Geld & Recht alle pijlers

Schade gemaakt met auto heveel treden omlaag?

24-06-2011 11:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik schade gemaakt door met mijn auto tegen die van n ander te rijden (begin dit jaar met die dikke sneeuw).

Na een paar maanden een brief ontvangen dat mijn premie hierdoor zou kunnen stijgen. De schade bij die ander bedroeg 750,-.

Nu moet ik gaan betalen voor het aankomende jaar en nu blijkt dat ik van trap 8 naar 4 ben gegaan!!

Is het normaal 4 treden te zakken? Ik ging ervanuit één trede te zakken...
Vaak staat dit in de voorwaarden van je verzekering, en kon je bij het afsluiten daarvan kiezen welke variant je wilde nemen.

Het is dus voor iedereen persoonlijk.

Bereken hoeveel het je gaat kosten voor je weer op het oude nivo bent, soms loont het om zelf de kosten van de schade te betalen omdat je daar uiteindelijk goedkoper mee uit bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In je polisvoorwaarden staat precies hoeveel treden je zakt.

4 treden is normaal, volgens mij.

Het is altijd de moeite waard om uit te rekenen wat goedkoper is; zelf de schade betalen of via de verzekering.
Hmm inderdaad na ff verder googlen zak ik inderdaad na trede 4
Je kunt aan je verzekering voorleggen dat je alsnog de schade zelf betaald. Misschien stemmen zij hierin mee. Deze tip heb ik gelezen op het ViVa forum, zelf geen ervaring mee.
Ik heb laatst inderdaad een schade rechtstreeks aan de verzekering over gemaakt. Je moet eigenlijk je verzekering even bellen met de vraag wat het financieel de komende vier jaar betekent voordat je weer terugbent op trede 8. Als dit meer is dan 750, zou je eigenlijk gewoon rechtstreeks de verzekering dat bedrag moeten betalen, om te voorkomen dat je uiteindelijk niet meer betaalt dan de eigenlijke schade bedraagt. Bovendien, als jij nu treden zakt en je wilt binnenkort een nieuwere, duurdere auto bij dezelfde verzekering verzekeren, dan kost het je klauwen met geld in trede 4.
Vorig jaar heb ik ook zoiets gehad, echt balen. Had namelijk geen no-claim beschermer. Ondertussen ben ik overgestapt naar een andere maatschappij waar ik dus én goedkoper uit ben wat betreft premie en nu wel een no claim beschermer heb. Jammer dat ik die niet had, want het scheelt me heel veel premie!
quote:Dahlia74 schreef op 24 juni 2011 @ 11:44:

Je kunt aan je verzekering voorleggen dat je alsnog de schade zelf betaald. Misschien stemmen zij hierin mee. Deze tip heb ik gelezen op het ViVa forum, zelf geen ervaring mee.

Yep, bij mijn verzekering kon je tot 1,5 j na uitkeren vd schade, het alsnog zelf betalen en zo niet terugvallen in treden. Ik had zo'n 400 euro schade en omdat ik nog niet veel schadevrije jaren had, was dat het verschil in premie wel waard.

Even bellen en het je verzekering uit laten rekenen of je met zelf betalen of door je verzekering laten betalen voordeliger uit bent.
Ja, dat is normaal. Ik heb vroeger op een verzekeringskantoor gewerkt en ook autoverzekeringen gedaan. Het was heel normaal om de vraag te stellen, wat het verschil was als je de schade zelf zou betalen. Kunnen ze zo voor je uitrekenen.
quote:ingmagh schreef op 24 juni 2011 @ 12:08:

... Je moet eigenlijk je verzekering even bellen met de vraag wat het financieel de komende vier jaar betekent voordat je weer terugbent op trede 8. ...

Het is nog erger dan dat. Zonder schade zou je nu op 9 hebben gestaan, dus het duurt geen 4 maar 5 jaar voordat je weer op 9 staat.

En over 5 jaar zou je (zonder schade) op trede 14 hebben gestaan in plaats van op trede 9.

Je gaat dus (afhankelijk van hoe jouw bonus-malus-ladder eruit ziet) zo'n 6 tot 10 jaar extra premie betalen. In totaal kan dat al snel een bedrag kosten gelijk aan 2 of 3 jaar de bruto premie (= de volle premie zonder korting), en dat kan dus om enkele duizenden euro's gaan.

Snel contact opnemen met de verzekeraar is dus inderdaad belangrijk.

Ben je lid van de Consumentenbond, dan kun je op de ledenpagina's van hun website nog meer uitleg en voorbeeldberekeningen vinden. Ben je geen lid dan vind je meer informatie op Autoverzekeringstips.nl (pagina bonus/malus).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven