Overbezorgd? Puber..

15-06-2011 11:46 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van net 14 vindt iemand leuk, een jongen die ze via via kent. Vooral hyves, msn en één keer in het echt gezien.

Ze vroeg me net of ze vanavond na het eten naar hem toe mag.

Ik heb nee gezegd want ik wil eerst graag zien om wie het gaat.

Is dat overdreven van me? Ben ik nu te bezorgd?

Soms weet ik even niet wat het beste is in geval van pubers.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:15:

[...]

Maar wat zou je doen als ze na die brutale mond gewoon doorgaat terwijl jij je punt hebt gemaakt? Bij ons gaat het soms zo lang door dat ik echt moet flippen om haar te stoppen. Maar ik heb nu al besloten als ik er klaar mee ben dan kap ik het af en dan gaat ze maar tegen zichzelf aanpraten.

Maar het gaat toch alleen maar door zolang jíj er zelf ook iedere keer op ingaat? Moeten flippen lijkt me niet de juist weg dan.

Wat je zegt: laat haar maar tegen zichzelf aanpraten, ze kan je moeilijk dwingen om terug te praten. Zeker als jij helder en duidelijk aangeeft te stoppen.
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 13:19:

Een normale puber denk ik, dat ik heb. Niet overdreven makkelijk en niet overdreven moeilijk.Ik denk dat ik ook een 'normale' puber heb. Ik ben gewoon heel gevoelig voor sfeer en trek me te snel dingen persoonlijk aan.Maar das mijn probleem.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:15:

[...]

Maar wat zou je doen als ze na die brutale mond gewoon doorgaat terwijl jij je punt hebt gemaakt? Bij ons gaat het soms zo lang door dat ik echt moet flippen om haar te stoppen. Maar ik heb nu al besloten als ik er klaar mee ben dan kap ik het af en dan gaat ze maar tegen zichzelf aanpraten.

Ik was zelf nogal een opgewonden standje als puber, maar die eindeloze discussie ging mijn moeder echt niet aan. Die liet gewoon heel duidelijk merken waar haar grens lag en dan bond ik wel in.

Jij laat dit helaas nu nog niet duidelijk genoeg zien en dus ziet zij ruimte voor een discussie. Gelukkig ben je het nu wel van plan. sterkte daarmee want ze zal het niet gelik accepteren, aangezien ze het niet gewend is.
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:20:

[...]

Maar het gaat toch alleen maar door zolang jíj er zelf ook iedere keer op ingaat? Moeten flippen lijkt me niet de juist weg dan.

Wat je zegt: laat haar maar tegen zichzelf aanpraten, ze kan je moeilijk dwingen om terug te praten. Zeker als jij helder en duidelijk aangeeft te stoppen.Klopt,als ik zeg dat het nu afgelopen is en ze haar zin niet krijgt bv, dan wil zij mij tien redenen opnoemen waarom ze haar zin moet krijgen.Ik wil daar dan niet meer naar luisteren want ik heb mn punt gemaakt.En dan begint ze gewoon met opnoemen. Maar vanaf nu reageer ik daar niet meer op.
quote:iris1969 schreef op 15 juni 2011 @ 13:20:

[...]

Ik was zelf nogal een opgewonden standje als puber, maar die eindeloze discussie ging mijn moeder echt niet aan. Die liet gewoon heel duidelijk merken waar haar grens lag en dan bond ik wel in.

Jij laat dit helaas nu nog niet duidelijk genoeg zien en dus ziet zij ruimte voor een discussie. Gelukkig ben je het nu wel van plan. sterkte daarmee want ze zal het niet gelik accepteren, aangezien ze het niet gewend is.Klopt, soms voelde ik zelf al dat ik die ruimte gaf.Ik voelde het aankomen en dan zette ze zich er gelijk tussen.
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 13:00:

[...]

Ben je hier een zielig mensje van geworden of juist een persoon die WIST dat haar ouders zuinig op haar waren en vonden dat er respectvol met je omgegaan MOEST worden. Door hen, door vriendje EN door jezelf?

Het is niet alleen het wel of niet mogen van wel of geen vriendje. Het is een veel grotere boodschap die later heel diep gaat zitten. Namelijk dat er ouders zijn die om je geven, je willen beschermen en je zullen beschermen. Dat werkt door in je hele volwassen leven.

Een kind die alles mag, daarmee is het wellicht gezellig. Dat kind wordt vast ook heel zelfstandig door heel snel leren en opstaan. Maar dat diepgewortelde gevoel van veiligheid ontbreekt waardoor volwassen nog wel eens in de knoei kunnen komen.

Nou daardoor ben k juist geen zielig mensje geworden.

Zie mijzelf (en dat vinden mijn ouders ook) als een zelfstandig iemand, die altijd goed zelf dingen heeft kunnen beslissen. Natuurlijk werd die verantwoording niet alleen maar bij mezelf gelegd...

Maar mijn ouders hebben wel altijd mij redelijk vrij gelaten en mijn doen en laten, mits ze er toch wel redelijk van op de hoogte waren. Nou zo zou ik het denk k zelf ook doen als ik kinderen heb. Misschien nu makkelijk praten, omdat k nog geen kinderen heb. Maar ik zou niet willen dat mijn kinderen vinden dat ze niks mogen. (tuurlijk heb ik dat ook wel s gedacht)

Mijn vader zei altijd: je mag een hele hoop! Als je daar ook eerlijk over bent!

Zo niet? Dan wordt die vrijheid vanzelf minder.

Dus ik vind dat je je kinderen wel de vrijheid en keus moet kunnen geven hoe ze zelfstandig worden. Als zij zich er op deze manier totaal niet aan kan houden, dan werkt t zo dus niet!

En ik zeg niet dat ik alleen maar juiste dingen heb gedaan... maarja je kan niet alles voorkomen...
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:21:

[...]

Klopt,als ik zeg dat het nu afgelopen is en ze haar zin niet krijgt bv, dan wil zij mij tien redenen opnoemen waarom ze haar zin moet krijgen.Ik wil daar dan niet meer naar luisteren want ik heb mn punt gemaakt.En dan begint ze gewoon met opnoemen. Maar vanaf nu reageer ik daar niet meer op.

Ja, tuurlijk noemt ze allerlei redenen op. En dan moet jij natuurlijk gaan vertellen waarom dat geen goede redenen zijn. Heeeel erg herkenbaar

Je kunt er trouwens prima naar luisteren, maar wees gewoon heel duidelijk dat je standpunt daar niet door veranderd. Luisteren is nooit erg, en eerlijk gezegd vind ik wél dat je moet luisteren. Niet om haar gelijk te geven, maar om te weten te komen wat er in haar omgaat en hoe ze naar dingen kijkt.
tiaraatje ergens deze week?mail me maar. En over dat concequent zijn....uh....dat kan altijd beter, zeg maar ik weet af en toe, eerlijk is eerlijk, ook niet meer waar ik haar mee kan straffen/raken, en soms 'vergeet' ik gewoon ook wel eens een sanctie. Dan hebben we allerlei regels opgesteld op papier, en dan ben ik dat papier kwijt weet je wel.

Zakgeld inhouden vind ik zelf afchuwelijk, hele trauma's heb ik daar van, maar het is bijna wel het enige wat helpt. Mobiel inleveren wil ik zelf niet, omdat ik haar gewoon zelf ook altijd wil kunnen bereiken, en om 7 uur naar bed werkt ook niet, want ze moet nog huiswerk maken. Huisarrest werkt niet want dan zit ze hier mij te vervelen en bovendien boeit die straf haar voor geen meter. Internetten verbieden kan wel, maar dan moet ze weer verslagen maken, woordjes lere online of weetikveel, er is altijd wel wat. Dus als iemand nog een goede straf voor pubers weet, ik hoor het graag!
Ja luisteren is zeker belangrijk, maar op die momenten wil ze natuurlijk vooral haar zin krijgen.
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 13:27:

tiaraatje ergens deze week?mail me maar. En over dat concequent zijn....uh....dat kan altijd beter, zeg maar ik weet af en toe, eerlijk is eerlijk, ook niet meer waar ik haar mee kan straffen/raken, en soms 'vergeet' ik gewoon ook wel eens een sanctie. Dan hebben we allerlei regels opgesteld op papier, en dan ben ik dat papier kwijt weet je wel.

Zakgeld inhouden vind ik zelf afchuwelijk, hele trauma's heb ik daar van, maar het is bijna wel het enige wat helpt. Mobiel inleveren wil ik zelf niet, omdat ik haar gewoon zelf ook altijd wil kunnen bereiken, en om 7 uur naar bed werkt ook niet, want ze moet nog huiswerk maken. Huisarrest werkt niet want dan zit ze hier mij te vervelen en bovendien boeit die straf haar voor geen meter. Internetten verbieden kan wel, maar dan moet ze weer verslagen maken, woordjes lere online of weetikveel, er is altijd wel wat. Dus als iemand nog een goede straf voor pubers weet, ik hoor het graag!

Jouw dochter lijkt me juist zo makkelijk haha.

Ja ik straf dan met vanavond geen internet.Verder kom ik ook niet.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:21:

[...]

Klopt,als ik zeg dat het nu afgelopen is en ze haar zin niet krijgt bv, dan wil zij mij tien redenen opnoemen waarom ze haar zin moet krijgen.Ik wil daar dan niet meer naar luisteren want ik heb mn punt gemaakt.En dan begint ze gewoon met opnoemen. Maar vanaf nu reageer ik daar niet meer op.

Omg, het klinkt net als mijn zusje...

Wat een ellendig kind (mijn zusje dan)

Mijn stiefvader heeft er een heel goede methode voor =D

Als ze dan alles heeft opgenoemd zegt hij; 'zo, en wat verwacht je nu dan'?'

Als zij dan zegt; 'nou, het lijkt me nu wel duidelijk dat ik ..... mag/krijg/recht op heb' zegt hij: 'tja, en ik ben de baas en huis en ik zeg alsnog nee!'
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:27:

Ja luisteren is zeker belangrijk, maar op die momenten wil ze natuurlijk vooral haar zin krijgen.En daar hoeft je dan niet naar te luisteren vind ik. Wel natuurlijk om te weten wat er bij haar speelt in andere situaties.
en tiaraatje; zo herkenbaar!!! Altijd maar dat; waarom dan en waarom dan niet, ik moet me altijd maar verantwoorden en daar ben ik net als jij helemaal klaar mee. Wij maken gewoon pittige kindere, rara va wie zullen we dat nou hebben?
quote:Meintje schreef op 15 juni 2011 @ 13:30:

[...]

Omg, het klinkt net als mijn zusje...

Wat een ellendig kind (mijn zusje dan)

Mijn stiefvader heeft er een heel goede methode voor =D

Als ze dan alles heeft opgenoemd zegt hij; 'zo, en wat verwacht je nu dan'?'

Als zij dan zegt; 'nou, het lijkt me nu wel duidelijk dat ik ..... mag/krijg/recht op heb' zegt hij: 'tja, en ik ben de baas en huis en ik zeg alsnog nee!'Hahahaha, ja nou zo gaat dat hier dus ook.
quote:iris1969 schreef op 15 juni 2011 @ 13:30:

[...]

En daar hoeft je dan niet naar te luisteren vind ik. Wel natuurlijk om te weten wat er bij haar speelt in andere situaties.Uiteraard, ik zeg zo vaak dat ze alles kan vertellen. Soms vindt ze me bijna zuigend.
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 13:30:

en tiaraatje; zo herkenbaar!!! Altijd maar dat; waarom dan en waarom dan niet, ik moet me altijd maar verantwoorden en daar ben ik net als jij helemaal klaar mee. Wij maken gewoon pittige kindere, rara va wie zullen we dat nou hebben?

Nou idd, we waren zelf heel braaf toch..............

Ik had ook wel een grote bek maar soms...

Laatst had ze me op twitter uitgemaakt voor van alles en nog wat omdat ze dr zin niet kreeg.
Niet direct aan mij gericht maar over mij zeg maar.
Nu we hier toch zijn, hoelaat gaan die van jullie naar boven en slapen?
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:28:

[...]

Jouw dochter lijkt me juist zo makkelijk haha.

Ja ik straf dan met vanavond geen internet.Verder kom ik ook niet.De mobiele telefoon inpikken vanaf het moment dat ze thuis zijn en pas teruggeven als ze weer de deur uit gaan;-)
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:26:

[...]

Ja, tuurlijk noemt ze allerlei redenen op. En dan moet jij natuurlijk gaan vertellen waarom dat geen goede redenen zijn. Heeeel erg herkenbaar

Je kunt er trouwens prima naar luisteren, maar wees gewoon heel duidelijk dat je standpunt daar niet door veranderd. Luisteren is nooit erg, en eerlijk gezegd vind ik wél dat je moet luisteren. Niet om haar gelijk te geven, maar om te weten te komen wat er in haar omgaat en hoe ze naar dingen kijkt.

Helemaal eens.

Als hier iets niet mag wordt dat gemotiveerd aangegeven. Het staat de kinderen dan vrij om tegenargumentatie te geven en daar wordt serieus naar geluisterd. Soms heeft dit tot gevolg dat er een ander standpunt wordt ingenomen, maar nee blijft nee als het nodig is.

Pubers willen (terecht) het idee hebben dat ze serieus worden genomen worden. Ik merk zelf dat goede argumenten waarom iets niet kan of mag, ook al is het na morren. toch vaak ook gewoon geaccepteerd worden.

Los daarvan is 14 een leeftijd waarop ze best meer vrijheid aankunnen, al is dat per tiener natuurlijk verschillend. En niet iedere 14 jarige jongen is al een vat vol hormonen, verdenk ze niet automatisch van bedoelingen die ze helemaal nog niet echt hebben. In mijn beleving zijn het vaak de meiden overigens die achter de jongens aanzitten en "verder" zijn.
quote:Meintje schreef op 15 juni 2011 @ 13:35:

[...]

De mobiele telefoon inpikken vanaf het moment dat ze thuis zijn en pas teruggeven als ze weer de deur uit gaan;-)Oja, das ook een ramp voor ze.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:27:

Ja luisteren is zeker belangrijk, maar op die momenten wil ze natuurlijk vooral haar zin krijgen.

Ja, dat begrijp ik. Daarom noemt ze ook al die argumenten op

Maar wat ik bedoel is dat het ook goed is om naar die argumenten te luisteren. Niet vanwege het "zin krijgen" (want je geeft haar niet haar zin, wat voor argumenten ze ook aandraagt), maar je kunt er wél veel van leren.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:33:

[...]

Laatst had ze me op twitter uitgemaakt voor van alles en nog wat omdat ze dr zin niet kreeg.

En dit zou ik dus echt absoluut niet pikken. Dit is een vorm van disrespect die echt onacceptabel is.

Wat heb je hiermee gedaan?
Ja ik geloof ook wel dat de meiden verder zijn. Over het algemeen dan.

Die van mij in ieder geval lichamelijk!
quote:missverrektekoekwaus schreef op 15 juni 2011 @ 13:36:

[...]

En dit zou ik dus echt absoluut niet pikken. Dit is een vorm van disrespect die echt onacceptabel is.

Wat heb je hiermee gedaan?

Internetverbod voor een week en alles laten verwijderen.

En erbij vertelt hoe kwetsend dit was.

Ja zo voelde ze zich op dat moment en dat moest ze uiten....

Toen zei ze:

Het boeit jou toch nooit wat de buitenwereld denkt.....grrrrr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven