Berlijn

08-07-2011 20:32 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een treinticket geboekt, en ga begin augustus voor 4,5 dag naar Berlijn.

Natuurlijk heb ik al een reisgidsje gekocht, maar wat is nou leuker dan tips van mensen die er al zijn geweest?

Ben geen uitgaanstype, dus tips voor clubs zijn niet aan mij besteed. Vind het leuk om lopend de stad te verkennen en dan niet alleen op de hoofdweg te blijven maar juist die leuke buurt er achter te doen.

En een leuk, betaalbare hotelkamer/B&B die bijvoorbeeld vlak bij een metrostation zit: roept u maar!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben jaren geleden ook een weekend naar Berlijn geweest met de trein. Weet alleen niet meer in welk hotel we toen geslapen hebben.

Eerst maar vertellen waar ik spijt van heb. Ik had van te voren niet goed onderzocht (was nog voor het internet tijdperk) of er ergens nog een stuk Muur stond. Ik ben toen wel naar Check Point Charlie geweest (gelukkig). Pas toen ik thuis was realiseerde ik me dat ik eigenlijk de muur ook had willen zien.

Verder vond ik het liedje Over de Muur van Klein Orkest echt jeugdsentiment en ik wou dus alle plaatsen gezien hebben die in dat liedjes genoemd werden.

Ik weet niet of je van mode houdt. Ik niet zo, maar daar lopen ze dus al in kleding die het jaar erop pas hier in de mode komt. Dus als je wil, kun je de nieuwste trends daar spotten.
quote:nike schreef op 08 juli 2011 @ 20:37:

Verder vond ik het liedje Over de Muur van Klein Orkest echt jeugdsentiment en ik wou dus alle plaatsen gezien hebben die in dat liedjes genoemd werden.

Ja, wil ik ook! Als ik al ergens 'Unter den Linden' lees begin ik dat liedje al te neuriën quote:Ik weet niet of je van mode houdt. Ik niet zo, maar daar lopen ze dus al in kleding die het jaar erop pas hier in de mode komt. Dus als je wil, kun je de nieuwste trends daar spotten. waarschijnlijk zie ik het verschil niet tussen mode van volgend jaar, en die van 2 jaar geleden..
Ik heb twee jaar geleden hier gelogeerd:

http://www.diefabrik.com/

Ligt centraal, dicht bij metro etc. en midden in een hele leuke buurt.

Het is eenvoudig maar wel erg leuk, beetje hip en niet duur.

Het sanitair is gemeenschappelijk maar wel brandschoon.

Ik vond het een aanrader en zou zeker nog een keer terug gaan.
Ik ben er 2x geweest en heb beide keren aan/dichtbij de Kurfustendamm geslapen.

We logeerden de eerste keer in een hotel wat nu anders heet: iets met ZOO, zit aan de Kurfurstendamm, dichtbij Gedachtenis Kirche en Zoo station, goed hotel was dat. Destijds stopte daar de trein vanuit NL, nu is dat anders.

De tweede keer konden we dat helaas niet terugvinden en hebben we dit geboekt: SORAT Art'otel Berlin. Goede ligging, metro dichtbij (letterlijk om de hoek) maar ook een discotheek aan de overkant, dus vraag een kamer aan de achterkant, mocht je erheen willen. Niet zo goed als die andere, maar slecht niet, ik denk dat onze verwachtingen te hoog waren.

Er zitten meerdere (dacht ik wel) Vapiano's. Dit is zeg maar Italiaanse zelfbediening, daar hebben we elke avond gegeten (aan Joachim, want dat zat vlakbij en was goed en leuk geprijst), is een grote keten, zit in NL ook in Den Haag en dacht A'dam.

De eerste keer hebben we ergens gegeten, ik weet niet meer waar het precies was of hoe het heette en of het er nog zit? Het was Indonesisch en volgens mij zat er vlakbij iets van een gevangenis, ook een metrostation. Het was in een wijk waar je niet snel komt, wel leuk om te zien: verpauverde supermarktjes, stond in ieder geval in het ANWB-boekje, zit ergens in een doos, anders had ik het even voor je opgezocht, want dit is info waar je niet zoveel mee kan, alleen als je dat boekje hebt, haha dan weet je dat dit restaurant prima is.

Ga zeker naar het Joods Museum, dat is echt een adembenemend gebouw.

Ook een aanrader, Berlijn ondergronds, de schuilkelders: http://berliner-unterwelten.de/start.1.5.html

Zit vlakbij de metro Gesundbrunnen, was toen wel wat lastig te vinden, maar denk dat het inmiddels wel beter is.

En de bunker van Hitler, die is lastig te vinden. Wat ik begrepen heb willen ze niet dat er massa's toeristen heengaan, want de exacte plek is volgens mij pas bekend geworden NA de voltooiing van het Joods monument en dat ligt wel erg dichtbij elkaar. Wil je weten waar het ongeveer was? Ga van het Joods monument naar Brandenburger Tor, loop eronder door (Unter der Linden) en dan moet het ergens rechts liggen, ik dacht de 2de of 3de rechts de straat in.
strawberrie wijzigde dit bericht op 08-07-2011 21:11
Reden: namen aangepast, is makkelijker zoeken
% gewijzigd
quote:Strawberrie schreef op 08 juli 2011 @ 20:55:

Het was in een wijk waar je niet snel komt, wel leuk om te zien: verpauverde supermarktjes, stond in ieder geval in het ANWB-boekje.Die heb ik ook!
Die blauwe? Dan staat het er vast nog in.

O ik wil weer Leuke stad, bijzonder ook en niet zo enorm groot als Parijs. Ik was er de eerste keer in sept 2001, dat zullen we niet snel vergeten, we kwamen aan wisten toen nog niet dat er iets heel ergs in Amerika/New York was gebeurd, zo raar was dat. Ook jammer vd foto's met de vlaggen halfstok van het regeringsgebouw (hoe heet het ook alweer, maar staat echt wel in het boekje), vandaar dat we het enkele jaren geleden over hebben gedaan.
quote:jo12345 schreef op 08 juli 2011 @ 20:49:

Ik heb twee jaar geleden hier gelogeerd:

http://www.diefabrik.com/Ziet er zeker leuk uit, ik hou het in gedachten!
Ik weet niet welk reisgidsje je hebt gekocht maar wij hadden het gidsje 100% Berlijn meej, en daar staan hele leuke wandelingen door de stad in, met in iedere buurt leuke tips voor restaurantjes, cultuur, winkeltjes, bezienswaardigheden etc. We hebben zo hele leuke wijken ontdekt.

Minst interessante deel vond ik de kurfurstendamm, de koopgoot van Berlijn.
@Citronella: dat klopt, maar ligt wel centraal, te voet is veel te doen, al zou ik niet lopend naar Alexanderplatz gaan of het Joods Museum. Neem inderdaad niet zoiets als de Douglas als herkenningspunt, die zit in die straat zeker 3x.

Wat ons wel opviel is dat er weinig verschil meer is tussen Oost -en West-Berlijn, overal worden moderne winkelcentra uit de grond gestampt met dezelfde winkels, wij vonden het eerst een betere sfeer hebben. Dus dat bekende liedje, je vind alles wel terug hoor, dat is echt voorbij. Nou weet ik natuurlijk niet hoe het was voor de muur.

Nog een aanrader als je van Bauhaus houd:

http://www.bauhaus.de/

De Stern (die engel op een paal midden op een plein) stelt weinig voor maar de wandeling erheen vond ik mooi. Vanuit de Kurfustendamm kom je langs de Zoo-garden (dierentuin, park is de moeite waard, heel oud, overal staan beelden, maar ik hou nou eenmaal niet van dieren in een kooi, hoe groot de kooi ook is) en door de buurt waar de ambassades liggen, aanrader als je van moderne architectuur houd. Dan weer een stuk door een park.

Genoeg parken in Berlijn, ik vond veel goed te doen per voet, is een andere beleving.

Dit is prijzig, maar je kan de hele stad overzien, ik heb er een ijsje gegeten, je gaat met een lift naar boven:

http://www.tv-turm.de/

Hier wil ik heen als ik de 3de keer ga:

http://www.stasimuseum.de/

http://www.berlin.de/orte ... arlottenburg/index.en.php
strawberrie wijzigde dit bericht op 08-07-2011 22:33
Reden: Berlijn: er is zoveel te zien
% gewijzigd
Wij hadden ook een hotel in die wijk hoor, omdat het zo centraal is gelegen. Maar andere wijken vond ik leuker. Als ik nog een keer zou gaan zou ik in een ander deel een hotel nemen ook.

Maar inderdaad hebben wij ook veel te voet gedaan, 1 keer buslijn (wat was het, 100, 200? zoiets?) genomen langs een aantal bezienswaardigheden, en naar sommige wijken de metro genomen. Leuk hoor, heb zo weer zin om te gaan.
Oja bus 100 dacht ik, waar gingen we toen heen? Goh dat weet ik echt niet meer...
Oh Berlijn. Ik ben gek op Berlijn. Ik ben er ondertussen 4 keer geweest en zou zo weer teruggaan. Lekker eten, leuke stad en niet duur!

De laatste keer dat vriend en ik er waren, hebben we overnacht bij het NH hotel Potzdammer Platz. Prima hotel voor een hele goede prijs. Die boeken we volgende keer zeker weer.

Qua bezienswaardigheden: Reichstag, jodenmomument, Brandenburger Tor, Gedachtnis Kirche.

De Reichstag kun je bezoeken tot in de glazen koepel. Geweldig om te zien. Wij hebben dat 's avonds gedaan, geen rij en prachtig uitzicht met alle lichtjes in Berlijn. De laatste keer dat wij er waren, was de Reichstag echter dicht vanwege terroristische dreiging. Geen idee of dat nu nog het geval is.

Eten: Coa, vlak bij het Sony Center. Aziatisch eten, vers gemaakt en super lekker!

Ook leuk om te eten: Turnhalle in de wijk Friederichshein. Voormalige turnzaal omgebouwd tot restaurant. De klimrekken hangen nog aan de muur! De hele wijk Friederichshein is overigens leuk om te verkennen. Dit is nog het meest oorspronkelijk Oost-Duits stukje Berlijn waar veel studenten en kunstenaars wonen. Probeer wel te vermijden om midden in de nacht in het donker terug te lopen naar de metro. Dit is de enige plek in Berlijn waar ik me toch een beetje onveilig heb gevoeld.

Nog een tip: het uitzicht vanuit de televisie toren (Fernsehturm) is geweldig, maar vaak moet je daar heel erg lang wachten en behoorlijk wat geld neertellen voor een toegangskaartje. Om de hoek zit het Hotel Park Inn waar je voor een zacht prijsje naar de 37e verdieping kan en van waar je ook een mooi uitzicht hebt over de stad. Het is niet hetzelfde als van op de televisie toren, maar je hoeft ook niet in de rij te staan!

Dat was het even voor nu. We hadden ook nog heel toevallig een geweldig restaurantje gevonden, maar de naam ontschiet mij even. Mocht vriendlief het nog weten, dan post ik die morgen wel nog even.

Heel veel plezier in Berlijn!

Oh, en bus? Gewoon een metro dagkaart kopen voor zone A en B en dan kun je overal komen waar je maar wilt! Aanrader, gemak dient de mens en je loopt zo al genoeg tijdens een city trip.
Staat ook in het boekje, bus 100 en 200 zijn een soort toeristische routes.

Ik wil sowieso een Berlin Welcome Card kopen, dan heb je én een OV kaart (voor bijv. 72 uur) én korting op verschillende bezienswaardigheden.
quote:Boefus schreef op 08 juli 2011 @ 22:55:

Nog een tip: het uitzicht vanuit de televisie toren (Fernsehturm) is geweldig, maar vaak moet je daar heel erg lang wachten en behoorlijk wat geld neertellen voor een toegangskaartje. Om de hoek zit het Hotel Park Inn waar je voor een zacht prijsje naar de 37e verdieping kan en van waar je ook een mooi uitzicht hebt over de stad. Het is niet hetzelfde als van op de televisie toren, maar je hoeft ook niet in de rij te staan!

Zulke dingen hoor ik graag!
Wat ik ook leuk vond is de oude DDR bioskoop op de ? KarlMarx allee? Die zag ik later terug in de clip van Mando Diao

De strandjes en strandbarretjes aan de spree, een of andere kunsthalle, de vlooienmarktjes, kreuzberg en friedrichshain., en natuurlijk de eastside gallery. Echt superleuke stad.
Als je de Reichstagkoepel wilt bezoeken, moet je dat tegenwoordig van te voren boeken: klik

Verder raad ik je aan om voor het ov dagkaarten Berlin AB te kopen, alleen als je echt naar de uiterste randen van de stad gaat heb je C nodig, die kun je dan ook apart bijkopen.
Mocht je trouwens ongelukkig genoeg slecht weer hebben, is Berlijn onder de grond wellicht een idee. Je bereikt dit via een ingang vlak bij Metrostation Gesundbrunnen. Je krijgt daar een rondleiding door de ondergrondse gangen en ruimtes waar de Berlijnse bevolking tijdens de 2e wereldoorlog hun toevlucht namen tijdens luchtaanvallen. Je vindt meer informatie op het web door te googlen op berlijn onder de grond.
Ik heb die niet gekocht, zoveel gebruik van het openbaar vervoer maakten we nou ook weer niet, we namen een keer de metro ergens naar toe, en dan gingen we daar lopen, bekijken, ontdekken, eten, drinken,soms winkelen, enzovoort. En dan sa avonds weer terug. En de dingen waar je korting op krijgt, tja, daar gingen we niet heen.
quote:himalaya schreef op 08 juli 2011 @ 22:57:

Ik wil sowieso een Berlin Welcome Card kopen, dan heb je én een OV kaart (voor bijv. 72 uur) én korting op verschillende bezienswaardigheden.Die Berlin Welcome Card vond ik een beetje een rip off. De bonnen waren niet voor dingen waar ik heen wilde en het OV kaartje veel duurder dan gewoon los kopen. Volgens mij heb je dan een ABC kaart, maar je gaat waarschijnlijk niet naar zone C.
quote:himalaya schreef op 08 juli 2011 @ 22:57:

Ik wil sowieso een Berlin Welcome Card kopen, dan heb je én een OV kaart (voor bijv. 72 uur) én korting op verschillende bezienswaardigheden.Nergens voor nodig, dagkaart Berlin AB is onder de streep goedkoper en zoveel korting krijg je ook niet. 72u is te kort voor 4,5 dag dus moet je bijkopen. Meer info: www.bvg.de
Himalaya, volgens mij moet die Welcome Berlin Card echt niet doen, het hele forum is ertegen! :-)

Overigens geldt die kaart zowel op de metro als op de bus (dacht ik), dus je kunt alsnog op lijn 100 stappen als je liever gedeeltes boven de grond reist.
*streept de Berlin Welcome Card van haar lijstje*

Kijk, en daarom ben ik nou zo blij met het forum
De dagkaart geldt op de U-bahn, S-bahn, tram en bus. (en op een paar veren, maar die kom je als toerist niet zo snel tegen ;) )
Net een oude kaart gevonden: een AB dagkaart kost 5,60 euro en daar kun je 24 uur mee reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven