Familieruzie

10-07-2011 13:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Al sinds m'n kindertijd heb ik door een ruzie tussen m'n ouders en de ooms en tantes van m'n moeders kant geen contact meer met die ooms en tantes, waaronder m'n peetoom en peettante. Ongeveer tien jaar geleden is er enige tijd contact geweest door een sterfgeval in de familie maar dat is toch weer misgegaan. Nu hoorde ik van m'n moeder dat een van m'n ooms ongeneeselijk ziek is en niet lang meer te leven heeft. Zij heeft dat via via gehoord en wil mij niet zeggen welke oom er ziek is. Het zou dus m'n peetoom kunnen zijn en ik zou het heel erg vinden om hem definitief nooit meer te zien of te spreken. Ik ben inmiddels volwassen en bepaal dus zelf met wie ik wel en niet omga maar contact hebben met mijn ooms en tantes beschouwt mijn moeder als verraad naar haar toe. Ik weet ook niet of ze contact met mij willen hebben. Wat zouden jullie doen, contact zoeken of de situatie accepteren zoals hij is en het er bij laten?
Kort door de bocht misschien, maar je hebt ook al die tijd geen contact met die peetoom? Waarom dan nu wel als blijft dat ie ongeneeslijk ziek is?

Zou ik eerg hypocriet vinden
Je bent toch volwassen?? Dus doen wat je zelf wilt uiteraard. anders krijg je er misschien spijt van.

Het staat los van het contact dat jij met je ouders hebt vind ik.
Nee, ik heb sindsdien ook geen contact met met m'n peetoom. Ik wilde wel, maar wilde ook m'n moeder niet voor het hoofd stoten.
Wat kinderachtig van je moeder dat zij niet wil zeggen welke oom. Hier ook geen contact met één tante. Vroeger was dat uit solidariteit met mijn ouders, nu zijn wij zo vervreemd dat ik er geen behoefte meer aan heb.
Je moeder hoort zoiets niet van je te verlangen.
Ook wel begrijpelijk, maar dan nog vind ik het hypocriet om nu contact op te nemen omdat ie ziek zou zijn en alleen om die reden.

Bedoel het niet hard hoor, maar ik vind dat nu eenmaal, je had wellicht ook eerder contact kunnen zoeken, gewoon omdat het je peetoom is en er dus een bepaalde band is geweest.

Nu contact zoeken zou ik niet doen, maar: wanneer jij je er beter door voelt, moet je het wél doen!
Ik zou informeren bij de nabije familie van je oom of oom je graag zou willen zien en als dat het geval is en jij bij jezelf te rade bent gegaan of je motieven oprecht zijn, gewoon gaan.
Ik vind het niet hypocriet om nu alsnog contact te zoeken. Jij bent toch helemaal geen partij in deze ruzie geweest? Die was tussen je ouders en de familie. Dat je nu je volwassen bent besluit om tegen de wens van je moeder in te gaan nu de situatie mbt de gezondheid van je oom is veranderd, vind ik niet gek. Je kunt toch je keuzes heroverwegen op basis van nieuwe input?

Ik vind het overigens ontzettend kinderachtig van je moeder dat ze niet wil vertellen om welke oom het gaat. Zeg dan helemaal niks.
quote:Bahco schreef op 10 juli 2011 @ 13:43:

Ik zou informeren bij de nabije familie van je oom of oom je graag zou willen zien en als dat het geval is en jij bij jezelf te rade bent gegaan of je motieven oprecht zijn, gewoon gaan.Mee eens, goede tip ook
quote:Poeszie schreef op 10 juli 2011 @ 13:44:

Ik vind het niet hypocriet om nu alsnog contact te zoeken. Jij bent toch helemaal geen partij in deze ruzie geweest? Die was tussen je ouders en de familie. Dat je nu je volwassen bent besluit om tegen de wens van je moeder in te gaan nu de situatie mbt de gezondheid van je oom is veranderd, vind ik niet gek. Je kunt toch je keuzes heroverwegen op basis van nieuwe input?

Ik vind het overigens ontzettend kinderachtig van je moeder dat ze niet wil vertellen om welke oom het gaat. Zeg dan helemaal niks.

Mag toch aannemen dat TO niet pas volwassen is geworden?

Ze had eerder wellicht stelling kunnen innemen?

I
Dit is wel apart... iedereen valt over TO heen omdat ze op bezoek wil gaan bij een mogelijke peetoom die ongeneeslijk ziek is.

Een dag of wat geleden was er op TO die bij haar ernstige zieke peettante op bezoek geweest en niet wist of ze een cadeautje mee moest nemen. Ook hier was ruzie en jarenlang geen contact. Er werd geen woord gerept over hypocriet zijn.

Ontopic

Als jij graag weer contact wil met je peetoom dan kun je dat uiteraard zelf beslissen. Je moeder kan het er niet mee eens zijn, maar dat doet er niet toe. Het gaat er om dat jij je prettig voelt bij een hernieuwd contact, ziek of niet.
Zo apart vind ik het niet.... dit is een andere vraagstelling en dan zeg ik wat ik ervan vind om vervolgens er achteraan te vermelden dat ze vooral moet doen, wat ZIJ goedvindt!
quote:anjertje schreef op 10 juli 2011 @ 13:28:

Wat zouden jullie doen, contact zoeken of de situatie accepteren zoals hij is en het er bij laten?

Als jij contact wil, moet je dat gewoon doen. Het is je moeders keuze geen contact te willen. Wil niet zeggen dat jij dan ook maar geen contact met ze mag hebben.

Juist nu één van hen ongeneeslijk ziek zou zijn, is dit het moment je medeleven te tonen en misschien nog iets van een band te hebben.

Ik zou het eigenlijk gevoelloos vinden het er maar bij te laten in zo'n situatie.

Ze hebben jou niks (aan)gedaan.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Bahco schreef op 10 juli 2011 @ 13:43:

jij bij jezelf te rade bent gegaan of je motieven oprecht zijn

Wat is er meer legitiem dan als je hoort dat iemand ongeneeslijk ziek is je belangstelling toont?

Moet je dan maar doen alsof dat je geen zak interesseert omdat je voordien geen contact had? Dát vind ik nou erg raar.

Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen erbij komen te gaan schrijven over hypocrisie en oprechte motieven.

Waarom zou je erover na moeten denken of het wel oprecht is of hypocriet. Als je contact met iemand wilt, dan is dat reden genoeg.
Shahla,

Jammer dat je mij oa niet kunt begrijpen, terwijl ik duidelijk wel begrip op kan brengen voor mensen die anders denken/redeneren dan ik.

Ik vind het gewoon niet oprecht overkomen wanneer je iemand 10 jaar niet ziet of contact daarmee hebt en dat wel opeens zou willen omdat iemand binnenkort overlijdt!

Tuurlijk begrijp ik heel goed de spagaat waarin TO verkeerde, ze wilde haar moeder niet voor het hoofd stoten en in dat licht gezien vind ik ook wel dat TO vooral in dit geval contact moet zoeken, het is alleen zo jammer dat er een sterfgeval aan te pas moet komen voordat bepaalde oogjes opengaan
Ik kan ook vaak genoeg begrip opbrengen voor andersdenkenden.

Dat wil niet zeggen dat ik het dan níet soms gewoon puur bij mijn eigen mening kan houden hoe ik iets zie. Zonder er meteen weer bij te gaan vermelden dat ik alle anderen ook allemaal best wel begrijp. Daar heb ik niet altijd zin in, behoefte aan. Deze mening was puur voor TO.

Ik vind het juist heel erg logisch om dan ineens te gaan nadenken.

Shit, die persoon is er straks niet meer, als ik nog wat wil, moet ik het nú doen.
Kijk Shahla en daarom zou ik het dus hypocriet vinden, EXACT wat je zelf aanhaalft:

"als IK !! nog wat wil, moet ik het nú doen"

Dat woordje IK... dat stuit mij dan tegen de borst... in zo'n situatie bekeken, vind ik het hypocriet.

We lezen maar een paar regels van TO en we staan niet in haar schoenen, daarom begrijp ik heel goed iemand anders zijn post hier over het hebben van oprechte motieven
Maar lieve mensen, het kan toch gewoon zo zijn dat TO eigenlijk altijd al contact wilde met deze oom (en de overige ooms en tantes), maar dit te moeilijk vond ivm de relatie met haar moeder. Misschien heeft ze altijd gedacht: ooit neem ik weer contact op, dat wil ik heel graag, maar ik durf het nu nog niet. Nu staat, door de ziekte van oom, de zaak ineens op scherp. Dat kan mensen net dat zetje geven om tóch contact te willen zoeken. Ik vind dat niet hypocriet, ik denk eerder dat dat menselijk is.

TO, ik denk dat ik gewoon aan mijn moeder zou meedelen dat je gezien de ziekte van oom je graag contact op wilt nemen met oom en dat je het moeilijk vind voor haar, maar dat dit je toch niet kan weerhouden. Het is de toon die de muziek maakt. Daarna zou ik direct contact opnemen met oom en je verhaal uitleggen. Succes!!
Ik vind het helemaal niet hypocriet om nu contact op te nemen, ook al heb je dat lange tijd niet gedaan. Als jij een manier weet om met je familie in contact te komen, zou ik dat als ik jou was proberen.
quote:Kier_V schreef op 10 juli 2011 @ 14:58:

Kijk Shahla en daarom zou ik het dus hypocriet vinden, EXACT wat je zelf aanhaalft:

"als IK !! nog wat wil, moet ik het nú doen"

Dat woordje IK... dat stuit mij dan tegen de borst... in zo'n situatie bekeken, vind ik het hypocriet.

We lezen maar een paar regels van TO en we staan niet in haar schoenen, daarom begrijp ik heel goed iemand anders zijn post hier over het hebben van oprechte motievenMaar TO is toch ook degene die achterblijft straks? TO moet er dus voor haarzelf toch iets mee? Die oom weet niet beter of er is geen behoefte aan contact meer. Dus ALS er nog iets uitgepraat kan worden, is het aan TO om die stap te zetten. Het zou triest zijn als ze de rest van haar leven blijft denken "had ik maar"..... Niks hypocriets aan in mijn ogen....
Ik zou contact opnemen met ze en zeggen dat je via via wat gehoord hebt (aangezien je niet weet om wie het precies gaat).

Of je zegt tegen je moeder dat je graag op bezoek wil bij je peet-oom en of zij kan zeggen om welke oom het gaat.
Soms realiseert een mens zich pas iets als het (bijna) te laat is. Nu is het nog niet te laat, dus doe er iets mee. Anders krijg je er spijt van en dat is zonde.
Anjertje, zijn je klachten misschien stress(ref.>>topic gezondheid)
Wat een kleuter je moeder. Kan je er niet op een andere manier achterkomen welke oom het is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven