Werk & Studie alle pijlers

Open Universiteit / Halbeheffing

08-07-2011 15:34 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!

Ik ben van plan om me een dezer dagen in te schrijven bij de OU (Cultuurwetenschappen) maar ik heb m'n twijfels ivm de nieuwe wet omtrent de boete voor langstudeerders. Ik heb namelijk al eerder wat jaartjes gestudeerd. Vooralsnog is de OU geloof ik vrijgesteld van deze absurde wet maar of dat zo gaat blijven.. Wie van jullie weet hier wat meer over?

Groetjes

Maartje
Ik lees graag mee Benieuwd hoe dat allemaal zit...
Ik weet alleen wat er nu bekend is en dat is dat als je geen opleiding hebt voltooid aan hogeschool of universiteit je geen toeslag betaalt.zie ook de vraag 'welk collegegeld van toepassing' .
(wist dan weer niet dat die langstudeerdersboete nog niet bestond, dit verhaal is sinds ergens in 2010).
Langstudeerboete geldt vooralsnog niet voor de OU. Maar niemand weet natuurlijk voor hoe lang.
ben beetje bang dat ik dit hoor te weten, maar wat is 'halbeheffing'?
Merci!

@ mamzelle, volgens mij krijg je uberhaupt een boete! Dus of je nu slechts een paar jaar heb gestudeerd aan het hoger onderwijs of een diploma in je zak hebt. Betalen zul je! Ik snap alleen niet hoe ze dat ooit kunnen gaan toepassen op studenten van het OU. De studies aan de OU zijn immers 2 x zo lang en de meeste studenten nemen dan ook hun tijd ervoor.. Dat was de bedoeling toch ook?
Halbeheffing verwijst naar die idioot van een Halbe Zijlstra. Hij heeft besloten tot een boete (heffing) voor langstudeerders
Op de site van OU staat dat je voor 1 module ongeveer het dubbele tarief gaat betalen wanneer je een studie eerder hebt voltooid.
Los van dat ik de inhoud van het woord verschrikkelijk vind: Halbeheffing vind ik een goed gevonden woord. Ik houd m erin!
Ik hoop dat de OU vrijgesteld blijft want ik heb er naast mijn OU jaren al een aantal jaar aan een gewone universiteit op zitten, met alles bij elkaar matig resultaat.

Er zit natuurlijk al wel een enorme opslag op de studiekosten bij de OU. Een propedeuse komt op 3600 euro schat ik, in het echte leven is dat toch nog steeds ca 1500 euro? Anyway ga ik door zolang ik het nog kan betalen dus ook ik hoop heel hard dat die heffing er niet komt bij de OU.
Het idee van de OU is juist dat je zo lang over je studie kan doen als je wil. Als zij ook een langstudeerboete gaan invoeren dan kunnen ze zichzelf beter opheffen lijkt me. Ik heb ook het idee dat het bestuur van de OU het heel belangrijk vind dat die vrijheid er blijft bij de OU en heb er dus wel vertrouwen in dat het ongeveer blijft zoals het nu is.

Het is wel zo dat een studie in totaal wel duurder is dan 4 jaar ingeschreven staan op een gewone uni. Maar omdat je per vak kan bestellen heb je nog een enorme uitgave in 1 keer. En als je werkt krijg je ook weer een aardig deel terug van belasting.
Een van de voordelen van de OU is juist dat je een studie op eigen tempo kan doen. Veel mensen doen maar enkele modules per jaar dus kan me bijna niet voorstellen dat ze zoiets willen gaan instellen voor de OU. Wel moet je trouwens extra betalen per module als je al een bachelordiploma hebt. Weet niet uit mn hoofd hoeveel dit is maar je betaald dan meer voor een bestelde module dan iemand zonder diploma.
er zijn inderdaad twee verschillende nieuwe regelingen

1) halbeheffing / langstudeerdersboete: je mag niet langer dan de nominale studieduur plus 1 jaar doen over een opleiding, anders betaal je 3.000 euro meer collegegeld per jaar. deze geldt niet voor de OU. (als je aan de OU studeert, heb je geen recht op stufi volgens mij).

2) instellingscollegeld: als je al een opleiding op hetzelfde niveau (bachelor of master) hebt afgerond mogen universiteiten instellingscollegeld heffen. Dit is een hoger tarief en verschilt per opleiding en universiteit. Universiteiten hebben wel overgangsregelingen ingesteld. (uitzonderingen voor opleidingen in de gezomdheidszorg en lerarenopleidingen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven