vraag over studiefinanciering
zondag 26 juni 2011 om 22:15
hallo allemaal,
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven.
Ik heb mij zonet ingeschreven voor een hbo opleiding en meteen daarna ook studiefinanciering aangevraagd. er stond een vraag bij de inschrijving per wanneer je de studiefinanciering in wilt laten gaan ,je had de keuze: per wanneer ik er recht op heb,of je kon zelf een datum invullen.
nou heb ik ingevuld :per wanneer ik er recht op heb.
Maar nou staat er in de bevestiging die ik opgestuurd heb gekregen dat start studiefinanciering is 26 juni 2011.
Bedoelen ze daarmee gewoon de datum van aanvraag en krijg ik het alsnog per 1 september of kan ik daadwerkelijk al vanaf nu studiefinanciering ontvangen(wat ik dus liever niet wil)
ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is en sorry als het een beetje een domme vraag is.
Ik heb mij zonet ingeschreven voor een hbo opleiding en meteen daarna ook studiefinanciering aangevraagd. er stond een vraag bij de inschrijving per wanneer je de studiefinanciering in wilt laten gaan ,je had de keuze: per wanneer ik er recht op heb,of je kon zelf een datum invullen.
Maar nou staat er in de bevestiging die ik opgestuurd heb gekregen dat start studiefinanciering is 26 juni 2011.
Bedoelen ze daarmee gewoon de datum van aanvraag en krijg ik het alsnog per 1 september of kan ik daadwerkelijk al vanaf nu studiefinanciering ontvangen(wat ik dus liever niet wil)
ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is en sorry als het een beetje een domme vraag is.
zondag 26 juni 2011 om 22:21
hallo allemaal,
zondag 26 juni 2011 om 22:30

zondag 26 juni 2011 om 22:30
Oei dat vind ik een pittige..
In de zomer krijg ik ook gewoon stufi.. Ik denk dat je nu in juli al stufi krijgt..
Waarom zou je dat trouwens niet willen? Leen je of is het een prestatiebeurs? Indien je alleen de prestatiebeurs hebt (wordt na het halen van de diploma binnen 10 jr een gift) zou ik het zsm in laten gaan. Je krijgt het immers.....
In de zomer krijg ik ook gewoon stufi.. Ik denk dat je nu in juli al stufi krijgt..
Waarom zou je dat trouwens niet willen? Leen je of is het een prestatiebeurs? Indien je alleen de prestatiebeurs hebt (wordt na het halen van de diploma binnen 10 jr een gift) zou ik het zsm in laten gaan. Je krijgt het immers.....
zondag 26 juni 2011 om 22:35
Je krijgt ps stufi als je er recht op hebt. Afgaande op jouw OP zal dat per september zijn (maar dit hangt uiteraard wel van nog een paar factoren af). Als je zojuist de aanvraag verstuurd hebt is dit gewoon de standaard bevestiging die je krijgt. Ze kunnen echt niet direct al bepalen wanneer je recht zou hebben op stufi (onder andere omdat ze dus je inschrijving moeten controleren bij je opleiding).
Dus geen paniek. Als alles wat je hier schrijft klopt, en er zijn geen omstandigheden die tot een uitzondering leiden, krijg jij gewoon stufi per het begin van je opleiding.
Dus geen paniek. Als alles wat je hier schrijft klopt, en er zijn geen omstandigheden die tot een uitzondering leiden, krijg jij gewoon stufi per het begin van je opleiding.

zondag 26 juni 2011 om 22:39
Het recht op studiefinanciering is gekoppeld aan een geldige inschrijving bij een opleiding. Als je in september ingeschreven wordt voor de HBO opleiding heb je volgens mij vanaf september recht op studiefinanciering. DUO controleert of er sprake is van een geldige inschrijving op het momen tvan studiefinanciering.
zondag 26 juni 2011 om 22:39
zondag 26 juni 2011 om 22:40
Je hebt pas recht op studifinanciering bij aanvang van je opleiding. Ik vermoed dat je in september begint (1 september) dan krijg je pas in september (of de laatste week van augustus) studifinanciering. Tenzij je nog geen 18 bent en dus nog kinderbijslag ontvangt, dan krijg je het pas vanaf oktober.
zondag 26 juni 2011 om 22:44

zondag 26 juni 2011 om 23:07

zondag 26 juni 2011 om 23:08

zondag 26 juni 2011 om 23:09
quote:plops schreef op 26 juni 2011 @ 23:08:
Een prestatiebeurs is uit te splitsen in twee delen. De basisbeurs en de aanvullende beurs. Je dochter krijgt een aanvullende beurs dus, aangezien jullie "weinig" verdienen?Kan er zelf ook niet iets anders van maken, een thuiswonende beurs is echt E95, dus zal de rest wel aanvullende beurs moeten zijn.
Een prestatiebeurs is uit te splitsen in twee delen. De basisbeurs en de aanvullende beurs. Je dochter krijgt een aanvullende beurs dus, aangezien jullie "weinig" verdienen?Kan er zelf ook niet iets anders van maken, een thuiswonende beurs is echt E95, dus zal de rest wel aanvullende beurs moeten zijn.
zondag 26 juni 2011 om 23:15
quote:_avril_ schreef op 26 juni 2011 @ 23:08:
[...]
Alle beursen heten zo.
De vraag of er een vader aanwezig was, was bedoeld om te vragen naar het inkomen. Hebben jullie bovenop de thuiswonende beurs nog een aanvullende beurs aangevraagd?Nee we hebben geen aanvullende beurs aangevraag.Vader werkt voor zichzelf(eigen bedrijf)en ikzelf werk parttime in de zorg!
[...]
Alle beursen heten zo.
De vraag of er een vader aanwezig was, was bedoeld om te vragen naar het inkomen. Hebben jullie bovenop de thuiswonende beurs nog een aanvullende beurs aangevraagd?Nee we hebben geen aanvullende beurs aangevraag.Vader werkt voor zichzelf(eigen bedrijf)en ikzelf werk parttime in de zorg!
zondag 26 juni 2011 om 23:20
Ze kijken naar de inkomens van de ouders/verzorgenden/voogd, als jullie inkomen onder een bepaalde norm ligt krijgt je dochter een aanvullende beurs. Hier van is de bedoeling dat je dochter zelf boeken en de studie betaald.
Bij een MBO studie is de basisbeurs rond de 75 euro en bij een HBO studie rond de 95 euro.
Bij een MBO studie is de basisbeurs rond de 75 euro en bij een HBO studie rond de 95 euro.