Beste vriendin gaat dood...

15-07-2011 11:05 462 berichten
ik heb gisteravond te horen gekregen dat mijn beste vriendin dood gaat. Nadat ze al in december diagnose ''kanker'' had gekregen en er uitzaaiingen waren in de lymfen, en er allerlei dingen fout gingen m.b.t. operaties/chemo/bestralingen, is het nu weer mis. Amper 3 maanden nadat ze klaar is met chemo en bestralingen heeft ze te horen gekregen dat er uitzaaiingen zijn in de longen en in de lever. Misschien dat er nog chemo gegeven kan worden, maar dat is eigenlijk alleen maar uitstel van executie.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet.

Ze is vandaag opgenomen in het zkh en heeft aangegeven dat ze me wil zien, dus uiteraard ga ik naar haar toe. Zoveel ik kan en zoveel ze wil. Alleen weet ik niet wat ik moet doen of zeggen. Ik kan niks meer doen voor haar.

Ik zoek hier vooral tips hoe ik hiermee om kan gaan. want ik kom er zelf niet uit

Alle reacties Link kopieren
Wat verschrikkelijk vervelend voor jullie allemaal, ik krijg er gewoon kippevel van.

Ik heb helemaal geen tips maar ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen.
Wat erg! Veel sterkte.
We denken dat ze het eind van de zomer niet gaat halen

ze is gisteren, na het nieuws, naar huis gestuurd met een lading morfine tegen de pijn, en het advies om het te gaan vertellen tegen de naasten. Nu is ze opgenomen.

Ze had nog zoveel plannen. Ze wilde zo graag moeder worden, dat was haar al niet gegund door die baarmoederkanker, daarna het nieuws dat het in de lymfen zat. De operatie die volgde om lymfen te verwijderen werd een drama omdat de arts per ongeluk een hoofdader raakte, ze werd opengesneden tot het borstbeen maar gelukkig overleefde ze het.

Na die ellende bestralingen en chemo's, tot haar nieren het opgaven, ze dachten aan uitzaaiingen maar het bleek vocht te zijn. Ze werd opgenomen en kreeg via haar rug een drain in haar nieren. Toen het weer enigszins kon werden de behandelingen hervat.

En toen was ze klaar. Kwam ze thuis. Zou ze gaan revalideren. Totdat haar eetprobleem weer opspeelde, door de chemo had ze vrijwel niet kunnen eten en dat bleef ze niet doen.

Toen kreeg ze pijn. Haar huisarts zei: dat is spierpijn omdat je zo zwak bent. En kreeg ze een rare hoest. dat was ook alleen maar een verkoudheidje wegens gebrek aan weerstand.

Ze werd volgestopt met morfine, oxazepam (ze sliep niet meer van de pijn) en tramadol wegens de steeds erger wordende pijn.

Ze kon en kan niks meer, niet eens naar het toilet in haar eentje.

Tot maandag. Toen kreeg ze een spoedscan. En gisteren dit nieuws. Zeer agressieve vorm die de doktoren vrijwel nooit voorbij zagen komen.

Het is gewoon niet eerlijk ;'-( ze is nog zo jong, in de bloei van haar leven, zij en haar vriend hadden zoveel plannen. Ze zouden een hond aanschaffen in oktober, ook om haar herstel wat te bevorderen, dan zou ze als ze daar aan toe was lekker kunnen wandelen enzo ;'-(

En dan stort alles als een kaartenhuis in elkaar
kan je alleen een knuffel geven! En heel veel sterkte wensen.
Ik word er stil van Kaatje... Veel sterkte.
Ach ach, wat vréselijk allemaal !

Wat kan een mens toch veel meemaken, niet eerlijk ... heel heftig...

Nogmaals, sterkte
Kaatje, wat vreselijk!

1 van mijn allerbeste vriendinnen is in januari overleden. Ik heb heel lang gedacht dat ze het zou overwinnen, tot we samen op reis gingen; toen zag ik hoe moe en ziek ze was. En ze was altijd zo'n sterke vrouw, maar die ziekte sloopte haar gewoon.

Wat ik de laatste 2 maanden heb gemist is dat ik haar nooit meer alleen sprak of zag. Er was altijd familie bij, heel logisch, maar ik had nog zo graag met haar willen praten over het hele gebeuren (haar naaste familie vond het té heftig om al over haar dood te spreken terwijl ze er nog was)

Schrijf alles voor jezelf op. Houdt een dagboekje bij, waar zij misschien soms ook wat in kan en wil schrijven. Haal al jullie herinneringen samen op. Samen lachen, samen huilen...

Heel veel sterkte.
Wat een vreselijk nieuws! Het is zo oneerlijk verdeeld allemaal...

Heel veel sterkte
Oh wat vreselijk nieuws.

Ik heb de tranen in mijn ogen staan bij je bericht en ik ken jou en je vriendin niet eens.

Ik wil jou heel veel sterkte wensen in de komende periode. Ik hoop dat je de kans krijgt om alle dingen te zeggen die je nog wilde zeggen.

Heel veel sterkte en een dikke
Lieve kaatje, heel veel sterkte!

Ik heb nog nooit zon situatie mee moeten maken dus ik kan niet zeggen

ik weet hoe je je voelt, maar ik kan me er wel een voorstelling bij maken.

Geniet van de tijd samen die jullie nog hebben en nogmaal, heel veel sterkte voor jullie beide!
Kut Kaatje, wat je schrijft is allemaal zo herkenbaar.
Wat een verhaal zeg Kaatje.

Maar weet je het is nooit eerlijk als dit soort dingen gebeuren.

het is altijd oneerlijk als goede en mooie mensen zoals jou vriendin te jong sterven.

Wees er voor haar en veel sterkte ermee
Ze zei al vanaf het begin: ik ben zieker dan de doktoren denken. Op de een of andere manier voelde ze het denk ik al aan.

Godverdomme je stelt je er wel op in dat het slecht nieuws kan zijn, maar stiekem hou je ergens in je achterhoofd nog een piepklein sprankje hoop. Dat het zo slecht was, had niemand verwacht behalve zijzelf denk ik.
Wat een ontzettend akelig nieuws! Heel veel sterke gewenst!
Iemand schreef er al iets over, jullie tijd samen is nog zo kort en misschien vind je het wel fijn om een soort herinneringsboek met foto's en teksten van jullie samen te gaan maken. Ook al wil je hier nu helemaal niet aan denken!
Wat is het toch een K*T ziekte.!!!

Heel veel sterkte!
Ach lieverd. Sterkte.
heel veel sterkte kaatje, zit hier met tranen in mijn ogen te lezen
quote:kaatje_85 schreef op 15 juli 2011 @ 11:05:

ik heb gisteravond te horen gekregen dat mijn beste vriendin dood gaat.

God, meid, wat verschrikkelijk!

quote:Ik zoek hier vooral tips hoe ik hiermee om kan gaan. want ik kom er zelf niet uit

Ik wilde dat ik het wist maar ik kan niks anders bedenken dan zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen nu ze er nog is.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Wat vreselijk onze collega waar ik goed mee op kon schieten is ook te vroeg overleden alweer elf jaar geleden maar

pas vorig jaar beetje afstand van kunnen nemen.ze was 31 en zwanger en mis dr nog.

Ik heb vooral er veel aan gehad door te praten.n plakboek bij te houden en

vaak na t graf te gaan.helaas geen afscheid kunnen nemen dus pak die kans zeker en praat over de

leuke en mooie dingen die jullie mee hebben gemaakt.het is op zich al

fijn dat je bij dr kan zijn voor haar.maak nog fotos samen want toevallig hadden wij dat n maand voor haar

onverwachte dood nog gedaan en die zijn me erg dierbaar.heel veel sterkte
Och lieve Kaatje, ja, wat moet ik zeggen nu.

Het leven is een groot mysterie en de dood evenzo.

Ze is nog zo jong en wat is dit oneerlijk. Dit te horen krijgen met daarna de mededeling hoe hard het zal gaan.

Natuurlijk mag je verdriet hebben en ook in haar bijzijn.

Laat haar aangeven wat ze (nog) wil en kan en probeer daar zoveel mogelijk in tegemoet te komen.

Vanaf nu is alles ineens zo anders en onomkeerbaar.

Natuurlijk ben je vreselijk overvallen door dit nieuws en er is nauwelijks ruimte om dit werkelijk tot je door te laten dringen.

Ik wens je heel, heel veel sterkte en hoop dat ook jij mensen om je heen hebt die jou opvangen en er voor je willen zijn, want dat is zo ontzettend belangrijk.
Jeetje, wat een ontzettend heftig verhaal. Kanker is een gigantische rotziekte.

Ik heb laatst op tv een heel aangrijpend stukje gezien over www.ambulancewens.nl Dit is een stichting die zich inzet om op korte termijn iemand die ongeneeslijk ziek is nog een dag te bezorgen om nooit meer te vergeten. Ik weet niet of het iets voor je vriendin is Kaatje, maar het is denk ik het bekijken waard.

Verder heel erg veel sterkte!
Wat verschrikkelijk.

Het is ook een vreselijke rotziekte.

Sterkte voor jullie

" Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering. "

S.Dali

"Wat we gedaan hebben met ons leven

maakt ons tot wat we zijn als we sterven.

En alles, absoluut alles telt."

Sogyal Rinpoche

Wat is een echte vriend.

“What is a friend? A single soul, dwelling in two bodies”

Aristotle
Heel veel sterkte!!!!!!!! De woorden komen vanzelf, maak je daar niet druk over. Wees er zoveel mogelijk voor haar, maar respecteer dat ze ook momenten zal hebben (waarschijnlijk) dat ze even alleen wil zijn. De tijd die nu nog rest met haar en alle herinneringen zullen jou altijd bij blijven en zijn goud waard!

En ook een knuffel voor jou, want ook voor de omgeving is een dergelijk situatie erg moeilijk. Helaas heb ik dit kort geleden van heel dichtbij meegemaakt met mijn schoonzusje. Zij heeft veel vriendinnen verloren vanaf het moment dat ze ziek is geworden, maar de goeien zijn gebleven. En dat zijn super meiden! Dus als jij zo'n geweldige vriendin bent voor jouw beste vriendin, dan zal zij ontzettend blij, gelukkig en trots op jou zijn! Heel veel sterkte!
Wat erg...

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar er is een topic op deze pijler van iemand die haar vriendin ook verloor.

Maar misschien is dat juist niet wat je nu wilt lezen.

Laat evt maar weten dan zoek ik het even op voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven