, eerste tijd regelmatig water geven en zodra ze beginnen te groeien regelmatig de puntjes afknippen (dan vertakken ze). Nu is het na twee jaar behoorlijk dicht Klopt! Ik heb ook puntjes afgeknipt en na 2 jaar vrijwel helemaal dicht... Moet wel steeds de uitlopers tussen het hekwerk steken, maar groeit lekker
quote:meds schreef op 22 april 2010 @ 11:56:

maar zonder gekheid, Hedera is gewoon onkruid. 600 planten dan heb je hem misschien dicht, de volgende twintig jaar ben je druk om met bulldozers de planten te verwijderen, want het woekert als de hel Ik zou slecht 1 plantje per meter nemen en als je de grootbladige neemt 1 per 3/4 meter. Wat een gladiool in dat tuincentrum

Twomp, Medsje heeft gelijk.

Één plantje per meter, in de breedte ingraven, en het komt over de gehele breedte op.

Lieffie kijk of je hederatuinafal van iemand kunt krijgen. Het is inderdaad een soort onkruid en waar het neervalt groeit het, dus ook de snoeiafalsen van een ander.

Er zitten van die 'grijpertjes' aan de blaadjes en dat zijn meteen worteltjes. Elk los blad hedera (!) kan in potentie gewoon weer een slinger worden.

Absoluut geen 600 plantjes gaan kopen dus maar gewoon blaadjes stekken of gesnoeide stengels in de breedte ingraven. Scheelt jullie bakken geld.
600 plantjes? Meid wat doe je jezelf aan? Wij hebben er 5 geplant over een lengte van 4 meter en we blijven knippen!
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 09:25:

beuk is veel mooier maar neemt ook meer ruimte in

De beuk snoei je zo smal als je zelf wilt hoor. De haagbeuk is 2 weken eerder groen.

"Hedera is giftig voor knientjes dus die mogen er niet aan zitten maar dat komt wel goed. "

Alleen de bessen zijn giftig, duiven zijn er gek op.

Als Hedera bloeit komen er veel vlindersoorten op af.
Ik vind het woekeren erg meevallen. Twee keer per jaar met de elektrische heggeschaar er langs en je hebt nergens last van.
hahaha neeheeee 200 plantjes, de rest is voor m'n buren! En het is vorig jaar al gekocht (ik heb het topic weer ff opgehaald met een nieuwe vraag maar het is van vorige zomer) en gepland dus nu is het meer de vraag wanneer ze ook nog eens wat gaan doen want er gebeurd geen drol hehehe.

Maar goed ik ga me dus de tering schrikken van de hoeveelheid plant straks dus ik moet ff geduld hebben. Buren verderop hebben het ook allemaal en snoeien met 4 plant/meter (dat hebben wij ook) gewoon 2 keer hooguit 3 keer per jaar en hebben nergens last van. Nou ik ben erg benieuwd of het drama wordt of dat het gewoon te doen is.

Een tuinfreakkennisje zei dat het niet uitmaakt of je 1 of 20 planten hebt omdat ze allemaal familie zijn (gezellig) en genetisch hetzelfde zijn en dat ze dus groeien tot het vol en dicht is in de schutting (?) en dan alleen maar uitsprieten maar dat kun je dus (elektrisch) rustig 2 of 3 keer per jaar snoeien.

We gaan het zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven