Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Ik duim natuurlijk mee voor jullie!!! Wat een eikel zeg Yael...
Ja he
Hallo dames,

HIer toch nog even een vraagje van mij. Me uitstrijkje komt er over en maand aan en de zenuwen beginnen weer. Hoe groot is de kans dat 6 maanden na een lis het helemaal fout is? Ben echt bang voor me baarmoeder of iets dat die er uit moet als het wel helemaal fout is.
@Yael: bij mij was het na een half jaar weer helemaal perfect, maar het kan ook nog best pap1 of pap2 zijn, dat schijnt echt niet abnormaal te zijn. Het heeft toch tijd nodig om te herstellen van de ingreep en dat kan bij de een wat langer duren als bij de ander...ik heb geen idee hoe groot de kans is dat het helemaal niet goed is, maar ik denk dat mocht het nog niet goed zijn je er nog op tijd bent! Ik denk dat de kans dat je baarmoeder er uit moet echt minimaal is...sterkte en we duimen allemaal voor je!!! Groetjes van mij
hey yael

ik had groot gebied met afwijkende cellen erg groot

maar bij mij is het ook goed gekomen hoor ik had ook gewoon

weer pap1 en ga er van uit dat ik dat in juli ook weer heb

komt echt wel goed

en je moet maar zo denken mocht het gebeuren niet leuk

maar beter dat dan kanker zo denk ik zelf altijd maar

snap je gevoel wel hoor bij mij komt het ook zo nu en dan boven maar dan denk ik neeeeee het komt echt wel goed

groetjes
Vraagje: ik heb onlangs de uitslag van mijn eerste uitstrijkje gekregen en daar stond in dat er lichte afwijkingen zijn gevonden en dat ik over 6 maanden weer terug moet. Klopt het dat ze nu geen papscore in de brief zetten? Of zal het bij mij dan niet zo ernstig zijn? Ik hoop niet dat jullie mijn vraag misplaatst vinden bij dit topic. Ook met deze brief en de nieuwe controle maak ik mij (een beetje) zorgen, vooral omdat ik verder geen vriendinnen heb die hetzelfde hebben meegemaakt.
Hoi Yogayup,

Als ik jou was zou ik gewoon even naar de HA bellen en die kan je dan vertellen om welke pap het gaat. Misschien pap 2. Dan kijken ze idd na zes maanden nog een keer of het dan weg is of er nog is. Maak je niet teveel zorgen, gewoon maandag effe bellen! (zowiezo als je na zes maanden terug moet is het geen zwaar afwijkende score)
Hallo Allemaal,

Ik behoor tot de "oude garde" van deze post. Ik wil even iedereen een hart onder de riem steken.

Mijn verhaal in het kort:

-begin 2009 ivm uitstrijkje (geen klachten) pap2

-sept 2009 pap3a en cin 3

-nov 2009 lis die helaas mislukt was (niet al het onrustige weefsel weggehaald. Met die kennis toch nog een prachtige lange reis gemaakt en leren loslaten door deze vervelende situatie)

-april 2010 controle dmv uitstrijk: pap1, jippie! Het lichaam heeft zich blijkbaar zelf hersteld!

-september 2010 controle uitstrijk: pap 2> teleurstelling maar ik had zelf het gevoel dat het okee was

-maart 2011 controle uitstrijk: pap1 jippie! Helaas nog wel steeds het hpv virus

Wat me tijdens de laatste keer werd verteld is dat je al snel pap2 hebt als er wat teveel slijm met de uitstrijk meekomt. Ik weet dat dat in mijn geval vaak zo is (duidelijk te zien als het monster genomen is). Dus dames, bij pap2 hoeft er werkelijk niets aan de hand te zijn!!
Bedankt yael1980 en vivamies voor de verhelderende (en geruststellende) woorden. Ik kwam net terug van 4 weken alleen reizen (met zwaar liefdesverdriet, zouden samen gaan), waarvan ik er 3 ziek was geweest (nu nog herstellende) en toen lag dus die brief op de mat. Was op dat moment dus het gevoel 'dat kan er ook nog wel bij'. Vandaar dat ik niet vanalles aan de huisarts heb gevraagd, ik had nl nog een rits andere klachten waarvoor ik naar haar moest. Gelukkig is er dit fantastische forum! :-) Thanks en iedereen heel veel sterkte en beterschap!
hoi hoi

hoe is het hier met de dames

gaat alles goed bij jullie

groetjes middje
@Middje: met mij wel....bijna vakantie! Met jou?

Groetjes van mij
Hey Middje,

Hier gaat alles goed. En met jou? Volgende week woensdag me controle uitstrijkje maar we moeten er voor iedereen maar vanuit gaan dat alles goed is weggehaald! Heb nu lekker twee weekjes vakantie en ben aan het genieten met mijn dochtertje..

Groetjes Yael
@Yael: Geniet lekker van je vakantie en je dochtertje! Succes woensdag en ik duim mee voor een goede uitslag(maar dat komt helemaal goed).

Liefs, Dalandra
Dank je wel Dalandra, goed weekend! Ik hou jullie uiteraard weer op de hoogte!
hoi hoi

hier alles zijn gangetje

das toevallig yael ik moet ook woensdag

sterkte!!

groetjes
Hey Middje,

Zo dat is inderdaad heel toevallig! Ik zie er al wel een beetje tegenop onbewust is het wel spannend! Maar goed we moeten juist blij zijn met de strenge controles! Nou dan spreken we elkaar woensdag hier wel weer even denk ik :-) Sterkt he! Komt goed
Hoi hoi

vind het ook wel spannend hoor

vooral omdat ik weer paar klachten heb

maar goed dat hoeft natuurlijk niks te

betekenen

groetjes
oh wat vervelend wat voor klachten heb je op het moment? Ik heb gelukkig geen bloedverlies ofzo. Maar had wel pas een aantal keer wat steken in me buik. Dat zat me idd ook niet helemaal lekker...
@ Middje en Yael: Alvast heel veel sterkte voor woensdag....kan me voorstellen dat het spannend voor jullie is, maar net wat je zegt middje: eventuele klachten hoeven niet meteen iets te betekenen! Ik zal aan jullie denken en duim mee...

Liefs van mij!
Dat is lief dalandra thanks!!!

Yael ik heb behoorlijke steken en al 2 maanden bloedverlies

en tijdens de daad voelt het ook niet erg prettig :(

maar goed laten we er vanuit gaan dat het niks is

groetjes
Lieve Middje,

Wanneer was jouw lisexcisie ook alweer? Binnen deze korte tijd kan niet heel veel gebeuren. Wees maar blij dat we woensdag gaan. Liefs

En Dalandra dank je wel voor het meeleven! super.

Liefs
Hoi,

mijn dochter van 19 heeft vorige week gehoord dat haar uitstrijkje niet goed is nou heeft ze gehoord dat ze een pap 3a heeft ,en wordt meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog ,we zijn hier best van geschrokken,mede omdat ze ook klachten heeft.

Weten jullie wat ze bij de gynaecoloog kan verwachten?
Beste Esmee43,

Allereerst wat een vervelende situatie zeg! De gyn zal waarschijnlijk binnenin kijken en met een soort van vloeistof aanstippen. De cellen die dan oplichten die zijn onrustig en worden doorgestuurd naar het lab. En aan de hand daarvan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Plus hij zal ook nog wel even de baarmoedermond en zo bekijken voor een algemene indruk. Maar het hoeft niet altijd wat te betekenen he! Veel sterkte!
Hey Yael,

Bedankt voor de informatie!

Ja het is zeker vervelend maak me ook nog geen zorgen meteen,maar ze is nog zo jong.

A.s donderdag moeten we heen dus we gaan het afwachten.
hey yael

het is bijna een jaar geleden de lis tjd zegt bij mij niks

ik ben toen ook van pap1 naar pap3 gegaan in 5 maanden dus........

maar goed we gaan maar van positieve uit veel kun je er

toch niet aan doen kan me heel druk maken maar dat helpt

niet

dus laat het allemaal maar weer gebeuren hihihi

ben er veder wel rustig onder gelukkig

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven