Iemand ervaring met emdr?

21-06-2011 10:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond de eerste sessie en ik ben best zenuwachtig. Er is me verteld dat ik moet gaan vertellen en dat ze dan met haar vingers voor mijn ogen gaat zwaaien ofzo?

Iemand ervaring, waarvoor kreeg je het en heeft het gewerkt?
Hi!

Heb al eerder op het forum over mijn EMDR ervaring geschreven. Zie hier de link: EMDR1

zie ook : EMDR2

xxxxxx
Mefsman zou dat ook moeten, maar hij ziet het helaas niet zitten. Ik ga ook kijken of ik overtuigende ervaringen vind
Ik heb het gehad.. Heeft mij wel geholpen om de emotionele lading van mijn trauma eraf te halen. ik heb 4 sessies gehad. Maarja.. ik hoor ook negatieve verhalen van mensen die er minder van worden! Baat het niet dan schaadt het wel. Denk dat je er wel rekening mee moet houden dat je er in een flinke dip van kan komen(in het begin, want alles wordt opgerakeld)
quote:LotuzRose schreef op 21 juni 2011 @ 11:01:

Hi!

Heb al eerder op het forum over mijn EMDR ervaring geschreven. Zie hier de link: EMDR1

zie ook : EMDR2

xxxxxxAh, die ga ik eens doorlezen, dankje!
quote:MEFS schreef op 21 juni 2011 @ 11:14:

Mefsman zou dat ook moeten, maar hij ziet het helaas niet zitten. Ik ga ook kijken of ik overtuigende ervaringen vindWaarvoor zou hij het moeten en waarom wil hij het niet?
quote:esterre23 schreef op 21 juni 2011 @ 11:17:

Ik heb het gehad.. Heeft mij wel geholpen om de emotionele lading van mijn trauma eraf te halen. ik heb 4 sessies gehad. Maarja.. ik hoor ook negatieve verhalen van mensen die er minder van worden! Baat het niet dan schaadt het wel. Denk dat je er wel rekening mee moet houden dat je er in een flinke dip van kan komen(in het begin, want alles wordt opgerakeld)Hmmm ja nou is het bij mij voor een fobie en is het ergste wat er kan gebeuren dat ik de traumatische gebeurtenis weer steeds voor me zie en dat is toch al vaak zo, dus daar ben ik niet héél bang voor gelukkig.

Waarom had jij het?
Ik heb emdr gehad voor angstklachten/paniek.

Ik ben altijd al een angstig persoon geweest, maarna een traumatische gebeurtenis drie jaar geleden werden mijn klachten zo hevig dat het echt mijn leven ging beheersen.

Ik merkte al verschil na 1 behandeling. Toen kon ik bepaalde dingen weer redelijk zonder angst doen. Het was nog wel spannend, maar ik had geen hartkloppingen meer bv.

Het had bij mij dus heel snel resultaat.

Inmiddels heb ik nog twee keer een emdr sessie gehad en zijn mijn angstklachten echt heel erg verminderd.

Weg is het niet, maar dat verwacht ik ook niet.

Maar ik kan er op dit moment weer goed mee leven.

Overigens kreeg ik een koptelefoon met piepjes op.

En ik moest terug naar het meest nare moment van mijn trauma. Dat was wel heftig, want je beleefd alles opnieuw.

Maar dat duurde bij mij maar even, gevoel werd al snel neutraler.

Je vervangt als het ware de nare beelden met neutralere beelden.

Het klinkt allemaal wat vaag, en ik kan ook niet goed uitleggen wat er precies gebeurt. Maar het heeft bij mij dus wel goed geholpen.
Oké, dat is fijn om te horen Ik heb dus ook angstklachten maar dan specifiek voor een bepaald iets. Heb inderdaad gelezen dat het bij angst en enkelvoudige fobieën goed kan werken.

Hoe voelde jij je daarna, merkte je meteen verschil toen je de kamer uitliep of de dag erna of hoe?
Hey Tomatensoep,

Ik heb het ook gedaan, maar meer omdat een bedrijfsarts vond dat ik dat nodig had, niet omdat ik het zelf wilde. Voor mij is er uit gekomen dat ik het voor het grootste deel al had verwerkt. Het was alleen de herinnering, die gaat natuurlijk niet weg. Ik was er na wel moe, en was heel blij dat mijn man me thuis opving met lekker eten en veel liefde.

Ik kan je dus niet verder helpen en je alleen te adviseren om voor "fijne opvang" te zorgen als je thuis komt.

Sterkte vanavond.
quote:Tomatensoep schreef op 21 juni 2011 @ 11:22:

[...]

Hmmm ja nou is het bij mij voor een fobie en is het ergste wat er kan gebeuren dat ik de traumatische gebeurtenis weer steeds voor me zie en dat is toch al vaak zo, dus daar ben ik niet héél bang voor gelukkig.

Waarom had jij het?

Oke, ja voor fobie zou het vast wel goed helpen dan:)

Ik had het voor jarenlange mishandeling. En ik had ook met koptelefoon.. vind vingers heen en weer gaan op een of andere manier storend en kreeg er koppijn van.
quote:Tomatensoep schreef op 21 juni 2011 @ 11:36:

Oké, dat is fijn om te horen Ik heb dus ook angstklachten maar dan specifiek voor een bepaald iets. Heb inderdaad gelezen dat het bij angst en enkelvoudige fobieën goed kan werken.

Hoe voelde jij je daarna, merkte je meteen verschil toen je de kamer uitliep of de dag erna of hoe?

Direct na de behandeling was ik vooral erg moe.

Mijn man was thuis en daar was ik wel blij om, want behalve moe was ik ook erg emotioneel (iets wat ik normaal gesproken helemaal niet zo ben).

De volgende dag merkte ik al echt verschil, dingen waren minder eng en gingen me daardoor makkelijker af.

Ben nog wel een aantal dagen wat emotioneler geweest, maar niet op een vervelende manier.

Het was voor mij net of er een soort vastgeroeste keten van reacties doorbroken was. Ik werd op een gegeven moment ook bang voor dingen omdat ik 'wist' dat ik er bang voor zou worden.

Doordat de angst afnam kon ik er weer neutraler naar kijken en vond ik het minder eng, waardoor ik ook minder bang werd om bang te worden.

Ik betrap mezelf nog wel regelmatig op de gedachte 'goh, hoe eng is dit nu helemaal'. Waarop het antwoord tegenwoordig meestal is: niet zo eng eigenlijk.

Dat zou voor emdr onmogelijk zijn geweest, omdat ik dan van te voren juist bezig was om mezelf te vertellen hoe eng het wel niet was.
Ik heb zelf in totaal 21 sessies gehad. Het was absoluut zwaar en had in het begin veel last van nachtmerries, vermoeidheid, huilbuien en hoofdpijn.

Bij mij heeft het heel erg geholpen en ik ben blij dat ik deze stap gezet heb. De emotionele lading gaat er vanaf waardoor je niet meer met enorme angst, verdriet, woede etc. aan die ene herinnering denkt.

Het is heel erg lastig om aan anderen uit te leggen wat Emdr nu precies inhoudt. Het klinkt heel erg vaag allemaal.

Ondanks dat ik zelf hier in het begin ook heel erg sceptisch tegenover stond, is het iets wat ik iedereen kan aanraden.

Het is trouwens geen tover medicijn wat meteen na de eerste minuut al helpt. Ook hier komt tijd om de hoek kijken.....

Je gaat tijdens zo'n sessie door een vervelende ervaring heen en dat kost heel veel energie. Bij mij kwam de rust weer na zo'n 3 dagen terug. Kon de volgende dag ook echt niet werken.

Misschien dat het er ook wel aan ligt, waar je voor behandeld word en hoe heftig je dit persoonlijk ervaart.
Bij mij was het trouwens ook met een koptelefoon. Vond dit wel prettig omdat ik ook mijn ogen dicht moest doen.

Dat maakte het voor mij iets makkelijker om sommige dingen hardop te zeggen. Maar ook voelde ik mezelf daar wat veiliger bij.

Vond het alleen wel lastig om steeds te blijven concentreren tijdens zo'n sessie.
quote:Tomatensoep schreef op 21 juni 2011 @ 11:20:

[...]

Waarvoor zou hij het moeten en waarom wil hij het niet?Hij is vluchteling. Hij heeft een oorlog en een revolutie meegamaakt en daarna politieke achtervolging. Hij kan niet tegen stres. Een hulpverlener adviseerde het, maar hij gelooft er niet in en is nooit open voor hulp geweest.
Het is met een goede therapeut erbij een heel goede manier om trauma's te verwerken. Dat met die vingers doet mijn psychologe alleen als de koptelefoon met liedjes en piepjes niet werkt. Gelukkig werkt die bij mij wel

Ik ga straks weer en ik weer dat ik er ontzettend moe van word. Het meest intensieve is, dat je een concreet plaatje voor je moet zien waar je heel veel emoties bij hebt. Ik heb de behandeling voor een traumatische jeugd, dus dan is het soms moeilijk om bij een bepaald gevoel een heel specifiek plaatje te zien. En het doorwerken van die emoties is heel zwaar. Wat ik de vervelendste sessies vind, is als het niet in 1 keer lichter wordt. Dan ben je 3 kwartier aan het werk en hou je er eigenlijk alleen nachtmerries en herbelevingen aan over. Maar als het doorgewerkt is, werkt het absoluut verlichtend voor mij.

Heel veel sterkte en hopelijk werkt het voor jou ook!
Wat ik ook juist meemaakte dat ik na de sessie totaal kapot was. Heel moe en heel verdrietig. Maar toch wel een klein gevoel van tsja, overwinning. Trots dat ik toch doe.
Hoe is het gegaan?
soepie hoe was het????
ik heb ook een aantal EMDR sessies gehad, heb mijn angsten nu veel beter onder controle, totaal geen angst meer voor paniek en kan na al die jaren weer van het leven genieten. Ik vind het een wonderbaarlijk iets en ik zou t iedereen aanraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven