Gluhwein feestje

05-07-2011 07:51 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb net bedacht dat ik over 1,5 week een klein Gluhwein feest ga geven voor een aantal vrienden. Ik weet nog niet precies hoeveel mensen er komen (want ik heb zojuist de uitnodigingen pas verstuurd) maar ik denk zo rond de 10 - 15 personen.

Wie weet er lekkere/eenvoudige hapjes die ik bij de Gluhwein kan serveren? Zelf dacht ik al aan apple strudle, maar verder kom ik niet. Het gaat niet om maaltijden maar meer om snacks. (Ik zat zelf al aan oliebollen/apple beignets te denken maar ik heb geen zin in de stank in huis (is niet mijn eigen huis)).

Ik woon trouwens in het buitenland en het is hier nu winter dus vandaar het Gluhwein thema. Er komen verder geen Nederlanders maar wel oa Europeanen, Aussies en Kiwi's en ik vind het wel leuk om hun wat Nederlandse/europese winterhapjes voor te zetten. Ik heb geen zin om de hele dag in de keuken te staan (ben niet echt een keukenprinses) maar ik wil zeker wel moeite doen om eenvoudige dingen klaar te maken.

Kom maar op met ideeën!

Groetjes USAgirl
Oke, het laatste nog. Je hebt bij jullie dus bladerdeeg? Dan van die empenadas maken ermee? Ik heb nog een lekker recept met gehakt. Is koud ook lekker.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Blokje kaas, worst en augurk aan een stokje?

gevulde eitjes.

gehaktballetjes satesaus.

appeltaart.

bitterballen.
Ja we hebben bladerdeeg. Oh dat zier er ook lekker uit! Maar dank dat ik met bladerdeeg de appelflappen ga maken en dan de kaassouflees. Dat kan ook met bladerdeeg lijkt me?

Hoe maak je ze? HOeveel lagen bladerdeeg, hoeveel kaas en hoe lang en op welke temp moeten ze in de oven?

Ik ga nu even zoeken naar een recept voor satesaus. Ik heb een tijd terug eens heerlijke satesaus gemaakt maar dat had 21 ingredienten, ga nu denk ik voor iets eenvoudigers.
Oh ja appeltaart! Ik heb een heerlijk recept voor appeltaart met creme patisserie maar ik heb al 2 appelgerechten die beter bij gluhwein passen. Maar goed idee om binnenkort eens te maken voor bij de thee.
Spinaze roll (bladerdeeg met kaas en spinazie) Erg lekker en te koop in Australie (heb 't daar regelmatig als lunch gesnackt.
Ja dat is inderdaad lekker. Vanmiddag nog voor lunch gegeten! Maar is te "normaal" hier. Ik wil juist wat Europese snacks serveren die ze hier niet echt kennen.

Heb je ook meatpies gegeten toen je hier was?
Meatpies vond ik niet zo lekker, te machtig.

Ik was vooral gek op peppermint magnums en Redrock chili/cream chips
Ouderwetse prikkertjes

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
als toetje

Glühwein-sorbetijs

Ingrediënten

600 ml rode wijn, vol en soepel

2 sinaasappels, schoongeboend

1/2 citroen, schoongeboend

1 kaneelstokje

1 el kristalsuiker

1 el honing

1 kruidnagel

1 laurierblad

200 g geleisuiker (pak 1 kg)

1 beker slagroom (125 ml).Materialen

diepvriesbak inhoud ca. 1 liter.

Bereiden

1. Doe de wijn in een steelpan en verwarm op laag vuur. Snijd 1 sinaasappel en de halve citroen in plakken en voeg toe aan de wijn. Voeg het kaneelstokje, de kristalsuiker, honing, kruidnagel en het laurierblad toe. Laat de smaken op laag vuur 30 min. in de wijn trekken. De wijn mag niet koken. 2. Schenk de wijn door een zeef en doe terug in de pan. Voeg de geleisuiker toe en roer totdat deze is opgelost. Schenk de wijn in een metalen of plastic diepvriesbak, laat afkoelen tot kamertemperatuur en zet dan in de vriezer. Laat de wijn in ca. 5 uur bevriezen. Roer elk uur even door met een garde of een vork. 3. Klop de slagroom lobbig. Snijd de sinaasappel in schijfjes. Verdeel het ijs over 8 glazen en serveer met de slagroom en sinaasappel.
Dat gluhwein ijs klinkt lekker. Ik heb geen diepvries op het moment dus dat kan ik helaas niet maken.

Ik ben ook geen fan van meatpies al zijn de chicken curry meatpies wel erg lekker!

Kennen ze magnum peppermint niet in NL? En ja sweet chili chips zijn heerlijk!

Ik denk dat ik trouwens een paar zakken van die zoute pretzelchips haal voor erbij, altijd makkelijk.

O ja, die stokjes met kaas/komkommer etc zijn echt Nederlands. Ik heb dat eens gemaakt voor een picnic en niemand hier kende dat. Maar niet zo lekker bij Gluhwein liijkt me.
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2011 @ 08:41:

Spinaze roll (bladerdeeg met kaas en spinazie) Erg lekker en te koop in Australie (heb 't daar regelmatig als lunch gesnackt.recept! recept!
Kaas/augurk, stukje worst met augurk. Kan ook met een stukje zilverui, amsterdamse ui, stukje mandarijn uit blik. Lekkerste is dit, alleen doe ik altijd gewoon wit stokbrood;

http://www.ah.nl/recepten ... e+crostini+met+ossenworst
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nou ik kan het niet weerstaan, ik heb een heerlijk kookboek met hapjes voor op feestjes. Ik heb het niet op mijn pc zijn maar kon uiteraard sowieso even een plaatje googlen, van die hele kleine mini hamburgertjes die echt een klein snackje zijn, je kan ze uiteraard op verschillende manieren maken maar is ook wel al voor te bereiden vooraf. Lijkt mij heerlijk. Kan wel het recept voor je overschrijven. En je kan ze maken hoe je het zelf het lekkerst vindt, ik vind de saus van de Mac erop lekker, (mayo/ketchup en mosterdroomsaus), maar je kan het doen hoe je wilt.

mini hamburgertjes
quote:SeptemberGirl schreef op 05 juli 2011 @ 09:45:

[...]

recept! recept!

Mijn hollandse versie:

ontdooi 2 plakjes bladerdeeg

beleg eentje met deelblokjes spinazie ala creme (van iglo, die van AH zijn te groot)

strooi er 'n flinke laag geraspte oude kaas over en bestrooi naar smaak met wat chili peper

doe dan het 2e plakje er overheen en druk de randen dicht

de bovenkant bevochtigen met water en bestrooien met kaas

in de heteluchtoven op 220 graden in 24 minuten afbakken
Zo, mijn gluhwein feestje is achter de rug. Het was zeer geslaagd. Er waren 12 vrienden van mij.

Wat ik uiteindelijk heb gemaakt:

6 liter gluhwein

Gehaktballetjes

Sate saus

Appelflappen van bladerdeeg

Kruidenboter

Verder nog gekocht:

knakworstjes

Stroopwafels

Speculaasjes

Stokbrood

Pretzelchips

De gehaktballetjes met satesaus en de appelflappen waren het populairst. En de gluhwein ging er ook goed door!Bedankt voor jullie ideeën. Nu de hoogste tijd om naar bed te gaan.
Oh leuk Usagirl dat het zo'n succes was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven