Woensdag gehaktdag.

23-08-2007 14:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ouderwetse balletje gehakt is natuurlijk niet te versmaden. Maar wat kan je heerlijk varieren met gehakt.

Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.

Verras ons.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb gister -nav dit topic- zelfgemaakte hamburgers op een wit bolletje gedaan.... mjammie!! Had een uitje meegebakken, paar blaadjes ijsbergsla erop, tomaat, augurk, lekker veel mayo en ketchup, was echt lekker! Daarbij van die gekruide aardappelpartjes en koude pastasalade met o.a. pesto, rucola, tonijn, cherrytomaatjes, pijnboompitjes en mozzarella. Lekkel lekkel.
Met dit hoofdgerecht kan je een hoop varieeren, zie mijn tips onderaan.

Aubergines met gehakt.

Ingrediënten:

2 flinke aubergines

1 ui

1 teentje knoflook

500 g gehakt, half-om-half

1 ei

zout en versgemalen peper

paar druppels tabasco

Voorbereiding:

Halveer de aubergines in de lengte en laat ze in ruim water met zout circa 10 minuten koken. Laat ze iets afkoelen en hol ze met een lepel uit. Snipper intussen de ui en de knoflook. Doe het gehakt in een kom en meng er de ui, de knoflook, het ei, wat zout en een paar druppels tabasco door. Bestrooi de auberginehelften aan de binnenkant met wat zout en vul ze met het gehakt.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200°C. Zet de gevulde aubergines naast elkaar in een passende lage ovenschaal en giet er circa 2 cm kokend water bij. Schuif de schaal 40 tot 45 minuten in de voorverwarmde oven, tot de bovenkant van het gehakt mooi gekleurd is.

Tip:

Serveer met tomatensaus en rijst of aardappelpuree, een tomatensalade is er ook lekker bij. Het is ook lekker met lamsgehakt ipv half-om-half gehakt. Je kan ook een keer varieeren door er champignons en/of paprika door te doen.

Als je een grote aubergine koopt is het echt een hoofdgerecht. Maar het is ook lekker om kleine mini aubergines bij een turkse zaak te kopen en het als een bijgerecht te serveren. Bijv. bij Grieks eten. Kruiden kan je dan aanpassen. Lekker bij een Griekse aardappelschotel en tsaziki.
misschien een beetje saai maar ik maak zelf nog wel eens een gehakt dag schotel....van maggie geloof ik, erg lekker al zeg ik het zelf!!!
Ik doe altijd een half zakje nasikruiden (half zakje per 500 gr) door mijn gehaktbal. Erg lekker!

of

Kokosgehaktballetjes:

500 gram half om half gehakt

10 eetlepels gerapste kokos

theelepel knoflookpoeder

halve theelepel sambal

eetlepel sojasaus

Mengen, en balletjes vormen. Ik doe ze altijd in een magnetronschaal zo'n 5 min in de magnetron. 2 min laten nagaren en klaar!
Neem voor vier personen circa

600 gr. gehakt (naar keuze) (of iets meer...)

2 à 3 uien

blik gepelde tomaten (rijpe vleestomaten kan ook, maar stuk duurder)

zak boerensoepgroente

Maak het gehakt aan met kruiden naar smaak en maak balletjes van circa 75 gr. en plet deze à la hamburgertjes.

Bak ze in voldoende/hete boter tot ze goudbruin en gaar zijn, haal ze uit de pan.

Giet een deel van overtollige braadvet weg.

Fruit de uien, voeg de boerensoepgroente toe, bak nog even flink door en doe de in stukjes gesneden tomaat en het nat (indien blik) erbij.

Water erbij en binden met juspoeder en/of maizena tot een goulashachtige substantie, peper/zout/pikant paprikapoeder etc. naar smaak bijvoegen). Gehaktschijfjes er weer door en alles goed doorwarmen.

Neem evt. 2 blikken tomaat als je van veel 'prutje' houdt.

Lekker met rijst of puree en verse sperciebonen.

Ook goed in grote porties maakbaar en invriesbaar!
quote:amazing schreef op 24 oktober 2007 @ 22:47:

hee goed idee met die noedels....ik weet nooit zo goed wat ik met noedels kan doen....dus bedankt voor de tip! Rijst kun je vervangen door noodles... tres simple...
Tis weer woensdag. Onderstaand gerecht is heerlijk maar wel erg pittig!!!!

Zelf vind ik het met eiermie of spagetti lekkerder dan met tarwemie.

Ingrediënten:

300 gram tarwemie

1 eetl. sesamolie

1 flinke ui

3 teentjes knoflook

1 stukje verse gemberwortel van circa 3 cm

2 bosuitjes

2 eetl. olie

2 theel. sambal oelek

300 gram gehakt half-om-half

2 eetl. oestersaus

2 eetl. sojasaus

1 glaasje rijstwijn of droge sherry (had ik weggelaten)

4 eetl. tomatenketchup

1 theel. bouillonpoeder

1 scheutje water

Voorbereiding:

Behandel de mie volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet af, doe in een kom en schep er de sesamolie door. Snipper de ui, de knoflook en de gemberwortel. Snijd de bosuitjes in ringetjes.

Bereiding:

Zet de wok op hoog vuur en giet er de olie in. Roerbak de ui, de knoflook en de gemberwortel 2 minuten en roer er de sambal door. Voeg het gehakt toe en laat omscheppend bakken tot het zijn rauwe kleur kwijt is. Roer er de oestersaus, de sojasaus, de rijstwijn of de sherry, de ketchup en het bouillonpoeder door en giet er zoveel water bij tot de saus de gewenste dikte heeft. Laat circa 5 minuten zachtjes koken. Zet de vergiet in een pan kokend water om door te warmen en schep de saus door de uitgelekte mie. Bestrooi met de bosui.

Lekker met een hele frisse salade met tomaat of komkommer/tomaten(salade).
wat is dit een fijn topic zeg! Ik ben jullie heel dankbaar want ik kan namelijk geen fatsoenlijke gehaktbal maken

ga binnenkort direct eens wat proberen
Matigheid schaadt. Er gaat niets boven overdaad (Oscar Wilde)
@ suikervrij

Mijn favoriete ballenrecept is een zakje Inproba nasikruiden door 500 g gehakt, ei erdoor en evt wat sambal. Van dit gehakt kleine balletjes draaien, bakken en af laten koelen. Heerlijk als snack! Of wat grotere ballen en gewoon warm eten met sla en gebaken aardappelen. Tot nu toe nog geen betere gehaktbal geproefd en supermakkelijk!
Waarom een gehaktbal maken als een zelfgemaakte hamburger meer kans van slagen heeft?
Deze kwam ik net tegen in mijn kookschrift:

Gehaktschotel met banaan

Ingrediënten

* 1 duopak aardappelschijfjes (700 g)

* 1 ui

* 2 groene paprika's

* 1 eetlepel boter of margarine

* 1 schaaltje half-om-halfgehakt (ca. 400 g)

* 1 zakje mix voor gehaktschotel (58 g)

* 2 bananen

* 100 g gemalen oude kaas (zakje a 150 g)

Materialen

* ovenschaal inhoud ca. 2 liter

Bereiden

Grill voorverwarmen op hoogste stand. Aardappelschijfjes koken volgens gebruiksaanwijzing. Ui pellen en snipperen. Paprika's wassen, schoonmaken en in stukjes snijden. In pan boter verhitten en gehakt rul bakken. Ui en paprika toevoegen en ca. 5 minuten meebakken. Gehaktmix en 0,35 liter water toevoegen, geheel nog ca. 2 minuten laten sudderen. Bananen pellen en schuin in plakjes snijden. Gehaktmengsel in ovenschaal scheppen. Plakjes banaan erover verdelen. Afdekken met aardappelschijfjes en bestrooien met kaas. Onder grill in ca. 5 minuten goudbruin gratineren.
Even off topic: is dat topic er nog met verwarrende titels? Ik dacht namelijk als eerste bij het lezen van de titel aan dat boek van die gek die zijn vrouw had vermoord in Groningen...
quote:venus-van-milo schreef op 23 december 2007 @ 22:27:

Even off topic: is dat topic er nog met verwarrende titels? Ik dacht namelijk als eerste bij het lezen van de titel aan dat boek van die gek die zijn vrouw had vermoord in Groningen... Ja die is er nog op overig hahahah. Ja ik zat al op de opmerking te wachten. Dat het boek toen uitkwam dacht ik dus eerst aan een kookboek maar minder bleek waar. Nou ja van haar is ook gehakt gemaakt maar iets minder smakelijk.
Ik weet niet goed of het hier wel thuis hoort omdat het kipgehakt is. Maar het is wel een lekker recept. Maar tip; maak zelf kipgehakt van 200 g kipfilet in de foodprocessor. Het kipgehakt kan ook door kalkoen- of kalfsgehakt worden vervangen.

Ingrediënten voor 2 pers.:

200 gram kipgehakt

1 kleine ui

1 teentje knoflook

1 theel. gemberpoeder

1 theel. paprikapoeder

1 eierdooier

zout en versgemalen peper

2 eetl. bloem

2 bosuitjes

150 gram rijst (ik doe altijd gele rijst)

boter en/of olie om te bakken

sap van 1 sinaasappel (kan ook wat jus d'orange zijn)

1 theel. honing

1 eetl. sojasaus

1 blikje gepelde tomaten in blokjes (400 gr)

Voorbereiding:

Doe het kipgehakt in een kom. Snipper de ui en de knoflook. Meng de ui, de knoflook, het gemberpoeder, het paprikapoeder, de eierdooier en wat zout en peper door het gehakt. Vorm er met vochtige handen zes balletjes van en haal ze door de bloem. Snijd de schoongemaakte bosuitjes in ringetjes en houd het lichtgekleurde en het groene deel apart.

Bereiding:

Kook de rijst op de gebruikelijke manier gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit de olie en/of de boter in een koekenpan en bak het gehakt op middelhoog vuur in circa 6 minuten per kant gaar en mooi bruin. Neem de gehaktballen uit de pan en houd ze afgedekt warm. Fruit het wit van de bosui 2 minuten in het achtergebleven braadvet. Blus af met het sinaasappelsap. Roer er de honing, de sojasaus, de tomatenblokjes en wat zout en peper door. Schep de tomatensaus door de rijst. Verdeel de rijst over de borden en schep er de gehaktballen op. Bestrooi met het groen van de bosui. Geef er desgewenst nog groene groenten, bijvoorbeeld doperwtjes of sperzieboontjes bij.
Dat ziet er weer heerlijk uit Myleen
quote:citroentekkel schreef op 09 januari 2008 @ 17:16:

Dat ziet er weer heerlijk uit Myleen

Tekkel, ik eet helaas te weinig kipgehakt maar het is echt lekker. Wel een balletje maar een keer echt anders. Je moet het eens proberen!

Lekkere salade erbij, wat stokbrood ofzo, heerlijk. Of wat al bij het gerecht staat, boontjes of broccoli.
Ik keek gister het programma Born2cook. Daar hadden ze heerlijke tortilla. Ik ga die volgende week maken. Alleen heb ik al kant en klare tortilla al in huis dus ik maak ze niet zelf. Ik heb het recept even van hun site gekopieerd.

Ingrdienten voor 6 personen

- 1 kilo lamsgehakt

- scheutje olie

- 600 gram gezeefde bloem

- gesneden koriander

- 450 ml water

- 1 Spaanse peper

- 3 eetlepels tandoori pasta

- 1 teen knoflook

- 1 krop Romeinse sla

- crème-fraîche

- 2 rode uien

Bereidingswijze:

Meng het water en bloem samen tot een glad mengsel.

Plaats het deeg in de koelkast.

Rul het gehakt in een pan met een heel klein beetje olie.

Snijd de knoflook en Spaanse peper fijn.

Meng dat door het gehakt en laat het even mee bakken.

Meng daarna de 3 eetlepels tandooripasta er doorheen en laat dit samen warm worden in de pan.

Snijd de Romeinse sla in reepjes en de uien in ringen.

Haal het deeg uit de koelkast en neem een klein stuk deeg af.

Bestrooi de werkbank en handen en het stuk deeg eerst met een beetje bloem, zodat het deeg niet blijft plakken.

Rol het deeg uit met een deegroller, tot deze de juiste dikte en doorsnede heeft.

Bestrooi nogmaals de tortilla met een klein beetje bloem en plaats de tortilla in een hete pan om deze te bakken (30 seconden elke kant) tot er kleine bruine luchtbelletjes op te zien zijn.

Leg de tortilla op een bord en vul deze met het gehakt, sla, uienringen, creme-fraiche en de gesneden koriander. Rol de tortilla op als pannenkoek.
Ik heb gister dit gerecht gemaakt;

Gehaktballetjes met abrikoos en pistachnoten.

Bij het gerecht staat lekker met humus maar daar hou ik niet van dus ik heb zelfgemaakte tsaziki erbij gedaan en een salade van tomaten, komkommer, sjalotjes en vinaigrette.

Ingrediënten

500 g rundergehakt

1 teen knoflook, geperst

6 gedroogde abrikozen (ik had meer gedaan en in hele fijne stukjes gesneden)

1 zakje ongezouten pistachenoten, gepeld (55 g)

1 theelepel gemalen komijn (djinten)

2 eetlepels olijfolie

4 shoarmabroodjes

1/2 zak rucola slamelange (a 75 g)

enkele blaadjes verse munt, grofgesneden (zakje a 15 g) (ik hou niet van munt dus niet gedaan, vind ik te overheersend)

Ik had nog wat andere kruiden erdoor gedaan, o.a. heel fijn sjalotje.

Bereiden

Maal in een keukenmachine ( ik heb het met de hand gedaan, vind ik lekkerder) het gehakt met de knoflook, de abrikozen, de pistachenoten en de komijn fijn. Breng op smaak met zout en (versgemalen) peper. Draai van het gehaktmengsel balletjes ter grootte van walnoten. Verhit de olie in een ruime koekenpan en bak de gehaktballetjes in 8 minuten gaar en rondom bruin. Keer ze regelmatig. Rooster de shoarmabroodjes in de broodrooster goudbruin. Snijd ze open en vul ze met wat blaadjes sla, (munt) en de gehaktballetjes. Ik vond het lekker met vers gemaakte tsaziki.
Up voor iemand die een lekker gehaktrecept heeft, Citroentekkel.
Parmenzaanse gehaktballetjes

500 gram gehakt

zakje parmenzaanse kaas

1 eetlepel ketchup

1 of 2 teentjes knoflook

1 kleine ui

4 eetlepels paneermeel

1 ei

Knoflook en ui heel fijnsnijden en samen met het gehakt, ketchup, paneermeel, ui en de parmenzaanse kaas mengen tot een homogene massa. Balletjes draaien, aanbraden in hete boter tot de balletjes lekker bruin zijn. Zet daana het vuur lager, scheutje water erbij en nog tien minuten laten garen.

Thanks voor het omhoog halen van dit topic Myleen
Ik heb toevallig alle ingredienten in huis ............... Gehakt in de vriezer. Klinkt heel lekker Tekkie. Mmmmm.

Trouwens heb ik nog nooit kaas door het gehakt gedaan dus ik ben wel heel benieuwd naar de smaak.
MV, dat gerecht met abrikoos/pistache ziet er lekker uit.

Ik heb een recept met perzik, zal kijken of ik het kan vinden een dezer dagen.
Oh lekker Thee, ik heb nog een blik perzikken in de kast staan waar ik al niet weet wat ik ermee moet maken (ik ben niet zo'n toetjesmens). Ik hoop dat je het kan vinden.
Hier is ie MV

Gehaktschijf in perzik-/kerriesaus

Voor 2 personen nodig:

ca. 300 gram gehakt

1 ui / 2 uitjes

4 el rozijnen

klein blikje perzikschijfjes --> 225 gr.

½ tot 1 bekertje zure room OF ± 1 dl koffieroom

kruidnagelpoeder, kaneel

boter

1 tot 2 el kerriepoeder

rozijnen wellen en uit laten lekken

ui snipperen

perzikschijfjes in blokjes snijden + sap bewaren

gehakt mengen met: helft v/d ui, helft v/d rozijnen, 1 el zure room, zout/peper/kruidnagel/kaneel en goed kneden

2 grote ronde platte schijven maken à la hamburger en deze onder regelmatig keren in ca. 10 min. aan beide kanten bruin/gaar bakken*

rest v/d uit aan het bakvet toevoegen en ca 3 min zachtjes meebakken en dan toevoegen: rest perziksap, rozijnen, perzikblokjes, kerriepoeder en nog ruim 1 min meebakken; rest van de zure room/koffieroom erdoor roeren en ca 2 min. zachtjes laten pruttelen

Lekker met rijst of puree.

* tijdens het bakken 'ontploffen' de rozijnen wel eens een beetje, dan krijgt je gehaktschijf een wat vreemde vorm ;)

MV, maak je wel eens mon chou taart? dat is ook lekker met perzik ipv kersen; het ook wel een kwarktaartrecept waar de ananas door perzik vervangen kan worden. Heb nog een recept met varkenshaas en perzik, even kijken waar ik dat neer kan zetten, hoort niet bij 'gehaktdag'!
Lekker Thee,

Thee, ik heb nog een topic lopen waar je alle recepten op kan posten. Het heet "Het heerlijke kooktopic". Mocht je nog wat vinden dan hou ik mij zeker aanbevolen. Bedankt alvast voor dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven