Hoogbegaafd maar mislukt ;-)

01-07-2011 16:38 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit en wie weet een manier om hier een draai aan te geven?

Ik ben flink intelligent en heb het VWO gehaald zonder te leren (de cijfers waren mét leren wel wat hoger geweest).

Nu inmiddels 30, flink wat jaren, een man en 2 kinderen verder, en heb verder nooit een opleiding afgerond.

Ben tot driemaal toe aan een opleiding begonnen, maar vanwege een groot gebrek aan discipline en geen bovenmatige interesse in wat dan ook, heb ik nooit een diploma gehaald verder.

Discipline heb ik wel gekregen, daar heeft een turbulente tijd en onverwachts moederschap wel voor gezorgd.

Nu op zich best aardig werk, maar niet wat ik wil. Toch komt het er ook niet helemaal úit. Heb dus eigenlijk gewoon maar genoegen genomen met wat ik wél heb, al gaat het af en toe toch knagen.

Is er nog hoop op verandering? Zo ja, hoe? Herkenning?

Overigens word ik nu geacht te werken maar ben zo vrij geweest de tijd even hiervoor te gebruiken (verder nog nooit in mijn leven rookpauzes genomen, dus dat compenseert). Het kan dus wel even duren voor ik inhoudelijk reageer, bij voorbaat excuses!
Hoi, Heb je er wel eens aan gedacht om de myers briggs test te doen en te zien wat voor persoon je eigenlijk bent? Ik leg het uit onderin..Het klinkt me allemaal enigzinds bekend, maar ik zie in je verhaal ook dat je je graag met je omgeving meet.. Als je jezelf nog niet goed kent kan dat een lange rit worden..

Ikzelf heb 27 jaar lang getwijfelt of ik wel inteligent was.. Ik kwam er toen achter dat ik ADD heb en hierdoor nooit begrepen werd en als dom weggezet. schooladvies was LTS na het overslaan van klas 6 door pesterij.. nadat ik in de IT terecht kwam op mijn 18e bereikte ik veel meer maar werd nog steeds niet begrepen.. Dit gevoel had ik natuurlijk ook, ik wordt niet begrepen..

Tot ik mezelf meer objectief leerde kennen en begreep wat ADD is. (Moeilijke concentratie, onderfunctioneren wanneer niet geprikkelt, extreem functioneren wanneer geprikkelt etc.) ,Na de verschillende tests van werkgevers bleek ik 143 te hebben.. Geloof me, dit moet je eerst leren te gebruiken..Ik ben Inmiddels zeer succesvol op mijn werk en weet nu mijn uitdagingen te vinden om mezelf op gang te houden.. Wel moet ik ook mijn rust zien te vinden, ook ik heb 2 kinderen en wel van 3 en 12..

Enige tijd geleden hebeen test gedaan van Myers Briggs (en jung) Dit gaf mij een ongelofelijk inzicht in mijzelf en mijn situaties.. Maar ook in mensen om mij heen. Lees zelf even, doe een testje het duurt niet lang en zie of je je erin kunt vinden.. ongelofelijk interessant is het in ieder geval.. En uitdaging kun je wel gebruiken volgens mij..

In NL, maar niet getest..

http://www.go4it-po.nl/joomla/mbti-persoonlijkheidstest

In engels:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Types op een rij.. :

http://keirsey.com/4temps/overview_temperaments.asp

Veel geluk met je zoektocht.
Ik zou overigens de engelse link nemen.. De nederlandse is uiteraard commercieel :( De engelse geeft je netjes een resultaat...
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 juli 2011 @ 16:52:

Overigens heb ik een tijd geleden het boek uitblinkers gelezen van Malcom Gladwell en dat helpt me de boel te relativeren.

Is inderdaad een interessant boek! Heb het van iemand cadeau gekregen die vond dat ik wel wat aan zou kunnen hebben ..

Overigens is dit topic (of in ieder geval het bericht van TO) wel heel herkenbaar allemaal, maar dat je zelf het gevoel hebt niet zo goed tot je recht te komen, heeft denk ik grotendeels met je karakter te maken en niet zozeer je hoogbegaafdheid..

Maar verder kan ik alleen maar checkjes zetten.. vwo inderdaad gehaald zonder daar al te veel moeite voor te hoeven doen en daar dus waarschijnlijk ook de slechte zelf discipline aan over gehouden..

rechten gaan studeren, niet afgemaakt, journalistiek gaan studeren, niet afgemaakt.. mezelf leren programmeren en handig met computers geworden.. maar ook daar niet echt m'n ziel en zaligheid in gevonden..

ben banen meestal na een paar jaar beu en heb dan weer behoefte aan wat nieuws.. .. zie mezelf niet als mislukt, maar weet zeker dat er meer potentie in heeft gezeten als wat ik nu heb waargemaakt..
Justsan: bedankt voor de tip!

Heb gelijk even twee testjes gedaan, ik ben een INTP of INFJ, dat varieert. de I (Introversion) en de N (Intuition) is dus wel duidelijk.

Ik herken het wel. Ik kan druk en spontaan doen, maar het vreet energie. Ik krijg juist energie van een rustig dagje boekje lezen ofzo.

De T (Thinking) of F (Feeling) is een twijfelpuntje, ik schommel erg op het midden, en de P (Perceiving) of J (Judging) idem dito.

in 1 testje krijg ik carrieretips: onderzoeker of kunstenaar. haha!! lekker praktisch hoor...
Even een zijweg, maar ik verbaas me er zo over: hoe kun je in 's hemelsnaam het vwo doen zonder er iets voor te doen? Bepaalde boeken moet je toch gelezen hebben? Definities geleerd? Rijtjes woordjes weet je toch ook niet meteen? Of heeft het te maken met een fotografisch geheugen? Ik heb zelf het vwo best makkelijk gehaald, maar er zat wel werk in. Werk dat simpelweg verzet moest worden. Hoe zit dit bij jullie dan?
Boogster: dat 'mislukt' was ook een beetje om te provoceren, maar ik vind inderdaad ook van mezelf dat ik niet de 'verwachtingen' heb waargemaakt in m'n leven. Verwachtingen van mezelf en anderen. En zonder dramatisch te gaan zitten doen: dat is toch vervelend en geeft geen lekker gevoel.

Het is het topje van de piramide van Maslov: zelfverwerkelijking. Als verder allerlei behoeften zijn bevredigd blijft dit over. Ik mag me dus eigenlijk gelukkig prijzen dat dit het enige is waar het mij blijkbaar echt aan ontbreekt. Luxe-probleem.
Een rijtje woordjes leren ging vrij vanzelf. De hoeveelheid per keer viel wel mee, en daarna heb je het toch zo vaak weer gehoord dat je het wel weet of kun je uit de context wel de betekenis afleiden.

Moet eerlijk bekennen (en daar mag ik helemáál niet trots op zijn) dat ik mijn franse literatuur bijvoorbeeld niet echt heb gelezen. Ik had wel boeken opgegeven (heel onbekende) maar daar waren vervolgens geen uittreksels van om door te nemen, en toen heb ik zelf maar een verhaal verzonnen. De docenten hadden de boeken zelf ook niet eens gelezen, en ze hadden wsch wel een vermoeden, maar uitspraak en spreekvaardigheid waren dan weer zo hoog van score dat ik toch wel een voldoende kreeg voor mijn mondeling.

Dat soort dingen.

Daarom dus ook: mijn cijfers hadden hoger kunnen zijn, maar vanaf de derde maakte ik mijn huiswerk niet eens meer.
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2011 @ 19:42:

Ik heb een leuke hobby waar ik lekker fanatiek in ben en ik schilder, fotpgrafeer en knutsel nog wat Maar werk blijft de meeste tijd innemen. Vandaar dat ik echt motivatie moet gaan krijgen of uiteindelijk wat anders zoeken. Uk heb hoop ik een psych gevonden nu hopen dat het klikt.

Maja, wat leuk dat je wel echt hobby's hebt waar je van kan genieten!

Er zijn natuurlijk ontelbaar veel mensen die werk doen dat ze niet leuk vinden, maar ja, er moet nu eenmaal brood op de plank. Zo is dat bij mij (en ik denk bij jou) ook het geval.

Volgens mij leggen wij de lat dan gewoon wat hoger, wij willen het ook léuk hebben en ons ei kwijt kunnen op ons werk. Dat er tegenwoordig ook zoiets bestaat als bore out zegt wel dat dat niet helemaal onzin is.

Toch probeer ik me zelf voor te houden dat het geen ramp is om werk te hebben dat niet passend is, als je verder in je leven ook maar iets hebt wat dat compenseert. Zo hou ik het voorlopig nog wel even vol. Ik heb nu gezegd dat ik 'iets' eraan ga doen als onze jongste naar school gaat, maar twijfel in mezelf heel erg of dat ook echt gaat lukken. Ik kan heel veel respect hebben voor mensen als bijvoorbeeld Annemarie van Gaal, die in een penibele situatie toch een heel ander leven voor elkaar wisten te 'boksen'.

Maar is mijn karakter wel sterk genoeg, vraag ik me dan af.

Mag ik overigens zo brutaal zijn om te vragen wat je precies van de psych/coach verwacht te zullen doen?
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 10:13:

Boogster: dat 'mislukt' was ook een beetje om te provoceren, maar ik vind inderdaad ook van mezelf dat ik niet de 'verwachtingen' heb waargemaakt in m'n leven. Verwachtingen van mezelf en anderen. En zonder dramatisch te gaan zitten doen: dat is toch vervelend en geeft geen lekker gevoel.

Het is het topje van de piramide van Maslov: zelfverwerkelijking. Als verder allerlei behoeften zijn bevredigd blijft dit over. Ik mag me dus eigenlijk gelukkig prijzen dat dit het enige is waar het mij blijkbaar echt aan ontbreekt. Luxe-probleem.Maar wel een probleem, die je niet moet miskennen. Het is nou eenmaal zo dat jij in het westerse deel van de wereld leeft, waar jij je niet druk hoeft te maken om basisbehoeften. Dan blijft er dus heel veel over om je mee bezig te houden, en dat kan je behoorlijk in je functioneren belemmeren.
ann.liv: als ik voor mezelf mag spreken; tuurlijk moet je er wel iets voor doen om vwo te halen; je moet tenslotte opdrachten doen, proefwerken doen, etc.. maar als ik bepaalde mensen om me heen zag die flink aan het blokken waren om het te halen, dan had ik het vrij gemakkelijk..

voor overhoringen met lijstjes zoals idoom, plaatsnamen, jaartallen, die keek ik in de pauze voor de les even door en voor proefwerken bladerde ik de avond van de voren even door het boek, maar veel meer dan een uurtje besteedde ik daar niet aan.. vaak waren het vooral de dingen in de les die bij me waren blijven hangen en dan maakte ik daar op de proefwerken een mooi lulverhaal van en leverde dat voldoende punten op voor een 6 a 7 ..

Voor mij waren multiple choice proefwerken een uitkomst want dan kon je door simpele deductie al wel een voldoende halen zonder er uberhaupt voor te leren.. en tekstverklaren (NL, DE, EN) was ook een uitkomst want dat lag me goed, dus daar haalde ik meestal wel negens en tienen voor..
quote:boogster schreef op 06 juli 2011 @ 10:35:

ann.liv: als ik voor mezelf mag spreken; tuurlijk moet je er wel iets voor doen om vwo te halen; je moet tenslotte opdrachten doen, proefwerken doen, etc.. maar als ik bepaalde mensen om me heen zag die flink aan het blokken waren om het te halen, dan had ik het vrij gemakkelijk..

voor overhoringen met lijstjes zoals idoom, plaatsnamen, jaartallen, die keek ik in de pauze voor de les even door en voor proefwerken bladerde ik de avond van de voren even door het boek, maar veel meer dan een uurtje besteedde ik daar niet aan.. vaak waren het vooral de dingen in de les die bij me waren blijven hangen en dan maakte ik daar op de proefwerken een mooi lulverhaal van en leverde dat voldoende punten op voor een 6 a 7 ..

Voor mij waren multiple choice proefwerken een uitkomst want dan kon je door simpele deductie al wel een voldoende halen zonder er uberhaupt voor te leren.. en tekstverklaren (NL, DE, EN) was ook een uitkomst want dat lag me goed, dus daar haalde ik meestal wel negens en tienen voor..

Herkenbaar Boogster!

Ik ben (waarschijnlijk net als jij) vaak toegesproken in de trant van: jullie gaan het maken, jullie zijn de toekomst van het land.

Het begon al op de basisschool met altijd overal tienen, hoogste cito-eindtoets score van 550 punten, IQ test in groep 8, de laatste keer was de diploma-uitreiking van het VWO, en toen geloofde ik het ook allemaal nog.

Nu begrijp ik dat er natuurlijk meer bij komt kijken dan intelligentie alleen. Ik zou alleen zo graag inderdáád 'het maken' en iets leuks maar stiekem ook iets belángrijks willen doen. Niet per se voor het hele land... . Ik kijk erg op naar mensen die het ook op jonge leeftijd soms wel echt dingen bereikt hebben, hoe irritant ik haar ook vind: Stacey Rookhuizen bijvoorbeeld heeft wel gewoon lef gehad.

Ik weet dat ik dit soort dingen in principe ook zou moeten kúnnen. Maar waarom doe ik het niet en waarom komt het er nou niet úit?
En voor degenen die graag nuanceren: inderdaad ben ik wél belangrijk voor mensen, zoals mijn kinderen. Inderdaad.

Maar toch is dat wel het belangrijkste, maar niet álles.
Bij mij liep m'n schoolperiode iets anders.. op de lagere school kon ik niet meekomen op het gebied van rekenen en werd ik naar een LOM school gestuurd.. en nee, er is geen iq test gedaan..

achteraf gezien is de oorzaak gemakkelijk aan te wijzen.. ik was verveeld op school.. ik vond het eindeloos gerepeteer in de klas irritant en zat dus meer met klasgenoten te kletsen dan op te letten.. Ik had vooral moeite met de manier zoals de meester mij zijn manier van rekenen probeerde aan te leren, waar ik de logica totaal niet van inzag..

Leverde grote problemen op met school en mijn leraar zei destijds over mij "hij kan het wel, hij WIL het alleen niet".. en dus werd ik naar een LOM school gestuurd vanwege mijn reken achterstand..

Na LOM school dus VWO, daarna WO rechten..
Dat is inderdaad wat anders boogster.

Wat zul jij je ongelukkig hebben gevoeld op de LOM school, of viel dat wel mee?

Mij hebben ze in groep 3 van de basisschool wel een andere methode van rekenen geleerd. Dat wat ik mezelf had aangeleerd zou volgens de leerkrachten later problemen geven.

Voor Wiskunde B heb ik op het VWO geen enorm goed cijfer gehad, maar heb wel af en toe de docent verbaasd met een veel (!!) snellere oplossing dan dat wat hij zelf had bedacht. Blijkbaar ben ik toch wel enigszins creatief op dat vlak.

Ik lees bij jou ook iets over een manier van rekenen, kun je daar nog specifieker over zijn, of is dat lastig?
Humor @ blyt
Ja blyt, een heel eigen topic is er nu over ontstaan!

Wow, wat een invloed
Ik ben niet hoogbegaafd, dus weet niet of het telt, maar mij is m'n hele leven gezegd dat ik slim ben. Havo, daarna niks afgemaakt, nu mbo.

En ook ik denk vaak; jaah maar eigenlijk had ik het net zo ver kunnen schoppen als mijn vriendinnen, als ik maar wat had afgemaakt. En ik kan dan ook nog eens mijn psychische achtergrond erbij halen en mijn jeugd.

Maar het feitelijke verschil tussen en mij en m'n vriendinnen is dat die er keihard voor gewerkt hebben, los van hoe slim ze wel of niet zijn.

En dat er wordt gezegd dat mensen die op de middelbare school niks ervoor te hoeven doen , het nu zo zwaar hebben, want ze hebben nooit geleerd om te leren. Dat is onzin.

Iedereen leert leren op de middelbare school, en niemand heeft daar zin in, ongeacht slim of niet slim.

Het verschil blijft in daadkracht, doorzettingsvermogen etc. Dat komt niemand aanwaaien, dat moet je gewoon doen.

Of niet doen, zoals ik, maar daar dan zelf de consequenties van dragen.
quote:Ann.Liv schreef op 06 juli 2011 @ 10:10:

Even een zijweg, maar ik verbaas me er zo over: hoe kun je in 's hemelsnaam het vwo doen zonder er iets voor te doen? Bepaalde boeken moet je toch gelezen hebben? Definities geleerd? Rijtjes woordjes weet je toch ook niet meteen? Of heeft het te maken met een fotografisch geheugen? Ik heb zelf het vwo best makkelijk gehaald, maar er zat wel werk in. Werk dat simpelweg verzet moest worden. Hoe zit dit bij jullie dan?

Luisteren tijdens de lessen of colleges. Je weet dan wat de leraar/docent wil en wat hij belangrijk vindt (dat is immers hetgeen hij behandelt). Proefwerken zijn eigenlijk altijd daarop gebaseerd. En omdat je het in de les gehoord hebt, weet je het nog. Als in het proefwerk open vragen zitten, kun je zelfs als je het niet weet het toch (gedeeltelijk of helemaal) goed praten, omdat het ook gaat om argumentatie. Bij multiple choice kun je juist weer deduceren door te kijken wat het in ieder geval niet is en hoef je ook niet alle details 100% te kennen. Iemand noemde ook al de context, daar kun je veel uit afleiden.

Begrijpen hoe een proefwerk of tentamen 'werkt' helpt ook veel. Als je eenmaal weet hoe dat 'werkt' of wat voor soort vragen er gesteld worden, kun je je daar ook op instellen.

Op het VWO moet je soms nog rijtjes woordjes leren ja, en sommige dingen moeten inderdaad gewoon ingeleverd worden.

Op de universiteit wordt dat allemaal veel en veel minder, waardoor het nog minder noodzakelijk wordt om dingen te 'doen'. Dat hoort ook bij de universiteit: die is gericht op zelfstudie en zelfmanagement.
quote:Velvetdress schreef op 06 juli 2011 @ 14:18:

En dat er wordt gezegd dat mensen die op de middelbare school niks ervoor te hoeven doen , het nu zo zwaar hebben, want ze hebben nooit geleerd om te leren. Dat is onzin.

Iedereen leert leren op de middelbare school, en niemand heeft daar zin in, ongeacht slim of niet slim.

Het verschil blijft in daadkracht, doorzettingsvermogen etc. Dat komt niemand aanwaaien, dat moet je gewoon doen.

Of niet doen, zoals ik, maar daar dan zelf de consequenties van dragen.Gedeeltelijk met je eens. Ik ben het eens dat het draait om daadkracht en doorzettingsvermogen. Maar feit is dat sommigen die consequenties die je noemt op de middelbare school al moeten dragen en daardoor gestimuleerd worden om "wat te doen". Anderen worden er pas op latere leeftijd mee geconfronteerd. Hun leermoment zit hierin dus later. En op dat moment zijn zij aan de beurt om te leren "wat te doen"
Oja, de Cito. Die had ik inderdaad ook 550

Herkenbare dingen worden hier geschreven. Ik heb op de basisschool ook niet goed leren opletten. Ik snapte de dingen vooral als ik ze zag denk ik, dus een tekst die ik kon lezen in t boek of dat wat op het bord geschreven werd.

Het 'geleuter' liet ik langs me heen gaan wat meestal geen problemen opleverde.

Op de middelbare school ging dat wat gezegd werd ook regelmatig langs me heen. Ik heb in vergelijking tot sommigen hier redelijk wat moeten doen voor het VWO. Maar ook omdat in de les een flink deel langs me heen ging (ging denk ik te langzaam...) en ik dat thuis alsnog moest doornemen.

Het WO heb ik niet afgemaakt. Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen maar nadat ik in 2005 er helemaal uit raakte en er bipolaire stoornis werd vastgelsteld, was het op dat moment even einde verhaal. Ben lang bezig geweest te herstellen.

Nu zou ik wel weer willen studeren maar door de langstudeerboete is het eigenlijk niet meer mogelijk.

quote:Moonlight82 schreef op 06 juli 2011 @ 16:10:

Herkenbare dingen worden hier geschreven. Ik heb op de basisschool ook niet goed leren opletten. Ik snapte de dingen vooral als ik ze zag denk ik, dus een tekst die ik kon lezen in t boek of dat wat op het bord geschreven werd.

Het 'geleuter' liet ik langs me heen gaan wat meestal geen problemen opleverde.

Herkenbaar!

Toen ik studeerde heb het bij 1 vak zelfs meegemaakt dat ik alles perfect snapte wanneer ik het vóór de les doorlas. Ging ik vervolgens naar het college waar zo'n docent alles nog eens klassikaal, stapje voor stapje ging uitleggen, dan snapte ik er niets meer van

(bij dat college ben ik daarom ook niet vaak geweest, maar heb het vak met een prima cijfer gehaald..)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb op de middelbare school eens gehad dat de docente geschiedenis een hele les bezig was een verhaal te vertellen. Aan het einde van de les kregen we de opdracht het verhaal in een strip na te tekenen.

Maar ik had het hele verhaal niet gehoord

Ik zat er wel mee en heb zomaar wat getekend. Google bestond nog niet in die tijd

Heb trouwens een tijd gehad op de middelbare school dat ik aan het eind van de dag precies kon vertellen wat iedereen uit de klas aan had. Zat me nogal te vervelen dus dan ging ik daar op letten
quote:marthesyl schreef op 03 juli 2011 @ 10:12:

[...]

Vandaar ook de smiley achter 'mislukt'. Heel veel dingen gaan ook heel goed, maar ik heb het gevoel of mijn hersencellen afsterven omdat ik er veel te weinig mee doe. Ik raak op mijn werk gefrustreerd omdat het mij geen uitdaging biedt. Door onzekerheid heb ik altijd gekozen voor de makkelijkste en veiligste weg gekozen vroeger. Nu ik daar wat minder last van heb, gaat het erg knagen. Ik vind mijn werk saai, maar de enkele keer dat er wel iets 'nieuws' te ontdekken valt door bepaalde gegevens naast elkaar te leggen en daar 'leuke' managementinformatie aan te onttrekken, boeit me dat zóveel meer dan het uitvoerende werk dat ik normaal doe.

Wat minder speelt is dat ik mij in privé in een academische omgeving begeef, en dat ik steeds het idee heb dat ik niet zoveel mee te praten heb. Ik zou gewoon graag voor mijn gevoel van eigenwaarde willen laten zien aan anderen maar nog meer aan mezélf dat ik wél iets ervan kan maken. Al dan niet met nog een opleiding.

Vanwege mijn gezin (jonge kinderen) wil ik hen daar niet onder laten leiden, dus ik heb niet fulltime de mogelijkheid er wat aan te doen...

Ik heb meer respect voor iemand die 100% inzet geeft, maar dan alleen MAVO (VMBO tegenwoordig?) haalt.

Gatver, geen ruggegraat meid, vandaar dat melige topic over de buren die ruzie maken, je verveelt je gewoon.

Ik verhuisde naar UK met HAVO en MEAO diploma en heb hier mijn accountants diploma gehaald na een flink aantal jaren studeren. Ik werk in de charity sector dus daar is voldoende uitdaging.

Waarom zou je trots zijn op je intelligentie, daar ben je mee geboren. Doorzettingsvermogen, ambitie, werklust, dat zijn kwaliteiten waar je trots op mag zijn. Nav je post, moet je daar nog aan werken.
quote:boogster schreef op 06 juli 2011 @ 10:35:

Zo heb ik mijn VWO ook gehaald. Maar vrienden van me die mavo deden, vonden en vinden al dat ik heel veel voor school deed. Het zit dus allemaal in perceptie.

quote:Primabella schreef op 06 juli 2011 @ 14:26:

[...]

Luisteren tijdens de lessen of colleges. Je weet dan wat de leraar/docent wil en wat hij belangrijk vindt (dat is immers hetgeen hij behandelt). Proefwerken zijn eigenlijk altijd daarop gebaseerd. En omdat je het in de les gehoord hebt, weet je het nog. Als in het proefwerk open vragen zitten, kun je zelfs als je het niet weet het toch (gedeeltelijk of helemaal) goed praten, omdat het ook gaat om argumentatie. Bij multiple choice kun je juist weer deduceren door te kijken wat het in ieder geval niet is en hoef je ook niet alle details 100% te kennen. Iemand noemde ook al de context, daar kun je veel uit afleiden.

Begrijpen hoe een proefwerk of tentamen 'werkt' helpt ook veel. Als je eenmaal weet hoe dat 'werkt' of wat voor soort vragen er gesteld worden, kun je je daar ook op instellen.

Op het VWO moet je soms nog rijtjes woordjes leren ja, en sommige dingen moeten inderdaad gewoon ingeleverd worden.

Op de universiteit wordt dat allemaal veel en veel minder, waardoor het nog minder noodzakelijk wordt om dingen te 'doen'. Dat hoort ook bij de universiteit: die is gericht op zelfstudie en zelfmanagement.

Ik weet hoe het werkt. Er zijn genoeg mensen die niet weten hoe ze moeten leren en hele boeken uit hun hoofd proberen te leren, daar heb je gelijk in. Zo heb ik echter nooit geleerd. Als ik iets een keer doornam, was dat voldoende voor een 7, een 8 of hoger. En dan las ik het niet woord voor woord door. Maar ik deed dus wel iets. En tussen de regels door lees ik dat de meesten hier ook wel iets deden. Maar gevoelsmatig een heel stuk minder dan klasgenoten. Duidelijk.

De universiteit is een verhaal apart wat mij betreft. Mijn studie ging dieper dan leren argumenteren. Gelukkig.
quote:Ann.Liv schreef op 06 juli 2011 @ 18:21:

Ik weet hoe het werkt. Er zijn genoeg mensen die niet weten hoe ze moeten leren en hele boeken uit hun hoofd proberen te leren, daar heb je gelijk in. Zo heb ik echter nooit geleerd. Als ik iets een keer doornam, was dat voldoende voor een 7, een 8 of hoger. En dan las ik het niet woord voor woord door. Maar ik deed dus wel iets. En tussen de regels door lees ik dat de meesten hier ook wel iets deden. Maar gevoelsmatig een heel stuk minder dan klasgenoten. Duidelijk.

Ik denk dat dat klopt - aangezien er altijd bepaalde inlevermomenten zijn die, als je die mist, zorgen voor een onvoldoende. Dus tenzij mensen die opdrachten copypasten van Internet of een klasgenoot, zal er wel iets moeten gebeuren, neem ik aan.

De universiteit is een verhaal apart wat mij betreft. Mijn studie ging dieper dan leren argumenteren. Gelukkig.

Met argumentatie bedoelde ik juist proefwerken op de middelbare school en niet de universiteit. Het zou trouwens wat zijn als studies niet verder gingen dan dat zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven