vertrouwen in goede bevalling

06-07-2011 21:46 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik te zwaar was moest ik bij mijn vorige bevalling poliklinisch bevallen, op de helft naar het zkhs dus, onder begeleiding vk aldaar bevallen. Echter de complete zwangerschap liep perfect, net als de bevalling. Thuis. het ging zo snel dat naar het zkhs gaan bij 9 cm eigenlijk niet meer te doen was en ook niet nodig bleek. Wat was ik blij!!!!! Het was me gewoon gelukt.

Als je eerste zwangerschap en bevalling zo goed zijn verlopen mag je bij de tweede ( ook weer te zwaar, zwaarder nog ) kiezen waar je bevalt. Nou thuis, graag! Tot vorige week dacht ik dat de vk's er ook zoveel vertrouwen in hadden na de vorige keer. Helaas kreeg ik ineens te horen, je mag thuis blijven, maar je moet wel op de begane grond bevallen, dus een extra bed neerzetten. Ik zag dat even niet zitten. En een bed, ergens op het eind naar beneden, ook nog klossen, voor de kraamverzorging, dubbelop voor mijn idee en de meerwaarde van thuis bevallen werd voor mij minder bij dit idee, een onrustig gevoel.

Alsnog aangekaart bij de vk en mijn gevoel uitgelegd, ze snapte het niet helemaal en wilde weten wat ik dan zou willen. Nu heb ik het weer hetzelfde als vorige keer in het systeem laten zetten, op de helft naar het ziekenhuis. En erbij gezegd dat ik dan maar hoop dat het weer zo snel zal gaan als vorige keer! Gelukkig knikte zij daarop instemmend, deze baby is wel wat groter maar ok. Het beneden bevallen moet op last van regels ambulance, omdat ze anders te zwaar moeten tillen als het mis mocht gaan. Die regels snap ik, dit is immers gepland. Toch geeft het mij als degene die zo moet gaan bevallen het gevoel dat men minder vertrouwen heeft in dikkere vrouwen die bevallen, maar waarop is dat dan gebaseerd? Misschien is het wel mijn idee erbij... wat denken jullie? Ik wilde dit even met jullie delen.
Waarop dat is gebaseerd? Statistieken misschien? Er zijn tal van risico's die groter worden naarmate je zwaarder bent.

Dat je beneden moet bevallen heeft niks te maken met extra risico, meer met het behoud van de ruggen van het ambulancepersoneel.
Of je nou dik bent of dun, de kans bestaat dat je ergens tijdens de bevalling met spoed afgevoerd moet worden naar het ziekenhuis -en als je een vreselijk steile trap hebt, of als je erg zwaar bent, dan is met een brancard naar beneden gebracht worden gewoon geen optie.

Ik -niet te zwaar, overigens- ben trouwens bij de eerste ook vreselijk snel en probleemloos bevallen: vk was nog net op tijd binnen om mijn kind op te vangen. De tweede werd een ziekenhuis bevalling. Na een goede eerste bevalling is de kans dat het de tweede keer ook goed gaat groot, maar garanties krijg je niet.

Thuis bevallen vond ik zelf erg prettig, maar wel alleen omdat ik wist dat ik snel in het ziekenhuis zou kunnen zijn in geval van nood. Als je weet dat je in een noodgeval niet makkelijk naar beneden gedragen kunt worden, zou ik er niet aan beginnen.
Wat Jorina zegt. Het gaat er helemaal niet om dat jij extra risico zou lopen, het gaat erom dat als er onverhoopt toch iets zou gebeuren, jij niet naar beneden getild kan worden. En dus ofwel zelf moet lopen, ofwel uit het huis getakeld moet worden; dat laatste is duur (en tijdsintensief, wat vervelend kan zijn als tijd een factor wordt), vandaar dat je uit voorzorg beneden moet bevallen.
Toen ik tijdens mijn eerste bevalling besloot thuis te willen bevallen (we zouden eerst naar het ziekenhuis gaan, op eigen keus) moest mijn man van de vk een matras op de eettafel leggen zodat ik daar kon bevallen. Een brancard zou de bochten twee trappen op en af niet kunnen maken.

Uiteindelijk toch in het ziekenhuis beland omdat dochter in het vruchtwater had gepoept, maar voor de zekerheid willen ze dus dat je met een brancard uit huis gehaald kunt worden. Geen rare gedachte denk ik.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik moest ook even slikken toen de VLK begon over een bed beneden. Maar later heb ik mij erbij neergelegd: na een fluxus via het bovenraam door de brandweer uit huis getakeld worden zag ik nog minder zitten. En al helemaal het idee dat de hele buurt daar getuige van is...

Dus wij hebben een 1 persoonsbed in de schuur gezet zodat dit als de bevalling zou beginnen in de woonkamer gezet kon worden.

Uiteindelijk ben ik in het ziekenhuis bevallen omdat ik met 42+1 ben ingeleid.

Soms zijn er gevallen waarbij je een extra risico loopt, dat risico neem ik liever niet. Ook al verlopen mijn zwangerschappen zonder complicaties.
Misschien heb ik mijn berichtje wat snel geplaats of is het niet duidelijk...ik snap het ook helemaal hoor! Tuurlijk, safety first, maar ik vind de gedachte na de eerste keer gewoon niet fijn dat ik alsnog het laatste gedeelte vd bevalling beneden moet doen. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Weliswaar geen bevalling, maar een kennis is na een gebroken heup inderdaad door de brandweer naar buiten getakeld. Onder toeziend ook van halve buurt. Dat wil je niet. En helemaal niet als je aan het bevallen bent.

(Kennis is inmiddels ook verhuisd)
Ik ben van de tweede thuis bevallen. De vk is er nooit over begonnen dat er beneden een bed moest staan terwijl wij een hele steile trap hebben. Een grote baby, de bevalling ging goed alleen de placenta kwam niet. Dus drie kwartier na de bevalling strompelend de trap afgekomen met een broeder voor en achter me... Dat was geen pretje. als ik terugkijk was het verstandiger geweest als er een bed in de woonkamer stond..
quote:mamsie79 schreef op 06 juli 2011 @ 21:58:

Misschien heb ik mijn berichtje wat snel geplaats of is het niet duidelijk...ik snap het ook helemaal hoor! Tuurlijk, safety first, maar ik vind de gedachte na de eerste keer gewoon niet fijn dat ik alsnog het laatste gedeelte vd bevalling beneden moet doen. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?Ik moest met 9cm met spoed naar het ziekenhuis. Dat pokkestukje naar beneden boeide me echt geen hol.
Hier ook bij een thuisbevalling beneden bevallen. Ik was toen niet te zwaar maar toch gold voor mij ook dat ik dan beneden zou moeten bevallen, is de regel hier voor iedereen.

Ik heb toen gekozen voor kraamhotel, waar ik ook niet ben bevallen, want het werd een sectio.
@ MadreMia, daarom heb ik het nu weer op poliklinisch bevallen gezet, dan liever helemaal op safe en op de helft naar het ziekenhuis..dat is hier heel vlakbij gelukkig.
Hoe zwaar ben je dan, als ik vragen mag? Ik ben zelf ook veel te zwaar, 101 kg bij 173 cm (ben vier weken geleden bevallen van de derde) en mijn verloskundigen hebben nooit (3x) een probleem gemaakt van mijn overgewicht.

Waarom wil je alleen het laatste stukje van je bevalling beneden doen? Je kunt toch ook de hele bevalling beneden doen?
@latido: was dat takelen vanwege haar gewicht of omdat ze met de heup beter de trap niet af kon?

@keye: wat vervelend, lijkt me heel naar als verder de bevalling zo goed is gegaan...

@ wiekje: hoe had je het achteraf gevonden denk je, op een bed beneden? ik zie het gewoon niet zo voor me...misschien wel omdat vorige keer zo'n verrassing was, heerlijk boven blijven.
Is het zoveel anders om beneden te bevallen dan boven?

Ik lees ook niet dat men minder vertrouwen heeft in barende vrouwen met overgewicht. Het gaat om arbeidsvoorwaarden van mensen die je mogelijk moeten helpen.
@ sosofie, ik weeg nu 111 kg, deze zwangerschap ( nu 38 wk ) 8.5 kg aangekomen. Ik weet ook niet precies waar de ambulance de grens legt.

Het "boven" zit nog in mijn hoofd van vorige keer, toen kon ik niet liggen of zitten, alleen staand de weeen opvangen en heb toen heel veel tijd onder de douche doorgebracht.
Er zijn vrouwen in mijn werkkring (andere stad) die in het zkh moeten bevallen ivm gewicht (bij een BMI >30)
Ik snap niet waarom je denkt dat ze minder vertrouwen in jou als dikkere vrouw hebben. Het is gewoon statistiek en arbo. Dikke vrouwen hebben statistisch gezien meer kans op complicaties, en dikke vrouwen kunen niet makkelijk naar beneden getild worden bij nood.

Hopelijk gaat het weer zo snel!
Dat was mede de reden dat ik voor het kraamhotel heb gekozen ipv thuis, te weinig privacy, bij ons kom je zo met de deur in huis vallen, we hebben alleen vitrages beneden, geen overgordijnen. Mijn bevalling begon thuis, ik heb de hele tijd boven in bed gelegen, in alle rust. Na een uurtje of 15 ben ik naar het kraamhotel gegaan.
Avondzon, dat is in mijjn woonplaats ook zo. Misschien is dat ook wel uit voorzorg, het dichtstbijzijnde ziekenhuis is 25 minuten rijden.
Ik denk ook niet dat ze minder vertrouwen hebben in zwaardere vrouwen. Heel veel vk praktijken stellen dat je beneden moet bevallen, dit geldt dan ook voor lichtere vrouwen.
Klopt, want volgens een kennis van mij twijfelde over thuis bevallen of in het ziekenhuis, maar toen ze hoorde dat ze dan beneden moest bevallen heeft ze voor het ziekenhuis gekozen. En zij is zeker niet te zwaar. Ik denk dat het dus hier ook standaard is.
Ik woog 109kg aan het einde van mijn zwangerschap en nooit heeft er iemand over arbo, beneden bevallen, ziekenhuis bevallen oid gehad. Dat is toch eigenlijk wel heel raar?
Ik heb al eens op internet gezocht of deze richtlijnen ergens vermeld staan...niets kunnen vinden, niet in daadwerkelijke kilo's uitgedrukt in ieder geval. Wellicht verschilt het dan per ziekenhuis?
@mamsie79

Mijn kennis werd getakeld omdat de trap in haar appartementencomplex niet geschikt was voor brancards, dus niet vanwege haar gewicht. Ze kon zelf niet meer lopen door die gebroken heup. Zeg maar dezelfde reden waarom je een bed in de woonkamer moet zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven