Gezondheid alle pijlers

De huisarts belde net..

13-07-2011 17:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb een half jaar geleden een topic geplaatst waarin ik het had over de uitslag van mijn uitstrijkje (na aanraden van huisarts tijdens soa test, ben 20 jr). De uitslag hiervan was pap3a en ik moest na een half jaar weer terug komen om te kijken hoe de situatie dan zou zijn. Nu belde de huisarts me net op met de boodschap dat ik nogsteeds pap3a heb en dat ik morgen de verwijsbrief naar de gynaecoloog op kan halen. Het overdonderde mij nogal en ik heb nog wel gevraagd wat ze dan precies zouden gaan doen.. : Het weg/dichtbranden van de cellen.. maar ik ben er verder niet op door gegaan dus hopelijk zijn er hier mensen die er wat meer vanaf weten of hun eigen ervaringen willen delen? Ik zou namelijk echt niet weten hoe ik me dit precies voor moet stellen...

Alvast bedankt!
ik heb er serieus nog nooit van gehoord.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Kun je misschien uitleggen wat het ongeveer is ? Ik heb er namelijk ook nog nooit van gehoord
Jeetje, ik dacht een soa maar het gaat misschien wel om baarmoederhals kanker!! wat klote lijkt me dit zeg, is het dan ook gelijk kanker of misschien de zelfde soort cellen?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Hoi ik heb in het verleden ook een pap 4 gehad en bij mij is er toen cryochirugie toegepast het bevriezen van de baarmoederhals, ik heb daarna jarenlang een pap 1 gehad en 3 mnd terug had ik een plek op mijn onderkantje biopstie gehad een vin 3 voorstadium van schaamlipkanker ben ik nu aan geholpen, dit word veroorzaakt door het hpv virus wat bij jou waarschijnlijk ook die pap 3 veroorzaakt ga na een goede gyn!!
pap3a houdt in dat ze onrustige cellen hebben ontdekt bij je baarmoederhals. kan idd een voorstadium zijn van baarmoederhalskanker.. Maar zijn er ook dames die weten wat ze dan precies doen als ze dit weg gaan branden bij de gynaecoloog? Krijg je verdoving, ga je onder narcose , doet het pijn? Krijg je ook een nabehandeling of heb je daarna nergens last van?
Wat vervelend voor je! Ik kan me voorstellen dat je er heel onzeker van wordt nu. Ik hoop dat je snel terecht kunt bij de gyn.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad als jij (zoals jij het nu beschrijft ging het bij haar ook) en bij haar is het ook `weggebrand` Dit is allemaal goed gegaan en ze is nu 5 jaar later zwanger van nummer 3.

Verder weet ik er helemaal niks van, maar ik kan me voorstellen dat dit de `gebruikelijke` gang van zaken is bij pap3A omdat het bij haar ook zo ging.
Het zou kunnen zijn dat ze een lys-excisie gaan uitvoeren, dat is het weg"branden" van het buitenste laagje van het aangetaste gebied. Dat kun je even Googelen voor meer info. Het vindt plaats dmv plaatselijkeverdoving (injectie in baarmoederhals met heel dun naaldje) en/of een roesje (infuus met een benzo).
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Oke, rustig ademhalen.

Niet gelijk in paniek raken.

Ik heb hetzelfde gehad.

Ik woon in het buitenland, en hier werken ze niet met Pap, maar ik zat ook in een hogere uitslag.

En bij mij zijn de cellen ook weg gebrand. Klinkt erger dan het is. Is bijna hetzelfde als een uitstrijkje, alleen nu branden ze weg ipv dat ze een kleine hoeveelheid weg schrapen voor een onderzoek.

Je mag na die tijd 6 tot 8 weken geen tampons gebruiken of sex hebben. En je blijft ook enige weken wat bloeden, maar dat is heel weinig.

Ik heb uiteindelijk wel een hele erge bloeding gehad na ongeveer 3 weken, en dat bleek later een korstjes te zijn, die los liet. Was op het moment zelf heel erg schrikken en ben ook naar de eerste hulp gegaan. Dat kan dus een bijwerking zijn.

Zet al je vragen op papier en vraag ze stuk voor stuk aan je gyn!

Ik had 1 onbehulpzame gyn en later een super goeie, vriendelijke en lieve, wat een verschil!
quote:Dearest schreef op 13 juli 2011 @ 18:01:

Maar zijn er ook dames die weten wat ze dan precies doen als ze dit weg gaan branden bij de gynaecoloog? Krijg je verdoving, ga je onder narcose , doet het pijn? Krijg je ook een nabehandeling of heb je daarna nergens last van?

Waarom heb je dit niet aan de huisarts gevraagd?

Wanneer je de brief hebt kun je een afspraak maken bij de gynaecoloog. Die zal dan eerst zelf even kijken. Je kunt hem dan alles vragen. Daarna maak je een afspraak voor de echte behandeling.

Sterkte.
http://members.home.nl/larsbosboom/diagnose.htm

Betekenis van de uitslag en uitleg van eventuele behandelingen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je zou eigenlijk ook even moeten vragen of je HPV positief of negatief is.

Bij mij is mijn baarmoedermond en eromheen bevroren. Dat voelde ik amper (ja, wel even een soort van menstuatiekramp).

Wanneer kun je terecht bij de gyn? Als dat nog even duurt kun je ook naar die afdeling bellen en vragen wat je te wachten staat.
Waarschijnlijk krijg je een lys-excisie. Klinkt eng, stelt niets voor. Heb het ook gehad, mocht kiezen tussen een roesje of een plaatselijke verdoving (koos het eerste, watje dat ik ben). Dan 'branden' ze een stukje van je baarmoedermond weg. Ik heb helemaal nergens last van gehad. Aardige gyn, goede nabehandeling.

Je moet dan overigens waarschijnlijk de eerste vijf jaar elk jaar een uitstrijkje laten maken om te zien of de onrustige cellen terug gekomen zijn. (was bij mij niet het geval...)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hier http://www.nvog.nl/Sites/ ... isie%20en%20conisatie.pdf staat alles in wat je wil weten denk ik. Maar onthoud dat de gyn eerst zal kijken, evt nog een uitstrijkje doen en dan bespreken of en wat er aan behandeling nodig is. Het is niet dat wanneer je naar het ziekenhuis gaat, je direct een behandeling krijgt.
Het is inderdaad een voorstadium van baarmoederhals kanker.

Maar dit klinkt erger dan het is.

Het kan over 20 jaar kanker worden, daarom halen ze het liever weg.

Nu zijn de cellen onrustig, zo noemden ze het bij mij.

De ingreep zelf viel mee.

Plaatselijke verdoving dmv een naald, niks van gevoeld.

Komt wel wat bloed kijken bij de ingreep, maar dat is normaal.

Ik voelde me na die tijd gewoon goed, niks aan de hand.

Maar ben wel met een kop thee op de bank gaan zitten.

Ik vond het emotioneel zwaarder dan lichamelijk, ook door slecht informatie en dat je gewoon niet goed weet wat er met je lichaam gebeurd.

Je blijft onder extra controle staan na die tijd. Ik heb nu net weer een uitstrijkje gehad en die was helemaal goed.

Sterkte!
Ik had vijf jaar terug zomaar ineens pap4. Ik ben naar de gyn geweest en die nam een biopt en vond CIN3. Vervolgens kreeg ik een lis-excisie, dat is met een heet gloeidraadje een stukje van de baarmoederhals afsnijden. Omdat het draadje heet is schroeit de wond meteen dicht. Ik zit nu na 5 jaar nog op PAP1.

PAP zegt iets over de mate waarin een cel afwijkt. Dus vergelijk dat met de mate waarin een cirkel afwijkt van rond (dus hoe ovaler, hoe hoger de PAP want hoe groter de afwijking). CIN zegt iets over de diepte waarin die laag afwijkende cellen is doorgedrongen. Vaak gaan ze hand in hand.

PAP0 = niet te beoordelen (door verkeerde afname cellen)

PAP1 = volledig gezond

PAP2 = licht afwijkende cellen GEEN KANKER

PAP3ab = afwijkende cellen

PAP4 = sterk afwijkende cellen

PAP5 = kanker

CIN1 = Geen afwijking

CIN2 = afwijing iets de diepte in

CIN3 = afwijking ver de diepte in
quote:Dearest schreef op 13 juli 2011 @ 18:01:

pap3a houdt in dat ze onrustige cellen hebben ontdekt bij je baarmoederhals. kan idd een voorstadium zijn van baarmoederhalskanker.. Maar zijn er ook dames die weten wat ze dan precies doen als ze dit weg gaan branden bij de gynaecoloog? Krijg je verdoving, ga je onder narcose , doet het pijn? Krijg je ook een nabehandeling of heb je daarna nergens last van?

Jeetje wat erg ...

Weet even niet zoveel te zeggen
quote:_jessie_ schreef op 13 juli 2011 @ 18:11:

Hier http://www.nvog.nl/Sites/ ... isie%20en%20conisatie.pdf staat alles in wat je wil weten denk ik. Maar onthoud dat de gyn eerst zal kijken, evt nog een uitstrijkje doen en dan bespreken wat er aan behandeling nodig is. Het is niet dat wanneer je naar het ziekenhuis gaat, je direct een behandeling krijgt.

Klopt, dat had ik ook. 1e uitstrijkje was onrustig, redelijk snel daarna weer een uitstrijkje gehad, weer onrustig, en toen dus de behandeling.

Vriendin van mij had hetzelfde in diezelfde periode, maar die heeft pas 6 maanden later een vervolg uitstrijkje gehad, (had waarschijnlijk een lagere Pap) en bij haar was het 2e uitstrijkje weer gewoon.

Dus ze zullen eerst nog een 2e uitstrijkje doen.
Hoi,

Ik had in maart ook pap 3a. Ik heb vorige week nog een uitstrijkje gehad maar heb daar heb ik nog geen uitslag van.

Ik kan me voorstellen dat je onwijs schrok dat het nog steeds pap 3a was. Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat het weg is.

Ik word ook voor condylomen behandeld daarom hebben ze ook een uitstrijkje gedaan.

@Heleen. Heftig zeg.
quote:Chantalo1984 schreef op 13 juli 2011 @ 18:14:

[...]

Jeetje wat erg ...

Weet even niet zoveel te zeggenZe gaat niet dood hoor. Maar beter dat ze er zo vroeg bij zijn. Vooralsnog is er helemaal niks aan het handje.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Oh, ik mocht vier weken neit zemmen, geen tampons en geen seks. En omdat de wondoppervlakte zo groot was (de gehele baarmoedermond) had ik heel erg veel wondvocht. Ik heb geen bloed gehad. Na 6 weken moest ik terug voor wondcontrole en dat ging prima. Daarna na een half jaar, een jaar en twee jaar een uitstrijkje en toen terug in het reguliere bevolkingsonderzoek.

[...]

Jeetje wat erg ...

Wat erg.... Dat vind ik wat overdreven. Tuurlijk, het is onzeker maar niet alsof ze baarmoederhalskanker heeft die niet meer te behandelen is.... Met 3a heb je mogelijk een voorstadium van baarmoederhalskanker.

Ik kan me voorstellen dat je zo reageert als je zelf weinig kennis hebt erover, maar echt, het val in wezen reuze mee qua ernst. Gelukkig dat TO een uitstrijkje heeft laten doen, dat wel. Zo kun je een hoop mogelijke ellende voor zijn.

En ik wens TO ook zeker sterkte, het is toch onzeker allemaal en naar de gynaecoloog moeten is nooit leuk.

[...]

Jeetje wat erg ...

Chantelo, rustig aan! Het is echt geen doodsvonnis, verre van zelfs.

Mij werd verteld dat het over 20 jaar kanker zou kunnen worden.

Op dit moment is gewoon wat onrustig.

Ik woon in een land waar een erg bekend persoon op zeer jonge leeftijd aan baarmoederhalskanker is overleden en ze zijn er hier super streng op.

En in Nederland inmiddels ook. Alleen maar goed, zo kunnen ze het duur voorkomen.

En dat is dit ook! Hiermee voorkomen ze dat het erger wordt, terwijl er op zich nog niks aan de hand is.
Hoi,

Wat vervelend zeg, ik heb geen ervaring met wegbranden, het is bij mij vanzelf weer rustig geworden. Dacht dat dat misschien ook fijn om te lezen zou zijn.

Ik had pap2, half jaar later 3a, colscopie ( kijkonderzoek met microscoop) gehad geen afwijkingen, half jaar later pap1. Weer terug naar normaal zonder ingrijpen.

Zoals ik het van mn arts had begrepen kunnen beschadigingen, bijv. geirriteerde baarmoedermond ook voor afwijkende pap uitslag zorgen en kan dat ook uit zichzelf weer rustig worden.
Chantalo1984, jouw reactie is veel te overdreven.

TO, laat je niet bang maken.

Bij een PAP3 laat je huisarts je eerst een half jaar wachten omdat het lichaam die cellen zelf kwijt kan raken, net als bij PAP 2 (maar dat past meer bij een onschuldige virusinfectie).

Geen paniek hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven