Lekkere lunch in de Efteling
woensdag 6 juli 2011 om 13:24
Ieder jaar vier ik mijn verjaardag met mijn familie in de Efteling. Ontzettend leuk en over twee weken is het weer zover. En ieder jaar verzorg ik ook een lunch, met broodjes, wraps, verse sapjes en quiche. Maar dit jaar wil de inspiratie maar niet komen. Ik vind het ook lastig om de juiste keuzes te maken, omdat mijn nichtje zwanger is en ik geen idee heb wat zij wel en niet mag eten.
Hebben jullie leuke ideeen voor een picknick in de Efteling?
Hebben jullie leuke ideeen voor een picknick in de Efteling?
woensdag 6 juli 2011 om 14:03
We doen dit al jaren, klinkt misschien saai, maar mijn broer heeft een autistisch zoontje en voor hem is de Efteling ook leuk. Het is inmiddels uitgegroeid tot een soort traditie. Mijn broer heeft er zelfs een verrijdbare koelbox voor gekocht.
Daar kunnen makkelijk alle spullen in. s' Ochtends verzamelen, koffie drinken, het park in, lunchen, weer het park in tot een uur of negen en dan 's avonds met z'n allen naar de Griek. En dat al jaren zo.
Mijn kadootje aan mijn familie omdat ik ze zo lief vind.
Daar kunnen makkelijk alle spullen in. s' Ochtends verzamelen, koffie drinken, het park in, lunchen, weer het park in tot een uur of negen en dan 's avonds met z'n allen naar de Griek. En dat al jaren zo.
Mijn kadootje aan mijn familie omdat ik ze zo lief vind.
woensdag 6 juli 2011 om 14:05
Tjonge Jack..... dat gaat echt in de papieren lopen man!
Of ben ik nou zo'n zeur? Ik vind het al veel om voor t eigen gezinnetje te betalen...
Al moet ik zeggen dat er dan maar 1 is die geniet, nl. mijn dochter van 6, zoon van 2 is overal nog te klein voor en man en ik genieten niet zo heel erg van drukke pretparken.
Of ben ik nou zo'n zeur? Ik vind het al veel om voor t eigen gezinnetje te betalen...
Al moet ik zeggen dat er dan maar 1 is die geniet, nl. mijn dochter van 6, zoon van 2 is overal nog te klein voor en man en ik genieten niet zo heel erg van drukke pretparken.
woensdag 6 juli 2011 om 14:06
quote:bommi schreef op 06 juli 2011 @ 14:01:
Hoe herkennen we je over twee weken in de Efteling. Wat voor een kleur heeft die koelbox van je?Hahahaha, zoek de verrijdbare koelbox, getrokken door een lange sliert van twee meter. En elf andere uitgelaten personen tussen de 11 en de 65 jaar oud en de 1.60 en 2.10 lang. Hmmm, nogal doorsnee denk ik. Ik zal een roos op mijn t-shirt spelden .
Hoe herkennen we je over twee weken in de Efteling. Wat voor een kleur heeft die koelbox van je?Hahahaha, zoek de verrijdbare koelbox, getrokken door een lange sliert van twee meter. En elf andere uitgelaten personen tussen de 11 en de 65 jaar oud en de 1.60 en 2.10 lang. Hmmm, nogal doorsnee denk ik. Ik zal een roos op mijn t-shirt spelden .
woensdag 6 juli 2011 om 14:11
Een verrijdbare koelbox! Jullie zijn dus inmiddels professionele Eftelinglunchers geworden.
Ik denk dat ik jullie gewoon bij de kassa opwacht. Als er een bedrag van honderden euro's moet worden afgetikt, dan weet ik dat het familie Jackinthekoelbox is, haha.
Leuk in iedergeval hoe je je verjaardag viert. Lijkt me erg gezellig.
Ik denk dat ik jullie gewoon bij de kassa opwacht. Als er een bedrag van honderden euro's moet worden afgetikt, dan weet ik dat het familie Jackinthekoelbox is, haha.
Leuk in iedergeval hoe je je verjaardag viert. Lijkt me erg gezellig.
woensdag 6 juli 2011 om 14:34
Ik vier ook elk jaar mijn verjaardag in de Efteling
Leuk idee eigenlijk die lekkere hapjes maar ik vind het zonde van alle attracties. Eten in de Efteling en naar de Mac na afloop.
Heeft het voor jou nog zin trouwens om met die Albert Heijn actie kaartjes te kopen? (loopt dat eigenlijk nog? )
Leuk idee eigenlijk die lekkere hapjes maar ik vind het zonde van alle attracties. Eten in de Efteling en naar de Mac na afloop.
Heeft het voor jou nog zin trouwens om met die Albert Heijn actie kaartjes te kopen? (loopt dat eigenlijk nog? )
Het Viva forum is papaja.
woensdag 6 juli 2011 om 14:38
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 14:05:
Nee, je bent geen zeur. Dat snap ik wel. Ik zou het ook niet doen als ik niet zeker wist dat iedereen van die dag geniet. Maar bij ons begint iedereen zich al twee maanden van te voren te verheugen. En ik kan het geld makkelijk missen, mijn broers veel minder en het is voor hen ook echt een dag uit. Ik geniet echt van het feit dat zij ook genieten.
@MV: ik hoopte al een beetje op jouw reactie (of goedkeuring) jij staat toch bekend als de kookprinses van het forum. Heb jij nog lekkere recepten voor muffins?
@Nymphadora: Je kunt de kaarten nog kopen, maar geen spaarkaarten meer krijgen. Loot tot het einde van deze week. Ik heb evt. nog zes volle spaarkaarten voor je als je wil.
Nee, je bent geen zeur. Dat snap ik wel. Ik zou het ook niet doen als ik niet zeker wist dat iedereen van die dag geniet. Maar bij ons begint iedereen zich al twee maanden van te voren te verheugen. En ik kan het geld makkelijk missen, mijn broers veel minder en het is voor hen ook echt een dag uit. Ik geniet echt van het feit dat zij ook genieten.
@MV: ik hoopte al een beetje op jouw reactie (of goedkeuring) jij staat toch bekend als de kookprinses van het forum. Heb jij nog lekkere recepten voor muffins?
@Nymphadora: Je kunt de kaarten nog kopen, maar geen spaarkaarten meer krijgen. Loot tot het einde van deze week. Ik heb evt. nog zes volle spaarkaarten voor je als je wil.
woensdag 6 juli 2011 om 14:47
Dit is mijn koude pastasalade;
Wat door meerdere forummers al gemaakt is en zelfs dat iedereen het een dag later nog lekkerder is en ook koud zijn de gevulde gehaktbolletjes;
Deze pizzamuffins zijn erg lekker;
Mocht iets je lijken dan kan ik het recept hier wel plaatsen.
Wat door meerdere forummers al gemaakt is en zelfs dat iedereen het een dag later nog lekkerder is en ook koud zijn de gevulde gehaktbolletjes;
Deze pizzamuffins zijn erg lekker;
Mocht iets je lijken dan kan ik het recept hier wel plaatsen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 6 juli 2011 om 14:51
Haha wat lief! Ik was in mei jarig en ben met spaarkaarten van een forummer geweest
Ik heb het dit keer voor zes personen in totaal betaald op deze manier (maar niemand krijgt meer een kado dan ) Als ik afgestudeerd ben en een baan heb ga ik het ook op jouw manier doen.
Ik lees nog even mee voor een lekker chocolade muffin recept
Ik heb het dit keer voor zes personen in totaal betaald op deze manier (maar niemand krijgt meer een kado dan ) Als ik afgestudeerd ben en een baan heb ga ik het ook op jouw manier doen.
Ik lees nog even mee voor een lekker chocolade muffin recept
Het Viva forum is papaja.
woensdag 6 juli 2011 om 14:57
Ik zit te watertanden achter mijn laptop! MV ik zou heel blij zijn met de recepten! Hartige muffins, ook een heel leuk idee. En die broodjes...... De mannen worden wild als ze daar hun tanden in zetten!
Wat ik eigenlijk probeer te vragen is:
Lieve MV, mag ik deze overheerlijke recepten van je?
NT: wat super dat je al geweest bent. Heb je een leuke dag gehad?
Wat ik eigenlijk probeer te vragen is:
Lieve MV, mag ik deze overheerlijke recepten van je?
NT: wat super dat je al geweest bent. Heb je een leuke dag gehad?
woensdag 6 juli 2011 om 15:01
Doe ik JackintheBox, ik moet zo nog even weg maar zal het er vanavond meteen erop zetten.
Tonks, ik heb voor jou ook een chocolade muffin recept maar die staat nog niet in mijn Word dus die moet ik nog uitschrijven. Morgen heeft Bo Ghi weer een fotosessie dus morgenavond wil ik die wel voor je overschrijven of er een foto van maken.
Tonks, ik heb voor jou ook een chocolade muffin recept maar die staat nog niet in mijn Word dus die moet ik nog uitschrijven. Morgen heeft Bo Ghi weer een fotosessie dus morgenavond wil ik die wel voor je overschrijven of er een foto van maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 6 juli 2011 om 17:43
(koude) Pastasalade
Hoeveelheid ingrediënten naar smaak toevoegen.
Omschrijving:
Aantal porties: 4
Ingrediënten:
300 gram pasta fusilli (3 kleuren),
1 potje ontpitte olijven in knoflook en kruiden,
1 zakje gedroogde zongerijpte tomaten,
1 klein doosje cherrytomaatjes,
1 rode paprika,
300 gram (harde) kruidenkaas of napolikaas (mosterdkaas is ook lekker),
1 of 2 zakje(s) italiaanse saladmix van knorr/ander merk (er zitten 3 kleine zakjes in een pakje),
eventueel salami of hamblokjes naar keuze/ kan ook met tonijn of zalmblokjes.
Bereiding:
1. Pasta al dente gaar koken en afgieten.
2. Zakje saladmix volgens de gebruiksaanwijzing met drie eetlepels olijfolie en drie eetlepels water aanmaken.
3. Zongedroogde tomaatjes in heet water 2 minuten weken en dan in stukjes snijden.
4. De olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas in schijven en/of blokjes snijden.
5. De gesneden zongedroogde tomaatjes, olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas samen met de al dente gekookte fusilli door de aangemaakte saladmix scheppen.
6. Eventuele salami/ham in blokjes snijden en in een eetlepel olijfolie met eventueel wat knoflook bakken. Kan ook met tonijn en zalm.
7. De gebakken salami/ham of zalm/tonijn met het het pastasalademengsel vermengen.
8. Het geheel in de koelkast koud laten worden.
9. Opdienen met wat stokbrood, boter en een glas lekkere wijn of rosé.
Het is een heerlijk gerecht voor bij de bbq, op warme dagen als hoofdgerecht. Maar ook als lunch is het lekker. Ik heb het laatst gemaakt bij een tapasmenu, was een succes. Als bijgerecht bij een Italiaans vlees of visgerecht is het ook heerlijk.
Hoeveelheid ingrediënten naar smaak toevoegen.
Omschrijving:
Aantal porties: 4
Ingrediënten:
300 gram pasta fusilli (3 kleuren),
1 potje ontpitte olijven in knoflook en kruiden,
1 zakje gedroogde zongerijpte tomaten,
1 klein doosje cherrytomaatjes,
1 rode paprika,
300 gram (harde) kruidenkaas of napolikaas (mosterdkaas is ook lekker),
1 of 2 zakje(s) italiaanse saladmix van knorr/ander merk (er zitten 3 kleine zakjes in een pakje),
eventueel salami of hamblokjes naar keuze/ kan ook met tonijn of zalmblokjes.
Bereiding:
1. Pasta al dente gaar koken en afgieten.
2. Zakje saladmix volgens de gebruiksaanwijzing met drie eetlepels olijfolie en drie eetlepels water aanmaken.
3. Zongedroogde tomaatjes in heet water 2 minuten weken en dan in stukjes snijden.
4. De olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas in schijven en/of blokjes snijden.
5. De gesneden zongedroogde tomaatjes, olijven, cherrytomaatjes, paprika en kaas samen met de al dente gekookte fusilli door de aangemaakte saladmix scheppen.
6. Eventuele salami/ham in blokjes snijden en in een eetlepel olijfolie met eventueel wat knoflook bakken. Kan ook met tonijn en zalm.
7. De gebakken salami/ham of zalm/tonijn met het het pastasalademengsel vermengen.
8. Het geheel in de koelkast koud laten worden.
9. Opdienen met wat stokbrood, boter en een glas lekkere wijn of rosé.
Het is een heerlijk gerecht voor bij de bbq, op warme dagen als hoofdgerecht. Maar ook als lunch is het lekker. Ik heb het laatst gemaakt bij een tapasmenu, was een succes. Als bijgerecht bij een Italiaans vlees of visgerecht is het ook heerlijk.
woensdag 6 juli 2011 om 18:11
Heerlijke gehaktbolletjes.
Ik zou het wel een keer proef maken, de 2e keer vond ik het veel beter gaan. Even stoeien met het deeg en het ei en na 2 bolletjes had ik de smaak te pakken .
Ik heb ze gemaakt met verschillende soorten topics (ik heb iets van 6 soorten sesamzaad en Nigella, maar ik zou voor de gewone sesamzaad gaan, vrij naturel maar vinden de meeste wel lekker)
Gevulde gehakt bolletjes
• 1 pak Witbroodmix
• 2,75 dl (275 ml) handwarm water
• 25 g boter
• 1 tl suiker
• 250 g lamsgehakt (kan ook met half om half gehakt)
• 100 g fijngehakt ui
• 2 el fijngehakte pijnboompitten
• 1 eiwit
• 1 teentje knoflook, geperst
• 2 el fijngehakte peterselie
• 1 ontvelde vleestomaat, in blokjes gesneden
• ½ rode paprika, in blokjes gesneden
• 1 el wijnazijn
• 1 el tomatenpuree
• 1 mespunt cayennepeper
• 2 eidooiers
• 2 el sesamzaad
1. Kneed van broodmix met water, boter en suiker een soepel deeg. Laat de deegbol, afgedekt met plasticfolie of een vochtige doek, 15 minuten rijzen op een warme plaats.
2. Maak de vulling door het gehakt te mengen met alle andere ingrediënten, behalve de eidooiers en het sesamzaad.
3. Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Druk iedere portie een beetje plat en leg hierop 2 el vulling. Laat de randen enigszins vrij. Bestrijk de randen met losgeklopte eidooier. Knijp het deeg dicht en vorm er bolletjes van.
4. Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat, dek ze af met een vochtige theedoek of plasticfolie en laat ze ca. 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor.
5. Bestrijk de broodjes met losgeklopt ei en bestrooi ze met sesamzaad.
Bak ze onder in de oven in ca. 25 minuten gaar en bruin.
Tips:
Hier heb ik van alles de helft gebruikt, maar eerlijk is eerlijk, de dag erna zijn ze ook nog verrukkelijk dus maakt u er meer, u blijft er niet mee zitten.
Heerlijk als lunch, bij een buffet, een picknick of bij tapas gerechten.
Ik kan u zeggen, wees niet zuinig met kruiden. Na het bakken is de smaak van de kruiden echt minder dus ik heb het flink op smaak gebracht en meer gebruikt dan bovenstaand staat.
Ik heb het al een paar keer gemaakt en ik zou aanraden de broodjes iets langer in de oven te doen. Dus na die 25 min. zou ik even kijken of het nog iets langer kan of niet.
I.p.v. sesamzaad kunt u uiteraard ook kiezen voor Nigella-zaad (uienzaadjes) of een ander kruid
Ik zou het wel een keer proef maken, de 2e keer vond ik het veel beter gaan. Even stoeien met het deeg en het ei en na 2 bolletjes had ik de smaak te pakken .
Ik heb ze gemaakt met verschillende soorten topics (ik heb iets van 6 soorten sesamzaad en Nigella, maar ik zou voor de gewone sesamzaad gaan, vrij naturel maar vinden de meeste wel lekker)
Gevulde gehakt bolletjes
• 1 pak Witbroodmix
• 2,75 dl (275 ml) handwarm water
• 25 g boter
• 1 tl suiker
• 250 g lamsgehakt (kan ook met half om half gehakt)
• 100 g fijngehakt ui
• 2 el fijngehakte pijnboompitten
• 1 eiwit
• 1 teentje knoflook, geperst
• 2 el fijngehakte peterselie
• 1 ontvelde vleestomaat, in blokjes gesneden
• ½ rode paprika, in blokjes gesneden
• 1 el wijnazijn
• 1 el tomatenpuree
• 1 mespunt cayennepeper
• 2 eidooiers
• 2 el sesamzaad
1. Kneed van broodmix met water, boter en suiker een soepel deeg. Laat de deegbol, afgedekt met plasticfolie of een vochtige doek, 15 minuten rijzen op een warme plaats.
2. Maak de vulling door het gehakt te mengen met alle andere ingrediënten, behalve de eidooiers en het sesamzaad.
3. Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Druk iedere portie een beetje plat en leg hierop 2 el vulling. Laat de randen enigszins vrij. Bestrijk de randen met losgeklopte eidooier. Knijp het deeg dicht en vorm er bolletjes van.
4. Leg de bolletjes op een ingevette bakplaat, dek ze af met een vochtige theedoek of plasticfolie en laat ze ca. 45 minuten rijzen. Verwarm de oven voor.
5. Bestrijk de broodjes met losgeklopt ei en bestrooi ze met sesamzaad.
Bak ze onder in de oven in ca. 25 minuten gaar en bruin.
Tips:
Hier heb ik van alles de helft gebruikt, maar eerlijk is eerlijk, de dag erna zijn ze ook nog verrukkelijk dus maakt u er meer, u blijft er niet mee zitten.
Heerlijk als lunch, bij een buffet, een picknick of bij tapas gerechten.
Ik kan u zeggen, wees niet zuinig met kruiden. Na het bakken is de smaak van de kruiden echt minder dus ik heb het flink op smaak gebracht en meer gebruikt dan bovenstaand staat.
Ik heb het al een paar keer gemaakt en ik zou aanraden de broodjes iets langer in de oven te doen. Dus na die 25 min. zou ik even kijken of het nog iets langer kan of niet.
I.p.v. sesamzaad kunt u uiteraard ook kiezen voor Nigella-zaad (uienzaadjes) of een ander kruid
woensdag 6 juli 2011 om 18:17
Pizzamuffins;
Pizzamuffins;
Ingredienten;
voor ca 12 stuks
- 250 gr bloem
- 2 tl bakpoeder
- 1/2 tl zuiveringszout
- 1/2 tl zout
- 1 g mozzarella
- 1 paprika fijngesneden (ik vind rood, geel of oranje het lekkerst)
- 40 gr geraspte Parmazaanse kaas
- 1 ei
- 60 ml olie
- 1,5 dl yoghurt
- 100 g. gezeefde tomaten
- 1 teentje knoflook
- 1 ui
- 24 papieren muffinsvormpjes (de siliconen van de Xenos werkt ook)
Bereiding;
1 Verwarm de oven voor op 175graden, Meng de bloem, het bakpoeder, zuiveringszout en zout in een kom.
2. Snijd de mozzarella fijn. Doe de mozzarella, paprika en Parmazaanse kaas in de kom bij de bloem en roer alles goed door elkaar.
3. Roer in een andere kom het ei, de olie, de yoghurt en de gezeefde tomaten door elkaar.
4. Pel het knoflook en de ui.
Pers het knoflook en snijd de ui fijn. Roer ze door het yoghurt-tomatenmengsel. Voeg ook het bloem-mozzarelladeeg (uit stap 2) toe en meng alles tot een stevig, glad deeg.
5. Schuit steeds 2 muffinsvormpjes in elkaar zodat u 12 muffinsvormpjes hebt. Zet ze op een bakblik en schep het deeg tot ca. 1 cm. onder de rand in de vormpjes.
Bak de muffins 20 minuten in de oven.
6. Laat de muffins afkoelen, garneer ze naar believen en serveer ze meteen.
Pizzamuffins;
Ingredienten;
voor ca 12 stuks
- 250 gr bloem
- 2 tl bakpoeder
- 1/2 tl zuiveringszout
- 1/2 tl zout
- 1 g mozzarella
- 1 paprika fijngesneden (ik vind rood, geel of oranje het lekkerst)
- 40 gr geraspte Parmazaanse kaas
- 1 ei
- 60 ml olie
- 1,5 dl yoghurt
- 100 g. gezeefde tomaten
- 1 teentje knoflook
- 1 ui
- 24 papieren muffinsvormpjes (de siliconen van de Xenos werkt ook)
Bereiding;
1 Verwarm de oven voor op 175graden, Meng de bloem, het bakpoeder, zuiveringszout en zout in een kom.
2. Snijd de mozzarella fijn. Doe de mozzarella, paprika en Parmazaanse kaas in de kom bij de bloem en roer alles goed door elkaar.
3. Roer in een andere kom het ei, de olie, de yoghurt en de gezeefde tomaten door elkaar.
4. Pel het knoflook en de ui.
Pers het knoflook en snijd de ui fijn. Roer ze door het yoghurt-tomatenmengsel. Voeg ook het bloem-mozzarelladeeg (uit stap 2) toe en meng alles tot een stevig, glad deeg.
5. Schuit steeds 2 muffinsvormpjes in elkaar zodat u 12 muffinsvormpjes hebt. Zet ze op een bakblik en schep het deeg tot ca. 1 cm. onder de rand in de vormpjes.
Bak de muffins 20 minuten in de oven.
6. Laat de muffins afkoelen, garneer ze naar believen en serveer ze meteen.
woensdag 6 juli 2011 om 20:24
woensdag 6 juli 2011 om 20:53
Ja, ik ken zuiveringszout. Geestig dat je ook een Nigella fan bent. Ik vind haar echt fantastisch! Heb je die aflevering gezien dat ze snickers frituurde in een jasje voor een kinderfeestje?
Oh My God! Dan snap je wat koken voor je doelgroep is!
Dank je wel voor al je hulp en ik laat de reacties zeker weten!!
Oh My God! Dan snap je wat koken voor je doelgroep is!
Dank je wel voor al je hulp en ik laat de reacties zeker weten!!
woensdag 6 juli 2011 om 21:07
quote:Mylene_Valerie schreef op 06 juli 2011 @ 18:17:
Pizzamuffins;
- 1 g mozzarella
MV, ik neem aan dat je een bol mozzarella bedoelt? Een grammetje wordt zo'n gedoe om in stukjes te snijden en je vindt er niks van terug
Lijkt me verder erg lekker, die muffins. Waar haal jij trouwens nigella-zaadjes vandaan? Zoek ze al eeuwen, maar of op de verkeerde plek, of mijn stad is er de goede stad niet voor.
Pizzamuffins;
- 1 g mozzarella
MV, ik neem aan dat je een bol mozzarella bedoelt? Een grammetje wordt zo'n gedoe om in stukjes te snijden en je vindt er niks van terug
Lijkt me verder erg lekker, die muffins. Waar haal jij trouwens nigella-zaadjes vandaan? Zoek ze al eeuwen, maar of op de verkeerde plek, of mijn stad is er de goede stad niet voor.