Geld & Recht alle pijlers

Studeren & wajong

24-06-2011 09:06 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel studeer ik en krijg ik een Wajong-uitkering. Nu komt mijn stage periode eraan waarin ik 160 euro per maand stagevergoeding krijg.

Ik lees wat verhalen over wajong + stagevergoeding en die vervolgens stufi moeten terug betalen.

Als ik bereken: 813 (wajong) + 160 (stagevergoeding) = 973 x 12 ('n jaar) = 11676.

Dat zit dan dus onder de grens van stufi. Mis ik nu iets, of is dit zo goed? Of moet ik nog rekening houden met ov-jaarkaart? Bruto/netto? Vakantiegeld?

Vertrouw 't niet zo en wil niet straks opeens heel veel terug moeten betalen..
@Dark Witch, ik bedoel als je een paar weken kunt dansen of 2,5 maand aupair kunt spelen, dan kun je mijn inziens ook een baan van een aantal uur in de week krijgen (of studeren) en dan is de wajong onterecht....natuurlijk ken ik indivuele geval niet en is het niet aan mij om daar over te oordelen....maar ik speel ook een beetje advocaat van de duivel, dit is natuurlijk de mening van 90% van NL
@ideela, ik kom zelf uit een Wilders-milieu, geloof dit soort incidenten is daar aanleiding om de hele wajong af te schaffen...als je kunt reizen (vooral dat aupair spelen) is de mening van mensen daar dat je kunt werken in het kader van op je tanden bijten en gaan (oude arbeidersmentaliteit)
@ Kalliope,

Soms is tijdelijk werken voor mensen wel mogelijk maar een vaste baan lukt dan niet.

En als iemand bijvoorbeeld 10 uur in de week kan werken krijgt hij/zij ook minder uitkering.

Ik vind het zeker ook een goede zaak dat ze de hele Wajong regeling eens goed gaan bekijken en deze wat strenger maken.

Maar ik vind vooral de ze mensen ook meer moeten motiveren om te proberen te werken. Want ik ken genoeg verhalen van mensen die door toedoen van het UWV geloven dat ze niet kunnen werken en dat het UWV ze verteld dat ze niet mogen werken.
Dark_witch ik ken de uitkering heel goed, en het principe vind ik prima!

Ik viel even over een bepaalde forumster, gezien ik haar topics heb gevolgd, was ik heel verbaasd dat zij een wajong uitkering krijgt.....

En ik was ook gewoon verbaasd over het voorbeeld van TO, het is een hele riante regeling! (en dan nog zou ik niet willen ruilen!)
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 10:15:

@ideela, ik kom zelf uit een Wilders-milieu, geloof dit soort incidenten is daar aanleiding om de hele wajong af te schaffen...als je kunt reizen (vooral dat aupair spelen) is de mening van mensen daar dat je kunt werken in het kader van op je tanden bijten en gaan (oude arbeidersmentaliteit)Maar dat is toch een beetje het probleem dat mensen niet zo bekrompen moeten zijn? Ze zouden moeten inzien dat een gehandicapte niet altijd het stereotype is dat in een rolstoel zit
Uit een Wildersmilieu? Daar ben je toch niet trots op?

De domheid druipt van je berichten af, het verbaast me niets dat je uit zo'n milieu komt.
En thanks bommi, qua domheid zit het wel goed geloof ik (oh nee dat weet ik!)

dat ik uit een wildersmilieu is een feit, ik heb daar geen mening over, mensen hebben hun mening die zijn gevormd door ervaringen en wie ben ik om daar over te oordelen....ik probeer wel de discussie aan te gaan en mensen een andere mening te laten leren kennen.

Over domheid gesproken, wat vind je zelf van zo'n generalisatie die jezelf maakt, waar je mij van beschuldigt ;)

idalee, het is een milieu waar de mentaliteit heerst van niet lullen, maar poetsen.....nou is een nichtje al aupair naar het buitenland geweest (en dat is niet de meest lichte dagvulling), dus vandaar dat er dan dit soort opmerkingen kunnen komen...
@ TO: als je echt zeker wilt weten dat je niks terug hoeft te betalen kan je beter of je stufi tijdelijk stopzetten, of je stagevergoeding weigeren. Als je het geld van de stufi echt nodig hebt, kan je ook je stufi stopzetten en ipv daarvan het bedrag lenen. Wanneer je stage afgelopen is kan je je stufi weer laten lopen. Beter een paar maanden lenen dan een heleboel geld terug moeten betalen.

Verder verbaas ik me ook over de bedragen. Had ik dat geweten had ik 'm ook aangevraagd... Ik verkeerde in de veronderstelling dat je geen stufi en Wajong tegelijk kon hebben. Niet dat ik het idee Wajong slecht vind, maar ik snap dat de regels zijn aangepast.
Wat een bedragen! Dat is meer dan het minimum fulltime jeugdloon? Vind dat eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van gezonde mensen want die kunnen ook niet altijd werken naast studie.

Vind het wel goed hoor de wajong regeling maar ik vind dit een beetje dubbelop, stufie en wajong. En natuurlijk is iedereen anders en kun je het niet over een kam scheren. Ken zelf allen maar meiden die wajong krijgen i.v.m. anorexia verleden of het niet tegen stress en drukte kunnen.
@ sereni: de regels zijn dan ook aangepast inmiddels, nu kun je naast stufi nog maar 25% Wajong krijgen in plaats van 75%. Dat is wel een stuk eerlijker. De overheid gaat er bij studiekosten vanuit dat de kostenverdeling zo is: 1/3 overheid in de vorm van stufi, 1/3 ouders en 1/3 zelf. Dus die laatste 1/3 zou dan de Wajong kunnen opvullen als je zelf niet kan werken.
Goed navragen inderdaad, desnoods ontvang je geen stagevergoeding.. Beetje zonde als je móet terugbetalen.
@lechatnoir dat is een mooie regeling , net als bij "normale studenten!

@sereni, dat soort gevallen bedoel ik, in mijn omgeving kan men daartegen heel erg ageren....
Ja ik wist niet wat ik hoorde toen ik gewoon uit interesse vroeg waarom ze wajong kregen. Die met de stress en drukte gaat regelmatig naar feestjes en woont op zichzelf en krijgt naast wajong+stufi ook nog huursubsidie geloof ik.
quote:sereni schreef op 24 juni 2011 @ 11:56:

Ja ik wist niet wat ik hoorde toen ik gewoon uit interesse vroeg waarom ze wajong kregen. Die met de stress en drukte gaat regelmatig naar feestjes en woont op zichzelf en krijgt naast wajong+stufi ook nog huursubsidie geloof ik.huursubsidie bestaat niet meer; dat is nu huurtoeslag en dat is inkomstenafhankelijk dus dan krijgt ze niet veel binnen
Overigens vind ik stufi + wajong + stagevergoeding ook wel erg veel; ik denk dat TO dan toch minstens gekort zal worden op de Wajong ivm de stagevergoeding of ze moet nog onder een oudere, gunstigere regeling vallen.
Beste Butterfly1989,

Vergeet niet je stagevergoeding ook door te geven aan het UWV.

Deze vergoeding heeft mogelijk invloed op de hoogte van je Wajong-uitkering.

Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/kG9iLg

Op deze pagina staat ook een link naar DUO – IB-Groep voor informatie over bijverdienen naast studiefinanciering.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
quote:sereni schreef op 24 juni 2011 @ 11:16:

Wat een bedragen! Dat is meer dan het minimum fulltime jeugdloon? Vind dat eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van gezonde mensen want die kunnen ook niet altijd werken naast studie.

Vind het wel goed hoor de wajong regeling maar ik vind dit een beetje dubbelop, stufie en wajong. En natuurlijk is iedereen anders en kun je het niet over een kam scheren. Ken zelf allen maar meiden die wajong krijgen i.v.m. anorexia verleden of het niet tegen stress en drukte kunnen.

Volgens mij (voormalig Wajonger die inmiddels gelukkig weer relatief gezond) is dat een beetje overdreven... toen ik 50% was afgekeurd kreeg ik 35% van het minimumjeugdloon en toen ik 100% was afgekeurd 70% van het minimumjeugdloon ...

Overigens is het niet altijd onterecht dat studerende mensen Wajong krijgen... ik heb een autoimmuunziekte, kreeg een actievere periode van mijn ziekte tijdens mijn studie en heb nog een jaar doorgestudeerd op therapeutische basis. Dit omdat mijn arbeidsconsulent bang was, dat ik anders wel héél erg in een gat viel, van jong actief redelijk normaal levend naar 20 uur op bed en geen sociale contacten. Hij was bang dat ik ook psychisch in de knel zou komen als ik acuut zou stoppen met studeren. Ik ging naar college als ik me goed voelde en heb uiteindelijk zelfs nog 18 studiepunten behaald in dat jaar.

Maar ik zie om me heen dat er héél anders wordt omgegaan met arbeidsongeschiktheid op basis van psychische en lichamelijke klachten.
Had al gebeld naar IB-groep, maar ze zouden terug bellen en is niet gebeurd.

Ik zet stufi inderdaad maar even een jaartje stop, lijkt me het verstandigst!

& inderdaad zijn er nu nieuwe regels qua wajong, het is nu strenger geworden.
quote:kalliope1986 schreef op 24 juni 2011 @ 09:49:

Maja, dat snap ik

Maar de wajong is 800 euro even uit mijn hoofd? En dan nog stufi van 250 --> 1050 best veel voor een student! (en dan nog bijdrage ouders of aanvullende beurs)

Veel vriendinnen van mij hebben geen tijd om 800 euro bij te verdienen en moeten lenen of ouders lief aan kijken....vandaar de opmerking.

Dat een wajonger een bepaald bedrag krijgt ala, maar dit is weer NL op zijn best (dit zorgt voor weerstand bij belastingbetalers!) Zooooooooooooooo volledig met je eens!!
quote:bommi schreef op 24 juni 2011 @ 10:19:

Uit een Wildersmilieu? Daar ben je toch niet trots op?

De domheid druipt van je berichten af, het verbaast me niets dat je uit zo'n milieu komt.Als de andere partijen dan staan voor jouw 'geweldige' bijdrage, dan begrijp ik waarom Nederland richting 'rechts' buigt.
Schat. Ik ben hartstikke 'rechts'. Maar Wilders vind ik een lapzwans waar alleen mensen met een zeer laag IQ in zijn geïnteresseerd.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar bij mijn broertje werd er niets van zijn Wajong afgetrokken toen hij stagevergoeding en stufi kreeg naast zijn Wajong uitkering. Hij moest alleen wel iedere keer alles doorgeven. Om het zeker te weten kun je denk ik het het beste het UWV even bellen.
Het ligt niet per se aan de Wajongers dat de overheid geld schuift waar de wajongers zelf ook niet om vragen. Ik ben deels wajonger en ik vind het zelf ook zwaar overtrokken dat het vroeger zo was dat je en dit en dat en dat kreeg. Helemaal niet nodig en inderdaad een sociale verworvenheid die uit balans is geraakt (zoals wel meer regelingen van de overheid). Maar dat ligt niet aan Wajongers. Dat ligt aan de overheid die het zo bedacht heeft (en nu terecht dit soort uitwassen teruggedraaid). Maar persoonlijk begrijp ik wel dat je het aanvraagt als je het kan krijgen. Zo rooms zou ik waarschijnlijk niet zijn. Iemand wel dan?
quote:schouderklopje schreef op 03 juli 2011 @ 17:14:

Het ligt niet per se aan de Wajongers dat de overheid geld schuift waar de wajongers zelf ook niet om vragen. Ik ben deels wajonger en ik vind het zelf ook zwaar overtrokken dat het vroeger zo was dat je en dit en dat en dat kreeg. Helemaal niet nodig en inderdaad een sociale verworvenheid die uit balans is geraakt (zoals wel meer regelingen van de overheid). Maar dat ligt niet aan Wajongers. Dat ligt aan de overheid die het zo bedacht heeft (en nu terecht dit soort uitwassen teruggedraaid). Maar persoonlijk begrijp ik wel dat je het aanvraagt als je het kan krijgen. Zo rooms zou ik waarschijnlijk niet zijn. Iemand wel dan?

Ben het helemaal met je eens. En dat geldt niet voor alleen wajongers, maar ook voor andere groepen.

Het is ook helemaal niet goed voor mensen om afhankelijk gemaakt te worden van iets of iemand, dat is dus iets anders dan niks anders kunnen en daardoor afhankelijk zijn.

Eigen verantwoordelijk moet altijd voorop staan, ik hoor nu nog te vaak (van bijv. mensen in de bijstand), ik ga er niets op vooruit als ik ga werken, dus ik blijf thuis. Voor mij betekent dat dan heel simpel geen uitkering of een flinke korting op je uitkering; het is dan namelijk een keuze en door bijstand te blijven verstrekken wordt iemand afhankelijk gemaakt. (ik snap echter dat dit heel moeilijk te controleren is, maar het gaat om het idee erachter).

Ik kan het me overigens best voorstellen dat iemand zo denkt, vooral als je een baan in het vooruitzicht hebt die ook nog niet eens leuk is.

Maar goed, is een hele andere discussie. Je zou volgens mij gek zijn als je geld laat liggen waar je volgens de regels recht op hebt, maar ik ben wel blij dat ze daar nou wat aan gaan doen.
Pfff wat zitten hier een sukkels tussen... Denk je nou echt dat iemand zomaar een wayong krijgt.... Uwv geeft ze liever niet hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven