Werk & Studie alle pijlers

Lenen bij Duo.

04-07-2011 09:00 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst hoorde ik van een kennis dat zij maximaal bijleende bij DUO en dat zij dit geld op haar spaarrekening bewaarde. Dit geld spaarde zij, zodat ze het later voor grote studie-uitgaven kon gebruiken.

Weet iemand of dit negatieve gevolgen kan hebben?

Het lijkt mij dat het niet gezien word als vermogen, aangezien het een schuld is?

Kan het verder nog kwaad dat je zoveel bijleent maar niet alles direct uitgeeft?

Je betaald natuurlijk wel rente, maar vergeleken met andere leningen is dit vrij laag. En misschien krijg je zelfs wat rente van de bank als je dit op je spaarrekening laat staan?

Met oog op de veranderingen en eventuele dure tweede studies, lijkt het mij wel verstandig om vanaf het begin direct bij te lenen, zodat je een spaarcentje hebt voor bijv. een stage of studie.

Is er iemand die mij kan uitleggen of dit inderdaad verstandig is of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat dit verstandig kan zijn, maar het zeker niet hoeft te zijn.

Als het zonder lenen kan, is zonder lenen altijd aan te raden uiteraard. Want met ruim 40.000 euro schuld zitten na je studie is nou ook niet het handigste.

Maar het klopt dat het een goedkope lening is. En als het geld nodig is dan is het slim om dat zo te lenen vind ik.
Lenen is altijd duurder dan sparen, dus uiteindelijk wordt je er slechter van.

Wat denk je van nu gewoon sparen?
Als je niet de mogelijkheid hebt om nu te sparen is het erg verstandig. Het is veel goedkoper dan een "echte" lening nemen op het moment dat je het geld nodig hebt.

Let wel op dat je het niet als spaarpotje voor andere zaken gaat gebruiken, dat is altijd wel een valkuil bij dit soort dingen....

De lening wordt overigens ook niet bij het BKR geregistreerd, alhoewel ik me kan herinneren dat daar wel plannen toe zijn. Dit kan van invloed zijn voor latere zaken zoals het kopen van een huis, maar het is en blijft een lening en je zult het moeten terug betalen. Geloof overigens niet de Indianen verhalen dat je het afbetalen kan uitstellen en dergelijke. Op een gegeven moment wordt je gewoon aangeslagen voor een maandelijkse betaling en die heb je te voldoen, tenzij je echt een heel laag salaris hebt, maar dat zal je zelf weer moeten aantonen.
quote:kwestievanlef schreef op 04 juli 2011 @ 09:00:

Laatst hoorde ik van een kennis dat zij maximaal bijleende bij DUO en dat zij dit geld op haar spaarrekening bewaarde. Dit geld spaarde zij, zodat ze het later voor grote studie-uitgaven kon gebruiken.

Weet iemand of dit negatieve gevolgen kan hebben?

Het lijkt mij dat het niet gezien word als vermogen, aangezien het een schuld is?

Vermogen voor de belasting wordt pas relevant als je 20.000 euro bij elkaar gespaard hebt. De schuld die je hebt bij DUO kun je hierbij aftrekken van je vermogen.

quote:Kan het verder nog kwaad dat je zoveel bijleent maar niet alles direct uitgeeft?Volgens mij stelt DUO geen eisen aan hoe je je geld uitgeeft, dus dit is volledig aan jezelf.quote:Je betaald natuurlijk wel rente, maar vergeleken met andere leningen is dit vrij laag. En misschien krijg je zelfs wat rente van de bank als je dit op je spaarrekening laat staan?

De rente is inderdaad vrij laag. Vorig jaar bijvoorbeeld betaaldje 2,39% rente over je schuld bij DUO, maar vorig jaar was het ook best moeilijk om ergens een spaarrekening te vinden waar je dat bedrag aan rente kreeg. Maar ik heb dit percentage vorig jaar het hele jaar aan rente ontvangen.

quote:

Met oog op de veranderingen en eventuele dure tweede studies, lijkt het mij wel verstandig om vanaf het begin direct bij te lenen, zodat je een spaarcentje hebt voor bijv. een stage of studie.

Is er iemand die mij kan uitleggen of dit inderdaad verstandig is of zie ik iets over het hoofd?

Uiteindelijk zul je je schuld natuurlijk terug moeten betalen. De voorwaarden voor lenen zijn nergens zo goed als bij DUO, maar dat betekent niet dat je niet terug hoeft te betalen. Als je hier serieus over nadenkt zou je eens door moeten rekenen welke kosten je hebt, waarbij je moet weten dat de rente bij DUO de laatste jaren gevarieerd heeft tussen de 2,39% en 4.17%.

Op basis daarvan kun je berekenen wat je in totaal zou kunnen lenen de komende jaren en wat het zou kosten om de lening af te lossen.

Ik vind lenen om een studie te betalen overigens een erg goede reden om te lenen. Als je een stage/master in het buitenland kunt doen kan het hartstikke handig zijn wat meer geld te hebben, maar zorg dan wel dat het de investering waard is.
de rente bij de duo is momenteel 1.5%, volgens mij zijn er idd genoeg spaarrekeningen waar je meer rente krijgt, maar het zou niet mijn manier van sparen zijn...Ik heb ook maximaal geleend, en spaarde daar ook een deel van, om het dan in het begin van het studiejaar weer uit te geven aan collegegeld en boeken ;) Dus lang stond het in ieder geval niet op mijn spaarrekening :p
Owh ja, als je besluit te gaan lenen verdiep je dan EERST ook in de afbetalingsvoorwaarden van DUO.
quote:eline317 schreef op 04 juli 2011 @ 09:20:

de rente bij de duo is momenteel 1.5%, volgens mij zijn er idd genoeg spaarrekeningen waar je meer rente krijgt, maar het zou niet mijn manier van sparen zijn...Ik heb ook maximaal geleend, en spaarde daar ook een deel van, om het dan in het begin van het studiejaar weer uit te geven aan collegegeld en boeken ;) Dus lang stond het in ieder geval niet op mijn spaarrekening :p1,5% zo.... dat is wel heel erg weinig. wauw.
Dank voor de reacties!

Ik begrijp dat je nooit rijker word van lenen, maar op dit moment echt grote bedragen sparen gaat niet. En als ik straks studeer al helemaal niet.

Als je kijkt hoeveel sommige studies of buitenlandse stages kunnen gaan kosten, is het misschien handig om het bedrag beetje bij beetje bij elkaar te lenen dan inderdaad in één keer een groot bedrag.

Opletten dat ik het niet voor andere zaken ga uitgeven, is wel heel belangrijk inderdaad.

Misschien kan je er een speciale rekening voor openen?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 04 juli 2011 @ 09:20:

[...]

1,5% zo.... dat is wel heel erg weinig. wauw.Ik geloof dat het rente-percentage afhankelijk is van wanneer je hebt gestudeerd. Ik betaal de komende vijf jaar ook 1,5% rente (waardoor sparen nu lucratiever is dan aflossen), maar vrienden van me zitten de komende tijd juist op 2,9%. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de rentepercentages zijn niet voor iedereen gelijk.
quote:Blyt schreef op 04 juli 2011 @ 09:23:

[...]

Ik geloof dat het rente-percentage afhankelijk is van wanneer je hebt gestudeerd. Ik betaal de komende vijf jaar ook 1,5% rente (waardoor sparen nu lucratiever is dan aflossen), maar vrienden van me zitten de komende tijd juist op 2,9%. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de rentepercentages zijn niet voor iedereen gelijk.

Klopt het rentepercentage verandert als je recht hebt op stufie/lening elk jaar. Als je geen recht meer hebt op een lening (afgstudeerd of te lang gestudeerd) wordt op 1 jan. bepaald wat de rente is die je de komende 5 jaar betaald.

Dat kan dus nu varieren van 1,5 tot 2,39 (vorig jaar) tot 3,59 (het jaar daarvoor) tot 4,17 (het jaar daar weer voor). Ik ben bij deze dus officieel jaloers, want ik betaal behoorlijk wat extra rente dan jij betaald.

Voor jou is versneld aflossen nu dus helemaal niet voordelig, je kunt veel beter het geld op je spaarrekening laten staan en de rente trekken tot de rente weer omhoog gaat en hoger is dan de rente die je op je spaarrekening krijgt.
Ik denk dat bijlenen inderdaad een goede investering in de toekomst is, mits het geld ook daadwerkelijk gebruikt wordt waarvoor het bestemd is.

Ik weet alleen niet of ik het direct vanaf het begin zou doen. Je bouwt al snel een héél flink bedrag op (dat op een spaarrekening kan natuurlijk) waarvan je nog niet weet of je het ook daadwerkelijk nodig hebt. De verleiding om het uit te geven als het 'er toch al is', is misschien wel te groot..

Als je gaat bijlenen op het moment dat je wat meer zicht hebt op je toekomstige situatie (bijvoorbeeld: buitenlandjaar geregeld, 2e master uitgezocht) kun je nog altijd binnen een relatief korte tijd een hoog bedrag op bouwen. Dan hou je je schuld wat beter in de hand, iets dat mij persoonlijk een wat 'veiliger' gevoel zou geven.

Ter illustratie: ik heb tijdens mijn studie door omstandigheden vrijwel niets van mijn ouders ontvangen maar heb een half jaar in het buitenland, een stage in het buitenland én een tweede master kunnen bekostigen van een DUO lening van bijna 10.000 euro. Dat is een flink bedrag, maar ik kan het voor mezelf prima verantwoorden. Wel een boel erbij gewerkt trouwens, en dat was (omdat ik ook een researchmaster deed) soms erg zwaar. Misschien had ik er bij nader inzien wel voor gekozen om mezelf op dat punt een beetje te ontlasten en een beetje extra bij te lenen..
Als je het inderdaad alleen spaart en gebruikt voor studiegerelateerde zaken kan dat best verstandig zijn. Kijk inderdaad naar de afbetalingsvoorwaarden, en realiseer je dat die tussentijds nog kunnen veranderen. Nu is het zo dat je aflossingsbedrag berekent wordt door je schuld te delen door het aantal maanden dat je mag aflossen (15 jaar op dit moment). Dus als je 15.000 euro schuld hebt moet je per jaar 1000 aflossen.

Ik zou het wel alleen doen als je al vrij zeker weet dat je die extra uitgaven gaat maken. En dat je redelijk weet dat je het later terug kan betalen. Hangt ook een beetje af van het bedrag dat je wilt sparen/lenen.

Speciale rekening als in spaarrekening lijkt me wel slim. Dan krijg je meer rente en je kan er niet direct bij. Het kost meestal een paar dagen voor het geld op je betaalrekening komt. Ik zou dan wel een spaarrekening nemen waar je geld vrij opneembaar is. Uit je verhaal maak ik op dat je nog niet precies weet wanneer je het nodig hebt en het zou onhandig zijn als je er dan nog een x aantal maanden niet bij kan.
1,5 % wauw, ja dan is het wel een behoorlijke leuke constructie hoor!
quote:lechatnoir schreef op 04 juli 2011 @ 09:33:

Nu is het zo dat je aflossingsbedrag berekent wordt door je schuld te delen door het aantal maanden dat je mag aflossen (15 jaar op dit moment). Dus als je 15.000 euro schuld hebt moet je per jaar 1000 aflossen.

Dat zou wel heel voordelig zijn. Helaas moet je ook nog gewoon rentebetalen, dus het bedrag wat je jaarlijks aan de duo moet overmaken is wel heel wat meer dan 1/15e van je totale schuld. Voor de meesten bijna het dubbele (afhankelijk van de rentestanden uiteraard.
Voor zover ik weet hoef je pas rente te gaan betalen als je studie is afgerond, dan wel als het recht op stufi is beëindigd. En dan pas vanaf 1 januari het volgende jaar.

Als je het geld dus helemaal niet gebruikt, is dit een goede manier om te sparen (waarom heb ik dit nooit bedacht?). Sluis het wel door naar een aparte spaarrekening (kun je overal openen) en kies er een met maximale rente (maar wel veilig). Zodra je rente moet betalen los je de hele schuld af en houd je daar als het goed is nog wat aan over. Kan me haast niet voorstellen dat het echt zo makkelijk is, misschien zie ik toch iets over het hoofd.

Laat Excel er eens op los als je daar goed in bent!

Ga je het wel uitgeven, reken jezelf dan niet rijk. Oftewel, wees spaarzaam en beperk het tot het absolute minimum. Uit ervaring weet ik wat een rotgevoel het is om een lening te hebben. Hoe goedkoop deze ook is.

Ben inmiddels zo'n zes jaar geleden afgestudeerd. Momenteel ontvang ik meer rente van de bank dan ik moet betalen, dus verdien ik er geld op. Maar er zijn ook jaren geweest dat ik dat voordeel niet had. Toen heb ik maandelijks alles wat ik kon missen meteen doorgesluisd en afgelost.

En toch voelt het ook nu naar om zo'n lening te hebben. En daar heb ik me ontzettend op verkeken destijds...
Het lijkt mij ook allemaal een beetje makkelijk, vandaar dat ik me er goed in wil verdiepen.

Nadeel is wel dat 'later' nog zo'n eind weg lijkt, waardoor ik me misschien niet zo goed kan indenken hoe het is om dan nog een schuld af te betalen.

Aan de andere kant denk ik.. tegen die tijd mis je dat geld per maand misschien niet zo erg (al kan ik me goed indenken dat het feit dat je een schuld hebt heel vervelend voelt) terwijl het nu wel echt verschil kan maken.

Kun je overigens (weer een heel andere vraag) gewoon bij je bank een nieuwe rekening openen? Dan laat ik mijn Duo-bedragen op één rek.nr storten, dat is misschien wel zo overzichtelijk. (ik ben bij de rabobank)

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties!!
quote:poepie99 schreef op 04 juli 2011 @ 09:42:

Voor zover ik weet hoef je pas rente te gaan betalen als je studie is afgerond, dan wel als het recht op stufi is beëindigd. En dan pas vanaf 1 januari het volgende jaar. Dit is dus niet waar, je betaald gewoon rente over je schuld op het moment dat je nog studeert.
quote:kwestievanlef schreef op 04 juli 2011 @ 10:01:

Het lijkt mij ook allemaal een beetje makkelijk, vandaar dat ik me er goed in wil verdiepen.

Nadeel is wel dat 'later' nog zo'n eind weg lijkt, waardoor ik me misschien niet zo goed kan indenken hoe het is om dan nog een schuld af te betalen.

Aan de andere kant denk ik.. tegen die tijd mis je dat geld per maand misschien niet zo erg (al kan ik me goed indenken dat het feit dat je een schuld hebt heel vervelend voelt) terwijl het nu wel echt verschil kan maken.

Ik mis het geld niet omdat ik mijn leven heb ingericht op het niet-hebben van dat geld. Echter, ik heb een man getrouwd die ook heeft gestudeerd en die een schuld heeft die nog hoger is dan de mijne. Samen betalen we 400 euro per maand aan de DUO. Dat is een hele hoop geld, ook als je werkt. Ik droom ervan om die schuld af te lossen en die 400e per maand over te houden, maar helaas zal dat nog heeel lang duren.

Als het niet hoeft, zou ik niet lenen. Maar als het nodig is, zou ik het niet laten. Ik ben blij met mijn leven nu, dit leven had ik niet gehad als ik nooit had geleend
dubbel
quote:kwestievanlef schreef op 04 juli 2011 @ 10:01:

Kun je overigens (weer een heel andere vraag) gewoon bij je bank een nieuwe rekening openen? Dan laat ik mijn Duo-bedragen op één rek.nr storten, dat is misschien wel zo overzichtelijk. (ik ben bij de rabobank)

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties!!

Begin eens op de site van de IB-groep. Kijk welke voorwaarden er zitten aan lenen en nog belangrijker natuurlijk welke voorwaarden er zitten aan afbetalen (zo zegt iedereen dat als je minder verdiend je ook minder af hoeft te betalen, maar is het bijvoorbeeld wel zo dat als je eerst meer hebt verdiend en je daarna minder hebt verdiend je moet bewijzen dat je langer dan 3 jaar minder verdiend en het minstens een x percentage minder is dan je laatst verdiende loon).

Kijk ook www.berekenhet.nl en kijk hoeveel schuld je op gaat bouwen en hoeveel je dan terug moet betalen (en gebruik daarbij een realistisch rente percentage, dus iets van in elk geval 3%).

Ga dan eens kijken wat mensen zo'n beetje verdienen in jou vakgebied en kijk dan hoeveel procent van je lening je dan terug zou moeten betalen. En kijk ook eens wat er gebeurd als je geen baan kunt vinden etc. etc.
quote:gember999 schreef op 04 juli 2011 @ 09:40:

[...]

Dat zou wel heel voordelig zijn. Helaas moet je ook nog gewoon rentebetalen, dus het bedrag wat je jaarlijks aan de duo moet overmaken is wel heel wat meer dan 1/15e van je totale schuld. Voor de meesten bijna het dubbele (afhankelijk van de rentestanden uiteraard.Ja, ik ga dan uit van 15.000 schuld inclusief rente op het moment dat je afstudeert. Dan komt er uiteraard nog wel rente bij in de jaren dat je aflost.
Misschien kun je trouwens wel beter even afwachten wat er aan kabinetsplannen nog door komt. Zo ga je straks voor je master misschien sowieso moeten lenen. En zo zijn er nog wat dingen die in de planning staan.
quote:poepie99 schreef op 04 juli 2011 @ 09:42:

Voor zover ik weet hoef je pas rente te gaan betalen als je studie is afgerond, dan wel als het recht op stufi is beëindigd. En dan pas vanaf 1 januari het volgende jaar.

Als je het geld dus helemaal niet gebruikt, is dit een goede manier om te sparen (waarom heb ik dit nooit bedacht?). Sluis het wel door naar een aparte spaarrekening (kun je overal openen) en kies er een met maximale rente (maar wel veilig). Zodra je rente moet betalen los je de hele schuld af en houd je daar als het goed is nog wat aan over. Kan me haast niet voorstellen dat het echt zo makkelijk is, misschien zie ik toch iets over het hoofd.Ja dus, ik had verkeerd gekeken op de site van Duo. Déze quote is voor jouw situatie relevant.

Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar door de overheid vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.

Geldt de rest van mijn boodschap nog steeds, alleen is het voordeel dat je kunt behalen sowieso minder groot en moet je goed de leenrente blijven vergelijken met je spaarrente.
Ook nog iets om bij stil te staan. DUO doet erg moeilijk bij het bepalen van het terugbetaalbedrag. Ieder jaar is het weer een drama, ook al lever je zelf alles in en vraag je het op tijd aan (draagkrachtmeting of wat voor iets dan ook) het gaat altijd mis in januari.

Verder wordt de winst nou juist behaald aan het feit dat veel mensen er na hun studie voor kiezen die twee jaar wachttijd met afbetalen in te laten gaan. Met een hoger rentebedrag en bijv. 20.000 schuld loopt het dan echt enorm rap op hoor.

Ik zou je mogelijkheden nog even bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven