Geld & Recht alle pijlers

Studeren & wajong

24-06-2011 09:06 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel studeer ik en krijg ik een Wajong-uitkering. Nu komt mijn stage periode eraan waarin ik 160 euro per maand stagevergoeding krijg.

Ik lees wat verhalen over wajong + stagevergoeding en die vervolgens stufi moeten terug betalen.

Als ik bereken: 813 (wajong) + 160 (stagevergoeding) = 973 x 12 ('n jaar) = 11676.

Dat zit dan dus onder de grens van stufi. Mis ik nu iets, of is dit zo goed? Of moet ik nog rekening houden met ov-jaarkaart? Bruto/netto? Vakantiegeld?

Vertrouw 't niet zo en wil niet straks opeens heel veel terug moeten betalen..
Ik denk dat je berekening klopt, maar pin me er niet op vast. Waarom vraag je het niet even na bij het UWV?
Ja, maar had van iemand gelezen die het nagevraagd had en nóg terug moest betalen. Dus als iemand 't zelfde heeft gedaan, dan weet ik iig zeker hoe het uiteindelijk gaat. ;)
Krijg jij en wajong en stufi? Bizar.....
Je moet de bruto bedragen van je wajong en stagevergoeding optellen en ook het vakantie geld dat je krijgt (bruto) erbij optellen. Dat is het bedrag dat jij voor de studiefinanciering hebt bijverdiend.

Op de site de duo/íb staat het bruto bedrag vernoemd dat je mag bijverdienen. (dat weet ik niet uit mijn hoofd).
oja, en uiteraard dus voor het hele jaar optellen, maar dat begreep je uiteraard wel.
Ik zou wel als ik jou was ook even gaan kijken of je niet door moet geven aan het UWV dat je dan gaat verdienen met je stage.

Want dan werk je dus in feite en krijg je daar geld voor. Dit wilt het UWV weten. En dat kan gevolgen hebben voor je uitkering misschien.
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 09:27:

Krijg jij en wajong en stufi? Bizar.....ik vond het ook bizar maar ja als gezonde student kan je werken naast je studie (is de redenatie) en voor mensen met een wajong is dat (in principe) lastiger.
quote:Maja82 schreef op 24 juni 2011 @ 09:34:

[...]

ik vond het ook bizar maar ja als gezonde student kan je werken naast je studie (is de redenatie) en voor mensen met een wajong is dat (in principe) lastiger.En de studie kan natuurlijk ook onderdeel uitmaken van een reïntegratietraject.
Is die stagevergoeding bruto of netto?
Maja, dat snap ik

Maar de wajong is 800 euro even uit mijn hoofd? En dan nog stufi van 250 --> 1050 best veel voor een student! (en dan nog bijdrage ouders of aanvullende beurs)

Veel vriendinnen van mij hebben geen tijd om 800 euro bij te verdienen en moeten lenen of ouders lief aan kijken....vandaar de opmerking.

Dat een wajonger een bepaald bedrag krijgt ala, maar dit is weer NL op zijn best (dit zorgt voor weerstand bij belastingbetalers!)
Krjig jij een volledige wajong uitkering tijdens het studeren?

Mij is verteld dat ik dan maar 25% zou krijgen ipv. de volledige 75%.

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met een goed antwoord krijgen maar blijkbaar weten ze het bij het UWV zelf ook niet allemaal even goed.

Heel irritant!
@ Adeline

De Wajong is veranderd. Voor mensen die deze uitkering al krijgen van voor 2010 gelden nog de oude regels.
Adeline, even jij krijgt een wajong uitkering en gaat vakantieleiding spelen?!
Tegenwoordig is de bijverdiengrens voor stufi volgens mij netto incl. je vakantie geld. Check dat even.

Je moet inderdaad alles wat je bijverdient opgeven, dus ook je stage loon.

Waarschijnlijk ben je nog geen 23, dan krijg je namelijk meer wajong en kom je boven de bijverdiengrens. Dan moet je je stufi aan het eind van het jaar tijdelijk stop zetten.

Ik was ook een Wajong studentje en had het financieel een stuk ruimer dan mijn studie genootjes. Daarom krijgen de nieuwe wajongers ook veel minder wajong als ze ook stufi krijgen
quote:dark_witch schreef op 24 juni 2011 @ 09:54:

@ Adeline

De Wajong is veranderd. Voor mensen die deze uitkering al krijgen van voor 2010 gelden nog de oude regels.

Ok.

Dankjewel.
quote:idalee schreef op 24 juni 2011 @ 09:55:

Tegenwoordig is de bijverdiengrens voor stufi volgens mij netto incl. je vakantie geld. Check dat even.

Nee, het gaat om je verzamelinkomen.
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 09:54:

Adeline, even jij krijgt een wajong uitkering en gaat vakantieleiding spelen?!

Ja, en meer ga ik er niet eens aan vuil maken.

Ga er maar vanuit dat ik die wajong wel terecht krijg..als dat je angst was.
Hmmmm dat zal best, maar in mijn ogen is dit een van de reden waarom ik niet tegen een versobering van de wajong kan zijn...

Ik snap dat het heel vervelend is wat er met je moeder speelt, maar je plannen om te gaan reizen, dansstudio of au-pair voor 2,5 maand kan ik echt niet rijmen met het krijgen van Wajong uitkering......
quote:pinks schreef op 24 juni 2011 @ 10:00:

[...]

Nee, het gaat om je verzamelinkomen.klopt!
Ik zou het nog eens goed navragen bij het UWV en DUO. Mij is dit een paar jaar geleden héél duur komen te staan, ondanks dat ik vooraf alles had nagerekend en gedubbelchecked kwamen ze twee jaar later ineens met een brief of ik 2300 euro wil terugbetalen
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 10:03:

Hmmmm dat zal best, maar in mijn ogen is dit een van de reden waarom ik niet tegen een versobering van de wajong kan zijn...

Ik snap dat het heel vervelend is wat er met je moeder speelt, maar je plannen om te gaan reizen, dansstudio of au-pair voor 2,5 maand kan ik echt niet rijmen met het krijgen van Wajong uitkering......gelukkig hoef jij je hersens er niet over te kraken maar doet de verzekeringsarts dat!
@ Kalliope

Mensen moeten wel de mogelijkheid krijgen om te kunnen proberen te werken. En als dat goed gaat is dat alleen maar mooi meegenomen.

En dan wordt de uitkering aangepast of gaat die uiteindelijk niet meer nodig zijn.
Klopt idealee, ik ben mij daar van bewust.....Alleen qua beeldvorming is dit natuurlijk hoogst ongewenst wil het sociale stelsel in NL behouden
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 10:09:

Klopt idealee, ik ben mij daar van bewust.....Alleen qua beeldvorming is dit natuurlijk hoogst ongewenst wil het sociale stelsel in NL behouden kwa beeldvorming of kwa bevooroordeelde mensen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven