Stokroosproblemen

07-07-2011 17:30 9 berichten
Ik heb een paar stokrozen in mijn tuin staan. Vorig jaar waren ze nog cassiskleurig. Nu heb ik in ene lichtroze bloemen! Dit is het tweede jaar dat ze bloeien. Bij mensen in de buurt zie ik de prachtigste planten staan met net zulke rode bloemen er in als vorig jaar.

Ik heb ook nog een paar stokrozen in grote potten staan. En die doen het helemaal niet goed. Raar omgekruld blad, de bloemen komen voor geen meter uit, eentje lijkt wel een plant met dwerggroei (scheelt de helft met de andere planten) En een heeft volgens mij misvormde bladeren, ziet er ook heel raar uit.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Ze krijgen voldoende water en zon. Ik heb in de potten van die voedingskegels gedaan, dus ze krijgen voldoende voeding.

Ik snap er niks van, vind het ook heel jammer want ze zijn prachtig!

Ik bedoel deze stokrozen:

Alle reacties Link kopieren
In een pot doen stokrozen het altijd minder is mijn ervaring. Misschien hebben ze normaal gesproken hele lange diepe wortels, die ze in zo'n pot niet kwijt kunnen?

Over die kleurverandering heb ik geen idee... mijnen zijn al jaren dezelfde kleur!

Misschien andere samenstelling van de grond, andere voeding?

(net als hortensias die zonder voldoende ijzer ook steeds rozer worden)
Stokrozen zijn 2 jarig, dus ze bloeien het 2e jaar dat ze staan.

De stokrozen die nu bloeien zijn van zaadjes van 2009.

Waarschijnlijk zijn ze daarom een andere keur, volgens jaar heb je weer donkerrode.........

In een pot doen ze t minder goed, wortels van stokrozen zijn erg lang, in een pot kan dat niet........
Omgekruld blad duidt op eitjes van een een of ander insect, een soort wesp geloof ik. Blaadjes krullen om als een soort cocoon.
Mijn ervaring met stokrozen is dat ze buitengewoon eigenwijs zijn. Ze groeien wel, maar daar waar je ze NIET hebt gezaaid, en je kiezen ook elk jaar hun eigen kleur uit. Niks aan te doen, het zijn de katten onder de tuinplanten...
ze zijn heel gevoelig voor roest, je moet schrale grond hebben
quote:meds schreef op 07 juli 2011 @ 23:38:

ze zijn heel gevoelig voor roest, je moet schrale grond hebbenDat was toch met lavendel? Ik dacht dat stokrozen juist van veel voeding hielden... Dan doe ik het met mijn voedingskegeltjes dus niet goed. Heb er 2 in 1 pot gedaan.
Zijn dat mijn stokkrozen Ratteke?

Ik had zwarte gehad van ?? (kweet niet meer wie) maar die doen het heulemaal niet..... Zonde.....
Die zwarte had je van mij. En nu je het zegt, jij hebt idd toen zaadjes van jouw bloemen gestuurd. T kan dus best dat ik me vergis...

Wat jammer dat de zwarten het niet doen, heb je enig idee hoe dat kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven