eerste huis kopen, tips en trucs?

07-07-2011 19:20 24 berichten
Mijn vriend en ik hebben na lang zoeken eindelijk een huis gevonden dat we allebei helemaal geweldig vinden.

Het is een ex huurhuis, gebouwd in de jaren '70

Omdat dit voor ons beide de eerste keer is dat we een huis kopen, zitten we met heel veel vragen, zoals:

heeft een aankoopmakelaar echt meerwaarde?

is een bouwkundige keuring aan te raden?

en er zullen vast nog wel meer dingen zijn waarvan ik zeg; ohh ja, dat is ook wel handig om te doen/ weten

tips en trucs zijn van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net ons eerste huis gekocht en krijgen volgende week de sleutel. Ik spreek dus niet uit superveel ervaring, maar kan misschien wel vertellen hoe het bij ons gegaan is.

Wij hadden wel een aankoopmakelaar, maar het was niet zo dat we heel bewust enkele van die mensen uitgenodigd hebben en er daarna een gekozen hebben hoor. Mijn vriends ouders hebben hun huis ook te koop staan. Wij hebben hun makelaar gebruikt en afgesproken dat we hem alleen hoefden te betalen als we daadwerkelijk een huis kochten.

Ik vond het wel heel fijn, omdat wij natuurlijk ook nergens verstand van hebben als starters. Ook hebben wij een heel oud herenhuis gekocht dat toch wel enigszins een bouwval is (wisten we wel hoor). Dus het was wel fijn om iemand te hebben die overal goed naar keek.

De verkopende makelaar was namelijk ook nog eens heel onkundig. Hij wist niets, kon niets vertellen en we hadden een beetje het gevoel dat hij dingen verborg. Ook de prijs van het huis was véél te hoog. Onze aankoopmakelaar kon heel goed een reële prijs schatten/taxeren en keek goed naar achterstallig onderhoud en verborgen gebreken. Wij hebben er dus veel baat bij gehad. Bij een veel nieuwer huis en een redelijk normale verkoopmakelaar kun je het misschien voor een groot deel al wel heel goed zelf.

Ik denk dat dat ook een beetje afhankelijk is van hoeveel je zelf aandurft.

Wij hebben ook een bouwkundige keuring laten doen, maar dat was dus echt omdat het een soort bouwval is. Wij wilden wel absolute zekerheid dat het huis niet op instorten stond en een kostenplaatje van wat het herstel zou kosten. Ook wilden wij niet voor verrassingen komen te staan, omdat het toch best veel geld is wat je uitgeeft. Het zou jammer zijn als je dan in feite alleen een stuk grond gekocht hebt.

Wat voor huurhuis is het geweest? Van een woningbouwvereniging of van een particulier? Als het van de woningbouw geweest is, zal het waarschijnlijk wel oud zijn, maar wel onderhouden (als het goed is). Van een particulier (of als er studenten in gewoond hebben) kun je daar misschien iets minder zeker van zijn.

Maar ik denk dat voor een huis van zo'n 40 jaar oud een keuring best nuttig kan zijn.
Hier in hetzelfde schuitje: ik lees mee!
quote:lucky_birdie schreef op 07 juli 2011 @ 19:20:

heeft een aankoopmakelaar echt meerwaarde?

is een bouwkundige keuring aan te raden?

Ik ben momenteel in het trotse bezit van een ex-huurhuis wat ik van de woningbouw heb gekocht. Ik heb het ongeveer twee jaar geleden gekocht, en geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. Het was voor mijn gevoel niet nodig, omdat het pand goed onderhouden wordt (nog steeds trouwens) door de woningbouwvereniging. Ook voor het onderhandelen in de prijs had ik geen aankoopmakelaar nodig, de prijs was namelijk niet onderhandelbaar en realistisch. In mijn specifieke geval dus geen aankoopmakelaar nodig, maar zoals je hierboven kan lezen kan het in sommige gevallen erg nuttig zijn, hangt helemaal van je situatie af.

Wat betreft bouwkundige keuring: ik raad je aan dit altijd te doen. het is een enorm bedrag wat je leen/betaalt voor een huis, en die extra 500 euro kan er nog wel bij, het is het waard. Voor je eigen gemoedsrust, en om niet voor verrassingen te komen staan.
Aankoopmakelaar is niet heel erg nodig als je een gezonde dosis gezond verstand hebt en een standaard huis koopt.

Is het een huis van een particuliere verhuurder of woningstichting?

Bouwkundige keuring kan nooit kwaad in ieder geval. Dat zul je waarschijnlijk pas kunnen laten doen als je al een bod hebt liggen, doe dat bod dan onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring met een uitkomst van een bepaald bedrag aan te maken kosten maximaal. Als je er geen bedrag bij noemt, stelt het als ontbindende voorwaarde namelijk niks voor. Komt er nou een flink bedrag uit aan te maken kosten, en dan vooral die die je niet al had kunnen waarnemen en die zijn meegenomen in de prijs, kun je nog proberen de prijs omlaag te krijgen.

De prijs kun je bij een standaardhuis altijd wel nagaan in de omgeving bij vergelijkbare huizen. Kadaster kun je ook verkoopprijzen opvragen. Is het van een woningbouw, dan ligt er waarschijnlijk ook een taxatierapport en bouwkundige keuring al, vraag dan of je die mag inzien. (Die laatste zal vaak wel kunnen, de eerste denk ik niet, maar je kunt het proberen). Vaak zijn er dan ook wel woningen in de omgeving in de verkoop/recent verkocht, als het allemaal dezelfde woningen zijn dan zullen de prijzen iha niet veel verschillen.

Ook weer als het van een woningbouw is: is het een standaard-koop, of zijn er bijzondere bepalingen? Hier in de regio is er 1 woningstichting die met kortingsconstructies werkt, daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

Van ex-huurwoningen willen ze graag snel af, laat je er alleen niet toe verleiden om de overdracht te snel te laten plaatsvinden, zes weken heb je minstens nodig om alles rond te krijgen met de hypotheek en in deze periode zou ik zeker 2 maanden aanhouden, als minimum.
Hier ook geen aankoopmakelaar, vonden wij zonde van het geld. Voor je ook maar iets doet zou ik een adviseur raadplegen zodat je weet tot hoever je kunt gaan en wat de maandlasten dan ongeveer zijn. Dit heeft ons enorm geholpen tijdens het bieden. Wij wisten onze grens en zijn daar ook niet overheen gegaan.

Bouwkundige keuring altijd laten doen. Het kostte ons 350 euro(eengezinswoning), maar het heeft ons veel info opgeleverd over de staat van het huis en onderhoud op lange en korte termijn. (zo is ons huis aan de buitenkant met de verkeerde verf gedaan, waardoor deze met name bij de bovenste verdieping is gaan bladderen) en die info hebben wij weer meegenomen in ons bod. Je kunt niet alles zelf zien, en die mensen hebben er echt kijk op. Geven je ook advies over hoe het huis te onderhouden.

Als het een jaren 70 woning is zal er wellicht asbest inzitten, kan als het vast zit weinig kwaad, maar ja, wil je dat. Bovendien kan je dan dus niet zomaar even wat verbouwen, brengt altijd extra kosten met zich mee.

Eb=n ga nog een keer kijken, bijvoorbeeld met je ouders/schoonouders, die kijken namelijk zonder roze bril
Aankoopmakelaar vind ik persoonlijk een beetje zonde van het geld, veel dingen kan je zelf ook. Mbt bouwkundige keuring dit wel laten doen, hypotheekadviseur inschakelen, die van mij heeft mij ook geholpen met bod op nieuwe appartement en verder afhankelijk van je budget en of je veel wilt op laten knappen, mooi opknappen is een aanrader maar zou wel in je achterhoofd houden wat het plafond is voor het betreffende huis, je kan een keuken plaatsen van bijv 50.000 maar dat krijg je er nooit meer uit, dus beetje rondshoppen voor keukens, tegels etc, als je een aannemer gaat inschakelen die heeft vaak zelf adressen. En verder, beetje gezond verstand gebruiken.
alvast bedankt voor de reacties

het is een woningbouw huis, ook netjes onderhouden voor zover wij kunnen zien.

kozijnen, keuken en badkamer zijn in 2006 vervangen, niet geheel onze smaak, maar het ziet er wel netjes uit.

@ Gizz Ouders en schoonouders zijn al meegeweest bij de 2e bezichtiging, en ook zij zijn enthousiast over het huis.

In de brochure van het huis staat inderdaad dat er astbest in zou kunnen zitten, en dat dit sja, hoe zeg je dat "niet het probleem van de verkopers is"

Alle bekende plekken waar het zou kunnen zitten zijn vervangen, behalve het kruipluik.

@ Soley Ik heb de huizenprijzen van de in de afgelopen jaar verkochte huizen opgevraagd bij het kadaster. Deze huizen zijn voor zover ik kan nakijken allemaal door dezelfde makelaar verkocht in opdracht van de woningbouwvereniging.

De prijs waarvoor deze huizen verkocht zijn zit ruim onder het bedrag wat er gevraagd word voor het huis dat wij graag willen kopen. Bovendien staat een stukje verder op de straat een vergelijkbaar huis (ook zelfde woningbouw / makelaar) die dezelfde vraagprijs had, maar nu al 15.000 euro in prijs gezakt is. (staat nu al 10 maanden te koop)

En voor zover ik kan nazoeken op google zijn alle huizen daar in de buurt voor minstens 10.000 onder de vraagprijs verkocht.

De verkoopmakelaar gaf een dat dit huis scherp geprijst is, en dat er misschien een paar duizend euro van de vraagprijs kan, maar zeker geen 10.000..

(heb niet verteld dat ik de verkoopprijzen van huizen in de buurt heb opgevraagd)
Dan zou ik straks gewoon een bod doen dat overeenkomt met de eerder verkochte vergelijkbare huizen daar (of zelfs nog wat lager) en gewoon eens zien hoe de verkoper reageert.

Nee heb je, ja kun je krijgen. Het is nog steeds een kopersmarkt.

Het eerste bod zal waarschijnlijk afgewezen worden, daarom moet je dus eigenlijk ook wat lager gaan zitten, dan kun je nog omhoog. Maar je kunt er dan wel achter komen of de verkoper gewoon keihard nee zegt en absoluut niet voor veel minder wil verkopen, of dat hij bereid is tot onderhandelen, wat dus alweer positiever is.

Mocht hij nou absoluut niet willen zakken, dan laat hem eerst maar eens met supergoede waterdichte argumenten komen waarom dit huis dan zoveel beter is dan de andere vergelijkbare huizen, omdat het zoveel duurder is.
Durf ook gerust, als de makelaar jullie eerste lage bod afwijst, zondeer tegenbod, te zeggen Oke, prima, dan gaan wij eerst even verder kijken, want de prijs staat niet in verhouding tot vergelijkbare huizen in de omgeving.Neem maar contact op als je eventueel toch een tegenbod wil doen. En laat het dan even rusten.

Bij ons zorgde dat er voor dat onze verkopers die absoluut niet wilde onderhandelen (met een huis wat een jaar leeg staat, en wat 30 duizend boven de werkelijke waarde zat) binnen enkele dagen toch met een tegenbod kwamen. Uiteindelijk zijn we op een goede prijs uitgekomen.
Precies, zo heeft het bij ons ook gewerkt.

Wij deden een bod, nou ze lachten ons bijna uit zo laag vonden ze het. Toen zeiden we 'oke, dan niet, dan gaan wij verder kijken' en toen wilden ze opeens wel onderhandelen! Uiteindelijk zijn wij heel dicht bij ons lage bod uitgekomen, dus je weet maar nooit .
goede tip Gizz! Waar hebben julli de werkelijke waarde op gebaseerd?

Wij zitten ook in de positie dat we het huis wel heel graag willen kopen (heel heel heeel graag zelfs)

Maar we hoeven niet te verhuizen.

Natuurlijk word het tijd om op onze eigen benen te gaan staan, maar we hebben de tijd.

In de brochure van het huis staat ook dat het hoogste bod niet het beste bod hoeft te zijn.

Wij weten al hoeveel we kunnen lenen, en laten geen huur / koophuis achter, en dat had toch wel de voorkeur boven iemand die nog niet weet of ze een hypotheek kunnen krijgen, of eerst hun eigen huis nog wil verkopen.

Vrijdag afspraak met de aankoopmakelaar bij het huis!
gympie26; hoe ver zitten jullie erin? Al een huis op t oog?
quote:lucky_birdie schreef op 11 juli 2011 @ 13:48:

Vrijdag afspraak met de aankoopmakelaar bij het huis!

Wat wil je precies met zo'n afspraak dan?

Jullie moeten gewon voor jezelf beslissen wat het huis voor jullie waard is. En als je dat kunt betalen, dan bedenk je een biedingsstrategie en dan houd je je daaraan.

Gaan keuvelen met de aankoopmakelaar zou ik zeker niet doen. Hij heeft al aan jullie aangegeven wat hij wilde laten doorschemeren over de prijs, en jij hebt al voor jezelf bedacht hoe wardevol je die info acht. Dus iedere verdere interactie met de makelaar die niet een bod betreft verzwakt je onderhandelingspositie in het algemeen. (Tenzij je juist een heel goed plan hebt over wat je hem wil laten geloven).

Een huis kopen en de onderhandelingen daarvoor zijn gewoon zakelijke bezigheden. Maak het jezelf niet moeilijker door er emotioneel mee om te gaan.
De aankoopmakelaar en verkoopmakelaar worden hier geloof ik door elkaar gehaald?
Lucky, wij hebben bij het kadaster gegevens opgevraagd, verder hebben wij met een bevriende taxateur het huis bezichtigd. (kost je rond de 300-400 euro, maar wij zijn uiteindelijk 34000 onder de verkoopprijs uitgekomen, dus tja dat was een goede investering). Neem ook mee wat er aan de woning moet gebeuren, dus wat is niet je smaak, maar ook wat moet er direct het eerste jaar aan onderhoud gebeuren(bij ons de buitenboel schilderen).

ook al wil je dithuis heel graag, dan nog kun je best een pas op de plaats maken. Huizen zijn niet meer met een dag verkocht, zeker niet huizen waarvan goedkopere versies te koop zijn.
Laat je vooral niks wijsmaken of aanpraten door de verkopend makelaar. Toen wij ons huidige huis kochten ruim 8 jaar geleden stond het huis al 1,5 jaar te koop (bewoonster was overleden en huis werd verkocht door de kinderen). Volgens de makelaar was het huis erg scherp geprijst en was er nauwelijks onderhandelingsruimte en dat we voor deze prijs zeker niks vergelijkbaars zouden vinden.

Bij de 2e bezichtiging gaf de makelaar aan dat er meteen na ons nog 2 kijkers zouden komen, maar hij ons een optie gunde. Maar dan moesten we wel meteen na de bezichtiging een optie nemen. Dat hebben we niet gedaan en aangegeven dat we er nog even rustig over wilde nadenken. En dat als een ander een bod zou doen dat we dan pech gehadd hadden en we gewoon verder zouden kijken.

Na de bezichtiging zijn we in de auto gaan zitten om af te wachten of er idd nog meer kijkers zouden komen. We zaten nog geen 2 minuten in de auto toen de makelaar naar buiten kwam en wegreed.

We hebben zeker nog een uur in de auto zitten nadenken en brainstormen over de mogelijkheden en geen andere kijkers gezien.

We hebben ook de verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de straat\buurt opgevraagd. Een paar dagen later hebben we een bod uitgebracht. Huis stond te koop voor 163 en zijn uiteindelijk uitgekomen op 153. Dus toch nog wel wat onderhandelingsruimte.
quote:Kerplunk schreef op 07 juli 2011 @ 20:03:

[...]

Ik ben momenteel in het trotse bezit van een ex-huurhuis wat ik van de woningbouw heb gekocht. Ik heb het ongeveer twee jaar geleden gekocht, en geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. Het was voor mijn gevoel niet nodig, omdat het pand goed onderhouden wordt (nog steeds trouwens) door de woningbouwvereniging. Ook voor het onderhandelen in de prijs had ik geen aankoopmakelaar nodig, de prijs was namelijk niet onderhandelbaar en realistisch. In mijn specifieke geval dus geen aankoopmakelaar nodig, maar zoals je hierboven kan lezen kan het in sommige gevallen erg nuttig zijn, hangt helemaal van je situatie af.

Wat betreft bouwkundige keuring: ik raad je aan dit altijd te doen. het is een enorm bedrag wat je leen/betaalt voor een huis, en die extra 500 euro kan er nog wel bij, het is het waard. Voor je eigen gemoedsrust, en om niet voor verrassingen te komen staan.

Hier ook via de woningbouw met vaste verkoopprijs. En ze kopen het weer terug als ik er ooit uit ga. Geen aankoopmakelaar nodig gehad. Een keuring is volgens mij zelf verplicht voor de hypotheek..

spannend hoor!
quote:MEFunny schreef op 12 juli 2011 @ 11:16:

[...]

Hier ook via de woningbouw met vaste verkoopprijs. En ze kopen het weer terug als ik er ooit uit ga. Geen aankoopmakelaar nodig gehad. Een keuring is volgens mij zelf verplicht voor de hypotheek..

spannend hoor!Volgens mij is alleen een taxatie nodig voor de hypotheek. Bouwkundige keuring is wat anders. Fijn dat jij een regeling hebt dat ze het terugkopen, dat heb ik dan weer niet.
Als je hypotheek garantie wil moet je wel een keuring laten doen geloof ik. Maar ik weet daar verder ook niks van, omdat wij die garantie niet hebben.
wij willen wel graag nhg, dus volgens mij is die keuring dan wel nodig..

(dit is trouwens ook de reden dat wij een aankoopmakelaar hebben genomen, het is voor ons allebei de eerste keer dat we een huis kopen, en er zijn zo veel dingen waar rekening mee gehouden moet worden, en dingen die we niet zeker / niet weten..)

Ben gisteren gebeld door de verkoopmakelaar, of wij degene waren die een bezichtingen hadden aangevraagd via een verkoopmakelaar..

Toen ik dat bevestigde zei hij "dan weet ik genoeg"

hmmm...

Geen idee wat hij daar verder mee bedoelde, maar goed.

"ons" huis doet deze week ook niet mee met de open huizen dag, tewijl de andere huizen van dezelfde makelaar allemaal wel meedoen.

Terwijl ik van onze aankoopmakelaar gehoord heb dat wij de enigste zijn die serieus interesse in het huis hebben.

Lijkt mij een gunstig teken..

@ goudgeelpatatje; wat belachelijk dat zo'n makelaar gewoon leugens verteld!

Wij waren de allerlaatste die tijdens de open huizen dag het huis kwamen bekijken, en toen vertelde de makelaar dat er verder niemand echt in het huis geintereseerd was.. Dat vond ik wel raar om te horen moet ik toegeven.

De huizenprijzen heb ik ook opgevraagd, en ze vergelijken met de vraagprijs, helaas kan ik alleen de vraagprijs van huizen verkocht in 2010 / 2011 terug vinden

Maar de huizen waarvan ik het heb kunnen terug vinden zijn allemaal in prijs gedaald (huis direct naast ons zelfs bijna 14.000 euro!)
ik heb vorig jaar een huis gekocht, in mijn eentje, en ik had een aankoopmakelaar. Velen zullen zeggen dat je dat allemaal makkelijk zelf kan, dat zal ook best zo zijn, maar ik had er geen kaas van gegeten en was heel blij met de beste man. Hij heeft alles voor me gedaan en geregeld.

Ik heb alleen maar hoeven bezichtigen en zeggen, ik wil het de rest van de onderhandelingen heeft hij gedaan.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-12-2015 12:08
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven