Geld & Recht alle pijlers

Camping wil volledig bedrag! Belachelijk?

17-07-2011 12:59 562 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vakantievraag voor jullie, waar ik momenteel mee rondloop en mijn gemoederen maar niet met rust laat...

Ik heb 3 weken geleden een vakantietje geboekt bij een kleine familiecamping in Frankrijk. Ik heb gemaild of ze nog een gaatje hadden, een stukje open, wat wij evt. zouden kunnen benutten. Dit hadden ze inderdaad. Ze hadden een niet aaneengesloten boeking voor hun kleine caravan die wij konden nemen. Dit heb ik toen bevestigd en wij kunnen daar nu 12 nachten terecht.

De eerste aanbetaling a 250 euro heb ik gedaan. De andere 250 euro moet bij aankomst voldaan worden.

Nu is echter het feit dat het vreselijk weer gaat worden. De eerste week regent het eigenlijk vrijwel continue en wordt het 14 a 15 graden. De tweede week (voor ons eigenlijk nog 4 dagen voordat we naar huis gaan) wordt het wat beter. Temperatuur klimt op tot 17 graden en regen wordt afgewisseld met een (waterig?) zonnetje.

Deze vakantie is nu mijn horrorvakantie aan het worden. Ik ben al drie jaar niet meer op vakantie geweest, omdat ik het psychisch niet aankon. Dit jaar had ik er voor het eerst weer enig vertrouwen in. Maar zoveel dagen in de regen opgesloten zitten in een kleine caravan met een 6 jarige dochter en alles is nat en koud buiten, is voor mij het recept om door te draaien! Mijn voorlaatste vakantie 3 jaar geleden heb ik ook zo doorgebracht en ik heb de vakantie overleefd op oxazepam!

Nou goed, je begrijpt het al. Ik ben in overleg gegaan met de familie daar en aangegeven dat de vooruitzichten zeer slecht zijn. Ik heb aangegeven dat wij het eigenlijk niet meer zien zitten en nadat hun lokale weersvoorspellingen niet anders waren, gemaild dat we afzien van de vakantie. We hebben 250 euro aanbetaald en dat is dan ons verlies. Nu willen ze echter, ondanks de goede reden vind ik en ondanks dat het voor hen ook een gaatje was, toch dat wij met de overige 250 euro op de proppen komen. Dus dat we de volledige vakantie gaan betalen! Ik ben perplex over zoveel zakelijkheid. Ze hebben nu 250 euro voor een gaatje en willen desondanks het volledige bedrag zien. Is dat normaal????

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Is dit gangbaar?

Overigens heb ik geen annuleringsverzekering afgelsoten, omdat 'weer' niet te verzekeren is.

Bedankt alvast.
quote:Erwt schreef op 17 juli 2011 @ 13:20:

Wel sneu trouwens voor je dochter als jullie het allerlaatste moment niet gaan. Zou dat niet alleen al een reden zijn om gewoon tóch te gaan?

Meisje zal zich hartstikke hebben verheugd op de vakantie!

Zolang de camping niet onder water loopt heb jij je vakantie gewoon te betalen.

Het is ook niet dat je natte voeten zult krijgen, je zit niet in een tent.
quote:

Ik ben al drie jaar niet meer op vakantie geweest, omdat ik het psychisch niet aankon. Dit jaar had ik er voor het eerst weer enig vertrouwen in. Maar zoveel dagen in de regen opgesloten zitten in een kleine caravan met een 6 jarige dochter en alles is nat en koud buiten, is voor mij het recept om door te draaien! Mijn voorlaatste vakantie 3 jaar geleden heb ik ook zo doorgebracht en ik heb de vakantie overleefd op oxazepam!

Je bent er duidelijk nog niet aan toe, aangezien je vantevoren al allerlei zekerheden wilt, die niemand je kan geven. Niet handig om dan gelijk een vakantie naar Frankrijk te boeken om 'weer te proberen'. Probeer eerst eens een paar daagjes in Nederland, gewoon een last-minute ofzo.
Tja dat is inderdaad lullig voor jullie maar bekijk het eens van de campinghouder zijn kant. Als iedereen kort van te voren zou gaan annuleren ivm slecht weer zou de beste man geen cent verdienen. Natuurlijk bekijkt hij het zakelijk.

Dat is een risico wat je neemt met reserveren.
Boeken mee, spelletjes mee, warme truien en een partytent (of 2) van de bouwmarkt. Zit er geen voortent aan de caravan? Anders vragen of ze die nog op kunnen zetten. En anders zijkanten aan de partytent maken. Buiten zitten kan al snel hoor, met een lekkere trui aan en dikke sokken en uit de wind. Maak er een avontuur van voor je dochter. Overdag kan je ook lekker op pad gaan, er is altijd zo veel te doen in Frankrijk. Dierenparken (aquarium?), grotten, kastelen, overdekt zwembad, marktjes weet ik veel. Op een uur rijden ziet het weer er misschien heel anders uit en in de auto zit je droog.

Dat je je geld niet terug krijgt is logisch. Wij hebben in januari 2 weken geboekt op een Nederlandse camping. Als we nu afhaken zijn we al het geld kwijt. Ik vind het raar gedacht dat ze aan de ene kant maar dankbaar moeten zijn dat jij 3 weken tevoren een caravan boekt en aan de andere kant mee moeten werken als jij het geld niet willen betalen. Die caravan hadden ze in die 3 weken ook aan een ander kunnen verhuren. Jij denkt dat je de enige bent die 12 dagen weg wil maar dat is natuurlijk onzin.
Ik snap ook wel dat ze het zakelijk bekijken. Jij wilt je kampeervakantie annuleren wegens de slechte vooruitzichten, maar andere vakantiegangers kijken ook naar het weerbericht. Stel dat het zo makkelijk was om je geboekte vakantie 'eventjes' af te zeggen omdat er een week vol regen is voorspeld, dan kiezen de meeste mensen daar waarschijnlijk wel voor en dan is hij zijn halve omzet kwijt.

Het is zuur dat hij geen genoegen neemt met alleen een aanbetaling, maar ik kan het wel begrijpen. Een regenachtige zomer is denk ik al tamelijk rampzalig voor campingeigenaren, dan moet je wel zakelijk zijn om toch rond te kunnen komen.

Ik zou het gewoon proberen. Je kunt dan misschien niet aan het strand liggen, maar je kunt wel naar stadjes, lekker winkelen, musea bezoeken, uit eten, boeken lezen, spelletjes doen. Ik heb ooit als kind een verregende vakantie gehad op een camping in Friesland en eigenlijk was dat juist een ontzettend gezellige vakantie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:maroon5 schreef op 17 juli 2011 @ 13:22:

Hoevaak wij wel niet op vakantie waren met enorme regenbuien. Heeerlijk! Lekker met laarzen en korte broek buiten, stampen in de plassen, dan met mama naar het washok, daar douchen en in pyjama weer terug en dan in de vouwwagen warme chocomel drinken en spelletjes doen.

En dat terwijl ik niet van kamperen houd
De regels voor zulke annuleringen zijn redelijk standaard in Frankrijk. Ik weet de precieze tarieven en termijnen niet uit mijn hoofd, maar het percentage dat je moet betalen is gelinkt aan hoe lang vantervoren je afzegt. En je hoeft pas 100% te betalen als je minder dan 24 uur of 48 uur (dat weet ik dus niet meer precies) vantevoren afzegt. Dat vond ik altijd juist super coulant.

Het blijkt niet uit je posts hoe lang vantevoren je afzegt TO. Wanneer zou je vertrekken?

De factoren die jij aangeeft zijn natuurlijk allemaal hardstikke irrelevant. Hij heeft je de caravan verhuurt omdat hij nog vrij was, als hij niet vrij was had jij de caravan ook niet kunnen verhuren. Dus het feit dat de caravan nog neit verhuurd was voor jij contact opnam heeft hier niets mee te maken. En juist door het slechte weer heeft deze campingeigenaar waarschijnlijk veel slechtere inkomsten dit jaar (want het gros van de inkomstem moet in juli-augustus worden gemaakt, en juli is al helemaal verregend). Dus deze meneer heeft al een financieel rampjaar door het weer en dan zou hij door datzelfde weer ook nog eens de annulerende klanten hun geld terug moeten geven?

Maar nogmaals: alles hangt af van hoe lang vantevoren TO heeft afgezegd. Als dat enkele weken is dan is de verhuurder onredelijk (en hoef je wettelijk gezien ook niet 100% te betalen). Is dat 1 dag dan heeft de verhuurder alle rechten om 100% te eisen.
Bovendien: het weer meer dan 5 dagen vooruit voorspellen is gewoon raden! Voor hetzelfde geld schijnt de zon. Je hebt vast niet 12 weken onafgebroken regen. Het kan wel natuurlijk maar de kans is klein.
TO, je bent psychisch zo te horen nog steeds niet stabiel genoeg als het weer al genoeg is voor jou om het een 'horrorvakantie' te noemen. Wat vindt je man ervan? Wil hij wel of niet gaan?
In denk trouwens wel dat een vakantie in een caravan in Frankrijk nog te hoog gegrepen is als je zo reageert op een slecht weerbericht. Als je echt niet wilt gaan dan zou ik betalen wat de camping vraagt en er hier in Nederland wat van maken.
Oh, je hebt een dochter, lees ik nu. Dan kan ik me voorstellen dat het inderdaad een domper is, maar dan nog zou ik me niet laten afschrikken. Je hebt nog even om je te oriënteren, dus kijk wat er allemaal in de buurt te doen is. Overdekte zwembaden, indoorspeeltuinen, een dagje dierentuin kan ook nog best als het niet keihard hoost. Misschien dat er op de camping zelf ook nog wel het een en ander georganiseerd wordt voor kinderen, waarbij rekening wordt gehouden met het weer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind dat je je aanstelt. Ook met regen kun je naar buiten en leuke dingen doen. Jullie zijn toch niet van suiker?

Ik zou gewoon gaan en kijken of het echt zulk rotweer is, het kan ook meevallen.
Gember ze vertrekt morgen (niet).
Kun je nu met goed fatsoen nog naar die camping, TO, nadat je hebt aangegeven dat je eigenlijk niet wil?
quote:makreel schreef op 17 juli 2011 @ 13:18:

Intiem: volgens mij heb je wat koudwatervrees voor de vakantie (toepasselijke uitdrukking). Ben je bang dat het niet leuk wordt, ook gezien je vorige vakantie die je strak onder de Oxazepam hebt overleefd.

Dit is niet die vakantie, je bent nu drie jaar verder, je dochter is drie jaar ouder, je gaat naar een andere camping op een andere plek en jullie kunnen er samen voor zorgen dat het een leuke vakantie wordt, weer of geen weer.

Maak er wat moois van! Ook vakanties met regenbuien kunnen onvergetelijk zijn, het ligt er maar aan hoe je er zelf mee omgaat. Vooraf paniek schoppen en ruzie maken met de campingeigenaar over wel-of-niet-betalen draagt daar trouwens niet aan bij.

Het klopt. Ik heb inderdaad koudwatervrees! Ik zie een herhaling van zetten niet zitten. En mijn dochter is niet echt een buitenspeler. Dus stel dat de weersvoorspelling inderdaad klopt, dan zijn die paar andere kinderen van de camping (er zijn maar tien plekken, waarvan 1 vaste caravan dus) waarschijnlijk ook niet/amper buiten aan het spelen. En die ene schommel die er staat is kletsnat. En het opblaasbadje wat ze hebben is met 14 graden ook geen speelgelegenheid.

Dus ik zie het inderdaad zwaar in. Ik weet niet hoe ik mijn dochter zoveel uren kan vermaken.

Thuis is slecht weer ook jammer. Maar dan bel je een klasgenootje en maak je een speelafspraak en die kinderen houden elkaar wel bezig.
quote:Djuuls04 schreef op 17 juli 2011 @ 13:27:

In denk trouwens wel dat een vakantie in een caravan in Frankrijk nog te hoog gegrepen is als je zo reageert op een slecht weerbericht. Als je echt niet wilt gaan dan zou ik betalen wat de camping vraagt en er hier in Nederland wat van maken.Precies, dat vind ik ook, TO je was een stap te ver door gelijk naar het buitenland te willen. Maak er samen iets leuks van in Nederland, iedereen blij! En neem je verlies, jij hebt zelf de reservering gedaan.
TO: weet je wel zeker dat je die vakantie af hebt gezegd puur alleen om het weer. Zoals ik het lees zag je al als een berg op tegen die vakantie en is de weersvoorspelling een mooi excuus om af te zeggen.

Waarom ga je niet gewoon? Je hebt al betaald, je dochter heeft zich erop verheugd, je zit in een caravan, geen tent. Je kunt altijd nog naar huis gaan als je het niet meer aan kan. Gewoon lekker eropuit trekken, je dochter vermaakt zich bovendien wel met de andere kinderen op de campig.
Dat is het risico van kamperen hoor. En daarbij zijn er genoeg leuke dingen die wel kunnen. En je kindje amuseerd zich wel met de andere kinderen daar hoor. Heb oude broek regenlaarsjes en jasje aan en je hebt een gelukkig kind. Ik ging vroeger altijd mee kamperen met mijn ouders. Hadden we weken van te voren het mooiste weer en eenmaal op camping veel regen. Tja dat kan gebeuren. Dat hoort erbij hoor.

En daarbij het getik van de regen 's avonds op je dakje kan heel rustgevend zijn hoor.

Tis een kwestie van aanpassen en je over bepaalde dingen heenzetten.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je betaalt. Slecht weer is geen reden om te annuleren. Als je 'n goed weer garantie wilt dan moet je naar Griekenland gaan o.i.d. En als je niet in 'n caravan opgesloten wil zitten, neem dan 'n ruim appartement of hotel.

Bijna elke zomer hoor je wel van Frankrijkgangers dat ze ergens staan te verzuipen in de regen, dus dat als vakantiebestemming kiezen is en blijft 'n gok. Als je die gok niet wilt nemen, reserveer dan niet op voorhand maar ga op de bonnefooi.
Maar jullie kunnen toch ergens HEENGAAN? Je hoeft toch niet de godganse dag op de camping rond te hangen?
Jee, wat zie jij een beren op de weg, TO.
quote:geitje44 schreef op 17 juli 2011 @ 13:23:

[...]

Meisje zal zich hartstikke hebben verheugd op de vakantie!

Ik/wij zouden met dochter veel leuke dingen zijn gaan doen hier in Nl. Maar als ik nog eens 250 euro moet betalen, is daar geen geld meer voor.

En iemand zei dat ik misschien al wel korting heb gekregen op de prijs. dat is niet zo. Ik betaal gewoon 250 euro voor de caravan per week, zoals de prijs ook is op hun site. Geen korting omdat het een last minute gaatjesvul ding was hoor.
3 jaar geleden hebben wij onze kampeer vakantie naar Frankrijk ook moeten annuleren, omdat ik toen 7 maanden zwanger was,en complicaties kreeg.

Ondanks een brief van onze dokter, en een mail (in perfect frans laten doen door een kennis) met tekst&uitleg moesten we gewoon het volledige bedrag betalen.
quote:kaetje schreef op 17 juli 2011 @ 13:27:

Gember ze vertrekt morgen (niet).En ze heeft dus vandaag afgebeld? Tja, dan zit er inderdaad niets anders op dan te betalen. Wie zijn billen brand....

(Ik durf het bijna niet te zeggen, maar je zou ook niet kunnen betalen, want welke Franse campinghouder gaat nou een buitenlandse incassoprocedure starten voor 250 euro? Maar ja, dat zou wel een soort van diefstal zijn)
Vraag lastminute een speelkameraadje mee?

Die caravans zijn meestal ingericht op 2 ouders en 2 kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven