Geld & Recht alle pijlers

aanval op de persoonlijke integriteit / huisvrede

04-07-2011 12:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben een informaticus van 27, maar al jaren werkloos en ik ontvang een sociale uitkering.

De lokale VDAB en OCMW (respectievelijk Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) hebben recent een rol gespeeld waarbij ik meen te kunnen stellen dat zij mijn kansen op reintegratie hebben beschadigd en mij onder aanzienlijke mentale druk hebben geplaatst met vernederende opmerkingen en verwarrende toestanden.

Dit jaar diende ik een aanvraag in tot een VDAB-opleiding (PHP-developer). Dat verzoek werd goedgekeurd door het OCMW. Een van de laatste voorwaarden was een psychologische test bij de VDAB. Die bestond uit een gesprek met een (zeer jonge) psycholoog van de VDAB en en verschillende schriftelijke meerkeuze-toetsen (ongeveer 200 vragen in totaal, de langste was van de unief van Utrecht meen ik te herinneren). Beiden verloopten prima, maar ik kreeg geen toegang tot de opleiding op basis ervan, en geen duidelijke reden waarom, waar ik verder niet op in ging. De indrukken van de psycholoog werden eenzijdig terug aan het OCMW gecommuniceerd, waarop zij mij doorverwezen naar http://www.consultatiebureaus.be/. De VDAB vroeg mij een document te ondertekenen waarmee ik instemde begeleiding te volgen bij deze dienst en mijn VDAB-dossier over te maken aan hen. Ik weigerde en maakte een afspraak met de VDAB-psycholoog om kennis te nemen van de resultaten van de psychologische test die daartoe had geleid.

Tijdens die afspraak gaf men aan, na telefonische inlichting bij Brussel, dat ik mijn resultaten niet zelf mocht inzien :O (motivatie: omdat ik die informatie zou kunnen doorspelen aan het OCMW - ??? :S), en die enkel kon besproken worden. De uitleg was dat zou blijken uit de testing dat ik ontvankelijk ben voor depressie en uit het gesprek na de testing dat ik "vreemde gedachten" heb. Toen ik voorbeelden vroeg van dat laatste was het enige voorbeeld dat kon gegeven worden, het feit dat ik eens verdwaald was gelopen tijdens een looptocht langs de kust (ik sport veeel) en zo een afspraak had gemist de volgende dag. Voor rest werd er enkel geschermd met "de testing geeft dit aan". Mijn moeder is al meer dan 25 jaar gehospitaliseerd met zware psychologische problemen (schizophrenie, angstaanvallen,... ) en krijgt zeer zeer zware anti-psychotica. Ook dat gegeven werd bij verschillende gelegenheden en zowel door VDAB als OCMW gebruikt om vragen te stellen bij mijn mentale toestand. Men gebruikte hiervoor geen medisch correcte benadering, maar wel soms vage typeringen zoals genetische erfelijkheid en men leek mijn associatie met haar voldoende te vinden om tot conclusies over te gaan. Zulke aantijgingen en de algemene gang van zaken ervaarde ik meer en meer als pijnlijk. Het is volgens mij ook contra-intuitief dat zulke methoden een positieve uitwerking hebben op mijn slaagkansen op de arbeidsmarkt.Vorige week tijdens een afspraak in het OCMW werd nu gesteld dat men mij alsnog naar het lokale Consultatie-bureau wenst door te sturen, ditmaal blijkbaar op expliciet verzoek van het OCMW. Men stelde dat een weigering een stopzetting van mijn uitkering zou kunnen betekenen, het voortzetten waarvan deze maand wordt behandeld.

Ik weet dat het OCMW bepaalde rechten heeft, bijvoorbeeld het uitvoeren van een huisbezoek of het stellen van bepaalde voorwaarden bij het zoeken naar werk. Het is naar mijn mening echter duidelijk dat bepaalde van mijn persoonsrechten werden aangetast en dat ik nodeloos en arbitrair met emotionele pijn werd belast.Mijn vraag aan jullie is hoe ik mij kan of moet verdedigen tegen deze diensten. Haal ik best een attest van mijn geestelijke gezondheid bij een psycholoog? Moet ik een advocaat nemen?

Zeer zeer bedankt voor iedere informatie die mij duidelijkheid brengt over mijn positie en de rechten waarop ik aanspraak kan doen.
In plaats van je zo druk maken over de testen en advocaten inschakelen kun je beter eens werk zoeken, je bent 27 en al jaren werkloos, kom op he, er is ongeschoold werk wat je kunt doen totdat je iets vind in je vakgebied
Even een vraagje waarom lukt het je zelf niet of is het in het verleden niet gelukt om een baan te vinden met jouw opleiding/studie?
Ik denk dat je meer response zult krijgen op een Belgisch forum want Belgen zijn beter bekend met de wet- en regelgeving ter plaatse dan wij.

En verder ben ik idd ook van mening dat jij je energie beter in het vinden van een baan kunt steken.
Ja ga bijv. aan de slag in de horeca. Ontmoet je ook nog eens veel mensen, bouw je weer eens wat op ook op sociaal gebied.

Waarom ben je al jaren werkloos?
De ware ernst ontgaat u.

Mocht de samenleving zulke gang van zaken systematiseren kunnen we net zo goed het feodalisme terug invoeren.

Daarnaast kent u mij niet voldoende om te kunnen inschatten waar ik het meeste van waarde zou zijn.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij iets kunnen bijbrengen met hun inzichten.
[.....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2011 14:55
Reden: Diagnose
% gewijzigd
Begin een eigen bedrijf? Ben je eigen baas en hoef je met niemand rekening te houden behalve jezelf. Ik lees een welbespraakt man!

Laat je niet door instanties een hoekje in drukken!!!!
Op basis van je OP en je reactie, vrees ik dat het nog wel eens een lastige klus zou kunnen worden om jou inzichten bij te brengen...
"De lokale VDAB en OCMW (respectievelijk Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) hebben recent een rol gespeeld waarbij ik meen te kunnen stellen dat zij mijn kansen op reintegratie hebben beschadigd en mij onder aanzienlijke mentale druk hebben geplaatst met vernederende opmerkingen en verwarrende toestanden."

Vooral deze zin was een worsteling...
quote:wraeness schreef op 04 juli 2011 @ 12:55:

De ware ernst ontgaat u.

Mocht de samenleving zulke gang van zaken systematiseren kunnen we net zo goed het feodalisme terug invoeren.

Daarnaast kent u mij niet voldoende om te kunnen inschatten waar ik het meeste van waarde zou zijn.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij iets kunnen bijbrengen met hun inzichten.

Eh walla wat is de ware ernst dan?

Waarom bent u al jaren werkloos?

Kunt u antwoord geven op mijn vragen?
quote:nummerzoveel schreef op 04 juli 2011 @ 12:58:

Op basis van je OP en je reactie, vrees ik dat het nog wel eens een lastige klus zou kunnen worden om jou inzichten bij te brengen...

Ik vrees het ook .

TO wil je nog antwoord geven op mijn vraag? ik denk dat dat heel verklarend zal zijn voor ons.
Carenza
Als ze op basis van allerlei psychische gronden vinden dat je niet kunt werken zouden ze je toch arbeidsongeschikt moeten verklaren. Het lijkt mij dat je het beste gebaat zou zijn met (psycho)sociale hulpverlening.

Eerlijk gezegd kom je op mij ook over als iemand die wellicht een stoornis in het autistisch spectrum heeft, maar dat is natuurlijk maar een gok.

Het lijkt mij ook het beste als je je vragen bij een Belgisch forum stelt.
Wat een raar verhaal. Mefsman slikt meds en heeft een zeer traumatische verleden, maar wat heeft dat allemaal te maken met het volgen van een PHP opleiding? Dat heeft ie in een paar weken behaald, zonder moeite. En zijn moedertaal is niet eens Nederlands of engels. Hebben jullie in Belgie een soort juridisch loket of ombudsman?
Jeetje je mag wel gestudeerd hebben om die tekst door de komen pfff
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Ga eens onderzoeken wat je wel kan , in plaats van wat je niet kan, dan kom je soms tot andere inzichten.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Zoals ik het zie wil men dat je naar een speciaal bureau gaat voor mensen met een beperking.

Ik zou hieraan meewerken als ik jou was. Of je wel of niet een beperking hebt maakt niet uit. Het is overigens niets om je voor te schamen als blijkt dat je wel last hebt van bepaalde psychische problemen.
@MEFS

Ik denk dat het er niet om gaat om te beoordelen of die opleiding gehaald kan worden, maar meer om te kijken of de financiele investering in die opleiding zich uiteindelijk terug verdient in de vorm van een betaalde baan die TO uit de uitkeringssituatie haalt.
Het lijkt me wel heel erg lullig als zijn moeders problemen zo 1-2-3 op hem geplakt worden. Dat is echt not done van die instanties en zeer onprofessioneel.
Interessant die combinatie van overdreven sjiek taalgebruik en vette taalfouten.. Wat bedoel je met huisvredebreuk precies? Zijn ze je huis binnengedrongen? Of vermoed je dat ze dat gedaan hebben?
pluk de dag
quote:nummerzoveel schreef op 04 juli 2011 @ 13:13:

@MEFS

Ik denk dat het er niet om gaat om te beoordelen of die opleiding gehaald kan worden, maar meer om te kijken of de financiele investering in die opleiding zich uiteindelijk terug verdient in de vorm van een betaalde baan die TO uit de uitkeringssituatie haalt.En dat bedoel ik ook. De werkgever van mefsman betaalde het en hij werkt al jaren lang als programmeur. Hij had trouwens een werkgever die hem wilde ontslaan na een intelligentietest, want zijn IQ zou te laag zijn om programmeur te zijn (hadden ze die test bij het aannemen moeten doen). De test was achteraf een taaltest op niveau om rechten te studeren.
Ik vraag me af of dit verhaal wel echt is...
quote:xalvadora schreef op 04 juli 2011 @ 13:17:

Ik vraag me af of dit verhaal wel echt is...Nou lijkt me niet dat je zo'n verhaal wil schrijven omdat je je verveelt...Wat een tekst zeg ongelofelijk. Ik kwam woorden tegen dat ik dacht huh?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Wil jij je beter voordoen dan je bent met al die moeilijke zinnen, inclusief spelfouten? Of is 'verloopten' goed Belgisch...

En waarom ga je niet gewoon aan het werk. Er is echt genoeg werk te vinden, dan maar even niet in de richting die jij zoekt, maar een CV met werkervaring in een andere richting dan je opleiding is altiojd nog beter dan een leeg CV.

Ga gewoon iets doen in plaats van lopen klagen en je gelijk te willen halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven