Geld & Recht alle pijlers

Camping wil volledig bedrag! Belachelijk?

17-07-2011 12:59 562 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vakantievraag voor jullie, waar ik momenteel mee rondloop en mijn gemoederen maar niet met rust laat...

Ik heb 3 weken geleden een vakantietje geboekt bij een kleine familiecamping in Frankrijk. Ik heb gemaild of ze nog een gaatje hadden, een stukje open, wat wij evt. zouden kunnen benutten. Dit hadden ze inderdaad. Ze hadden een niet aaneengesloten boeking voor hun kleine caravan die wij konden nemen. Dit heb ik toen bevestigd en wij kunnen daar nu 12 nachten terecht.

De eerste aanbetaling a 250 euro heb ik gedaan. De andere 250 euro moet bij aankomst voldaan worden.

Nu is echter het feit dat het vreselijk weer gaat worden. De eerste week regent het eigenlijk vrijwel continue en wordt het 14 a 15 graden. De tweede week (voor ons eigenlijk nog 4 dagen voordat we naar huis gaan) wordt het wat beter. Temperatuur klimt op tot 17 graden en regen wordt afgewisseld met een (waterig?) zonnetje.

Deze vakantie is nu mijn horrorvakantie aan het worden. Ik ben al drie jaar niet meer op vakantie geweest, omdat ik het psychisch niet aankon. Dit jaar had ik er voor het eerst weer enig vertrouwen in. Maar zoveel dagen in de regen opgesloten zitten in een kleine caravan met een 6 jarige dochter en alles is nat en koud buiten, is voor mij het recept om door te draaien! Mijn voorlaatste vakantie 3 jaar geleden heb ik ook zo doorgebracht en ik heb de vakantie overleefd op oxazepam!

Nou goed, je begrijpt het al. Ik ben in overleg gegaan met de familie daar en aangegeven dat de vooruitzichten zeer slecht zijn. Ik heb aangegeven dat wij het eigenlijk niet meer zien zitten en nadat hun lokale weersvoorspellingen niet anders waren, gemaild dat we afzien van de vakantie. We hebben 250 euro aanbetaald en dat is dan ons verlies. Nu willen ze echter, ondanks de goede reden vind ik en ondanks dat het voor hen ook een gaatje was, toch dat wij met de overige 250 euro op de proppen komen. Dus dat we de volledige vakantie gaan betalen! Ik ben perplex over zoveel zakelijkheid. Ze hebben nu 250 euro voor een gaatje en willen desondanks het volledige bedrag zien. Is dat normaal????

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Is dit gangbaar?

Overigens heb ik geen annuleringsverzekering afgelsoten, omdat 'weer' niet te verzekeren is.

Bedankt alvast.
Nou ik vind het niet meer dan normaal dat je alles betaald. De camping kan er toch ook niets aan doen dat jij psychisch een probleem hebt en dat het slecht weer wordt?

Als iedereen zomaar afzegt hebben zij toch ook geen omzet.
Hoe kan je nou zo zeker weten dat het weer zo slecht gaat worden? Het is maar een voorspelling hoor, hoe vaak zitten ze er wel niet naast? Stel dat iedereen eem dag van tevoren afbelt vanwege een buitje, dan kunnen ze die camping wel opdoeken.

En wat regen, dan zijn er nog wel dingen te doen hoor. Je bent toch niet van suiker?

Ik vind dat je je enorm aanstelt. Jammer van je vakantie, zeker voor je dochter.
Tja, ik snap dat het voor jou vervelend is.

Maar de campinghouder had "dat gaatje" in die tijd misschien alweer kunnen verhuren. En wat het weer betreft, daarop heb je nooit garantie natuurlijk.. (Stel je voor dat iedereen bij niet gewenst weer afzegt.)
Wat staat er in de voorwaarden die ze hanteren en wanneer zou je reservering ingaan?
Heb je annuleringsvoorwaarden gekregen bij de boeking/bevestiging? Wanneer zou je vertrekken?

En vaar je werkelijk blind op een langere termijn weersvoorspelling?

Als je al bijv. deze week zou gaan vind ik het niet zo gek dat je het hele bedrag moet betalen. Het weer kun jij een goede reden vinden maar dat is niet hun probleem. Ik snap ook dat het lastig voor je eigen gevoel is omdat je lang niet bent geweest.

En ook al was het gaatje dat zij hadden, als jullie het niet geboekt hadden, dan wellicht een ander en dan hadden ze ook het volle bedrag ontvangen.

Daarbij, even een andere omgeving kan erg goed werken en een kind van 6 vermaakt zich echt wel, met campinggenootjes of zo.
Rot voor je Intiem, maar ik vind het wel normaal.

Als jij de beheerder was van de camping, hoe zou je het vinden als mensen boeken en kort van te voren afzeggen vanwege het weer?

Het is niet alleen jouw probleem en de wereld zit helaas niet zo in elkaar dat we met z'n allen jouw probleem moeten begrijpen. De camping heeft door het weer nl ook een probleem. Kan je voorstellen om te middelen?
Daarbij weet je zelf ook dat je psychisch niet stabiel bent en dat een kleine tegenvaller dus je hele wereld al op de kop zet. Dat kan en dat is ook niet erg natuurlijk (voor jezelf wel), maar houd daar dan rekening mee en ga voor een zonzekere vakantie.
Stel dat jij campinghouder zou zijn TO. Je houdt een plekje rij voor een gezin, en dat gezin wil ineens niet meer komen. Die plek raak je waarschijnlijk niet meer kwijt, en dan verwacht het gezin ook nog eens dat je de onkosten maar voor lief neemt. Niet redelijk toch?
Wanneer zou je vertrekken dan?
Volgens mij is het idd wel normaal dat zij het volledige bedrag willen hebben als jij niet voor de door hun gestelde termijn afzegt.

Misschien is het een idee om alsnog de laatste helft van je verblijf daar wel te gaan? Dan heb je toch een beetje vakantie en 6 nachten met wisselvallig weer moet toch te overleven zijn... Als dat je psychisch ook al niet lukt is het misschien überhaupt niet zo slim geweest om een caravan te boeken.
Vind het ook rot voor je, maar helaas wel pech. Zou wat zijn als iedereen z'n vakantie kon annuleren vanwege het weer!

Ter plekke is het vaak anders dan de voorspellingen zeggen hè? Dus misschien toch gaan?
Knap dat jij weersverwachting over twee weken kan voorspellen, dat kan Piet Paulusma niet eens, en die zit er al zo vaak naast
Hoeveel dagen van tevoren heb je afgezegd?
Hoe lang voor je aankomst heb je geannuleerd?

Als het kort van tevoren is, vind ik het niet vreemd dat je het hele bedrag moet betalen.

Als het lang van tevoren is, vind ik dat je niet moet zeuren over de weersverwachting, want die kan nog veranderen. Dat is zo lang van tevoren niet betrouwbaar.

En sowieso vind ik dat je erg moeilijk aan het doen bent over een vakantie. Je krijgt nergens een garantie dat het schitterend zonnig weer is, dus maak een soort plan B met dingen die jullie binnen kunnen doen. Of toch naar buiten: regenjas en laarzen aan en lekker spetteren en spatteren!
Wat eten we vanavond?
quote:Jorina schreef op 17 juli 2011 @ 13:06:

Stel dat jij campinghouder zou zijn TO. Je houdt een plekje rij voor een gezin, en dat gezin wil ineens niet meer komen. Die plek raak je waarschijnlijk niet meer kwijt, en dan verwacht het gezin ook nog eens dat je de onkosten maar voor lief neemt. Niet redelijk toch?

Als ik campinghouden zou zijn, zou ik rekening houden met een aantal feiten. Ten eerste het feit dat het eigenlijk al een mazzeltje was om dat plekje op afwijkende dagen nog geboekt te krijgen zo 3 weken van te voren. De kans was uberhuapt groot geweest dat ik het niet meer had kunnen verhuren.

Ten tweede was mijn begrip voor het slechte weer een stuk groter geweest.

Ik zou als campinghouder zeker niet de aanbetaling (de helft van de som) a 250 terug betalen. Maar de andere helft zou ik kwijtschelden. Maar ja, dat ben ik dan....
je kan hooguit 24 uur vooruit redelijk nauwkeurig voorspellen. raar verhaal vind ik dit
Het slechte weer is sowieso geen reden om te annuleren. Dan had het nu hier op de camping wel erg leeg geweest, waarschijnlijk. Wij staan nu namelijk ook op een camping in Nederland, met regen.

Normaal heb je je hele vakantie al betaald, dus als je dan niet gaat ben je het hele bedrag kwijt. Hoe dat precies werkt bij een reservering waarbij je bij aankomst het resterende bedrag moet betalen, weet ik niet. Zal je inderdaad bij de voorwaarden moeten kijken. Ik kan me het van de camping wel voorstellen dat ze er om vragen.
slecht weer is toch niet een goede reden om een boeking te annuleren? of zit ik er nou helemaal naast?
quote:intiem schreef op 17 juli 2011 @ 13:09:

[...]

Als ik campinghouden zou zijn, zou ik rekening houden met een aantal feiten. Ten eerste het feit dat het eigenlijk al een mazzeltje was om dat plekje op afwijkende dagen nog geboekt te krijgen zo 3 weken van te voren. De kans was uberhuapt groot geweest dat ik het niet meer had kunnen verhuren.

Ik zou als campinghouder zeker niet de aanbetaling (de helft van de som) a 250 terug betalen. Maar de andere helft zou ik kwijtschelden. Maar ja, dat ben ik dan....Tja zo werkt het niet, jij boekt twee weken, je betaalt twee weken, zo simpel is het
Als je op zon korte termijn afzegt dan kan ik me voorstellen dat ze het hele bedrag willen. Als het nog even duurt voordat jullie weg gaan dan zou ik niet teveel op de weersverwachting vertrouwen. Ze kunnen het amper een dag vantevoren goed voorspellen.
Hoi Intiem,

Ik zou toch gewoon gaan, en er het beste van maken. Er zijn vast meer kinderen daar, waar je dochter i.e.g. lekker mee kan spelen. Misschien kan je daar wat gezelligs doen met de andere gasten. Het zal heus niet elke dag hard regenen. Ga gewoon lekker uitstapjes doen daar, lekker samen lunchen, kastelen bezoeken, wandeling maken met de paraplu mee. Als je je er van te voren op instelt dat het weer niet super is, kan het alleen maar meevallen.

[...]

Ik zou als campinghouder zeker niet de aanbetaling (de helft van de som) a 250 terug betalen. Maar de andere helft zou ik kwijtschelden. Maar ja, dat ben ik dan....

Ja, begrijpelijk dat jij dat zou doen als campinghouder in dit geval.

Het valt mooi in je eigen straatje.

Ben je trouwens alleenstaande ouder? Of kan man gaan met dochter, zodat jij geen kans loopt een "horror" vakantie tegemoed te gaan?

zo 3 weken van te voren. De kans was uberhuapt groot geweest dat ik het niet meer had kunnen verhuren..Dus je boekte drie weken geleden voor drie weken vantevoren. Als in: je zou NU/morgen/overmorgen vertrekken? Ja, dan is het niet meer dan normaal dat je het volle bedrag moet betalen.
quote:alexisss schreef op 17 juli 2011 @ 13:08:

Hoeveel dagen van tevoren heb je afgezegd?Ik ben afgelopen week met hen over de weersverwachting gaan corresponderen. Vragen wat hun ervaring is, omdat het er zo slecht uitziet. Zij gaven toen aan dat het mooi was tot dan en dat het wisselvalliger ging worden. Ik het de verwachting aangekeken (overigens zouden we morgen vertrekken). Gisteren echter zag de verwachting er echt heel slecht uit voor ten minste de eerste week. Zoals ik al zei: elke dag (stevige) regen en temperaturen van 14 a 15 graden. Bepaald geen weer om buiten te zitten. Waarschijnlijk in de caravan zitten, overdag en ook 's avonds als onze dochter daar ligt te slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven