Geld & Recht alle pijlers

vraag over studiefinanciering

26-06-2011 22:21 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven.

Ik heb mij zonet ingeschreven voor een hbo opleiding en meteen daarna ook studiefinanciering aangevraagd. er stond een vraag bij de inschrijving per wanneer je de studiefinanciering in wilt laten gaan ,je had de keuze: per wanneer ik er recht op heb,of je kon zelf een datum invullen.

nou heb ik ingevuld :per wanneer ik er recht op heb.

Maar nou staat er in de bevestiging die ik opgestuurd heb gekregen dat start studiefinanciering is 26 juni 2011.

Bedoelen ze daarmee gewoon de datum van aanvraag en krijg ik het alsnog per 1 september of kan ik daadwerkelijk al vanaf nu studiefinanciering ontvangen(wat ik dus liever niet wil)

ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is en sorry als het een beetje een domme vraag is.
hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven.

Ik heb mij zonet ingeschreven voor een hbo opleiding en meteen daarna ook studiefinanciering aangevraagd. er stond een vraag bij de inschrijving per wanneer je de studiefinanciering in wilt laten gaan ,je had de keuze: per wanneer ik er recht op heb,of je kon zelf een datum invullen.

nou heb ik ingevuld :per wanneer ik er recht op heb.

Maar nou staat er in de bevestiging die ik opgestuurd heb gekregen dat start studiefinanciering is 26 juni 2011.

Bedoelen ze daarmee gewoon de datum van aanvraag en krijg ik het alsnog per 1 september of kan ik daadwerkelijk al vanaf nu studiefinanciering ontvangen(wat ik dus liever niet wil)

ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is en sorry als het een beetje een domme vraag is.
Morgen even bellen naar de ib en je hebt je antwoord.

Succes met je studie!
Ik denk vanaf 1 oktober (IB-groep werkt met kwartalen)... Of zou je er nu al recht op kunnen hebben?

Sowie moet je studiefinanciering een bepaalde tijd vantevoren aanvragen, dus lijkt me sterk als je het direct een dag na het aanvragen al krijgt.
Oei dat vind ik een pittige..

In de zomer krijg ik ook gewoon stufi.. Ik denk dat je nu in juli al stufi krijgt..

Waarom zou je dat trouwens niet willen? Leen je of is het een prestatiebeurs? Indien je alleen de prestatiebeurs hebt (wordt na het halen van de diploma binnen 10 jr een gift) zou ik het zsm in laten gaan. Je krijgt het immers.....
Waarom wil je nu nog geen studiefinanciering dan?
Ik krijg er een punthoofd van!
Je krijgt ps stufi als je er recht op hebt. Afgaande op jouw OP zal dat per september zijn (maar dit hangt uiteraard wel van nog een paar factoren af). Als je zojuist de aanvraag verstuurd hebt is dit gewoon de standaard bevestiging die je krijgt. Ze kunnen echt niet direct al bepalen wanneer je recht zou hebben op stufi (onder andere omdat ze dus je inschrijving moeten controleren bij je opleiding).

Dus geen paniek. Als alles wat je hier schrijft klopt, en er zijn geen omstandigheden die tot een uitzondering leiden, krijg jij gewoon stufi per het begin van je opleiding.
Dat denk ik dus ook, aangezien eerst al je gegevens nog gecheckt moeten worden en dat

gaat niet zo snel bij de ib-groep.

Tenminste, in mijn studietijd dan.
het gaat mij eigenlijk meer om dat stukje lening die ik er ook bij heb,dat wil ik zo laag mogelijk houden,vandaar dat ik het nu nog niet perse hoef.
Het recht op studiefinanciering is gekoppeld aan een geldige inschrijving bij een opleiding. Als je in september ingeschreven wordt voor de HBO opleiding heb je volgens mij vanaf september recht op studiefinanciering. DUO controleert of er sprake is van een geldige inschrijving op het momen tvan studiefinanciering.
Zat er bij die bevestiging geen kopie van het door jou ingevulde formulier? Dat je het kan nakijken of je het goed hebt ingevuld? En als je inlogt op de site van de DUO, kan je het daar niet terugvinden?

Anders inderdaad morgen even mailen/bellen.
Je hebt pas recht op studifinanciering bij aanvang van je opleiding. Ik vermoed dat je in september begint (1 september) dan krijg je pas in september (of de laatste week van augustus) studifinanciering. Tenzij je nog geen 18 bent en dus nog kinderbijslag ontvangt, dan krijg je het pas vanaf oktober.
Mijn dochter volgt een mbostudie en krijgt maandelijks 381 euro,ik vind het wel veel eigenlijk.Ze is 19 jaar en woont nog thuis.Als ze haar diploma niet behaalt binnen 10 jaar moet ze alles terugbetalen,Klopt het dat zij zoveel stufi krijgt???
Een thuiswonende beurs is 95 euro dirtsa.
Doe je nu ook al een opleiding? Dan geb je namelijk recht op overbruggingskosten volgens mij.
Liever elitair dan een pauper!
Dat is de basisbeurs Avril. Het kan zijn dat de dochter van Dirtsa een aanvullende beurs krijgt.
quote:_avril_ schreef op 26 juni 2011 @ 22:47:

Een thuiswonende beurs is 95 euro dirtsa.Nou ze krijgt dit toch echt hoor.Ik heb 3 x gebeld om te vragen of het wel goed is,en ze zeiden dat het klopt!!!
quote:dirtsa41 schreef op 26 juni 2011 @ 22:51:

[...]

Nou ze krijgt dit toch echt hoor.Ik heb 3 x gebeld om te vragen of het wel goed is,en ze zeiden dat het klopt!!!

Is er een vader aanwezig?

Of jouw dochter krijt een aanvullende beurs 200nogwat... Of ze leent..
quote:perseph0ne schreef op 26 juni 2011 @ 22:58:

[...]

Is er een vader aanwezig?

Of jouw dochter krijt een aanvullende beurs 200nogwat... Of ze leent..Ja vader is aanwezig.Het is een prestatiebeurs
quote:dirtsa41 schreef op 26 juni 2011 @ 22:51:

[...]

Nou ze krijgt dit toch echt hoor.Ik heb 3 x gebeld om te vragen of het wel goed is,en ze zeiden dat het klopt!!!Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik geef aan wat de normale thuiswonende beurs is. En het heet allemaal prestatiebeurs.
Een prestatiebeurs is uit te splitsen in twee delen. De basisbeurs en de aanvullende beurs. Je dochter krijgt een aanvullende beurs dus, aangezien jullie "weinig" verdienen?
quote:dirtsa41 schreef op 26 juni 2011 @ 23:01:

[...]

Ja vader is aanwezig.Het is een prestatiebeurs

Alle beursen heten zo.

De vraag of er een vader aanwezig was, was bedoeld om te vragen naar het inkomen. Hebben jullie bovenop de thuiswonende beurs nog een aanvullende beurs aangevraagd?
quote:plops schreef op 26 juni 2011 @ 23:08:

Een prestatiebeurs is uit te splitsen in twee delen. De basisbeurs en de aanvullende beurs. Je dochter krijgt een aanvullende beurs dus, aangezien jullie "weinig" verdienen?Kan er zelf ook niet iets anders van maken, een thuiswonende beurs is echt E95, dus zal de rest wel aanvullende beurs moeten zijn.
quote:_avril_ schreef op 26 juni 2011 @ 23:08:

[...]

Alle beursen heten zo.

De vraag of er een vader aanwezig was, was bedoeld om te vragen naar het inkomen. Hebben jullie bovenop de thuiswonende beurs nog een aanvullende beurs aangevraagd?Nee we hebben geen aanvullende beurs aangevraag.Vader werkt voor zichzelf(eigen bedrijf)en ikzelf werk parttime in de zorg!
Ze kijken naar de inkomens van de ouders/verzorgenden/voogd, als jullie inkomen onder een bepaalde norm ligt krijgt je dochter een aanvullende beurs. Hier van is de bedoeling dat je dochter zelf boeken en de studie betaald.

Bij een MBO studie is de basisbeurs rond de 75 euro en bij een HBO studie rond de 95 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven