Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
ik moet om 8 uur al, lekker vroeg!

bedankt voor jullie steun =D

(en bedankt ruza voor de info over het aanvragen, bij ons is het veel duurder: 56 euro.. )

nu lekker slapen, hopen dat ik morgen mijn bed uitkom!!
Hallo, ik breek even in! Heel herkenbaar wat jullie schrijven over het zenuwachtig zijn voor je rijles en dat het op een gegeven moment zo frustreert. Ik had dat ook een hele tijd. Mijn instructeur had bij mijn proefles een soort algemene planning/indeling gemaakt over hoe lang het gemiddeld duurt voor je iets onder de knie krijgt. Hij zei bijvoorbeeld: in 10 uur leer je puur het autorijden, dus koppelen, plaats op de weg, etc. En toen ik ongeveer bij les 15 was ging dat pas redelijk tot goed.

Op een gegeven moment, zo halverwege denk ik, vond ik het lessen echt frustrerend: ik deed steeds weer dingen fout, was niet scherp genoeg... Pas de laatste 3 à 2 weken heb ik echt lekker en ontspannen gereden. Dat viel mijn instructeur ook op. Vlak na mijn TTT (die ik gelukkig gehaald had) ging het op een gegeven moment gewoon echt goed. Mijn instructeur zei toen dat ik ontspannen had gereden, scherp was, heel goed reageerde. Dat was zo leuk om te horen en om bevestigd te hebben! Vanaf toen ging het echt snel beter voor mijn gevoel. Het middelste gedeelte van mijn lessenreeks liep voor mijn gevoel erg traag, maar de laatste weken boekte ik echt progressie en ging ik echt zelfstandig en met zelfvertrouwen rijden. Voor mijn examen was ik dan ook niet eens super zenuwachtig (wel gezonde spanning hoor!). Ik had meer het gevoel van: ik kan rijden, en dat moet ik de examinator nog 'even' laten zien. En als ik het kan, kunnen jullie het ook!
quote:Ruza schreef op 04 juli 2011 @ 17:12:

Dat doen ze dus gewoon om ons te pesten. Welke idioot maakt nou bij de in en uitgang van het cbr een gelijkwaardig kruispunt met zo'n superklein haast onzichtbaar fietspadje Hahaha ja erg he. Mijn instructeur heeft me tijdens verschillende lessen er steeds weer op gewezen! Heb dus ook in Utrecht gelest Maar ik ben dus gewoon geslaagd hoor! Reed dan wel vrijdagmorgen rond tien uur af, dus dan is het niet super druk in de stad.
@Rwoanne: Succes! En wat lekker positief dat je al foto's hebt laten maken!

Hier gisteren dus mijn eerste echte les gehad: 2uur.

Het ging volgens de instructeur wel goed. Maar in tegenstelling tot de auto van die andere rijschool (die van m'n introductieles) was dit een benzine. Mijn hemel wat is dat vreemd met die koppeling en gas geven! Bij de diesel liet ik de koppeling opkomen, als de auto ging gaf ik gas bij en weg waren we. Maar dit: echt feeling moet je daarin krijgen. De motor stond af en toe te loeien als een overspannen koe.

Maar goed, dat is een kwestie van wennen. Ik had wel gevoel voor de koppeling zei de instructeur dus dat is bemoedigend. Ook al op de openbare weg geweest en gelijk geschakeld. Ook dat is wennen, ipv. naar z'n 3 zat ik soms in z'n 5. Dus ook dat nog even perfectioneren

Verdere uitersten: met slippende banden weggereden "oeps sorry hoor," "maakt niks dat is van de zenuwen omdat er iemand achter je stond", stond er iemand achter me dan?" en 2 keer de motor uitgeslagen. Dat was tegen het einde van die 2 uur en ik merkte zelf dat toen eigenlijk alles moeilijker ging.

Dinsdag de volgende les!

Ook ik was nerveus voor de eerste les. Mijn man zei tegen me: je kan eigenlijk helemaal geen kwaad. Hij laat je heus de auto niet in puin rijden hoor, en hij kan toch voor alles ingrijpen.

Die gedachte heeft me geholpen want het is tot nu toe eigenlijk alleen maar heel erg leuk.
Rwoanne, ik duim!! Waar rij jij ook alweer af? Ik moet om 8 uur aan het eind van de zomervakantie. Zal ook wel rustig zijn.
Cloudburst, nemen jullie wel pauze? Wij nemen na een uur even een pauze van 10 min. Roken een sigaret, bespreken even het eerste deel van de les en gaan dan verder. 2 uur rijden is best vermoeiend. Al helemaal voor een beginnende bestuurder.
Gisteren natuurlijk wel af en toe stil gestaan om dingen uit te leggen, maar verder eigenlijk wel constant bezig geweest. Misschien inderdaad volgende keer een pauze voorstellen. Even ontspannen. Bedankt voor de tip!
Hoelang duurde het eigenlijk bij jullie tot het echt goed ging met koppeling en gas?
Ja stel gewoon voor dat jullie na een uurtje even 5 a 10 minuten de beentjes strekken.

Bij mij duurde de koppeling en het gas maar 3 lessen. Ik heb meer moeite met andere dingen focus!
GESLAAGD!! EINDELIJK!!!! =D =D =D

was eerst bang omdat we snel terug waren en ik niet eens snelweg hoefde te rijden.. maar ik ben blij!!!! jippie!!!
Jeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjj Gefeliciteerd Rwoanne!!!!!! supergoed gedaan!!! Verslagje?

Dreamlogic, rijscholen mogen geen examendata meer inkopen, ze moeten allemaal persoonlijk worden aangevraagd. Wachttijd kan wel verschillend zijn per regio.

Wat een hoop nieuwe lessers verder, leuk! Veel succes allemaal, laat je niet gek maken. Hoe gek het ook klinkt nu, op een gegeven moment gaat het rijden echt vanzelf! Gun jezelf de tijd om alles te leren!
Joehoeeeeeee!!!

Gefeliciteerd Rwoanne! En nu genieten hè
@indigoblue, ik had eerst een half uurtje les en dit was gewoon de eerste keer dat het helemaal foutloos ging, lekker gereden!! daarna nog even motorkap open en toen wachten bij het cbr.

examen:

ik moest eerst een lange slingerweg in buiten de bebouwde kom (60kmh), dat is altijd een fijne weg omdat je eigenlijk niks hoeft te doen. Daarna heb ik een tijd door de woonwijken gereden en af toe een paar in/uitritten en voorrangswegen, paar stoplichtjes. Toen mocht ik weer een makkelijke weg op buiten de bebouwde kom en kwam ik op dezelfde weg uit als waar ik vandaan kwam. (cbr ligt aan die weg, fijn ; ) )

Ondertussen nog een stopopdracht gedaan en vooruit in een vak geparkeerd, was makkelijk, er stonden geen andere auto's!

Toen waren we terug en ik dacht: oh help! we zijn al in 30min terug en hebben niet eens snelweg gereden, maar ik kon niks bedenken waardoor ik gezakt zou zijn. En toen bleek ik geslaagd!

Ik kreeg nog wel opmerkingen dat ik besluitvaardiger moest zijn en meer door mocht rijden (zoals altijd) maar dat gaat al veel beter dan eerst dus dat leer ik wel. Ik had dus sinds twee lessen een nieuwe instructeur en nieuwe auto. Deze instructeur zat me (in tegenstelling tot de vorige) juist niet te stimuleren om besluitvaardig te zijn/door te rijden. Hij zei juist dat ik geen dingen moest doen die ik zelf niet durf. Dus gewoon wachten met fietsers inhalen tot een geschikt moment ed. Dat advies werkte wel goed want op een gegeven moment ga je uit jezelf gewoon besluitvaardiger worden en dat is beter dan wanneer het geforceerd gaat. En hij vond juist dat ik tijdens het examen best besluitvaardig reed. Dus dat komt vast goed!!

Oja, ik moet niet al een beetje naar links gaan als ik nog bezig ben met kijken, maar meer tijd nemen voor het kijken, maar dat komt goed want de kijktechniek zit er wel in!

Ik ben zo blij =D =D
Bedankt allemaal! Ik ga op vakantie maar als ik terug kom hoop ik nog even mee te schrijven om te kijken hoe het jullie vergaat ; )
Jeeeeeeeeeeeej, gefeliciteerd rwoanne!!!
Gefeliciteerd Rwoanne!! Ik ben jaloers op je hihi! Wat ontzettend stoer, goed gedaan!!

Nu wil ik ook heel graag examen doen!!

Ik had op mijn examen best veel lastige dingen...drukke rotondes, tricky oversteek-puntjes...alles zat wel goed, ik reed besluitvaardig, bleef niet te lang wachten, goede kijktechniek...maar ik lette vanwege m'n spanning gewoon niet meer goed op eventueel gevaar en als je dan bijna een fietser aanrijd (lees=ingreep) dan ben je idd gezakt.

Grrr!! Maar ik weet nu wel waar ik echt aan kan werken.
Indigoblue, dat wist ik niet, dank je voor de info (dat verzacht mijn wachttijd wel hihi).

Ik hoorde van een vriend dat hij toenertijd (is alweer 10 jaar geleden), gezakt was voor z'n 1e examen en toen 2 weken later weer op kon. In theorie was het zelfs zo dat als er plek was, dat je dan nog dezelfde dag een nieuw examen kon doen. Niet dat je dat wil...maar toch.

Hoe lang is dat al? Want drie jaar geleden heb ik een les of 15 genomen (een pakket) en toen konden ze gelijk plannen omdat ze de datum al vast hadden gelegd.
GEFELICITEERD!!!
Rwoanne, wat goed! Nu ga je nóg lekkerder op vakantie Veel plezier, geniet ervan!

Dreamlogic, het is volgens mij pas sinds een paar jaar dat ze geen examendata mogen inkopen. Volgens mij moet er ook minstens 2 weken tussen 2 examens zitten. Maar goed, voor jou duurt het nog even, dus nog voldoende tijd om te oefenen en hopelijk slaag je dan gewoon en hoef je niet te wachten op een nieuw examen, toch!?
TTT achter de rug! Geen vrijstelling, maar toch een positieve ervaring! Ik was niet extreem nerveus, deed geen rare dingen, en de toets leek veel meer op een normale rijles dan ik had verwacht; fijn!
Geslaagden, van harte gefeliciteerd.

En een rijexamen zonder snelweg... mazzelpik!!!

Bij mij ging de instructeur standaard niet mee op examen, tenzij je dat heel graag wilde.

Ik vond dat wel prettig want ik wilde 'm niet meehebben.

Leek me niks, paar extra ogen die in je rug prikken.

Natuurlijk kan je geluk hebben dat je instructeur met de examinator gaat beppen, maar veel maakt dat ook niet uit, want hij ziet toch wel alles.

Als je een beetje aardige examinator hebt stelt hij je ook heus wel op je gemak.

Ik moest voordat we gingen rijden een paar knopjes aanwijzen, en daarna zei hij, nou, ga maar een lekker stukje rijden jongen, toen was het ijs al wel gebroken.

Toen we eenmaal reden vroeg hij wat voor werk ik deed, en hij vertelde dat hij met vakantie ging etc etc hoop slap geouwehoer, die 35 minuten waren zo voorbij :-)

Mijn instructeur zei nog wel: als hij nou zoveel tegen je kletst dat je er afgeleid van raakt moet je maar gewoon even niks meer terug zegen hoor, dat zijn ze wel gewend :D
Rwoanne, GEFELICITEERD!!!!! Nu ga je zo heppie op vakantie :-D

Eigenlijk is het eerlijker dat examens inkopen niet meer mag. Zo wacht iedereen gewoon even lang.
Mikelanston. Ik zou hem dan gewoon vertellen om even zn muil dicht te houden (maar dan niet met die woorden)
Jalooooeeers op Rwoanne! Supergefeliciteerd! Fijne vakantie!

Oh en Ruza, ik les ook in Utrecht, en ook elke keer door Overvecht waardoor ik nu alle 'dreven' uit mijn hoofd ken. En ook waar de meest afschuwelijke mensenhatende examinator woont ( en welke auto van hem is, je weet maar nooit wanneer dat eens van pas komt......)

Vanmiddag les nummer zes. We gaan iets met 'bochten' en 'kijken' doen.
@marijn, bochten: leuk! veel succes ; ) het is zo apart om nu mee te schrijven omdat ik opeens aan de andere kant sta! nu hoef ik niet meer jaloers te zijn op anderen en zijn anderen juist jaloers op mij, maarja het voelt natuurlijk pas echt als je dat pasje in handen hebt..

@mike, ik had de snelweg helemaal niet erg gevonden hoor, dat is mijn specialiteit, haha =D ik had de laatste 2 lessen en het examen een andere instructeur en deze wilde juist wel meerijden. toen we terug waren moest ik zelfs al naar binnen terwijl examinator en instructeur in de auto bleven zitten! ik dacht: wat heb ik nu weer gedaan?! het zal altijd een geheim blijven waar ze het over gehad hebben.. : )

@dreamlogic, balen van je examen maar het komt vast goed, het is met mij immers ook goed gekomen terwijl mijn eerste examen echt slecht ging. succes!

@littlemiss, het is inderdaad goed om je ttt/examen gewoon in te gaan als een normale rijles, jezelf blijven en gewoon lekker een stukje rijden.

@cloudburst, dat gevoel voor de pedalen ontwikkel je vanzelf wel, het kan helpen om bewust te weten wat je doet en de instructeur te vragen waar het precies aan ligt als de auto even schokt/afslaat oid. dan kan hij je wel tips geven. wees vooral heel lief voor de koppeling, langzaam op laten komen enzo ; )

@ de rest: bedankt voor jullie felicitaties, over drie weken kan ik van mijn roze pasje gaan genieten! (ga eerst op vakantie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven