bult in bovenbeen/ echo
vrijdag 17 juni 2011 om 08:56
Net bij de huisarts geweest voor een bult in mijn bovenbeen. Vijf weken geleden was het een klein plekje maar ik heb er elke dag flink op gedrukt en nu is het groot. Het harde drukken heb ik gedaan om te kijken of het ding niet groter wordt.
In ieder geval heeft de HA ernaar gekeken en gezegd dat hij er van overtuigd is dat het onschuldig is. Maar voor mijn geruststelling wil hij wel een echo laten maken. Daar krabbelde hij later van terug toen ik daar op in ging. Hij vindt het namelijk echt niet nodig.
Nu hebben we de afspraak dat we samen kijken of het ding kleiner wordt in twee weken tijd en dan alsnog besluiten of het een echo wordt of niet.
Volgens de HA heeft de bult zeker twee weken nodig om uberhaupt te herstellen van mijn gedruk op de plek.
Nu toch redelijke stress... Wie heeft ook een rare bult en/ of echo aan bult gehad?
In ieder geval heeft de HA ernaar gekeken en gezegd dat hij er van overtuigd is dat het onschuldig is. Maar voor mijn geruststelling wil hij wel een echo laten maken. Daar krabbelde hij later van terug toen ik daar op in ging. Hij vindt het namelijk echt niet nodig.
Nu hebben we de afspraak dat we samen kijken of het ding kleiner wordt in twee weken tijd en dan alsnog besluiten of het een echo wordt of niet.
Volgens de HA heeft de bult zeker twee weken nodig om uberhaupt te herstellen van mijn gedruk op de plek.
Nu toch redelijke stress... Wie heeft ook een rare bult en/ of echo aan bult gehad?
woensdag 29 juni 2011 om 09:11
Moestuintje, ik herken jouw angsten. Het is zo uitputtend om altijd angstig te zijn om je gezondheid he.
Bij mij beheerst het wel mijn hele leven eigenlijk.
Maar het is hier al een paar keer gezegd, probeer je niet te druk te maken, op een echo zien ze echt genoeg hoor, die mri is gewoon om 100% zekerheid te hebben.
Heel veel sterkte en laat nog iets weten.
Bij mij beheerst het wel mijn hele leven eigenlijk.
Maar het is hier al een paar keer gezegd, probeer je niet te druk te maken, op een echo zien ze echt genoeg hoor, die mri is gewoon om 100% zekerheid te hebben.
Heel veel sterkte en laat nog iets weten.
woensdag 29 juni 2011 om 09:40
Bij mij dus ook. Maar ik probeer met therapie erachter te komen wat de onderliggende angsten zijn om die aan te pakken. Maar dat is lastiger dan ik dacht.
Zojuist verwijsbrief bij huisarts opgehaald:
"kleine zwelling palpabel, echo geeft niet duidelijk afgrensbaar beeld. aspect op MRI.
(mevrouw is erg bang voor liposarcoom) "
Ik neem aan dat als de huisarts en het ziekenhuis ook angstig waren voor een liposarcoom dat dit er ook wel in had gestaan, toch??
Mijn huisars heeft gezegd daar zelf totaal geen vrees voor te hebben en dat als het ziekenhuis dat zou hebben, hij een heel ander bericht had gehad.
Ik heb bijna een kwartier over mijn angst met hem gesproken. Hij zal die angst toch ook niet zlf hebben?
Zojuist verwijsbrief bij huisarts opgehaald:
"kleine zwelling palpabel, echo geeft niet duidelijk afgrensbaar beeld. aspect op MRI.
(mevrouw is erg bang voor liposarcoom) "
Ik neem aan dat als de huisarts en het ziekenhuis ook angstig waren voor een liposarcoom dat dit er ook wel in had gestaan, toch??
Mijn huisars heeft gezegd daar zelf totaal geen vrees voor te hebben en dat als het ziekenhuis dat zou hebben, hij een heel ander bericht had gehad.
Ik heb bijna een kwartier over mijn angst met hem gesproken. Hij zal die angst toch ook niet zlf hebben?
woensdag 29 juni 2011 om 13:39
Sinds 2 weken zelf de bult nog een keer gecheckt. Eigenlijk is het niet zo makkelijk te vinden. Aan de oppervlakte voel je niets en als ik dieper druk, voel ik overal dingetjes en datjes. Kan de bult er niet zo snel uithalen.
Heel zinvol is het eigenlijk niet om de bult te spotten. Zal gewoon moeten afwachten tot die mri.
Heel zinvol is het eigenlijk niet om de bult te spotten. Zal gewoon moeten afwachten tot die mri.
woensdag 29 juni 2011 om 13:50
Op de echo was alleen een verdikking van weefsel te zien. Heel vervelend, dus een mri. Daarop konden ze zien dat het een bloeduitstorting was.
Ik stoot me makkelijk en blijkbaar zijn mijn diepere vaten gevoeliger voor beschadiging dan de huidvaten. Blauwe plekken heb ik bijna nooit. Wel onderhuidse bulten, ben het wel gewend.
Nou, als jouw bult al bijna niet meer te voelen is, denk ik dat het ook niet ernstig is. Dat soort bulten blijven of gelijk of gaan groeien.
Ik stoot me makkelijk en blijkbaar zijn mijn diepere vaten gevoeliger voor beschadiging dan de huidvaten. Blauwe plekken heb ik bijna nooit. Wel onderhuidse bulten, ben het wel gewend.
Nou, als jouw bult al bijna niet meer te voelen is, denk ik dat het ook niet ernstig is. Dat soort bulten blijven of gelijk of gaan groeien.
woensdag 29 juni 2011 om 14:03
Denk dat mijn bult anders is. Het leek op hetzelfde weefsel als vetweefsel alleen konden ze bij de echo niet goed zien hoe het afgegrensd was. Dat kon komen omdat een vetbult in vetweefsel (en op bovenbeen zit veel vetweefsel bij mij) niet goed op een echo te onderscheiden was.
Maar mijn bult werd dus niet sec beschouwd als een verdikking, volgens mij.
Ik ga de bult niet meer zoeken, want ik heb de vorige malen dus zo hard gedrukt dat het alleen maar dikker (en blauwer) werd. Oppervlakkig gezien kan ik m niet vinden, maar ik weet niet of het ding er dieper nog in zit. Zal wel, anders zou het ding niet te zien zijn geweest. En ik vind het moeilijk onderscheid te maken tussen 'normale' bindweefselbulten en 'de' bult.
Maar mijn bult werd dus niet sec beschouwd als een verdikking, volgens mij.
Ik ga de bult niet meer zoeken, want ik heb de vorige malen dus zo hard gedrukt dat het alleen maar dikker (en blauwer) werd. Oppervlakkig gezien kan ik m niet vinden, maar ik weet niet of het ding er dieper nog in zit. Zal wel, anders zou het ding niet te zien zijn geweest. En ik vind het moeilijk onderscheid te maken tussen 'normale' bindweefselbulten en 'de' bult.
donderdag 30 juni 2011 om 23:57
Inmiddels wat minder stress. Vanavond heeft een vriendin (ook arts) naar mijn been gekeken en we zijn tot de conclusie gekomen dat de bult is verdwenen. Of in ieder geval voor ons onvindbaar is geworden. Bijzonder. Mogelijk was het toch een blauwe plek??!!
In ieder geval de MRI maar afwachten, maar vreemd dat de bult weg is.
In ieder geval de MRI maar afwachten, maar vreemd dat de bult weg is.
vrijdag 1 juli 2011 om 01:04
Ben je niet bang voor de straling van de MRI?
Dat vind ik altijd zo wonderlijk van hypochondrie, door de angst kunnen patiënten foto's en scans afdwingen. Huisartsen werken daar aan mee "ter geruststelling" terwijl men eigenlijk weet dat er niks aan de hand is. Maar de patiënt loopt door de straling wel een gezondheidsrisico, maar dat wil men graag nemen om maar gerustgesteld te worden. Vreemd toch?
Dat vind ik altijd zo wonderlijk van hypochondrie, door de angst kunnen patiënten foto's en scans afdwingen. Huisartsen werken daar aan mee "ter geruststelling" terwijl men eigenlijk weet dat er niks aan de hand is. Maar de patiënt loopt door de straling wel een gezondheidsrisico, maar dat wil men graag nemen om maar gerustgesteld te worden. Vreemd toch?