Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
@reglisse: het bijvoeden is leuk, maar de luiers worden steeds viezer, brr.

Peer hebben we nu 4x geprobeerd, vind ze hartstikke lekker.

Wortel hebben we 3x geprobeerd, blijft vieze gezichten opleveren.

Sperzieboontje werd leeggezogen en weggekeilt.

Appel vond ze ook lekker, maar leverde ook direct mij eerste reddingsonderneming op. Kon groot stuk achter uit haar keel vissen. Hoe stoom je appel? Lijkt me handig om het volgende keer wat zachter te maken..
Siena, ik stoom appel in een zeef of stoommandje, dun laagje water in de pan koken en daarboven dus mandje hangen.

Ik heb hier ooit de briljante tip gelezen van de appelboor. Gat boren en dan de appel in plakjes snijden. Het gat dient dan als handvat.

Wortel vond dochter eerst ook heel vies maar nu bijna 2 maanden later vindt ze het heel lekker ( misschien ook omdat ze nu tandjes heeft en lekker kan schrapen)
@Fladder: dankjewel voor de tip! Ga ik proberen!
Ik kook de worteltjes nog wel eens met een klein ietsje pietsje suiker zodat ze heel licht gezoet zijn. Is hier succes
Worteltjes vonden ze hier meteen al lekker, maar die zijn toch ook al wel een beetje zoetig van zichzelf? Tenminste, volgens mij is het een van de zoetere groentes... Maar ieder kindje heeft natuurlijk zo zijn eigen smaak. Apart genoeg blijven wij nu een beetje hangen in de fruitsfeer, dat happen ze nu zo lekker weg... Binnenkort nog maar weer even wat groente proberen!

Leuk om te zien trouwens, hoe snel die ontwikkeling gaat, het viel mij op dat ik toen ik begon echt even een moment had dat ik dacht: o, dit gaat em echt nooit worden. Terwijl je een week later ineens ziet dat ze het doorhebben! Het verschil tussen de beide kids (tweeling) is inmiddels ook weg. Beiden smullen lekker mee! Vooral de rijstewafeltjes zijn op voor we er erg in hebben...

Tussendoor ook een keertje een potje geprobeerd, je kent het wel, zat in de zwangerdoos en weggooien is zonde... Nou, ze moeten er niks van hebben. Misschien als ik ze in de papfles mik... Maar zo van het lepeltje af lebberen? Nee hoor. Jut en Jul moeten en zullen kauwen, en zelf pakken! Ik ben er alleen maar blij mee!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Hier is het fruit vooralsnog ook favoriet, vanwege de zoete smaak denk ik.

Leuk dat jou beide kindjes ook ze lekker zelf eten, Soezie.

Heb je rijstwafeltjes zonder zout? Die kon ik tot nu toe nergerns vinden.

Stil is het hier trouwens, is Rapleyen "uit"??
Bij de natuurvoedingswinkel heb je rijstwafels zonder zout. Dochter vindt het heerlijk, heb ze nu dus altijd in mijn tas. Handig als ik ergens lunch en ze hebben niets voor haar.
quote:fladder schreef op 17 juni 2011 @ 19:05:

Bij de natuurvoedingswinkel heb je rijstwafels zonder zout. Dochter vindt het heerlijk, heb ze nu dus altijd in mijn tas. Handig als ik ergens lunch en ze hebben niets voor haar.Ze hebben ook kleine zoutloze rijstwafels bij supermarkt (ah) en drogist (etos/kruidvat).
quote:Siena09 schreef op 17 juni 2011 @ 18:03:

Hier is het fruit vooralsnog ook favoriet, vanwege de zoete smaak denk ik.

Leuk dat jou beide kindjes ook ze lekker zelf eten, Soezie.

Heb je rijstwafeltjes zonder zout? Die kon ik tot nu toe nergerns vinden.

Stil is het hier trouwens, is Rapleyen "uit"??

Bij onze supermarkt hebben ze rijstwafeltjes van Nutricia Bambix, de naturel rijstwafeltjes daarvan zijn voor 8 mnd en ouder, zijn ook echt speciaal voor beebjes bedoeld. Ze zijn mooi klein, ideaal voor de kids om zelf lekker mee te klooien! En ik vond ze niet duur, een zakje waar we zeker een halve week mee doen kost maar 60 cent. Normaal zijn die merkproducten altijd zo duur...

Ik vind het hier ook al zo stil...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Dag dames,

Ik heb een vraagje. Dochter is 9 maanden en rapleyd heerlijk wortels, banaan, boontje e.d. weg. Nu had ik haar laatst couscous gegeven, gepureerd, maar dat werd echt ranzig.

Kan je een baby van 9 maanden gewoon couscous geven of is dat gevaarlijk? Ik durf het niet zo goed namelijk. Iemand ervaring?
Sterremaud, ik heb bij bijna 8 maanden al couscous gegeven. Ze at er trouwens niets van op maar het was leuk om mee te spelen.

Ik heb niet het idee dat het gevaarlijk is.
ok- thanks Fladder. Misschien toch maar eens proberen dan...
ik heb nog even voor je gekeken in mijn boek.Stefan Kleintjes zegt ook dat couscous mag bij 8 a 9 maanden.
Ik kom me hier weer even melden voor een berichtje... zoontje is nu 13 maanden en het rapley'en gaat duidelijk slechter. At eerst alles, maar tegenwoordig is ie echt kieskeurig! Van een bord pasta eet-ie alleen de pasta, alle groenten blijven liggen. Fruit eet hij nog wel, maar alleen fruit dat ie al kent. Brood tussen de middag gaat ook nog goed, maar dat moet echt in kleine hapklare stukjes. Iemand hier ervaring mee? Ik hoop heel erg dat het een fase is en weer over gaat, maar het duurt nu al best lang en ik ben een beetje bang dat ie helemaal niks leert eten zo!
oeps, dubbel gepost!
anoniem_117161 wijzigde dit bericht op 26-06-2011 19:55
Reden: dubbel gepost
% gewijzigd
Jaaaa, dochtertje wordt 6 maanden deze week, dus wij gaan beginnen met rapley :-)

Hoe vaak op een dag bieden jullie eigenlijk stukjes groente en/of fruit aan, alleen eerst bij het avondeten toch?
Baudolino, wij zijn begonnen met alleen 's middags rond een uurtje of drie. Tijdens het avondeten zat voor hun vaak precies tijdens een slaapje, of in ieder geval op een moment dat zij niet echt te porren waren voor een Rapley poging... Groente is nog steeds geen succes overigens, fruit gaat hier super!

En ze krijgen nu (ruim 9 maanden) tijdens onze lunch fruit en brood, en tijdens ons avondeten groente en aardappelen. Dit laatste pureren we ook wel, ze eten dit gewoon niet uit het vuistje, terwijl het fruit nu echt super gaat. Op die manier probeer ik ze dus aan de smaakjes te leren wennen... Niet helemaal Rapley, maar goed, voor ons werkt het, en tijdens de lunch Rapleyen ze wel volledig.
Wij zijn begonnen met stukken groente aanbieden tijdens het avondeten. Ging meteen heel goed. Drie weken later zijn we ook fruit gaan geven en dat vond zoon helemaal de hemel op aarde .

Hij krijgt nu sinds twee weken brood bij de lunch en dat vind hij heerlijk.

Ik denk dat je gewoon even moet kijken welk tijdstip op dit moment voor jouw dochtertje het beste uitkomt. Het is in ieder geval handig ervoor te zorgen dat ze niet moe is, want dan hebben die kleintjes vaak helemaal geen zin in geklooi met eten.

Overigens hebben wij eerst twee maanden fanatiek geRapleyd, maar nu prakken we ook weleens zoons avondeten, want hij wil graag gevoerd worden van een lepeltje. Ik geef hem na z'n avondeten wel altijd nog wat stukken rauwkost om op te knagen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ga inderdaad gewoon maar even kijken welke tijdstip voor haar het beste is.

Zijn gisteren begonnen met mango, maar dat is veel te glibberig op goed vast te pakken. Elke keer als ze het vast had en naar haar mond wilde brengen gleed het uit haar handje.

Ga vanavond worteltjes proberen.
Baudolino, ik was de mango altijd heel goed en laat een stukje van de schil eraan dan kan het beter vastgehouden worden.

Ook zou je het op een bepaalde manier kunnen snijden zodat het niet uit haar handen glibbert.

Ik geef trouwens al vanaf het begin 's morgens fruit en 's avonds lgroente.

worteltjes vond ze in het begin niet lekker maar inmiddels wel!

Misschien scheelt het ook dat ik het nu stoom, is volgens mij lekkerder dan gekookt.
Ok, dat is wel een goeie. Bedankt voor de tip! Het idee van 's morgens fruit en 's avonds groente spreekt mij ook wel aan.

Doen jullie ook aan pap? Bordje rijstebloempap of iets dergelijks?
Ok, dat is wel een goeie. Bedankt voor de tip! Het idee van 's morgens fruit en 's avonds groente spreekt mij ook wel aan.

Doen jullie ook aan pap? Bordje rijstebloempap of iets dergelijks?
Ik ben net begonnen met Rapley (dag 4). Nu snapt mijn zoontje wel dat hij een stukje bloemkool moet oppakken, in zijn mondje moet stoppen en moet kauwen, maar vervolgens komt het er allemaal weer uitgespuugd. Nu vind ik dat geen probleem, maar wel dat hij steeds zich verslikt in de stukjes. Zijn kokhalsreflex werkt prima, maar ik vind het toch een beetje zielig dat dit zo vaak voorkomt (bij elk hapje). Is dit normaal en komt het goed:)?
Esly het is normaal en natuurlijk komt het goed. Lekker laten oefenen. Veel verschillende dingen aanbieden, je zal zien dat het steeds beter gaat. Geef je borstvoeding? Dan kun je daarmee doorgaan en hoef je je geen zorgen te maken of hij genoeg binnen krijgt tot 1 jaar ongeveer.

@Baudolino, wij gaven in het begin ook afgekolfde melk met biobim (dat lost beter op in MM) rijstebloem. Vond ie heerlijk!!
Wij geven geen pap baudolino, alleen nog steeds fruit en groente. B is nu 8 maanden, en omdat zijn vertering nog steeds niet optimaal werkt (veel stukjes in zijn poep) bouwen we het heel rustig op.

Hier hielp het voor glibberige stukken fruit zoals mango en peer, om een wat groter stuk te geven, zoals een halve peer. Kon hij veel makkelijker vasthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven