stookkosten normaal?

20-06-2011 05:12 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een flat aangeboden gekregen via een woningstichting. De huur is oké en servicekosten ook. Waar ik wel van ben geschrokken zijn de stookkosten. De afmetingen van de flat zijn in totaal 44m2. De stookkosten zijn ¤105 per maand. Ik vind dit erg veel geld, hier komt dan nog gaskosten voor bijv. koken bovenop. Kan ik hier niet akkoord mee gaan en eisen dat het omlaag gaat of moet ik het accepteren en krijg ik mogelijk later een bedrag terug omdat ik veel minder heb verbruikt? Ik ben in mijn eentje! Wat vinden jullie?
Dat is inderdaad erg veel! Ik woon in een gewoon rijtjeshuis, dus ook boven 3 kamers. Een flat is gelijkvloers, dus gauwer warm. Ik betaal ± 95 euro, incl. koken!
Ik betaal ca 180-200 euro voor een hoekhuis van 3 verdiepingen 120m2, gas en electra.

Je kan altijd een lager maandbedrag aanvragen bij het energiebedrijf, maar als je dan toch meer verbruikt moet je achteraf bijbetalen.

Het is wel een lange en strenge winter geweest, mijn stookkosten waren ook hoger dan normaal en mijn maandbedrag is daardoor ook verhoogd..

Heeft jouw flat trouwens wel een eigen meter? Of wordt de hele flat centraal verwarmd en moet je gewoon een vast deel van de totale kosten betalen (waar je dus geen invloed op hebt) ?
.
Ik vind dit inderdaad ook heel erg hoog.

Ik heb voor een flat van 45m2, die ingebouwd zat aan alle kanten (dus overal buren die ook stoken), dubbelglas had en een redelijk nieuwe c.v. ketel betaalde ik volgens mij iets van 70 euro per maand.

Ik zou dus even uitzoeken hoe het zit met:

c.v. ketel en eventuele geplande vervanging daarvan

dubbel of enkel glas

plek in de flat (bovenste verdieping verbruikt meer)

eigen of gezamenlijke meter

huidige bewoner (een 80-er die elke dag thuis is verstookt een hele hoop meer dan een 20-er die fulltime werkt en daarnaast ook nog leuke dingen doet)
Ik betaal 85 euro per maand voor gas/stookkosten. Het is een flat van 50m2. De rekening krijg ik gewoon van de nuon, niet van de woningcorporatie. Dus ik kan zelf het verbruik en kosten zien. Ook kan ik het controleren, de meter hangt in de woning.

Toen ik er kwam wonen waren de kosten hoger. Voor mij had er een gezin gewoond. Na een paar maanden werd het teveel betaalde bedrag verrekend.

Krijg je de factuur van de leverancier of zit het in je energie/servicekosten?
Toen ik hier kwam wonen, had er voor mij een ouder echtpaar gewoond, die erg kouwelijk waren én de hele dag thuis, toen waren de stookkosten ongeveer het dubbele!

Maar ik ben door de weeks aan het werk en dan is de verwarming uit (of op 15 graden). Dat is dus toen gauw hersteld naar een lager bedrag.
ik betaal ook zoveel voor 48m2, maar dan wel in een ongeïsoleerd dakappartement in een huis uit 1650, dus ik woon zo ongeveer buiten (als het nu buiten 16 graden is, is het bij mij binnen ook 16 graden, zoals eergisteren bv).

Ik stook dubbel zoveel als ieder ander 1persoonshuishouden volgens de greenchoice en betaal 112euro pm en kreeg vorig jaar 200euro terug.

dus ik vind het voorschot ook wat veel.
Je kunt een lager bedrag afspreken. Ik heb in een studio gewoond van 40m2 en had ook zo'n bizar hoog bedrag (rond de 100 euro pm). Heb het toen in overleg op 75 laten zetten en zelfs toen kreeg ik nog geld terug aan het einde van het jaar.
The time is now
Mijn mini studio had en vast voorschot van 100 euro per maand bij de huurprijs in zitten. Aan het eind van het jaar kreeg ik 50% weerr terug. Nu, na 2 jaarafrekeningen is eindelijk het voorschot met 40 euro per maand verlaagd. Ze hebben het zo lang hoog gehouden uit voorzorg. Bang dat een grote rekening achteraf niet betaald zou kunnen worden. Er wonen namelijk alleen maar studenten en jongeren.

Kan het bij jou ook zoiets zijn?
ik heb geen idee hoe groot dit flatje is.. maar het is een woonkamer, 2 slaapkamer een hal, badkamertje en keuken.

wij hebben samen 120 gas/water en licht!
Het ligt er echt aan of je een eigen meter hebt of niet. Wij betaalden drie jaar geleden een vergelijkbaar voorschot, maar hebben daar in de twee jaar dat we er woonden nóóit de kachel aangehad. Toch maar een kleine teruggave, want onze (oudere) buren stookten voor drie.
Ik ben net verhuisd en kon het ingeschatte maandbedrag met 10% verlagen. Ik denk dat ik er nog onder ga uitkomen, want voor mij woonde er een oude, zieke mevrouw die de hele dag thuis was en ik werk en heb de kachel altijd laag. Maar meer dan 10% verlagen kon niet, dus dat zal ik dan later verrekend krijgen.
Bedankt voor de reacties, ik ben dus niet de enige die het erg hoog vind. Het bedrag gaat via de wooncorporatie en ik denk dat het dus om blokverwarming gaat en er geen eigen meter is...

Daarbij komt dat ik in een één kamer flat woon (of nou ja ga wonen als ik ja zeg) maar dat de helt van het gebouw uit 2 kamer flats bestaat. Ook zijn de meeste bewoners senioren.

Ik hoop echt dat het omlaag kan, ik kom in een flat met dubbele beglazing en ben helemaal ingesloten (aan alle kanten nog flats)!
Ik betaal 70 euro per maand gas/licht. + 35 a 40 euro per kwartaal aan water.

Mijn appartement is 50 m2.

Ik vind het wel erg duur wat jij moet betalen?

Ik betaalde eerst ook meer; maar lang geen 105 euro!
quote:Leelaatje schreef op 20 juni 2011 @ 14:36:

Ik betaal 70 euro per maand gas/licht. + 35 a 40 euro per kwartaal aan water.

Mijn appartement is 50 m2.

Ik vind het wel erg duur wat jij moet betalen?

Ik betaalde eerst ook meer; maar lang geen 105 euro!Ja maar het gaat dus ook alleen nog maar om de stookkosten, gas om te koken, licht en water komen er nog bovenop!
quote:Yavanna schreef op 20 juni 2011 @ 14:37:

[...]

Ja maar het gaat dus ook alleen nog maar om de stookkosten, gas om te koken, licht en water komen er nog bovenop!Dat kan niet, het gas om te koken komt langs dezelfde meter als het gas voor je ketel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 20 juni 2011 @ 14:40:

[...]

Dat kan niet, het gas om te koken komt langs dezelfde meter als het gas voor je ketel.Oh is dat zo? Dan zal ik het eens goed navragen, heb morgen een gesprek over de woning. Dan heb ik misschien toch een eigen meter. (hoop het wel.)
stom traag internet!
quote:Yavanna schreef op 20 juni 2011 @ 14:55:

[...]

Oh is dat zo? Dan zal ik het eens goed navragen, heb morgen een gesprek over de woning. Dan heb ik misschien toch een eigen meter. (hoop het wel.)

Als het inderdaad gaat om blokverwarming kan dat dus wel, want dan heb je geen eigen c.v. instalatie voor je verwarming.

Als het echt gaan om blok verwarming vraag dan even goed na over er individueel verbruik wordt gemeten of niet, ik ken mensen met een tellertje op de verschillende verwarmingen om toch individueel verbruik te meten.

Als dat zo is, zou het maar zo zijn dat je daadwerkelijke verbruik aanzienlijk lager uitkomt.

Overigens, voor koken en douchen vallen de kosten geloof ik best mee, het grootste gedeelte van je gas verbruik zit in de verwarming van het huis.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 juni 2011 @ 16:33:

[...]

Als het inderdaad gaat om blokverwarming kan dat dus wel, want dan heb je geen eigen c.v. instalatie voor je verwarming.

Als het echt gaan om blok verwarming vraag dan even goed na over er individueel verbruik wordt gemeten of niet, ik ken mensen met een tellertje op de verschillende verwarmingen om toch individueel verbruik te meten.

Als dat zo is, zou het maar zo zijn dat je daadwerkelijke verbruik aanzienlijk lager uitkomt.

Overigens, voor koken en douchen vallen de kosten geloof ik best mee, het grootste gedeelte van je gas verbruik zit in de verwarming van het huis.

Blokverwarming was ik idd vergeten.

Ik zou wel heel erg opletten dat je je eigen verbruik kan meten mocht je BV hebben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb ooit eens stadsverwaming gehad in een flat, ook een soort blokverwarming volgens mij. Daar kwam gas voor koken/water/licht apart nog bij, maar ik had wel een eigen meter, dus ik kreeg wel jaarlijks een eigen afrekening en altijd geld terug. Dus gewoon even goed navragen hoe het allemaal zit.
Mijn vriend heeft ook blokverwarming, en was afgelopen jaar zo'n 3200 euro kwijt aan stookkosten voor 90m2. Jij zit qua oppervlakte op de helft, dan zou dat 1600,- zijn, dus dan kan dat best kloppen. BV is gewoon reteduur. Mijn zwager is gasketelmonteur, en die had mijn vriend van te voren al gewaarschuwd: doe het niet, want dan heb je BV en dat is ontzettend duur en inefficiënt! Maar schatje is eigenwijs

Dus ik neem het advies van mijn zwager over: als het blokverwarming is, Run Forrest, Run!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven