Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Zal ik mijn instructeur smsen dat hij iets leuks moet bedenken? Ik heb wel zin in een uitdaging
Ik begon pas met mijn theorie toen ik al af mocht rijden na les 30, haha.

Lekker dom dus, maar ik haat alles wat met theorie te maken heeft, dus ik stelde het steeds uit.

Toen mijn instructeur zei dat ik mocht afrijden heb ik het als de donder (in 1 keer) gehaald, maar door vakanties e.d. kon ik pas bij les 42 afrijden, gelukkig toen ook in 1 keer geslaagd.

Voordeel is wel dat als je vlak nadat je je theorie hebt gehaald af moet rijden alles nog vers in je geheugen staat.

En omdat je theoriecertificaat maar 1 jaar geldig is moet je het ook weer niet te snel halen omdat een rijbewijs halen al gauw een jaar duurt bij 1x per week les.

Ik zou adviseren je theorie te halen als je op 3 kwart van het totaal aantal lessen zit dat je ongeveer nodig hebt.

Je instructeur kan vast wel een inschatting maken.
Ik les nu 3 uur per week, (2x 1.5 uur)

Hoop dat ik dan wat sneller dingen door heb. Ik en koppeling zijn namelijk nog steeds geen vriendjes, erg frustrerend als je wilt wegrijden als het licht op groen is gesprongen, en de auto slaat af..

grrrr
Lucky, je bent pas net begonnen dus maak je niet te druk om die koppeling! Neem vooral nu, in het begin, je tijd met die koppeling. Laat hem langgzzzaaaam opkomen. Zo leer je waar je aangrijpingspunt zit. En heeft je instructeur je al verteld een beetje gas bij te geven?

Een afslaande motor bij het wegrijden is echt geen ramp. Start gewoon meteen de auto weer, steek je hand op naar de persoon achter je ter verontschuldiging en rij rustig weg.
Het gaat mis bij "langzaam"

Het schakelen gaat redelijk goed, ik kijk niet op de toerenteller, maar ik doe het op gehoor, is schijnbaar ook de beste manier.

Ben alleen nogal “lui” waarom zou je naar z’n 3 gaan, als er vlak voor je een rotonde is, waardoor je weer naar z’n 2 moet schakelen?

Maar dat is een goede oefening, volgens mijn instructrice..

Rotondes gaan ook steeds beter, in het begin (ehmm.. 3 weken geleden ) lukte het voor geen meter, maar ik zie vooruitgang! Erg fijn!

Volgende keer gaan we achteruit bochtjes doen.
Ik ben al een even niet langsgeweest hier, maar ik heb het ook zo ontzettend druk! Gelukkig begint vrijdagmiddag mijn vakantie!

Ik heb net voor de 3de keer theorie gehad en ik ben nu geslaagd! jeeeeeeeeeeeej, ben zo happy!
gefeliciteerd!
quote:lucky_birdie schreef op 29 juni 2011 @ 18:41:

Het gaat mis bij "langzaam"

Het schakelen gaat redelijk goed, ik kijk niet op de toerenteller, maar ik doe het op gehoor, is schijnbaar ook de beste manier.

Ben alleen nogal “lui” waarom zou je naar z’n 3 gaan, als er vlak voor je een rotonde is, waardoor je weer naar z’n 2 moet schakelen?

Maar dat is een goede oefening, volgens mijn instructrice..

Rotondes gaan ook steeds beter, in het begin (ehmm.. 3 weken geleden ) lukte het voor geen meter, maar ik zie vooruitgang! Erg fijn!

Volgende keer gaan we achteruit bochtjes doen.

Je moet even leren inschatten wanneer het wel of niet de moeite waard is om nog naar 3 te schakene voor een bocht of rotonde. Maar blijf niet te lang door rijden in de 2e versnelling ivm zuinig rijden en dat soort gedoe

Ik snap je instructeur wel. Het is ook belangrijk dat je leert inschatten wat het moment is waarop je van 3 terugschakelt naar 2 en toch je hele plannetje(vooruit kijken wat er na de bocht/rotonde licht, kijken of je kunt, je dode hoek bekijken, knipperlichten aan etc) op tijd en goed kunt uitvoeren.
quote:pimpelpaarsmeteengoudrandje schreef op 29 juni 2011 @ 19:29:

Ik ben al een even niet langsgeweest hier, maar ik heb het ook zo ontzettend druk! Gelukkig begint vrijdagmiddag mijn vakantie!

Ik heb net voor de 3de keer theorie gehad en ik ben nu geslaagd! jeeeeeeeeeeeej, ben zo happy!Hey! Goedzo! Wanneer moest je ook alweer afrijden?
Dank je wel, lucky_birdie!quote:Ruza schreef op 29 juni 2011 @ 19:58:

[...]

Hey! Goedzo! Wanneer moest je ook alweer afrijden?

Thanx! Ik ben er zo mega happy mee! Er viel letterlijk een last van mij af toen ik de uitslag kreeg.

Ik heb nog geen datum om af te rijden. Ik moet nog "even" werken aan mijn minpuntjes en dan kunnen we het examen gaan plannen. Heb vandaag les 25 gehad. Ik hoop ergens deze zomer af te kunnen rijden.
Ik ben na m'n eindexamen (meteen o'p m'n verjaardag) gaan lessen, een aantal keer per week. Dit kwam omdat ik ging studeren in een andere stad waar ik eigenlijk een rijbewijs/auto voor nodig had.

Heb zo m'n rijbewijs in een kleine 3 maanden gehaald, met 32 lesuren.

Succes allemaal :D
Ik schrijf ook graag mee!

Op mijn 32ste is het er eindelijk van gekomen: Rijles. In heb net met vierde les van anderhalf uur achter de rug en ik les twee keer per week.

Ik heb tegen niemand om me heen gezegd dat ik rijles heb. Dat scheelt een hoop stoere praat als:"Ik had mijn rijbewijs in 30 lessen...makkie" Of "Hoeveel kost dat nou tegenwoordig? In mijn tijd....bladiebladie".

Lessen kan geweldig zijn ( als iets lukt) of superfrustrerend ( als iets, na twintig keer nog niet lukt en mijn instructeur huilend met zijn hoofd in zijn handen zit). Jullie verhalen zijn zo herkenbaar!
huilende instructeur? wat heb je in hemelsnaam gedaan?
Mjin voet heeft een soort liefdesrelatie met de koppeling. Ik koppel te pas en te onpas en mijn overdramatische mediterraanse instructeur was in zijn geboorteland acteur, en dat komt er op dat soort momenten even uit.

de koppeling blijft een onhandig ding!

Kan iemand mij gerust stellen dat ik het toch echt binnen een les of 20 door zal hebben en normaal kan wegrijden als het licht op groen spring?

Geweldig Marijnev, ook iemand die net als ik op latere leeftijd begint, voel ik me niet zo alleen Ik heb net les 3 gehad en ook niemand weet het, alleen mijn vriend De rest hoort het wel als ik geslaagd ben Schakelen is ook niet zo mijn ding, ik zit er over te denken om een dagje bij de ANWB te lessen op zo'n afgesloten terrein waar je de hele dag moet schakelen, noodstoppen maken, inparkeren, hellingproef enz. Heeft iemand dat wel eens gedaan?
quote:lucky_birdie schreef op 30 juni 2011 @ 20:12:

de koppeling blijft een onhandig ding!

Kan iemand mij gerust stellen dat ik het toch echt binnen een les of 20 door zal hebben en normaal kan wegrijden als het licht op groen spring?

Dat gaat jou lukken!! En dan ga je het nieteens doorhebben, maar denk je aan het einde van de les 'he, hij is niet 1x afgeslagen'
quote:ziviaantje schreef op 30 juni 2011 @ 20:46:

Geweldig Marijnev, ook iemand die net als ik op latere leeftijd begint, voel ik me niet zo alleen Ik heb net les 3 gehad en ook niemand weet het, alleen mijn vriend De rest hoort het wel als ik geslaagd ben Schakelen is ook niet zo mijn ding, ik zit er over te denken om een dagje bij de ANWB te lessen op zo'n afgesloten terrein waar je de hele dag moet schakelen, noodstoppen maken, inparkeren, hellingproef enz. Heeft iemand dat wel eens gedaan?Je hebt pas 3 lessen gehad!! Geef het nog wat meer tijd voordat je geld gaat steken in iets dat je nog helemaal niet nodig hebt. Het is niet voor niets dat het gemiddelde op dit moment(met een RIS opleiding iig) 45 lessen is. Autorijden is gewoon niet altijd even makkelijk om te leren dus ga je vooral niet druk maken omdat je het na 3 lessen nog niet helemaal door hebt.
quote:marijnev schreef op 30 juni 2011 @ 08:23:

Mjin voet heeft een soort liefdesrelatie met de koppeling. Ik koppel te pas en te onpas en mijn overdramatische mediterraanse instructeur was in zijn geboorteland acteur, en dat komt er op dat soort momenten even uit.hahaha dat doe ik ook altijd Zelfs op mijn examen, maar gewoon geslaagd gelukkig
Ik ben met mijn 45 lessen dus supergemiddeld jeeeej
Heb net weer rijles nummer 5 achter de rug. Ik vind het zo fantastisch om de controle te hebben in die auto! Het voelt nog wel een beetje alsof ik de hoofdrol speel in een computerspelletje. Ben maar 1 keer afgeslagen....in zijn drie optrekken...tsja....

Rijden jullie ook in de stad? Mijn instructeur is groot fan van door de stad heen gaan. Op zich wel prima want dan leer ik dat ook meteen, maar megavermoeiend!

Ziviaantje...droom jij ook van het moment dat je, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, met de auto bij je vrienden aan komt rijden? :-)
quote:marijnev schreef op 01 juli 2011 @ 14:48:

Heb net weer rijles nummer 5 achter de rug. Ik vind het zo fantastisch om de controle te hebben in die auto! Het voelt nog wel een beetje alsof ik de hoofdrol speel in een computerspelletje. Ben maar 1 keer afgeslagen....in zijn drie optrekken...tsja....

Rijden jullie ook in de stad? Mijn instructeur is groot fan van door de stad heen gaan. Op zich wel prima want dan leer ik dat ook meteen, maar megavermoeiend!

Ziviaantje...droom jij ook van het moment dat je, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, met de auto bij je vrienden aan komt rijden? :-)

Haha ik heb best lang nog dat gevoel gehad dat ik in een computerspelletje zat

Ik woon in utrecht dusja, ik rijd standaard elke keer wel een stukje stad. Af en toe gaan we naar Maarssen, Bunnik of De Bilt om even een wat rustiger stukje te rijden.
quote:marijnev schreef op 01 juli 2011 @ 14:48:

droom jij ook van het moment dat je, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, met de auto bij je vrienden aan komt rijden? :-)Ja, van dat moment droom ik ook!
quote:pimpelpaarsmeteengoudrandje schreef op 01 juli 2011 @ 19:47:

[...]

Ja, van dat moment droom ik ook! En ik!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven