Maaltijdsoep

14-01-2008 14:56 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo. Ben van plan om binnenkort eens een lekkere maaltijdsoep te maken. Iemand ideeën?

Heb laatst in een restaurantje spinaziesoep gegeten; dat was heerlijk!! Zag op ah.nl wel een paar recepten staan hiervoor, maar heeft iemand toevallig een beproefd eigen recept?!
Wat ik een heel lekkere maaltijdsoep vind is mosterdsoep met prei en kaastortellini. Ben niet zo goed in recepten, maak gewoon een standaardroux van bloem en boter, dan zoveel bouillon erbij als jij lekker vindt voor een gebonden soepje. Daardoor een paar flinke klodders grove mosterd, een beetje gembersap (uit zo'n potje met ingemaakte gembers). O, en in de boter eerst de prei licht fruiten is wel lekker. Als je de soep laat koken om gaar te worden, de tortellini's erbij. Mjummie!
Ik bedacht me net dat ik nog een recept voor komkommersoep had liggen. 't Is een zomersoepje, maar niet echt een maaltijdsoep. Misschien op een warme dag met brood erbij.

Maak van een flinke klont boter en 2 el bloem een roux die je niet mag laten klonteren of bruin mag laten worden. Dan doe je daar een geperst teentje knoflook bij. Vervolgens gooi je hier 0,75 liter water bij met 1,5 bouillonblokje (groente). Dat laat je even goed op temp. komen en dan rasp je intussen een geschilde komkommer. Wanneer de bouillon op temp. is doe je de grof geraspte komkommer, incl flink wat dille erbij. Dit laat je op een laag vuurtje zo'n 20 min pruttelen. Dan doe je tot slot 125 ml creme fraiche bij. Even nog het vuur wat hoger om het goed op te warmen. Als garnering nog wat dille en evt garnaaltjes, rivierkreeftjes of verse zalmsnippers om het af te maken.
spinazie-cambozolasoep (vegetarisch)

klontje boter

200 gram (diepvries) spinazie per persoon

100 gram cambozola per persoon

ongeveer 1/2 l (tuinkruiden) bouillon per persoon

knoflook, peper en slagroom naar smaak.

De knoflook zachtjes fruiten in de boter, blussen met bouillon. Vervolgens de spinazie erin doen en aan de kook brengen. Cambozola ondertussen in kleine blokjes snijden. Als alle spinazie gesloken/gesmolten is, 3/4 van de kaas erbij doen en de soep egaal maken met de staafmixer. Tot slot de rest van de kaas toevoegen en de soep op smaak brengen met flink wat peper uit de molen en een scheutje slagroom.
Hm lekker zeg! Ik denk dat ik vanavond die ratatouillesoep eens ga proberen. Klinkt wel erg lekker!
quote:yette schreef op 15 januari 2008 @ 00:37:

spinazie-cambozolasoep (vegetarisch)

klontje boter

200 gram (diepvries) spinazie per persoon

100 gram cambozola per persoon

ongeveer 1/2 l (tuinkruiden) bouillon per persoon

knoflook, peper en slagroom naar smaak.

De knoflook zachtjes fruiten in de boter, blussen met bouillon. Vervolgens de spinazie erin doen en aan de kook brengen. Cambozola ondertussen in kleine blokjes snijden. Als alle spinazie gesloken/gesmolten is, 3/4 van de kaas erbij doen en de soep egaal maken met de staafmixer. Tot slot de rest van de kaas toevoegen en de soep op smaak brengen met flink wat peper uit de molen en een scheutje slagroom.

deze klinkt me lekker in de oren ga em zeker maken

Ik maak regelmatig groentetomatensoep met kaasgehaktballetjes.

Bouillon

Pakje gezeefde tomaten

Veel soepgroenten

Zelfgemaakte gehaktballetjes voor de soep waar je flink wat geraspte kaas doorheen doet

Rijst

Peper

Ik maak dus eerst soep van de bouillon, groenten en tomaten en dan de balletjes en de rijst erbij. Jam!
Hm, volgens mij noem ik het altijd tomatengroentesoep. Klinkt beter.
quote:yasmijn schreef op 14 januari 2008 @ 16:56:

Noodlemaaltijdsoep met gemarineerde kipfilet(2 pers)

150 gram kipfilet

1 eetlepel maizena

4 eetlepels sojasaus

1 theelepel sambal

zout

5 eetlepel boter

200 gram oosterse roerbak groenten

100 gram gemengde paddestoelen

125 gram doorzichtige noedels

1 liter kippenboullion( van tablet)

verse gember( of poeder 1/2 tl)

2 eetlepel bieslook (fijngehakt)

snijd de kipfilet in reepjes

bestrooi de kipfilet met maizena

maak een marinade van de sojasaus, sambal en een snufje zout.

doe de kip in de marinade en laat dit minstens 15 minuten intrekken.

Verwarm de boter in een grote pan en bak hierin de groenten en de paddestoelen op een hoog vuur.

rasp 1 cm van de gemberwortel en bak dit mee.

verwarm 2 eetlepels boter en bak de kipfilet op hoog vuur aan.

breng de boullion aan de kook, doe de noodles in een schaal en giet de kokende boullion erover.

verdeel de kip en groente over 2 soepkommen en schep de noodles met boullion erop.

strooi tenslotte de bieslook erover.

Dit is een aanrader

There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Witte bonensoep (wij noemen dit altijd mexicaanse bonensoep maar er is werkelijk niks mexicaans aan )

zakje boerensoepgroente

zakje voorgesneden paprikamix

knoflook

blikje gepelde tomaten

kip- of rundvleesbouillon

rookworst

pot witte bonen in tomatensaus

Groenten even roerbakken in een beetje olie, teentje knoflook erbij, gepelde tomaten even meebakken en in stukjes prakken. Dan de bouillon en bonen erbij, kwartiertje laten koken, rookworst in stukjes snijden en meewarmen, klaar. Voor het opdienen een lepel zure room erover en evt. verse koriander. Echt héérlijk!
Dit soep-recept is niet van mij maar van AgentL.

Lekker erbij nacho chips met geraspte kaas/bosui/stukje rode peper in mini stukjes en dat in de oven doen tot kaas is gesmolten.

Of een tortilla, kaas erop doen, daar weer een tortilla op (tosti), in magnetron of oven kaas laten smelten en dan in partjes snijden.

Mexicaanse Soep

600 gr rundergehakt

2 preien in ringen snijden

wat zout en peper

In de pan doen en bakken tot het gehakt gaar is.

2 blikken tomatensoep, 1 blik water (1 leeg blik dus vullen met water )

1 blikje mais

1 grote pot paprika (kant-en-klaar, in zuur?)

125 ml creme fraiche

1 kuipje smeerkaas

2 pakjes slagroom (= zo’n 400 ml)

1 bouillontablet

Soep met al deze ingrediënten in een hele grote soeppan doen. Gehaktmengsel erbij en alles goed doorroeren.

20 tot 25 minuten koken, af en toe roeren want het verbrand snel!!

Neem een anti aanbak kookpan, ik heb maar eens in het half uur geroerd, en heb er 2 bakjes smeerkaas in gedaan ipv 1, maar ik had het recept ook wel helemala gevolgd, dan heb je echt een pan waar we gisteravond met eh snel rekenen, 10 man van gegeten hebben, dus als je voor minder maakt, halver de boel dan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hmmmm ik krijg er honger trek van, terwijl ik net klaar ben met eten!!
Griekse bonensoep

1 ui

2 stengels bleekselderij

1 wortel

een teentje knoflook (of 2)

1 blikje tomatenpuree

2 blikken witte bonen

bouillon (van blokje)

oregano, zout, peper

ui, bleekselderij, wortel en knoflook schoonmaken, snijden en fruiten in olijfolie

tomatenpuree en bonen erbij, en zoveel bouillon dat de bonen ruim onderstaan

20-30 minuten laten koken

Wij eten 'm vaak met turks brood en een griekse salade erbij.
quote:yasmijn schreef op 14 januari 2008 @ 17:23:

Allemaal gemaakt en ik heb er nog veel meer! Heb dat hele topic nog.

Goh Yasmijn, uit die tijd heb ik nog je soto ajam! Ik maak die soep nog regelmatig. Ik (wij) zijn er gek op.
Even uppen voor Liv die nog wat recepten zoekt voor soep.

Liv, weet je waarom je het niet kon vinden! Scrol naar beneden, dan zie je denk ik bij jou staan dat je alleen de topics krijgt waar binnen 14 dagen op gereageerd is. Klik op het driehoekje ernaast en klik bijv. 90 dagen aan dan zie je allen van de laatste 3 maanden.

Yasmijn (o.a.) heeft hier lekkere recepten opgezet en het recept die van AgentL is die ik erop gezet heb, Mexicaanse maaltijdsoep, is ook lekker.
quote:Tammetuk schreef op 14 januari 2008 @ 19:14:

Wat ik een heel lekkere maaltijdsoep vind is mosterdsoep met prei en kaastortellini. Ben niet zo goed in recepten, maak gewoon een standaardroux van bloem en boter, dan zoveel bouillon erbij als jij lekker vindt voor een gebonden soepje. Daardoor een paar flinke klodders grove mosterd, een beetje gembersap (uit zo'n potje met ingemaakte gembers). O, en in de boter eerst de prei licht fruiten is wel lekker. Als je de soep laat koken om gaar te worden, de tortellini's erbij. Mjummie!Dit lijkt mij echt goddelijk! Ik ga dit snel proberen.
quote:yasmijn schreef op 14 januari 2008 @ 16:52:

Cowboysoep

Bereiden circa: 2 uur

Ingredienten:

1 mergpijpje, 4 ons rundvlees, 2 liter water, 3 boullion blokjes, 3 ons boerensoepgroenten, 1 blikje mais, 1 blik gepelde tomaten, 1 fijne slagers rookworst, 1 grote aardappel, 2 handjes rijst.

Bereiding:

Trek boullion van mergpijpje rundvlees en boullionblokjes en laat dit circa 5 uur op een warmhoudplaatje trekken

Snij het rundvlees in blokjes en voeg 1 ons soepgroenten toe.

Voeg de rookworst toe en laat deze in 20 minuten gaar worden.

snij de worst in plakjes.

Voeg aardappelblokjes, mais, gepelde tomaten en de rijst toe.

45 minuten laten trekken verwijder mergpijpje en voeg soepgroenten toe.

20 minuten later, EET SMAKEIJKOh! En dit lijkt mij ook heerlijk!
Extra gevulde soep met kip en garnalen

Chinese Tayersoep (ook lekker met rijst erin)

Ik maak regelmatig maissoep met kip;

2 blikjes mais met de staafmixer pureren in bouillon (eventueel beetje achterhouden en later erbij doen voor meer structuur), op smaak brengen met zoute soyasaus en koriander. Kipfiletreepjes erdoor gooien en laten garen. Supersimpel! Ik eet er meestal casave-kroepoek bij.

Verder maak ik wel eens wortelsoep; gewoon worteltjes pureren in bouillon en wat komijnzaad erdoor. Die combinatie is echt heel lekker!

Ook in linzensoep (op basis van tomatenpuree en bouillon) met geroosterde paprika (uit een pot), geiten- of fetakaas, rode pepers en een beetje munt erg lekker!
Boerengroentensoep:

Voor een pan van 10 liter:

Trek van 2 schenkels en een pond poulet een bouillon (bouillonblokje of maggiblokjes toevoegen en 2 kruidenbuiltjes.

Snij ondertussen groenten in grote stukken (geen zakjes voor gesneden soepgroenten!!!!) Na een paar uur de schenkels eruit vissen en snijden en er weer in. Poulet kan erin blijven.

1 bloemkool

een pond sperciebonen

Uien

3 tot 4 preien

4 paprika's rood

2 bosjes selderij

! bos bospeen.

Dus alles in grote stukken, lekker stevig.

Kruid een kilo gehakt met zout en cayennepeper. Lekker pittig maken, want dan trekt door de hele soep.

Maak er balletjes van en die erin.

Veel vermicelli toevoegen.

En je hebt een heerlijk pittige echte volle boerengroentensoep.
Geen bijzonderheden
Ik houd niet van broccoli, behalve in soep . Liefst in combinatie met courgette en groentebouillon van een blokje en dan in een soepkom schenken over wat verkruimelde gorgonzola. Evt met wat sneetjes stokbrood uit de oven en dan een teentje knoflook erover wrijven.
Waarom nou bouillon van een blokje?
Geen bijzonderheden
Up voor tijgermeisje.
dank je MV!

Weer ns wat anders dan erwtensoep en bruine bonensoep:

Witte bonensoep met tijm en witte truffelolie

Te vinden via de allerhande site, ik zal m later hier opschrijven. Nu topic doorspitten voor recepten voor stevige soep.
Ik heb net een snelle linzensoep gemaakt:

Makkelijke Linzensoep

• 1 eetlepel olijfolie

• kleine ui, gesnipperd

• 1 teen knoflook, geperst

• klein zakje soepgroente (150 gr)

• 125 g linzen, blond

• 0,8 l groentebouillon

• klein lepeltje milde curry (Patak’s)

• gerookte kipfilet

• 1 eetlepel fijngesneden bosui

Bereiden:

Verwarm in een pan met dikke bodem de olijfolie. Fruit de ui en de knoflook. Voeg de soepgroente toe en bak al roerend 1 minuut. Voeg de linzen toe en giet een gedeelte van de bouillon erbij. Voeg de curry toe en laat 20 minuten zachtjes koken. Eventueel met de staafmixer erdoor. Verwarm op het laatst de kipfilet in de soep. Schenk de linzensoep in 2 kommen en garneer met de fijngesneden bosui. Lekker met (Turks) brood en een groene salade.

En aardappel-prei soep is altijd erg lekker:

Aardappelpreisoep

1 liter bouillon

350 gram kruimige aardappel

1 grote prei

150 ml kookroom

50 gram spekblokjes

2 eetlepels bieslook

Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes

Snijd de prei in ringetjes.

Snijd de bieslook fijn.

Bak de spekblokjes uit en droog deze op keukenpapier.

Breng de bouillon aan de kook met de aardappelen en de prei.

Laat de soep 5 à 10 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan.

Voeg de kookroom toe.

Haal de soep van het vuur en pureer de soep als de aardappelen gaar zijn met een staafmixer of blender.

Verwarm de soep opnieuw.

Versier de soep met de spekjes en de bieslook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven