waar de hypotheek regelen?

21-06-2011 16:29 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huis gekocht (ben zo blij ) en ben nu bezig met het nare stuk eraan; de hypotheek regelen. Nu heb ik bij zowel de banken als bij onafhankelijken hypotheek gesprekken gehad. We komen nu bij 1 bank uit; blijft de vraag staan of we dit direct bij de bank gaan regelen of via een onafhankelijke partij. Het wordt me niet direct duidelijk wat nu beter is; beide partijen willen natuurlijk dat het bij hen geregeld wordt. Wat zijn jullie ervaringen?
wij hebben het direct via de bank gedaan. Die tussen persoon moet ook ergens geld aan verdienen dus dat lijkt me nooit goedkoper.
Bij de bank zelf ! Ik heb het destijds aan een tussenpersoon gegund, omdat ik zoveel contact met hem had gehad. Liet hij de spullen te lang liggen waardoor alles bijna in de soep liep en ik me alsnog op het laatste moment met de papieren naar de bank moest haasten. Uiteindelijk streek hij toch de provisie op, voor niks. Grrrr.
.
dat valt dus verrassend genoeg mee Maja82; ze vragen beide 1% van de koopsom. Bij de bank wordt dit commissie genoemd en bij de onafhankelijke partij bemiddelingskosten.
Als de voorwaarden gelijk zijn dan zou ik gaan "shoppen".

Bij beiden staat die 1% niet echt vast (ze zeggen vast van wel, maar daar zit echt nog wel wat ruimte in hoor)

Dus kijken of je bij een van de twee iets van die 1% af kunt krijgen. Dan naar de ander gaan en dit vertellen en kijken of die niet nog wat lager gaat.

Tis net de markt en vervelend, maar kan best de moeite zijn. Het gaat om grote bedragen.
En kijken of de tussenpersoon eventueel je naar een notaris kan verwijzen waar hij prijsafspraken mee heeft...
Jo1234, voor 1% ga ik niet rondshoppen....ben er te lui voor misschien maar het gaat dan ook om een paar euro per maand. Misschien dat ik het alsnog ga proberen...ook even het idee laten bezinken dat dit wellicht mogelijk is.

Nellebelletje; ik heb een notaris gevonden waar zowel de onafhankelijke partij als de bank ook vaak mee samenwerkt. Deze komt het goedkoopste uit de bus uit een vijftal offertes.

Ik neig op het moment om het direct bij de bank te regelen om de lijntjes zo kort mogelijk te houden.
Wij regelen dit soort dingen altijd met de bank zelf en dat bevalt goed. Wel heb ik een keer een afspraak bij zo'n bemiddelaar gehad en daar heb ik veel van opgestoken.
Waarom zou je eerst het gesprek biij de bank voeren om vervolgens via een tussenpersoon de hypotheek bij diezelfde bank af te sluiten? Daar zie ik de logica niet van in. Ja, de tussenpersoon zal zich rot lachen. Het advies van de bank gewoon inkloppen en vervolgens cashen.

Denk er ook aan dat je bij de meeste banken zult worden doorverwezen naar die tussenpersoon als er een x iets is of je wilt iets weten. Ook al loopt je hypotheek dan bij die bank zelf, als het via een tp is gegaan verdienen zij er ook aan, 'dus' moeten zij jullie vragen beantwoorden, en niet de bankmedewerkers.

kortom, ik zou dus gewoon naar die bank gaan als je toch al weet wat je wilt. Zo'n tp heeft nu geen toegevoegde waarde meer.
ga bij meerdere langs om een offerte op te vragen. Misschien niet leuk, maar stel dat je de financiering niet rond krijgt dan moet je 2 á 3 offertes kunnen overhandigen om onder de koop uit te kunnen komen.

En 1% is zeker wel veel geld. Stel dat je in het goedkoopste geval een huis hebt gekocht voor 100000, dan is het 1000 euro voor misschien 5 uurtjes werk. Ik weet niet wie hier 200 euro per uur verdiend, maar ik vind het een hoop.

Lui zijn is bij een huis kopen echt niet op z'n plaats.
life ain't a perfect story, write it while you live it
Wij wilden de hypotheek vast leggen voor 30 jaar. Een aantal jaar geleden scheelde het nauwelijks met de rente en concurreerden hypotheekverstrekkers met de extra voorwaarden. Banken sluiten niet voor 30 jaar af, dus werd het via de hypotheker. We hebben toen verschillende hypotheekverstrekkers naast elkaar gelegd.
Wij zijn gister bij Rabo geweest en daar kunnen we hypotheek afsluiten voor 30 jaar. Wij zijn eerder bij de Hypotheker geweest en tot nu toe zijn we het meest tevreden over de Rabo. Morgen nog een gesprek bij een tussenpersoon en dan kunnen we onze definitieve keuze bepalen. Qua leencapaciteit komt het vrijwel op hetzelfde neer. We willen gewoon wat diverse adviesgesprekken aangaan. Succes!
heb je ook gekeken naar een internetaanbieder als de Bank of Scotland (mijn aanrader) of evt Money You (dochter van abn)? Daar betaal je helemaal geen provisie. Je kan via internet zo een offerte aanvragen.

En Argenta, dat is geen internetbank maar die is wel goedkoop en wordt vaak niet meegenomen door adviseurs.
.
Ik heb mijn financieel adviseur dat laten doen, hij had offertes van meer dan 10 verschillende hypotheekverstrekkers opgevraagd. Ook van banken/verstrekkers waar ik nog nooit van gehoord had. Uiteindelijk is het een goede bank geworden, die was ook nog het goedkoopst.

Hij heeft het allemaal supergoed geregeld, ik heb er geen kaas van gegeten dus heb er geen enkele moeite mee dat hij daar provisie voor heeft gekregen.
Wij konden bij de bank ook nog wat afdingen op de hypotheek rente. Scheelde uiteindelijk 0,2%. Dast best veel als je over 30 jaar kijkt.
quote:kaatje_85 schreef op 22 juni 2011 @ 11:05:

Ik heb mijn financieel adviseur dat laten doen, hij had offertes van meer dan 10 verschillende hypotheekverstrekkers opgevraagd. Ook van banken/verstrekkers waar ik nog nooit van gehoord had. Uiteindelijk is het een goede bank geworden, die was ook nog het goedkoopst.

Hij heeft het allemaal supergoed geregeld, ik heb er geen kaas van gegeten dus heb er geen enkele moeite mee dat hij daar provisie voor heeft gekregen.

Zeker weten dat je adviseur Money You en BOS niet heeft meegenomen, want daar krijgt hij geen provisie op. Dat is juist het hele eieren eten. Dikke kans dat je daar beter af bent.

Tien hypotheekverstrekkers is sowieso weinig. Dikke kans dat hij de hypotheekverstrekkers waar hij weinig aan verdient ook niet heeft meegenomen. Die advisieur zit er in eerste instantie voor zijn eigen boterham en pas in tweede instantie voor jou.
.
Zotteke, als je toch naar de Rabo wilt, dat is zo'n beetje de enige bank waarbij de filialen zelf nog wat af mogen doen van de rente en de provisie.

Dus als je een beetje knap kunt onderhandelen is er misschien nog wel wat meer korting uit te slepen.
.
We hebben inderdaad ook gekeken naar wat internetaanbieders (idd ook Argenta). De rentes zijn laag maar wanneer de kleine letters gelezen worden zie ik ook best wat nadelen/addertjes onder het gras. Soms is het al een heel speurwerk om de voorwaarden te vinden. Bij de bank hebben we nu al wat afgedongen op de rente.

Ik ga vandaag nog eens goed rondkijken op internet -bank of Scotland heb ik nog niet bekeken- en heb zo meteen nog een laatste gesprek. Dan gaan we vanavond maar eens een keuze maken.

Bedankt voor alle reacties en tips!
quote:impala schreef op 22 juni 2011 @ 11:25:

[...]

Zeker weten dat je adviseur Money You en BOS niet heeft meegenomen, want daar krijgt hij geen provisie op. Dat is juist het hele eieren eten. Dikke kans dat je daar beter af bent.

Tien hypotheekverstrekkers is sowieso weinig. Dikke kans dat hij de hypotheekverstrekkers waar hij weinig aan verdient ook niet heeft meegenomen. Die advisieur zit er in eerste instantie voor zijn eigen boterham en pas in tweede instantie voor jou.

Ik lig er werkelijk niet wakker van, sorry

Laat die beste man maar lekker zijn dikverdiende boterham eten hoor. Ik ben blij met mijn hypotheek,

En daarbij werd ik naar een notaris gestuurd waar de kosten van transport ruim 450 euro goedkoper waren dan hier in de buurt. dan maar een eindje rijden, geeft ook niks.
Ergens zou ik willen dat ik zo kon denken als jij Kaatje, scheelt me een hoop kopzorgen, maar ik wil altijd precies weten waar ik aan toe ben en wat de beste koop is. Dat kost enorm veel tijd en energie. Maar het levert ook veel op. Ik heb zelden een miskoop en heb me ook nooit een beleggingshypotheek laten aansmeren, laat staan een woekerpolis.

Grappig trouwens dat je een eenmalige besparing van 450 euro (notaris) wél interessant genoeg vindt om extra moeite voor te doen. Een te dure hypotheek kost je het veelvoud hiervan.
.
ik heb ook geen beleggingshypotheek hoor

Het is heel simpel impala, ik heb er de ballen verstand van, mijn financieel adviseur heeft dat wel. Als ik het allemaal zelf had moeten uitzoeken was ik allang gillend gek geworden en dan was de hypotheek nu vast nog niet geregeld

Voor mijn gevoel heb ik het gewoon goed gedaan, ik heb er geen spijt van en ik vind mijn hypotheek al zeker niet te duur.
quote:chocolademelk schreef op 22 juni 2011 @ 12:53:

We hebben inderdaad ook gekeken naar wat internetaanbieders (idd ook Argenta). De rentes zijn laag maar wanneer de kleine letters gelezen worden zie ik ook best wat nadelen/addertjes onder het gras. Soms is het al een heel speurwerk om de voorwaarden te vinden. Bij de bank hebben we nu al wat afgedongen op de rente.

Ik ga vandaag nog eens goed rondkijken op internet -bank of Scotland heb ik nog niet bekeken- en heb zo meteen nog een laatste gesprek. Dan gaan we vanavond maar eens een keuze maken.

Bedankt voor alle reacties en tips!

Ja klopt chocomelk, dat de voorwaarden dan vaak minder goed zijn. Je kan de hypotheek bv niet meeverhuizen, of extra aflossen kost geld. Of je krijgt een renteopslag (of in elk geval geen korting meer) als je rente-vasteperiode afloopt. Ook zo'n leuke, je bestaande klanten slechter behandelen dan nieuwe klanten. Daar zijn de gevestigde banken met de Postbank (nu ING) voorop heel erg goed in.

Het is maar net wat je belangrijk vind. Wel goed dat je de moeite neemt om je erin te verdiepen, dat loont echt !

BOS was destijds mijn tweede keus, ik vond het een hele goede aanbieder dus zeker de moeite waard om nog even naar te kijken.

De hypotheek die ik destijds heb gekozen bestaat nu niet meer, daar verdienden ze te weinig op
.
Inmiddels zijn we wat speurwerk verder. De Bank of Scotland heeft bij mij al afgedaan. Op de site zetten ze een rente neer van 4,05 maar wanneer je telefonisch contact hebt blijkt de rente ineens 6,3 te zijn

Daarbij lijken de rentes van de kleinere spelers nu erg laag te zijn, de meeste zijn dat ook wel (op BOS na dan), echter schijnt de rente na de rentevastperiode ineens omhoog te schieten. Enzovoorts. Hmmmm. Sjonge sjonge.
[quote]impala schreef op 22 juni 2011 @ 14:40:

[...]

Ja klopt chocomelk, dat de voorwaarden dan vaak minder goed zijn. Je kan de hypotheek bv niet meeverhuizen, of extra aflossen kost geld. Of je krijgt een renteopslag (of in elk geval geen korting meer) als je rente-vasteperiode afloopt. Ook zo'n leuke, je bestaande klanten slechter behandelen dan nieuwe klanten. Daar zijn de gevestigde banken met de Postbank (nu ING) voorop heel erg goed in.

quote]

En boetes van 3% als je je huis wil verkopen is ook zo'n leuke!
quote:chocolademelk schreef op 22 juni 2011 @ 14:50:

Inmiddels zijn we wat speurwerk verder. De Bank of Scotland heeft bij mij al afgedaan. Op de site zetten ze een rente neer van 4,05 maar wanneer je telefonisch contact hebt blijkt de rente ineens 6,3 te zijn

.

Huh? En als je gewoon een offerte per internet aanvraagt? Die krijg je a la minute en is bindend. Of werkt dat daar niet meer zo? Is voor mij ook paar jaar geleden dat ik er diep in zat.

quote:Daarbij lijken de rentes van de kleinere spelers nu erg laag te zijn, de meeste zijn dat ook wel (op BOS na dan), echter schijnt de rente na de rentevastperiode ineens omhoog te schieten.Ja dat is een hele smerige truc, vind ik.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven