Straatmuzikanten....

12-07-2011 16:43 101 berichten
Verschrikkelijk vind ik ze. Er zijn hier in de stad een stuk of 10 groepjes in wisselende samenstellingen en een paar solisten die maar 2 of 3 liedjes kunnen produceren die dan ook nog eens niet om aan te horen zijn.

Ik werk in de binnenstad en op dit moment luister ik al 3 uur onafgebroken naar het gejengel van een valse viool. Die vent die staat te spelen bakt er werkelijk helemaal niks van, maar de toeristen vinden het kennelijk fantastisch Want ik zie met enige regelmaat mensen geld in zijn bakje gooien.

Ik hoor die knakker boven de radio uit. Gek word ik ervan!!

En dan ben je klaar met werken, ga je lekker op een terrasje zitten.... Word je om het half uur geconfronteerd met een of ander brutaal herriemaak gezelschap die een vals liedje spelen en dan aan je tafel komen schooieren om geld.

AAAAAAAAAARRRGGHH. Laat ze weggaan!!

Ben ik nou de enige die horendol word van deze ongevraagde herrie?

Straatmuzikanten

Totaal aantal stemmen: 43

Zijn lelijke griezels die stomme herrie maken (12%)
Zijn een culturele verrijking (7%)
Mogen alleen spelen als ze het ook kunnen (56%)
Moeten allemaal weg!! (26%)
Ik ga ook schooieren. Kijken wat er gebeurt.

Cateautje in "Mag ik een kroel"
Alle reacties Link kopieren
quote:marsmellowwww schreef op 12 juli 2011 @ 17:28:

[...]

Dat hoor ik liever dan een viool :-)Ik hoor allebei op zijn tijd graag, maar niet als het me opgedrongen wordt.
quote:Cateautje schreef op 12 juli 2011 @ 17:31:

Moet er eigenlijk wel een beetje om lachen. Jullie klagen over Roemenen en zigeuners en ik heb al de hele dag zigeunerjazz op staan, heerlijk.

Ik heb ook muziek opstaan, ook zelf uitgekozen.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik je "verdraagzaamheid" een beetje te geforceerd overkomen. Jij vind ons zure mutsen omdat je je niet voor kan stellen dat het ons ergert. Ik geloof niet in mensen die zich nooit ergens aan ergeren.
De accordeonist bij het busstation in Utrecht vind ik vaak wel gezellig klinken, maar ik moet er niet aan denken om er de hele dag in de buurt te werken - en ik geef hem nooit geld, omdat er vaak een hele groep mensen bij staat die duidelijk bij hem horen, en ik heb geen zin om gerold te worden.

Straatmuzikanten an sich vind ik geen probleem, als ze er maar wat van kunnen, en meer dan één liedje. Ik kan me nog herinneren dat ik een keer met mijn beste vriendin bij vrienden van ons midden in de stad logeerde. Toen we door de stad heen slenterden, kwamen we een groep tegen met cello's en nog wat van die instrumenten, die hele klassieke muziekstukken speelden. Kijk, dat is geweldig! Daar zijn we in de buurt blijven zitten tot ze klaar waren. Maar aan de andere kant ben ik ook wel eens jengelaars tegen gekomen, waarbij er snel langs lopen eigenlijk al te veel was.

Straatkrantverkopers, dat is ook weer een heel verhaal. Bij een supermarkt in Amersfoort, waar ik een tijd vlak bij werkte, stond een vrouw die daar eigenlijk niet mocht staan, maar ze kwam er steeds terug omdat haar vaste klanten haar dan konden vinden. Ze (her)kende iedereen, maakte vaak gezellig een praatje... Ze had het hard nodig, en had zelf genoeg meegemaakt, en maakte nog genoeg mee, maar ze vroeg altijd aan de mensen die ze regelmatig zag hoe het met ze ging. Toen haar aangelopen kat een nest had gehad, vroeg ze aan me of ik er een wilde voor in mijn nieuwe huisje, ze had onthouden dat ik net op mezelf was gaan wonen, terwijl ze elke dag zo veel mensen tegenkomt, ik noem maar iets.

Bij mijn ex om de hoek bij de supermarkt, stond eerst een hele vriendelijke Roemeen, die daar ergens in de buurt op een kamertje woonde. Hij kwam er altijd lopend aan, bleef vriendelijk naar iedereen. Als ex en ik hem een tas eten gaven die wij niet konden gebruiken van de voedselbank, was hij er ontzettend blij mee. Altijd kon er een vriendelijk woord af, of een opmerking over het weer. Later was hij weg, en stond er een ander, maar daar hebben we nooit iets aan gegeven. Dat durfden we niet eens, want iedereen die langs liep keek hij al weg met een sacherijnig gezicht.
quote:Cateautje schreef op 12 juli 2011 @ 17:31:

Moet er eigenlijk wel een beetje om lachen. Jullie klagen over Roemenen en zigeuners en ik heb al de hele dag zigeunerjazz op staan, heerlijk.Cateautje, altijd politiek correct. Komt op voor die arme Roemenen en Bulgaren die hier niets te zoeken hebben, behalve op drukke plaatsen ... . Neem er een paar in huis.
verba volant, scripta manent.
quote:batwom schreef op 12 juli 2011 @ 17:47:

[...]

Ik heb ook muziek opstaan, ook zelf uitgekozen.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik je "verdraagzaamheid" een beetje te geforceerd overkomen. Jij vind ons zure mutsen omdat je je niet voor kan stellen dat het ons ergert. Ik geloof niet in mensen die zich nooit ergens aan ergeren.

Ja, ik erger me aan mensen die een ander niets gunnen. We zijn hier in Nederland zo verschrikkelijk verwend , dat we in de veronderstelling zijn geraakt dat iedereen in de hele wereld het maar net zo moeten doen zoals wij en dat zit er nu eenmaal niet in. Daarbij komt ook nog dat het ergeren van je medemens niet mag liggen in hoe je je boterham wenst te verdienen, want dat is zijn eigen zaak.

In alle eerlijkheid vind ik het nogal geforceerd en gefrustreed om zomaar op mensen af te geven die gewoon hun bezigheden hebben, net als ieder ander, maar dan gewoon op hun eigen manier.Een keurige kantoorbaan is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Hoe beter het hier wordt, hoe hypocrieter.

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet.
"Mijn" dakloze krant-verkoper is een vieze geiligaard die de hele dag sigaretjes rookt en lonkt naar knappe jonge meisjes die hij dan handkussen gaat geven. Brrr, wat een griezel is dat en ik loop altijd snel door (hij heeft het ook bij mij geprobeerd toen ik een zomerjurkje aan had).
Maar Cateautje deze mensen hoeven niet te schooien, want we zijn geen Derde Wereld land. Het is een zeer bewuste en zeer luie keuze.
We zijn geen derde wereld land nee maar er heerst wel een hoop armoede in Nederland hoor.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
quote:Cateautje schreef op 12 juli 2011 @ 17:54:

[...]

Ja, ik erger me aan mensen die een ander niets gunnen. We zijn hier in Nederland zo verschrikkelijk verwend , dat we in de veronderstelling zijn geraakt dat iedereen in de hele wereld het maar net zo moeten doen zoals wij en dat zit er nu eenmaal niet in. Daarbij komt ook nog dat het ergeren van je medemens niet mag liggen in hoe je je boterham wenst te verdienen, want dat is zijn eigen zaak.

In alle eerlijkheid vind ik het nogal geforceerd en gefrustreed om zomaar op mensen af te geven die gewoon hun bezigheden hebben, net als ieder ander, maar dan gewoon op hun eigen manier.Een keurige kantoorbaan is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Hoe beter het hier wordt, hoe hypocrieter.

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet.Oh, ik snap het, een ander niks gunnen.. en het aloude "hier in Nederland".
quote:iris1969 schreef op 12 juli 2011 @ 17:59:

Maar Cateautje deze mensen hoeven niet te schooien, want we zijn geen Derde Wereld land. Het is een zeer bewuste en zeer luie keuze.

Ik word uitgenodigd een aantal zielige Roemenen in huis te nemen omdat ik toevallig hun muziek wel mooi vind.

Eén Roemeens lei is een Europees kwartje waard. Die muzikanten halen rustig zo'n 100 euro per dag op, hier in Nederland. Het gemiddelde maandinkomen daar is 1400 lei, dat is 350 euro, dat halen ze hier in 4 dagen op. Als jij in hun schoenen zou staan, wat zou jij dan doen?
quote:norma_jeane schreef op 12 juli 2011 @ 18:08:

We zijn geen derde wereld land nee maar er heerst wel een hoop armoede in Nederland hoor.Dat is waar, maar daarom hoef je mensen niet ongevraagd lastig te vallen met je "muziek".
quote:Cateautje schreef op 12 juli 2011 @ 18:11:

[...]

Ik word uitgenodigd een aantal zielige Roemenen in huis te nemen omdat ik toevallig hun muziek wel mooi vind.

Eén Roemeens lei is een Europees kwartje waard. Die muzikanten halen rustig zo'n 100 euro per dag op, hier in Nederland. Het gemiddelde maandinkomen daar is 1400 lei, dat is 350 euro, dat halen ze hier in 4 dagen op. Als jij in hun schoenen zou staan, wat zou jij dan doen?Dat snap ik best en vervolgens verpesten ze het door hun streken. Dan gooi je je eigen glazen in vind ik.
Oefening baart kunst, zeggen ze. Waarom klinkt het na maanden, jaren dan nog steeds rucque? Draaiorgels mogen van mij bij wet verboden worden. Wij gaven vroeger wel eens geld, als ze met hun ontstemde brandhout en anderhalf deuntje maar op wilden tiefen naar een andere winkel.

Ben ik nou ook een zure muts?
Weet Cateautje hoe het werkt bij die straatmuzikanten?

Ze gaan doorgaans met vier man op pad, één van de vier is de baas, hij staat een meter of twintig verderop om te controleren of zijn knechtjes hun best wel doen. Als zijn knechtjes, of slaafjes, bij een terras staan waar ze tegenwoordig standaard worden weggestuurd, komt de baas, die slaat dan degene die zijn slaafjes heeft weggestuurd voor zijn kop. Dat is geen incident, dat gebeurt met de regelmaat van de klok. De slaafjes die zich laten wegsturen kunnen ook een trap krijgen van de baas. Aan het eind van hun optreden, van terras naar terras, int de baas het zuur verdiende geld, de slaafjes krijgen net genoeg om een broodje te kopen.
quote:MarianneDavids schreef op 12 juli 2011 @ 18:22:

Weet Cateautje hoe het werkt bij die straatmuzikanten?

Ze gaan doorgaans met vier man op pad, één van de vier is de baas, hij staat een meter of twintig verderop om te controleren of zijn knechtjes hun best wel doen. Als zijn knechtjes, of slaafjes, bij een terras staan waar ze tegenwoordig standaard worden weggestuurd, komt de baas, die slaat dan degene die zijn slaafjes heeft weggestuurd voor zijn kop. Dat is geen incident, dat gebeurt met de regelmaat van de klok. De slaafjes die zich laten wegsturen kunnen ook een trap krijgen van de baas. Aan het eind van hun optreden, van terras naar terras, int de baas het zuur verdiende geld, de slaafjes krijgen net genoeg om een broodje te kopen.Hoe weet iedereen hier toch precies dat het Roemenen zijn en hoe ze het aanpakken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kwam er laatst een tegen in de trein, dit kende ik alleen van het buitenland. Een aantal meisjes vonden deze jonge straatmuzikant heel leuk en gaven hem wat geld. Ik zei dat hij niks van me kreeg toen hij zijn geldzakje onder mijn neus hield, vond het heel erg vervelend om met zijn kattegejank geconfronteerd te worden in het openbaar vervoer, toen mijnheer agressief werd.
quote:nouschi schreef op 12 juli 2011 @ 18:24:

[...]

Hoe weet iedereen hier toch precies dat het Roemenen zijn en hoe ze het aanpakken?Ik heb een Roemeense vriendin. Ze verstaat de taal erg goed.
Nou, ik weet niet of jullie de bekendste straatmuzikant van Den Haag kennen, maar daar staan echt geen "vriendjes" verderop om het geld te innen hoor.

En het zijn natuurlijk ook niet altijd Roemenen en het is ook niet zo dat ze hun eigen glazen ingooien, want er zijn er genoeg die niks crimineels doen maar gewoon zo wat geld proberen op te halen. Pffft, het is blijkbaar weer makkelijk over één kam scheren.
quote:astrape schreef op 12 juli 2011 @ 18:28:

Nou, ik weet niet of jullie de bekendste straatmuzikant van Den Haag kennen, maar daar staan echt geen "vriendjes" verderop om het geld te innen hoor.

En het zijn natuurlijk ook niet altijd Roemenen en het is ook niet zo dat ze hun eigen glazen ingooien, want er zijn er genoeg die niks crimineels doen maar gewoon zo wat geld proberen op te halen. Pffft, het is blijkbaar weer makkelijk over één kam scheren.Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:MarianneDavids schreef op 12 juli 2011 @ 18:27:

[...]

Ik heb een Roemeense vriendin. Ze verstaat de taal erg goed.Ok.

En het zijn natuurlijk ook niet altijd Roemenen en het is ook niet zo dat ze hun eigen glazen ingooien, want er zijn er genoeg die niks crimineels doen maar gewoon zo wat geld proberen op te halen. Pffft, het is blijkbaar weer makkelijk over één kam scheren.Ben dit met je eens maar vind het geschooi erg vervelend.

En het zijn natuurlijk ook niet altijd Roemenen en het is ook niet zo dat ze hun eigen glazen ingooien, want er zijn er genoeg die niks crimineels doen maar gewoon zo wat geld proberen op te halen. Pffft, het is blijkbaar weer makkelijk over één kam scheren.Welja. Alsof Roemenie één grote criminele bende is. Overigens Nederlanders spelen ook hun deuntje, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.

En het zijn natuurlijk ook niet altijd Roemenen en het is ook niet zo dat ze hun eigen glazen ingooien, want er zijn er genoeg die niks crimineels doen maar gewoon zo wat geld proberen op te halen. Pffft, het is blijkbaar weer makkelijk over één kam scheren.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar hun naam is al redelijk besmeurd geraakt in Nederland en dat doen ze toch echt zelf.

Mij gaat het verder niet om Romenen, maar om de irritatie-factor van het fenomeen straatmuzikant, collectant en dakloze krant-verkoper.
Heb je uberhaupt gelezen wat ik heb geschreven, Cateautje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven