Kat met contactallergie

14-07-2011 17:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!

Onze poes van 1 jaar heeft een contactallergie. Haar oogjes zwellen steeds meer op, en doordat ze er in wrijft wordt het steeds erger! Het is zo naar dat je zo weinig kan doen! We hebben druppeltjes om de zwelling en de jeuk wat te doen afnemen. Dit lijkt soms wel wat te helpen, maar het gaat er niet door weg. Soms heeft ze gelukkig ook een paar goede dagen, zodat ze weer een beetje tot rust komt en wat meer energie heeft.

We zijn al twee maanden op zoek naar de bron en dachten het eindelijk gevonden te hebben: wasmiddel. Het opzwellen van de oogleden leek steeds te beginnen als de was te drogen hing. Nu twee keer gewassen met Neutral, maar nu zijn de oogjes toch weer gezwollen! Zou dit nog van het restje wasmiddel achtergebleven in wasgoed of wasmachine kunnen zijn? (dat ben ik nu heel hard aan het hopen..) We zullen vast weer verder moeten gaan zoeken naar een bron.

Pollen lijken uitgesloten met dit weer. Waar we verder nog aan denken is het kattengrind. Stof van een bepaalde stoel, zou dat nog kunnen? Misschien tomaten? We weten het niet zo goed meer!

Ik zou het graag horen als anderen hier ervaring mee hebben, hoe jullie de oorzaak hebben achterhaald of de symptomen wat hebben kunnen verzachten.

We zijn een beetje ten einde raad, alle tips zijn heel welkom!
Geen idee, maar ik zou d'r meteen zo'n kap omdoen. Wat zegt de da?
We hebben in het asiel wel eens katten met een contact/omgevingsallergie. We hebben 1x een bron kunnen achterhalen: ijzeren voerbakjes. Bij een andere kat was het iets in het asiel, want na herplaatsing ging het over. Bij weer anderen werd de bron nooit achterhaald, maar bleef de boel heel goed onder controle met Polaramine-tabletten.

Ben je al bij de dermatoloog geweest?
Dat een kap ook heel frustrerend is en stress oplevert. Zeker als ze die vaker wel op zal moeten hebben dan niet.

En dat we zo snel mogelijk die druppeltjes moeten geven als het begint te zwellen, maar als je een dag van huis bent dan ben je dus weer te laat.

En ze zegt dat we zo snel mogelijk de oorzaak moeten opsporen, maar dat valt tot nu toe niet mee!

Huisstofmijt probeer ik ook zoveel mogelijk uit te sluiten. Daar ben ik zelf ook allergisch voor, maar ik ben nu nog fanatieker aan het stofzuigen en soppen!
We zijn niet bij de dermatoloog geweest, omdat het alleen maar de ogen zijn en niet de huid. Ik zal eens even kijken naar die Polaramine!

Nu je die ijzeren voerbakjes noemt bedenk ik me dat we relatief nieuwe stoeltje hebben met een metaal/ijzeren onderdeel. De start van de allergie en de komst van die stoeltjes zou samen kunnen vallen! Die dan ook maar even de deur uit...

Heel fijn dat jullie mee denken!!!
kan het niet van parfum komen, een schoonmaakmiddel wat je veranderd hebt etc etc?
Alleen de ogen dus... ik lees net over allergische conjunctivitis (bij de mens dan) en daar wordt ook bijvoorbeeld gras genoemd als allergeen. We hebben ooit een hond gehad die had een grasallergie die alleen in de zomer opspeelde als het gras bloeide (van mei-augustus zo ongeveer(. Die kreeg opgezwollen voetzooltjes ervan. Zou het (bloeiend) gras of iets in die richting kunnen zijn? Seizoensgebonden dus?
Je kunt bij een kat met allergieën ook een uitgebreide allergieëntest laten doen, dan worden heel veel dingen uitgesloten.

Vaak wordt bij een extreme vorm van allergie Prednisolon of een medicijn dat er sterk op lijkt als kuur gegeven. Dit kan de boel goed onderdrukken, maar het is natuurlijk wel een zwaar medicijn.
Ze komt in principe niet buiten. We hebben wel drie weken alle ramen dichtgehad, dit hielp niets, maar dan zouden we natuurlijk wel nog pollen mee naar binnen hebben kunnen lopen. Nu heb ik zelf ook hooikoorts, en merk ik wel duidelijk verschil bij soort weer. In regenperiodes heb ik practisch geen last. Bij haar kan dan net weer een nieuwe aanval starten. Daardoor denk ik daar niet aan. Maar aan het eind van de zomer hebben we wat dat betreft zekerheid!

De dierenarts heeft inderdaad wel over de zwaardere middelen vertelt, maar wilde dat als laatste redmiddel gebruiken aangezien het heel vervelende bijwerkingen kan hebben. Die polaramine-tabletten, zijn die ook zo zwaar?

Ik las op internet (maar daar lees je natuurlijk wel meer) dat allergietesten bij de kat erg onbetrouwbaar zijn. Maar ik begrijp dat jij er wel goede ervaringen mee hebt Iris?
We hebben geen nieuwe schoonmaakmiddelen, luchtjes of dergelijke dingen in huis gehaald. Ik probeer nu wel alles te vermijden waar drijfgassen in zitten. Wasmiddel heb ik vervangen door neutral, en ik gebruik tijdelijk even alleen maar schoonmaakazijn. Alleen shampoo's en doucheolie gebruiken we nog wel gewoon.

Heeft iemand nog een goede tip wat betreft niet-stuivend kattengrind? Houtkorrels zijn we aan het proberen, maar we zijn het eerst aan het overmengen want alleen houtkorrels is blijkbaar zeeeer verwarrend Kranten zouden we ook nog (tijdelijk) kunnen proberen bedenk ik me nu.
Mijn moeder heeft het ook een paar keer gehad, zij fokt katten.

Zij heeft de (2) katten laten testen en kwam tot de ontdekking dat het bij de een een allergie voor parfum was en bij de ander was het ook het ijzer van de drinkbak. Dus goede ervaring met testen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ze is overigens wel naar utrecht gegaan om ze te laten onderzoeken.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:ante schreef op 14 juli 2011 @ 18:13:

Ik las op internet (maar daar lees je natuurlijk wel meer) dat allergietesten bij de kat erg onbetrouwbaar zijn. Maar ik begrijp dat jij er wel goede ervaringen mee hebt Iris?

Ja en nee. Ze geven meestal best goed aan waar het niet aan ligt, maar dan weet je nog steeds niet altijd waar het wel aan ligt.

Een goede vriendin van mij heeft een jonge kat met een hele hardnekkige allergie en die is uitgebreid getest, maar niemand weet nog wat het is. Het lijkt erop dat de kat allergisch voor het baasje zelf is , want ze is nogal kopjesgeverig en vervolgens heeft de kat direct branderige en pusserige ogen.

Had kan dus je bodylotion, je douchegel of je gezichtscreme zijn die de boosdoener is.
Ik heb er ook een met jeukoogjes, ik geef hem nu dagelijks een kleine dosis prednison, dan stopt de jeuk. In de herfst en winter krijgt hij om de dag een kwart tabletje
Feeks, goed om te horen dat je het toch goed onder controle kan houden met die prednison!

Iris, het lijkt haast wel alsof ze ook voor ons allergisch is! Maar dat zal hoop ik toch wel niet. Mijn broertje was een week lang niks opgevallen toen hij bij ons thuis oppaste, en wij komen thuis en het is binnen 24 uur raak! (maar dat kon ook weer zijn vanwege 6 wassen na een week kamperen in de stortregen ;) )

Dan ook maar hypoallergeen douchegebeuren aanschaffen. Ik ben verder nooit echt van de cremetjes, dat scheelt!

Ok, misschien dat we toch maar eens zo'n test moeten gaan doen dan. Jullie noemen Utrecht, bij wie dan precies?
Je kunt bijv. hier heen gaan:

Universiteitskliniek voor gezelschapsdieren (UKG) in Utrecht
Voor kattebakkorrels zou je van die plastic balletjes kunnen kopen. Volgens mij is dat een silicaatvulling.

Is poes misschien allergisch voor haar eten?

Blij ons wat ene kat allergisch voor plastic voerbakjes. Hij had altijd zwarte korstjes op zijn kin. Nu gewoon aardewerk schaaltjes en het is over.

Zou het misschien de parfum van jou of je man kunnen zijn?

Gordijnstof? Van die stopcontacten geurtjes? Een mandje was poes graag ligt? Iets wat je onder je schoenen steeds mee het huis in neemt (zaden oid uit de voortuin?).
Het is een erg lastig probleem.

Poleramide is veel minder heftig dan prednison, maar ook het effect is minder. Dus je moet r wel een beetje geluk mee hebben dat jouw kat er goed op reageert. Maar ht is het proberen waard!

Dermatoloog in Utrecht: UKG. Of een andere, waar woon je in nl?

Het nadeel is dat het van alles kan zijn. en je niet alles kunt testn. de testen zijn bij een kat een stuk minder betrouwbaar dan bij de hond, maar ze worden steeds beter. De huidtest is wel betrouwbaarder dan de bloedtest. Vaak wordt door de dermatoloog de combi gedaan.

dingen waar vaak een contact allergie voor is: RVS of adnere soorten ijzer. Schoonmaakmiddel/wasmiddel. Pollen(maar dat is totaal geen contact allergie! en hooikoorts bij een kat, komt gelukkig maar erg zelden voor) Voeding, maar dan zie je meestal niet dat het verdwijnt en later weer terug komt.

Feeks, als jouw kat om de dag een kwartje pred 5 krijgt in de winter/herfst, dan ga ik er van uit dat hij in de lent/herfst en hogere dosis krijgt en met minder het niet red. Persoonlijk vind ik dat niet een hele lage dosering voor een kat, als ik er van uit ga dat jouw kat niet zwaarder is dan 5 kg.
lente zomer een halve per dag
quote:Earthshrine schreef op 14 juli 2011 @ 19:28:

Voor kattebakkorrels zou je van die plastic balletjes kunnen kopen. Volgens mij is dat een silicaatvulling.

Is poes misschien allergisch voor haar eten?

Blij ons wat ene kat allergisch voor plastic voerbakjes. Hij had altijd zwarte korstjes op zijn kin. Nu gewoon aardewerk schaaltjes en het is over.

Zou het misschien de parfum van jou of je man kunnen zijn?

Gordijnstof? Van die stopcontacten geurtjes? Een mandje was poes graag ligt? Iets wat je onder je schoenen steeds mee het huis in neemt (zaden oid uit de voortuin?).

Omdat het niet de huid is die reageert, denk ik (o.a. omdat de dierenarts dat zei) niet zo snel aan voerbakjes. Luchtjes hebben we bijna nooit op, lijkt in ieder geval nooit een directe aanleiding te hebben gegeven. Maar bij allergien hoeft de reactie ook weer niet direct te volgen, lastig lastig.

Je noemt gordijnstof. Jeetje, dat stoffen ook nog oorzaak kunnen zijn! Ik heb het idee dat een aanval vaak begint als ze boven is, in studeer- of slaapkamer. Dan hebben we daar de stof van weer die stoeltjes, maar inderdaad ook gordijnen! Ook iets om op te gaan letten!

Ik verwacht dat ze de allergie heeft opgebouwd, niet dat het iets nieuws is. Dat maakt het wel lastig! Maar tot nu toe wel al veel goede tips gekregen!
quote:Draakje29 schreef op 14 juli 2011 @ 21:43:

Het is een erg lastig probleem.

Poleramide is veel minder heftig dan prednison, maar ook het effect is minder. Dus je moet r wel een beetje geluk mee hebben dat jouw kat er goed op reageert. Maar ht is het proberen waard!

Dermatoloog in Utrecht: UKG. Of een andere, waar woon je in nl?

Het nadeel is dat het van alles kan zijn. en je niet alles kunt testn. de testen zijn bij een kat een stuk minder betrouwbaar dan bij de hond, maar ze worden steeds beter. De huidtest is wel betrouwbaarder dan de bloedtest. Vaak wordt door de dermatoloog de combi gedaan.

dingen waar vaak een contact allergie voor is: RVS of adnere soorten ijzer. Schoonmaakmiddel/wasmiddel. Pollen(maar dat is totaal geen contact allergie! en hooikoorts bij een kat, komt gelukkig maar erg zelden voor) Voeding, maar dan zie je meestal niet dat het verdwijnt en later weer terug komt.

Feeks, als jouw kat om de dag een kwartje pred 5 krijgt in de winter/herfst, dan ga ik er van uit dat hij in de lent/herfst en hogere dosis krijgt en met minder het niet red. Persoonlijk vind ik dat niet een hele lage dosering voor een kat, als ik er van uit ga dat jouw kat niet zwaarder is dan 5 kg.

We wonen in de zelfde provincie, dat scheelt dan! Ik zal contact opnemen!

Gelukkig lijken de laatste twee aanvallen wel veel minder heftig dan eerst. De zwelling is minder heftig en het trekt ook weer sneller weg! Ik hoop dat het dan toch een restje wasmiddel was! Maar we blijven natuurlijk wel weer verder zoeken.
quote:feeks schreef op 15 juli 2011 @ 00:01:

lente zomer een halve per dagDat is toch wel flink hoor... Balen dat het met minder niet goed gaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven