
Waarop letten bij aankoop auto.
donderdag 23 juni 2011 om 13:33
donderdag 23 juni 2011 om 14:31
Vraag naar de onderhoudspapieren en kijk wat er de afgelopen jaren al aan gedaan is. Mijn autootje had het jaar ervoor een nieuwe accu gekregen, nieuwe distributieriem en nieuwe remschijven en remblokken. Dat scheelt je dus zelf in de kosten. Misschien is het een tip om een licht autootje te nemen? Dat scheelt je behoorlijk in de wegenbelasting

donderdag 23 juni 2011 om 14:36
Je kan ook makkelijk zien of er roest op de uitlaat zit, dus niet je al te mooie kleding aan en niet vies zijn van de grond. De lasnaden zijn de zwaktepunten wat betreft roest. Je hoeft t namelijk niet altijd te horen! Kijk goed of er niet te veel olie in het blok zit, of dat hij olie drupt. Dit kan wijzen op diverse problemen (simpel zoals carterpakking vervangen of zeer groot als een lek ergens met alle gevolgen van dien) Check ook het profiel van de banden, dat zijn namelijk dure aankopen (met vervangen en uitlijnen)
Wat hierboven inderdaad al als tips worden gegeven, luisteren naar rare tikjes, rammeltjes etc ook altijd doen! Ruik ook de uitlaatgas, let erop dat hij niet hapert en goed stationair draait wanneer hij in zn "vrij"staat. Check ook de remmen, bij sommige auto's kun je ook de schijven,blokken en klauwen zien.
Hoop dat je hier wat aan hebt, dat het niet té ingewikkeld voor je is!
Als je weet watvoor auto je gaat kopen kan ik misschien nog wat gerichte tips geven.
Wat hierboven inderdaad al als tips worden gegeven, luisteren naar rare tikjes, rammeltjes etc ook altijd doen! Ruik ook de uitlaatgas, let erop dat hij niet hapert en goed stationair draait wanneer hij in zn "vrij"staat. Check ook de remmen, bij sommige auto's kun je ook de schijven,blokken en klauwen zien.
Hoop dat je hier wat aan hebt, dat het niet té ingewikkeld voor je is!
Als je weet watvoor auto je gaat kopen kan ik misschien nog wat gerichte tips geven.
donderdag 23 juni 2011 om 14:39
quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 14:29:
Toyota starletjes zijn wel goede en leuke autootjes..
Helemaal met je eens
De mijne doet het prima! Hij verbruikt alleen wel veel olie (1 liter per 700km).
Wat ik niet wist maar geleerd heb: de bougies moet je om de zoveel duizend kilometer vervangen, dat kun je best zelf als je de tang hebt (paar euro).
Toyota starletjes zijn wel goede en leuke autootjes..
Helemaal met je eens
De mijne doet het prima! Hij verbruikt alleen wel veel olie (1 liter per 700km).
Wat ik niet wist maar geleerd heb: de bougies moet je om de zoveel duizend kilometer vervangen, dat kun je best zelf als je de tang hebt (paar euro).
donderdag 23 juni 2011 om 14:42
Toen ik mijn eerste auto ging kopen kreeg ik van mijn vader de volgende instructies mee, voel je je net iets minder een nitwit
De motor.
Open de motorkap en bekijk de motor. Als de ruimte mooi schoon gemaakt is dan moet je opletten op olielekkages.
Grote kans dat het een bende is geweest vanwege lekkages wordt de boel mooi schoon gemaakt.
Het hoort er vuil en stoffig uit te zien.
Kijk naar sporen van olie- en water lekkage bij de motor, de rubber slangen van motor naar radiator.
Knijp in een rubber slang om te controleren op droogtescheurtjes.
Bekijk de radiateur heel goed. Er moeten geen natte plekken te zien zijn en ook geen groene aanslag van koperoxide.
Zelf vervangen van rubber slangen of radiator is goed te doen.
Verwijder de olievuldop en kijk naar binnen. Als je daar veel koffiemelkachtige smurrie ziet is er kans dat de motor ergens waterlekkage heeft. Liever niet kopen.
Trek de oliepeilstok eruit en bekijk de olie op je vingertoppen. Meestal ziet dat er zwart uit. Als het er zonnebloemolieachtig uitziet is het waarschijnlijk net ververst, een goed teken. Doe even de vingertoppen op elkaar om de plakkerigheid te controleren. Het moet lekker dunne, gladde olie zijn, zeker als het warm is. Als het een beetje draden trekt als stroop is er misschien een dikmaker in gedaan waarmee slijtage een beetje kan worden verdoezeld.
Controleer wanneer de distributieriem is vervangen. Als die breekt ligt de motor in puin.
Kijk in de motorruimte ook naar de binnenkant vaan de carrosserie. Er moet vrijwel geen roest te zien zijn, geen barstjes in de lak, geen kreukels aan de binnenkant van de spatborden.
Als de binnenzijde een andere kleur heeft dan de buitenkant is de boel overgespoten. Dan moet jee goed opletten en zeker niet teveel betalen.
Een auto met metallic lak heeft aan de binnezijde wel min of meer dezelfde kleur maar niet de glimmende metallic glans, dat is ok.
Controleer de carrosserie op schade.
Kijk schuin langs de spatboerden en portieren. Dat hoort er glad en strak uit te zien. Als er bobbels/ribbels te zien zijn duidt dat op slecht herstelde schade. Dat kun je goed gebruiken om de waarde van de auto naar beneden te praten.
Dat geldt ook voor kleurverschil tussen de panelen en verschil reflectie van de metallic deeltjes. Minder mooi = minder waarde, maar niet slecht. Let overal op roest, vooral daar waar delen aan elkaar zitten.
Langs raamrubbers, onderkant portieren, langs de wielkasten. Een beetje roest zo hier en daar hoeft niet erg te zijn. Gaatjes en bijna gaatjes kunnen waterlekkage veroorzaken. Dan heb je veel last van beslagen ramen. Minder betalen als dat het geval is!
Doe alle deuren een keer open en dicht. Dat moet soepel gaan. Draai de ramen een keer open en dicht.
De banden.
Controleer het profiel. De zijkanten mogen geen scheuren hebben. Let op ongelijke slijtage. Dat kan duiden op ruw gebruik of problemen met de uitlijning. Kan vervelende kosten betekenen.
Als alle banden van hetzelde merk en type zijn is er zorgvuldig onderhoud gegeven aan de auto. Kijk ook naar de reserveband, genoeg profiel en genoeg spanning?
Bij kleine autos met voorwielaandrijving slijten de achterbanden heel langzaam, maar ze verouderen wel. Controleer de DOT-code van de banden die op de zijkant zit. Daaruit is de ouderdom af te lezen. Zoek op internet wat de code betekent en hoe oud de banden mogen zijn.
De aandrijfassen,
De aandrijfassen hebben koppelingen die het mogelijk maken dat de aandrijfkrachten worden doorgegeven terwijl het wiel onder een hok draait. De koppelingen zijn beschermd met rubber moffen en daarin zit vet. Die rubbers mogen niet gescheurd zijn en geen droogtescheurtjes hebben. Vervangen is duur. Ze mogen in scherpe bochten bij uiterste stuuruitslag geen krakende geluiden maken.
De proefrit.
Zet het contact aan maar start nog niet. Er moeten controlelampjes aan gaan en de benzinemeter moet in beweging komen.
Let op de lampjes voor oliedruk en voor laadstroom. Beide moeten branden als het contact aan gaat en snel uitgaan zodra de motor draait.
Controleer de ruitenwisser op alle snelheden, de ruitensproeier en de ventilator van de verwarming (op alle snelheden).
Controleer onderweg of de verwarming het doet.
Controleer of de auto op een vlakke weg netjes uit zichzelf rechtuit blijft gaan.
Maak een keer een U-bocht voor controle van de aandrijfassen.
Controleer de uitlaat op lekkage. Houd evt rekening met een reparatie, voor prijzen zie Kwikfit.
De motor.
Open de motorkap en bekijk de motor. Als de ruimte mooi schoon gemaakt is dan moet je opletten op olielekkages.
Grote kans dat het een bende is geweest vanwege lekkages wordt de boel mooi schoon gemaakt.
Het hoort er vuil en stoffig uit te zien.
Kijk naar sporen van olie- en water lekkage bij de motor, de rubber slangen van motor naar radiator.
Knijp in een rubber slang om te controleren op droogtescheurtjes.
Bekijk de radiateur heel goed. Er moeten geen natte plekken te zien zijn en ook geen groene aanslag van koperoxide.
Zelf vervangen van rubber slangen of radiator is goed te doen.
Verwijder de olievuldop en kijk naar binnen. Als je daar veel koffiemelkachtige smurrie ziet is er kans dat de motor ergens waterlekkage heeft. Liever niet kopen.
Trek de oliepeilstok eruit en bekijk de olie op je vingertoppen. Meestal ziet dat er zwart uit. Als het er zonnebloemolieachtig uitziet is het waarschijnlijk net ververst, een goed teken. Doe even de vingertoppen op elkaar om de plakkerigheid te controleren. Het moet lekker dunne, gladde olie zijn, zeker als het warm is. Als het een beetje draden trekt als stroop is er misschien een dikmaker in gedaan waarmee slijtage een beetje kan worden verdoezeld.
Controleer wanneer de distributieriem is vervangen. Als die breekt ligt de motor in puin.
Kijk in de motorruimte ook naar de binnenkant vaan de carrosserie. Er moet vrijwel geen roest te zien zijn, geen barstjes in de lak, geen kreukels aan de binnenkant van de spatborden.
Als de binnenzijde een andere kleur heeft dan de buitenkant is de boel overgespoten. Dan moet jee goed opletten en zeker niet teveel betalen.
Een auto met metallic lak heeft aan de binnezijde wel min of meer dezelfde kleur maar niet de glimmende metallic glans, dat is ok.
Controleer de carrosserie op schade.
Kijk schuin langs de spatboerden en portieren. Dat hoort er glad en strak uit te zien. Als er bobbels/ribbels te zien zijn duidt dat op slecht herstelde schade. Dat kun je goed gebruiken om de waarde van de auto naar beneden te praten.
Dat geldt ook voor kleurverschil tussen de panelen en verschil reflectie van de metallic deeltjes. Minder mooi = minder waarde, maar niet slecht. Let overal op roest, vooral daar waar delen aan elkaar zitten.
Langs raamrubbers, onderkant portieren, langs de wielkasten. Een beetje roest zo hier en daar hoeft niet erg te zijn. Gaatjes en bijna gaatjes kunnen waterlekkage veroorzaken. Dan heb je veel last van beslagen ramen. Minder betalen als dat het geval is!
Doe alle deuren een keer open en dicht. Dat moet soepel gaan. Draai de ramen een keer open en dicht.
De banden.
Controleer het profiel. De zijkanten mogen geen scheuren hebben. Let op ongelijke slijtage. Dat kan duiden op ruw gebruik of problemen met de uitlijning. Kan vervelende kosten betekenen.
Als alle banden van hetzelde merk en type zijn is er zorgvuldig onderhoud gegeven aan de auto. Kijk ook naar de reserveband, genoeg profiel en genoeg spanning?
Bij kleine autos met voorwielaandrijving slijten de achterbanden heel langzaam, maar ze verouderen wel. Controleer de DOT-code van de banden die op de zijkant zit. Daaruit is de ouderdom af te lezen. Zoek op internet wat de code betekent en hoe oud de banden mogen zijn.
De aandrijfassen,
De aandrijfassen hebben koppelingen die het mogelijk maken dat de aandrijfkrachten worden doorgegeven terwijl het wiel onder een hok draait. De koppelingen zijn beschermd met rubber moffen en daarin zit vet. Die rubbers mogen niet gescheurd zijn en geen droogtescheurtjes hebben. Vervangen is duur. Ze mogen in scherpe bochten bij uiterste stuuruitslag geen krakende geluiden maken.
De proefrit.
Zet het contact aan maar start nog niet. Er moeten controlelampjes aan gaan en de benzinemeter moet in beweging komen.
Let op de lampjes voor oliedruk en voor laadstroom. Beide moeten branden als het contact aan gaat en snel uitgaan zodra de motor draait.
Controleer de ruitenwisser op alle snelheden, de ruitensproeier en de ventilator van de verwarming (op alle snelheden).
Controleer onderweg of de verwarming het doet.
Controleer of de auto op een vlakke weg netjes uit zichzelf rechtuit blijft gaan.
Maak een keer een U-bocht voor controle van de aandrijfassen.
Controleer de uitlaat op lekkage. Houd evt rekening met een reparatie, voor prijzen zie Kwikfit.

donderdag 23 juni 2011 om 14:50
tien_voro_tien zegt prcies waarom je niet teveel waarde aan een APK moet hecchten. De APK is een moment opname, dat wil zeggen dat de auto op dat moment aan de minimale veiligheidseisen voldoet. Het kan best zijn dat een maand later niet meer aan deze veiligheidseisen zijn voldaan.
Aandrijfing kan je overigens redelijk eenvoudig zelf testen.
Test ook even de remschijven of ze niet krom zijn. Dit doe je door hard te remmen, je voelt dan duidelijk een soort trilling als je remt.
MissMArtine, dit kun je inderdaad prima zelf. Let wel op, je kunt de pech hebben dat de bougies zo vast zitten dat ze afbreken bij losdraaien. Dus doe dit met beleid.
Bij elke 2e handsauto die wij kopen vervangen wij gelijk de ditributie. Dan weten wij gewoon dat dit in orde is, het is namelijk een nogal belangrijke riem. Ook verversen wij de olie gelijk.
Even onder een auto kijken kan geen kwaad en ook de motorkap openen moet je zeker doen. Speur even naar olie of koelwaterlekkages. Deze laatste laat een kleur achter, meestal roze of oranje. Voel de radiateur, of deze nog heel is.
KM stand zegt lang niet alles over een auto. eel belangrijker is het onderhoud en hoe ermee gereden is. Ook een benzine auto met ruim 100.000 km is geen enkel probleem.
Aandrijfing kan je overigens redelijk eenvoudig zelf testen.
Test ook even de remschijven of ze niet krom zijn. Dit doe je door hard te remmen, je voelt dan duidelijk een soort trilling als je remt.
MissMArtine, dit kun je inderdaad prima zelf. Let wel op, je kunt de pech hebben dat de bougies zo vast zitten dat ze afbreken bij losdraaien. Dus doe dit met beleid.
Bij elke 2e handsauto die wij kopen vervangen wij gelijk de ditributie. Dan weten wij gewoon dat dit in orde is, het is namelijk een nogal belangrijke riem. Ook verversen wij de olie gelijk.
Even onder een auto kijken kan geen kwaad en ook de motorkap openen moet je zeker doen. Speur even naar olie of koelwaterlekkages. Deze laatste laat een kleur achter, meestal roze of oranje. Voel de radiateur, of deze nog heel is.
KM stand zegt lang niet alles over een auto. eel belangrijker is het onderhoud en hoe ermee gereden is. Ook een benzine auto met ruim 100.000 km is geen enkel probleem.
donderdag 23 juni 2011 om 15:16
Bedankt voor de tips tot zover, hier kan ik redelijk wat mee.
Auto`s die op het mogelijke lijstje staan zijn:
Peugeot 205
Peugeot 306
Mazda ( nummer weet ik niet, klein in elk geval)
Ford Fiesta
Suzuki Swift
Renault Twingo
Deze auto`s ( op de twingo na) worden redelijk veel verkocht, waarbij de peugeot 205 de absolute favoriet van mijn vriend is ( ik vind dat ding zo lelijk)
Auto`s die op het mogelijke lijstje staan zijn:
Peugeot 205
Peugeot 306
Mazda ( nummer weet ik niet, klein in elk geval)
Ford Fiesta
Suzuki Swift
Renault Twingo
Deze auto`s ( op de twingo na) worden redelijk veel verkocht, waarbij de peugeot 205 de absolute favoriet van mijn vriend is ( ik vind dat ding zo lelijk)



zondag 3 juli 2011 om 14:23
quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 13:42:
En iemand mee nemen die er beetje verstand van heeft is wel handig.. je vader ? Oom ? Neef ? Broer ?quote:ritmeester schreef op 23 juni 2011 @ 13:45:
Waarom geen moeder, tante, nicht of zus?quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 13:47:
oooh dat mag ook maar over t algemeen zijn het de mannen die er iets meer verstand en interesse voor hebben dan dames.. quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 13:48:
Flashy geen vrienden ? Neven , buurman die er verstand van heeft..
Hoe bestaat het?
Eén van de mannen in ons midden moet voor ons in de emancipatiebres springen. Dan volgt er een quasi-nonchalant "oooh, dat mag ook" en vervolgens doe je het gewoon wéér.
Did IQ's drop sharply while I was away?
Gelukkig zijn er vervolgens nog een flink aantal vrouwen geweest in dit topic met inhoudelijk zeer nuttige tips.
En iemand mee nemen die er beetje verstand van heeft is wel handig.. je vader ? Oom ? Neef ? Broer ?quote:ritmeester schreef op 23 juni 2011 @ 13:45:
Waarom geen moeder, tante, nicht of zus?quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 13:47:
oooh dat mag ook maar over t algemeen zijn het de mannen die er iets meer verstand en interesse voor hebben dan dames.. quote:Zespri79 schreef op 23 juni 2011 @ 13:48:
Flashy geen vrienden ? Neven , buurman die er verstand van heeft..
Hoe bestaat het?
Eén van de mannen in ons midden moet voor ons in de emancipatiebres springen. Dan volgt er een quasi-nonchalant "oooh, dat mag ook" en vervolgens doe je het gewoon wéér.
Did IQ's drop sharply while I was away?
Gelukkig zijn er vervolgens nog een flink aantal vrouwen geweest in dit topic met inhoudelijk zeer nuttige tips.
maandag 4 juli 2011 om 19:57