Geld & Recht alle pijlers

Misbruik maken van mantelzorgcompliment.

20-06-2011 14:57 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een schrijffout van de aanvrager, zijn wij erachter gekomen dat iemand misbruik maakt van het mantelzorgcompliment (financiele tegemoetkoming voor mantelzorgers) van de SVB.

De misbruiker heeft het mantelzorgcompliment aangevraagd en een kennis van mij als mantelzorger opgegeven.

Deze kennis wist hier niks van, de aanvrager heeft ook de gegevens die door de ontvanger/mantelzorger ingevuld moesten worden ingevuld en (vals) gesigneerd. Aanvrager heeft echter haar eigen rekeningnummer ingevuld om het geld (max. 250 euro) naartoe over te maken.Onze kennis kreeg deze brief thuisgestuurd door de SVB, omdat de aanvrager/misbruiker een fout had gemaakt bij het invullen van het BSN van onze kennis. Zij liet mij de brief zien, omdat ze er niks van snapte.

Buiten het feit dat ik woedend ben over het feit dat de aanvrager deze regeling misbruikt, om zelf het geld op te strijken over de rug van onze kennis, vraag ik mij ook af of het nog (belastingtechnische) gevolgen kan hebben voor onze kennis, daar zij moet rondkomen van een minimuminkomen en recht heeft op allerlei inkomensafhankelijke toeslagen.
Kakelvers,

Een indicatie krijg je niet zomaar hoor. Ze zijn tegenwoordig wat lastiger geworden dan vroeger. Een indicatie kan ook op psychisch gebied zijn, behandeling van een stoornis of probleem bijvoorbeeld.

Ingaand op dat PGB verhaal: stel iemand geeft met een valse handtekening op dat ze dat allemaal aan jou heeft uitbetaald (en per saldo zelf lekker verbruikt.)

Dan heb je wel een probleem, want dan komt de belastingdienst met een verzoek om van het ontvangene ook een aantal procenten te vangen.
x
o en dan kan het zomaar zijn dat ze die 250 euro niet aan zichzelf uit wil schrijven, omdat deze dan in de schuldsanering terecht komt.
Wie belandde door wie in de schuldsanering?
quote:Conundrum schreef op 20 juni 2011 @ 16:43:

En wie zegt dat ze nu de gegevens van kennis niet kan gaan gebruiken om een lening af te sluiten op naam van kennis ?

Lijkt me dat deze vrouw over de vloer komt bij kennis en in de paperassen kan kijken.

Mijn en dijn vermogen is niet echt ontwikkeld bij deze persoon, ik zou gewaarschuwd zijn.

Deze dame in kwestie heeft inderdaad wel eens vaker moeite met

redelijk en onredelijk gescheiden te houden.

Is door haar verstandelijke beperking (zwakbegaafd in lichte mate) wel in staat te bedenken hoe ze het in haar straatje gedraaid krijgt, maar niet in staat om daar de gevolgen van te overzien.
quote:Mieomij schreef op 20 juni 2011 @ 16:48:

Tjonge, ik wist niet eens van het bestaan van deze regeling. Op zich een sympathieke regeling, maar helaas dus ook weer vatbaar voor misbruik.

Jouw kennis moet zich afvragen in hoeverre ze zelf in de problemen kan komen doordat ze nu afweet van de fraude. Als ze weet dat er fraude wordt gepleegd en ze doet er niets aan, kan ze wellicht als medeplichtig worden beschouwd.

Moreel gezien vind ik haar ook medeplichtig, als ze dit laat lopen. Als het mijn schoondochter zou zijn, zou ik haar hiermee confronteren en van haar in ieder geval eisen dat ze de zaak rechtzet en het ten onrechte ontvangen geld terugstort. Als ze dat niet doet, zelf melden bij het SVB dat de zaak niet klopt.

Vind het ook een mooie regeling, mits die gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is. Niet voor zakkenvullerij.

Onze kennis wil er geen narigheid van, maar stuurt de brief gewoon niet terug. En ik zit er hard over te denken een mail te sturen naar SVB om eea aan het licht te brengen.
Als ik TO was, zou ik mijn vingers niet in dit wespennest steken.

Ik zou het advies aan de kennis geven contact op te nemen met de SVB en te doen alsof haar neus bloedt. En me er verder niet mee bemoeien.
quote:Kakelvers schreef op 20 juni 2011 @ 16:50:

Van de site van de SVB:

Om het mantelzorgcompliment aan te kunnen vragen, moet:

- de zorgvrager een indicatie hebben voor AWBZ-zorg aan huis (een extramurale indicatie), afgegeven door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) of Bureau Jeugdzorg;-

- deze indicatie voor minimaal 53 weken (371 dagen) zijn afgegeven;

- deze indicatie op of na 1 augustus 2009 zijn afgegeven.

Is uw indicatie afgegeven voor 1 augustus 2009? Dan mag u mogelijk het mantelzorgcompliment geven op basis van de overgangsregeling.

Overgangsregeling

De overgangsregeling is van toepassing wanneer:

de zorgvrager in 2008 en/of 2009 (tot en met 31 juli 2009) een mantelzorgcompliment heeft kunnen geven;

de indicatie op 1 augustus 2009 nog geldig was.

Op basis van de indicatie die op 1 augustus 2009 geldig was, beoordelen we of de zorgvrager het mantelzorgcompliment mag geven.

Ik vraag me toch af of schoondochter die indicatie ook rechtmatig heeft gekregen gezien haar huidige actie. Voor je het weet heeft ze ook onterecht PGB ontvangen. Ik zou zeker melding maken c.q. aangifte doen.Zowel die schoondochter als (zeker 2, mss zelfs 4 van) haar kinderen hebben indicaties vanwege verstandelijke, psychische en lichamelijke beperkingen. Op zich best een ernstige situatie, maar dat buiten ze dan ook flink uit. Zo dus ook met dit mantelzorgcompliment.
Als het goed is krijgt de mantelzorger nog een brief met de datum waarop het compliment gestort word. Ze zou dan kunnen bellen met de SVB en vragen om uitleg omdat ze niks weet van het compliment.

Maar goed, ik zou gewoon op hoge poten naar de zorgvrager lopen en vragen waar die mee bezig is
quote:kriebelbeest schreef op 20 juni 2011 @ 16:51:

Je moet papieren overleggen om een mantelzorgcompliment uit te kunnen delen. Het is volgens mij helemaal niet zo dat je dit als mantelzorger zomaar aan kan vragen.

Dus ik weet niet of je informatie wel klopt?De mantelzorger vraagt het ook niet aan, de aanvraagster heeft meerdere indicaties in haar gezin (zeker 3 mss zelfs 5) en probeert nu, door andermans gegevens in te vullen, maar wel haar eigen rekeningnummer, zelf het mantelzorgcompliment op te strijken.
quote:maroon5 schreef op 20 juni 2011 @ 21:27:

Als het goed is krijgt de mantelzorger nog een brief met de datum waarop het compliment gestort word. Ze zou dan kunnen bellen met de SVB en vragen om uitleg omdat ze niks weet van het compliment.

Maar goed, ik zou gewoon op hoge poten naar de zorgvrager lopen en vragen waar die mee bezig isDie neiging heb ik ook, maar ik wil als buitenstaander geen conflicten veroorzaken in een toch al roerige familie.
quote:Kakelvers schreef op 20 juni 2011 @ 17:14:

2-day, het kwam zomaar in me op maar je zal ongetwijfeld gelijk hebbenzeker gelijk hebben . Lijkt mij inderdaad vreemd als je zomaar een indicatie krijgt, misschien is de indicatie wel voor een kind.

In dit gezin zijn er zeker 3, maar misschien zelfs 5 indicaties.

De aanvraag die (door verkeerd invullen) bij onze kennis terecht kwam, heeft de aanvraagster ook namens haar dochter ingevuld.
quote:wiezewo schreef op 20 juni 2011 @ 17:49:

o en dan kan het zomaar zijn dat ze die 250 euro niet aan zichzelf uit wil schrijven, omdat deze dan in de schuldsanering terecht komt.

Ze wil die 250 euro juist wel aan zichzelf uitschrijven!

Het schuldsaneringstraject is inmiddels afgerond (speelde een jaar of vier geleden).
quote:2_day schreef op 20 juni 2011 @ 16:37:

Een mantelzorgcompliment is niet iets wat je uit jezelf aanvraagt.

Degene die zorg ontvangt (bijv via een indicatie oid) krijgt de gelegenheid iemand aan te wijzen om het compliment (EUR 250) aan toe te kennen.

Begrijp ik het nu goed dat degene die zelf de zorg ontvangt het geld probeert te incasseren? Dan heeft ze dus inderdaad tweemaal getekend, eenmaal als toekenner, en eenmaal vals, als ontvangende kennis.

Daarnaast is het mantelzorgcompliment onbelast, en heeft de misbruikte kennis er op die manier geen last van.

Ik zou het SVB bellen. Net doen of je de brief niet begrijpt, een goed verstaander (al ontbreekt het daar nog weleens aan) zal er iets mee gaan doen.

Ja, dat begrijp je goed. En dat maal 3 (of mss maal 5), lucratief zaakje, toch?

Op naar de volgende bezuinigingsronde!
SVB een mail sturen, misbruik moet worden gestraft
quote:Dickens schreef op 20 juni 2011 @ 18:41:

Wie belandde door wie in de schuldsanering?

Het gezin van de frauderende aanvraagster, belandde in het verleden in de schuldsanering, omdat zij een lening was aangegaan (op naam van haar en haar man) die zij niet konden aflossen.

Fijne meid hè?
quote:feeks schreef op 20 juni 2011 @ 22:32:

SVB een mail sturen, misbruik moet worden gestraftBen ik ook hard van plan, weet alleen niet zeker of ik daarvoor alle benodigde gegevens heb.
Wat walgelijk dit! Zoals al eerder werd geschreven zijn dit soort mensen ook verantwoordelijk voor de bezuinigingen. Bah!
Hoe komt ze dan aan bsn van kennis? Verwacht niet teveel, claim zal hooguit afgewezen worden. Moet je je hier wel in mengen? Lijkt me trekken aan een dood paard. Zeker als ze geen aangifte willen doen. Snap dat je wil helpen maar je moet je het probleem niet toeeigenen.
quote:Dickens schreef op 20 juni 2011 @ 22:46:

Hoe komt ze dan aan bsn van kennis? Verwacht niet teveel, claim zal hooguit afgewezen worden. Moet je je hier wel in mengen? Lijkt me trekken aan een dood paard. Zeker als ze geen aangifte willen doen. Snap dat je wil helpen maar je moet je het probleem niet toeeigenen.Onze kennis is haar schoonmoeder. Zoals ik al zei, is deze niet bepaald assertief/intelligent. Heeft kort geleden bij het gezin gelogeerd.... en je BSN staat gewoon op je ID of pas van zorgverzekeraar. Aanvraagster is dan mss in lichte mate verstandelijk beperkt, maar listig genoeg om haar schoonmoeder het BSN te ontfutselen.
Dan moet schoonmama zelf stappen zetten. Jij neemt nu alles, boosheid incluis over. Uiteraard mag je helpen maar jij bent niet de eigenaar van dit gedoe.
quote:Dickens schreef op 20 juni 2011 @ 23:02:

Dan moet schoonmama zelf stappen zetten. Jij neemt nu alles, boosheid incluis over. Uiteraard mag je helpen maar jij bent niet de eigenaar van dit gedoe.

Was er ook liever niet bij betrokken geraakt.

Maar als onze kennis haar verantwoordelijkheid niet neemt, vind ik wel dat ik dat moet doen. Kan dit toch niet zomaar laten gebeuren?
Ik had haar aangegeven ook al was ze mijn schoondochter

Straks zit zoon met torenhoge schulden weer door zijn vrouw

Kan ze niet onder curentele worden gesteld?
xxx
quote:Babywish schreef op 20 juni 2011 @ 21:16:

Zowel die schoondochter als (zeker 2, mss zelfs 4 van) haar kinderen hebben indicaties vanwege verstandelijke, psychische en lichamelijke beperkingen.

Zij is dus mantelzorger voor haar kinderen, begrijp ik. De regels van de SVB bepalen dat je maar door één persoon opgegeven kunt worden voor het mantelzorgcompliment. Dat probeert frauduleuze schoondochter blijkbaar te omzeilen.

Een handtekening vervalsen vind ik behoorlijk ernstig. Ook al benadeelt het in dit geval jouw kennis niet: die vrouw maakt misbruik van haar schoonmoeder en pleegt valsheid in geschrifte om geld te krijgen dat niet voor haar (maar bijv. voor een ándere mantelzorger van het gezin) bedoeld is.

Als jouw kennis geen aangifte wil doen, zou ik op zijn minst de SVB bellen/schrijven en dit voorleggen. Je hebt genoeg bewijsmateriaal volgens mij, namelijk het feit dat iemand de naam van kennis heeft ingevuld met haar eigen rekeningnummer, en dat haar handtekening op een papier staat terwijl zij daar niet getekend heeft. Duidelijke zaak, lijkt me. Overigens zou het me wel zwaar tegenvallen van de SVB als zij dit soort dingen niet eruit zouden halen door simpelweg te checken of het rekeningnummer overeenkomt met de naam van de mantelzorger. Maar voor het geval ze dit niet zelf zouden ontdekken: melden!

(Een hele slechte gedachte natuurlijk, maar als kennis dit niet bij de SVB wil melden als fraude, kan ze ook melden dat haar rekeningnummer verkeerd is ingevuld en dit corrigeren. Dan ontvangt zij dus alsnog het mantelzorgcompliment. Blijkbaar had schoondochter het rekeningnummer verkeerd ingevuld?) Foei, slechte gedachte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven