Kroatie

18-03-2007 19:33 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit jaar graag naar Kroatie, Istrie, wie heeft hier ervaring mee.

Welke maand is het daar lekker weer?

Zou ik hier alleen op vakantie kunnen gaan?

sjakkie
Ja, alleen gaan kan. Juni/juli/augustus is het ongeveer zeker weten mooi weer. Heel mooi land. Ga vooral eens van de kust vandaan, haast geen toeristen, supermooi en spotgoedkoop. Juli en augustus zit het vol met toeristen, veel Nederlanders, Denen en Duitsers. In mei en juni bijna geen toeristen.
Krijg er al wel zin in, nu de stap nog nemen om alleen te gaan.
Ik ben vorig jaar in Istrie geweest (o.a. Pula, Medulin, Rovinj) maar vond het echt vreselijk. Supertoeristisch, veel "snacktenten" met luide muziek, prullariaverkopers etc. Wel heel mooi was het eiland Krk. Hele mooie natuur, gezellige dorpjes en veel minder toeristisch. Iets verder naar het zuiden, de Dalmatische kust lijkt me ook veel mooier.
Hai Sjakkiegies,

Kroatie! Goede keuze! Het is een enorm veelzijdig land. Istrie is idd aan de kust erg toeristisch maar heeft een prachtige kustlijn, schitterende natuur en prachtige mooie stadjes! Wanneer je alleen gaat is het maar net wat je wilt natuurlijk, wil je wel graag aanspraak, beetje stappen, zonnen, cultuur en natuur is Istrie echt wel een goede keuze. Umag, Rovinje, Vsar, Porec, Pula, zijn o.m. echt leuke stadjes om te bezoeken. In de buurt zijn schitterende Nationale parken die je echt zou moeten bezoeken, google er maar erop los. Vanaf meerdere hotels, campings, vakantieparken worden er ook zat excursies georganiseerd naar o.a. Plitvice en dat moet je je zelf echt niet ontzeggen. Dalmatie is wat minder toeristisch maar minstens zo mooi! De stad Zadar en dorpjes Nin, Zaton etc. zijn echt schitterend. Veel cultuur en wederom een prachtige kustlijn, toch heel anders dan Istrie. Ook vanaf hier worden er genoeg excursies aangeboden. Dubrovnik en Split zijn nog altijd een wens van me, ik ben er helaas nog niet geweest. Dit jaar gaan wij de Kvarner baai aan doen. Eilanden groep onder Istrie. Ik heb er nu al helemaal zin in! Het binnenland van Kroatie is ook werkelijk schitterend, veeeeel groen! Maar ben er niet echt bekend. Paar tips; schaf ter plekke waterschoenen aan en snorkelspullen. Spreek Engels, en vermeld zonodig dat je geen Duitser bent. Raar mss. Maar de Kroaten hebben het niet zo op hen. Sommige Kroaten kunnen wat nors over komen, prik daar door heen. Kroaten zijn erg vriendelijke mensen. Oh en begin niet over de oorlog dat is echt nog te vers voor hen. Verder wens ik je een heel fijne vakantie toe!
Hoi,

Ik wil ook wel graag meer over Kroatie weten. Mijn man wil er erg graag naartoe maar eerlijk gezegd staat het mij nog een beetje (of erg) tegen. Wat ik ervan gezien heb in reisgidsen zijn heel veel heel grote hotel/appartementencomplexen, ideaal voor Duitsers zeg maar...

En ik heb nog altijd het idee dat het daar niet veilig is, wanneer je van de gebaande paden afwijkt zeg maar...

Wie heeft ervaring, wat is het mooist, ga je met de auto of vliegen, zijn er nog stukken waar wel wat te doen is zonder dat het meteen vreselijk toeristisch is? En wie weet heeft er iemand tips voor een leuk huisje of appartementje ofzo?

Wij zouden waarschijnlijk in september gaan, dan is het weer toch ook nog wel goed daar?

alvast bedankt,

meis
Hoi meisje73xx,

in september heb je zeker nog kans op goed weer hoor. En je angst is ongegrond, tuurlijk zijn er nog gebieden m.n in de totaal niet toeristische gebieden maar als je daar al komt wordt het zeer duidelijk aangegeven dat je het niet moet betreden. Wij gaan altijd met de auto en caravan. Maar je kan ook zeker goed vliegen naar Kroatie. Het is maar net wat je zelf prettig vind. Hou je van zon, zee, cultuur, natuur, lekker eten, goede wijn (vis, vlees) en zoals echte hollanders, van vooral niet te duur. Uit eten bijvoorbeeld doe je voor 10 tot 12 euro pp, dat is dan inclusief drankjes,voor, hoofd, bij en na -gerecht. Dan zou ik Kroatie zeker aan doen. Zoals ik al eerder schreef is Kroatie zo'n enorm veelzijdig land! Er is echt voor ieder wat wils. In september zijn er zoiezo al wat minder toeristen maar als ik jou was zou ik dan gaan voor vakantie naar Dubrovnik, Split. Overigens als je met de auto gaat, wat wij dus prettiger vinden en omdat wij kampeerders zijn, zie je natuurlijk wel veeel meer van Kroatie en kan je stoppen op plekjes die je zelf graag wilt. Je hoeft dan ook niet te reserveren en kan zelf bepalen of en hoe lang je ergens wilt verblijven. Istrie is nou eenmaal idd veel toeristischer dan bijvoorbeeld Dalmatie en nog lager. Ik zou voor de minder massale hotels etc. googelen en dan vind je zeker kleinschaliger appartementen complexen en hotels. In de bekende reisgidsen vind je toch sneller de meer toeristische en dus grotere vakantieparken etc. Ik zou niet langer twijfelen en flink gaan googelen. Ik zelf vind het een niet mooier dan het ander, omdat Istrie gewoon heel anders is dan Dalmatie, en Dalmatie weer zo anders dan de bergen en die weer zo anders dan de eilanden etc etc. Zo hebben wij vorig jaar een vakantie in Kroatie gehad van ruim drie weken inclusief reistijd, we reden naar Plitvice, daar twee nachten verbleven zodat we een hele dag het natuurgebied konden bezoeken vandaaruit in een dag naar Dalmatie gereden, daar een week geweest en toen nog een week in Istrie. Wat we onderweg alleen al allemaal gezien hebben, schitterend!! Niet twijfelen, doen!
Theetje,

Bedankt voor zo veel informatie, super!!!

En ik ga zeker googlen, ik begin hier alvast te surfen...
Dus als je met de auto gaat kan je ook gewoon op elke parkeerplaats stoppen zonder dat je meteen beroofd wordt?

Vind het zo vreemd dat er aan de ene kant zoveel mensen enthousiast zijn over Kroatie als vakantieland, en dat er aan de andere kant gezegd wordt dat het voor bijv. vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs absoluut onveilig is...

Ik bedoel, die criminelen die gevaarlijk zijn voor chauffeurs laten de toeristen met rust ofzo?
Ik heb nog nooit gehoord dat het op parkeerplaatsen in Kroatie niet veilig zou zijn. Ik zelf ga nu voor de derde maal maar ik ken mensen die al 10 jaar gaan en die hebben dit nog nooit meegemaakt. Maar waarom maak je je daar zo druk over terwijl in de gangbare vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje etc. al jaren bekend is dat er met pieken hele bendes rondrijden om toeristen te beroven. En dat houdt al die hordes Nederlanders ook niet tegen. Kroatie is echt een veilig land hoor, en zeker niet minder veilig dan de gangbare vakantielanden. Zelfs als je naar Duitsland rijd in het donker en je wilt stoppen, dan ga je toch ook niet op het donkerste plekje staan in het verste hoekje, dan kies je toch ook voor een grotere goed verlichte Rastplatz. En zelfs al zou je met pech komen te staan en gedwongen worden om ergens te stoppen, in Kroatie is er net als in NL gewoon een ANWB. Met goede service. (heb je in Frankrijk niet) Vraag een informatiepakket aan bij het Kroatisch verkeersbureau, (is gratis). Daarin staat heel veel informatie over het land etc.
quote:Ik heb nog nooit gehoord dat het op parkeerplaatsen in Kroatie niet veilig zou zijn. Ik zelf ga nu voor de derde maal maar ik ken mensen die al 10 jaar gaan en die hebben dit nog nooit meegemaakt. Maar waarom maak je je daar zo druk over terwijl in de gangbare vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje etc. al jaren bekend is dat er met pieken hele bendes rondrijden om toeristen te beroven. En dat houdt al die hordes Nederlanders ook niet tegen. Kroatie is echt een veilig land hoor, en zeker niet minder veilig dan de gangbare vakantielanden. Zelfs als je naar Duitsland rijd in het donker en je wilt stoppen, dan ga je toch ook niet op het donkerste plekje staan in het verste hoekje, dan kies je toch ook voor een grotere goed verlichte Rastplatz. En zelfs al zou je met pech komen te staan en gedwongen worden om ergens te stoppen, in Kroatie is er net als in NL gewoon een ANWB. Met goede service. (heb je in Frankrijk niet) Vraag een informatiepakket aan bij het Kroatisch verkeersbureau, (is gratis). Daarin staat heel veel informatie over het land etc.Precies. In Spanje heb je struikroversbendes. Je moet zorgen dat niemand je banden leksteekt als je staat te tanken, ook niet in de nacht je auto stilzetten om te gaan slapen ofzo. Maar dat zou ik niet eens in NL/BE doen. Kroatie is een veilig land en de mensen zijn er erg vriendelijk. Kijk wel uit voor landmijnen als je de geijkte paden verlaat;)
Ik wil jullie niet aanvallen! Zo was het niet bedoeld hoor... en ik weet ook heus dat er overal criminelen zijn, ik vind het alleen vreemd dat transportbedrijven hun vrouwelijke chauffeurs over het algemeen niet naar voormalige oostbloklanden sturen omdat het (levens)gevaarlijk is en dat daar blijkbaar geen reden toe is?

We zijn er in elk geval nog niet uit, alle info blijft welkom!

meis
Meis, zo was het niet opgevat hoor! En dat laatste van persephone ws gewoon een plagerijtje, haha!

Ik denk dat die verhalen mss meer van toepassing zijn op andere voormalige Oostblok landen? Maar Kroatie hoef je je echt niet druk te maken om je veiligheid. Politie in Kroatie is zelfs erg vriendelijk (tenzij je wat flikt natuurlijk, maar das hier ook, haha), wij konden een keer in een stad de weg niet vinden naar een groot winkelcentrum, moesten een speelgoedzaak hebben omdat mijn zoon jarig was in vakantie. Midden op de weg reden we, toen we een agent zagen lopen, wij stoppen en even geroepen. Komt die agent naar ons toelopen leunt uitgebreid in het raampje en gaat op z'n gemakkie gesprekje aan om ons een en ander uit leggen.(In keurig Engels, spreken de Kroaten over het algemeen allemaal wel) Duurde eventjes dus auto's achter ons(inmiddels flinke rij) begonnen geirriteerd te toeteren, nou daar was meneer agent niet van gedient! Hij in kroatisch en met gebaren even duidelijk maken dat ie met z'n werk bezig was dus ze moesten maar ff geduld hebben, hahahaha! Vervolgens ging ie rustig verder met z'n gesprekje met ons. Als je nog wat vraagjes hebt roep je maar hoor dan kijk ik wel of ik er antwoord op heb!
Jaaaa, ik heb nog vraagjes. Mijn vriendin wil tot mijn verbazing toch mee.

Dus ik hoef niet alleen. Ik hoop wel dat het kroatie word trouwens.

Maar goed, we gaan vliegen, alleen zij heeft niet zo veel geld te besteden.

Dus wie weet er een goedkoop appartement of reis organisatie?
Hmmm, er zijn ook mensen die thuis kamers verhuren en dan leer je dus het echte Kroatie echt kennen, maar dan zou je op de bonnefooi moeten en dat is niet wat je wil denk ik. Waarom gaan jullie niet kamperen? Dat scheel al boel! En voor die prijzen dat je uiteten kan.. daar kan je soms niet eens tegen aan koken. En als je toch lekker gaat kokkerellen, raad ik je aan om je fruit en groente bij de stalletjes langs de weg te kopen, wordt s'ochtends vers van land gehaald en is goedkoper dan in supermarkt en veel verser. Supermarktprijzen zijn om en nabij gelijk als in NL behalve die zaken die zij weer ui buitenland halen, dus je potje pindakaas moet je maar meenemen. Maar het is toch veel leuker om de plaatselijke keuken te ontdekken. Pizza is echt spotgoedkoop, voor 3 euro heb je een echt lekkere.
Ja theetje kamperen heeft zeker wat!!! Maar dan moeten we zo'n eind rijden.

Hoe lang zijn we dan wel niet onder weg...En dan de benzine kosten, volgens mij kun je dan net zo goed vliegen en appartement nemen.

En volgens mij ziet mijn vriendin dat niet zitten. Kan het altijd nog overleggen.
Hee ik heb net ff zitten kijken, als je bij eurocamp een compleet ingerichte bungalow tent huurt en je aankomst datum is 3 juni en je verblijft 14 nachten dan kost dat je 414 euro inclusief reserveringskosten en calamiteitenfonds. Je verblijft dan op een drie sterren camping bij Porec met twee zwembaden en direct aan zee. Is wel en levendige camping en groot. Is niet al te duur toch. Naar istrie rijden is vanaf Utrecht ongeveer 1400 km, maar je hebt geen caravan achter je hangen en kan dus lekker doorijden, je pakt 1 overnachting op de grens oostenrijk /slovenie en je rijd de volgende dag lekker rustig door naar plaats bestemming. Ik heb ook gekeken naar vlieg vakanties maar das lastig want sommige dingen zijn vol geboekt, maar globaal komt het erop neer dat je op bovenstaand bedrag bij vliegvakanties nog 200 honderd op moet tellen maal twee moet doen en dan zit je dus in een tweekamer appartement met ongeveer dezelfde faciliteiten. Maar goed ik roep altijd dat kan goedkoper! En dan zoek ik nog ff door. Met vliegvakanties ben ik ook niet zo bekend hoor, want wij kamperen dus altijd.
Voor 14 dagen is dat idd goedkoop ja, heb ook ff gekeken naar hotel diamant.

Erg leuk en zeer veel goede reactie´s gelezen. Ik denk dat we ook niet meer

te lang moeten wachten want dan zit alles al vol. Maar wat zijn ongeveer

de benzine kosten als je met de auto gaat?
ff globaal uitgerekend uitgaande van diesel. Dan ben je voor heen en terug ongeveer 400 euro kwijt. Dus als je die reis zou nemen met die bungalowtent dan kom je uit op ongeveer 400 euro per persoon als jullie de kosten delen.  Volgens mij is dat dus nog altijd goedkoper dan vliegen en een appartement.
Als we voor Kroatie kiezen dan gaat onze voorkeur uit naar Dalamtie, en dan wel met het vliegtuig. Heb echt geen zin om zover te rijden met een peuter achterin... Weet iemand of daar ook leuke appartementen zijn dan? (niet zo grootschalig, dat vind ik niks) Of een ingerichte tent mag ook... of een huisje, of een andere mogelijkheid om ergens te slapen maar waar ik wel een soort van keukentje heb....
Hee meisje,

vakantiepark Zaton bij plaatsje Nin is wel een groot vakantiepark (een dorpje op zich) maar de appartementen daar liggen op apart terrein naast camping, je hebt er geen geluidsoverlast. In een kwartiertje wandel je naar Nin. Maar voor de grotere plaatsen daar in de buurt is een auto wel handig, (die kan je huren natuurlijk) Ze hebben daar ook ingerichte tenten en sta caravans zijn er ook. Over andere plaatsen in Dalmatie weet ik niet zoveel, daarvoor zou je moeten googelen. De site is trouwens (mag dat hier? anders sorry hoor) www.zaton.hr . Echt alle faciliteiten die je maar kan bedenken zijn hier aanwezig.
Ik heb geboekt!!!!!! Het word kroatie, het plaatsje porec.

Hotel Neptun. Ik hoop dat het een mooie vakantie word!!!

Bedankt voor alle informatie die ik hier heb mogen ontvangen.
Goh wat heerlijk zeg voor je! En Porec is echt heel leuk! Ik ben er vorig jaar nog geweest. Vanaf Porec kun je ook erg leuke dingen ondernemen en ook andere stadjes bezoeken in de omgeving. Wanneer ga je? Zelf ook al geboekt hoor drie heerlijke weken (incl. reistijd) waarvan we 1 week naar Mali Losinje gaan en 1 week naar Umag. Ik heb er ook zoooooo'n zin in! Maar helaas duurt nog even, maar ach heb ik wat om naar uit kijken hè!

Heel fijne vakantie toegewenst hoor!
Vergeet geen kruskovac te drinken! Slivovice is erg sterk maar best te pruimen;) En de vodka is spotgoedkoop (geen Smirnoff bestellen, dat smaakt nergens naar en is duur)!
dinsdag 10 juli vlieg ik naar porec, 8 dagen.

Ik wil dan ook in die 8 dagen zo veel mogelijk zien.

Even over leggen natuurlijk, met mijn vriendin.

Ik ben erg benieuwd hoe het daar is. lekker iets

om naar uit te kijken!!!! Wanneer gaan jullie rijden dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven