Mac-experts voor aankoop nieuwe laptop?

17-07-2011 18:42 53 berichten
Dag allemaal,

Na jaren sparen (ja, ik ben student) komt eindelijk mijn felbegeerde Macbook Pro in zicht. Nu heb ik wat (technische) vragen want hellep, wat moet ik kiezen?

Mijn oog is gevallen op een Macbook Pro 15 inch. Ik wil hem graag upgraden naar 8G werkgeheugen en ik wil graag 750G opslag. Ik heb al ontdekt dat ik onderwijskorting krijg in de Apple Store en dat ik mijn officepakket 40 euro goedkoper kan krijgen op surfspot.nl.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Ik kan kiezen uit twee versies van 15". Hierop staan alle specificaties: http://store.apple.com/nl ... cbook_pro?mco=MTM3NDkzNjA

Het komt erop neer, dat de goedkoopste 2.0 gHz heeft en de duurste 2.2. Dat de goedkoopste 500G opslag heeft (valt te upgraden) en de duurste 750G. En de 'AMD Radeon HD' (???) is groter bij de duurdere. Mijn vraag: welke is beter? Als ik ze allebei helemaal uitwerk (dus met upgrades, korting, etc) scheelt het me 234,43 euro. Vind ik wel veel voor wat technisch geneuzel dat ik niet begrijp. Maarja, misschien betekent dat wel dat hij veel sneller wordt.

Dan zit ik nog met de vraag: moet je zo'n ding verzekeren en zoja, waartegen en bij wie? Het Apple Care Protection Plan vind ik wat prijzig (bijna 300e) maar ja, als dat ding stukgaat/zoekraakt is het ook een duur geintje. Valt een laptop onder inboedel (voor als hij gestolen wordt)? En kun je hem ook los verzekeren in een winkel ofzo, en wat kost dat dan?

Verder las ik ergens over ingebouwd internet op een laptop. Een soort draadloos internet waarvoor je geen modem nodig hebt dus, een soort ingebouwde dongel. Bestaat dat echt, hoe heet het en wat kost het? En zijn er gebruikers die het me kunnen aan- of afraden?

Nog wat aanvullende info over mijn situatie:

- ik ben student en zal hem voornamelijk gebruiken voor tekstverwerken en excelsheets. Ik houd graag de optie open dat ik hem ooit nog ga gebruiken voor montagedoeleinden of opmaakprogramma's. Ik wil er ook graag films/muziek mee afspelen.

- Het is mijn bedoeling dat deze laptop nog erg lang meegaat, het is echt een langetermijninvestering. Een nieuwe kopen binnen 5 jaar ligt niet in de planning. Misschien moet ik bij mijn aankoop dus ook rekening houden met te verwachten technologische ontwikkelingen (daarom wil ik ook zo'n groot werkgeheugen).

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
quote:_yellowlove_ schreef op 17 juli 2011 @ 19:34:

[...]

Verder doet iedereen hier op zijn/haar manier zijn best voor jou he, snap best dat je antwoorden wil enzo, maar sneren naar anderen vind ik niet zo kumbaya.Ben ik met je eens, maar het lijkt een vast maniertje te zijn op dit forum om nooit precies de antwoorden te geven die TO nodig heeft, maar meteen de 'onderliggende zaken' aan te pakken/te bekritiseren. Vraagt iemand welk scheermes het beste is om je benen mee te scheren, vragen ze meteen waarom je je benen überhaupt wel zou scheren. Of epileren/bleken niet veel slimmer is. Etc.
[.....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2011 20:07
Reden: Vijandige reactie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 17 juli 2011 @ 19:11:

Hate to burst your bubble, maar geen enkele laptop gaat 5 jaar mee. Ook een macbook niet. Apple Care of niet.

(En ja, ook ik werk met een macbook....)Haha die van mij is echt een fossiel! Mijn G4 Powerbook is al bijna 6 jaar oud. Hij heeft zelfs al een glas appelsap overleeft. (Misschien vond ie het wel lekker )
Hier een professionele gebruiker... 8gb is erg veel en vooral nutteloos als je niet hardcore films of Photoshop edits maakt.

Daarnaast kun je beter HD en intern geheugen laten upgraden buiten Apple om. Betere kwaliteit en veeeel goedkoper.... Ik neem wel altijd Apple care, al veel lol van gehad (HDs kapot, batterij vervangen, trackpad vervangen).
Apple care is toch juist voor de hardware? Ik vond het in elk geval ideaal.

Wat het betreft de adviezen in de winkel. Daar heb ik bij Apple juist goede ervaringen mee. Ze vragen door naar waarvoor je de laptop gebruikt en geven ook aan wat je niet nodig hebt. Vond ze juist verfrissend eerlijk en geïnformeerd.

Edit: bedenk me net dat heel erg afhangt van de winkel. In mijn stad is er een met lapswanzen die niks weten en een waar ik die goede ervaring heb.
Waarom trouwens een Mac mini en en los scherm, ben je veel flexibeler.

Mijn ervaring is dat bij dagelijks gebruik een laptop gemiddeld 3 jaar mee gaat!

Daarnaast vind ik persoonlijk het nogal stom om zoveel geld aan een laptop uit te geven als je het amper kan betalen en de mogelijkheden van zo'n duur ding niet gaat benutten...
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen buiten de deur of ga je er voornamelijk thuis mee werken?

Is het misschien een idee om te investeren in een goede desktop? Hier kan je vaak makkelijk en goedkoper upgraden dan bij een laptop? En kan je de technologische ontwikkelingen beter bijhouden. Maar dit is natuurlijk alleen een optie als je niet van plan ben met dat ding aan de wandel te gaan.

Zou even kijken wat je huidige inboedel en evt. Reisverzekering dekt en kijken wat de verzekering Apple biedt.
Ik wil ook een motto
Oja, en ook mijn ervaring is dat laptops gemiddeld drie jaar goed presteren. Daarna loopt of de accu snel terug en/of wordt hij te langzaam.

Ik zou denk ik de goedkope versie kopen en alvast beginnen met sparen voor je volgende laptop, je kan dan ook beter inschatten wat je over een paar jaar nodig hebt!
Ik wil ook een motto
Ik werk veel 'onderweg'. Ben vaak op school, werk of bij mijn vriend dus hoe 'meeneembaarder' hoe beter.

De reden dat ik een pro wil in plaats van een normale, heeft vooral met uiterlijk te maken... ik vind die witte dingen zo lelijk :S
quote:spectral schreef op 17 juli 2011 @ 20:31:

Waarom trouwens een Mac mini en en los scherm, ben je veel flexibeler.

Mijn ervaring is dat bij dagelijks gebruik een laptop gemiddeld 3 jaar mee gaat!

Daarnaast vind ik persoonlijk het nogal stom om zoveel geld aan een laptop uit te geven als je het amper kan betalen en de mogelijkheden van zo'n duur ding niet gaat benutten...

Er is een redelijk grote kans dat ik die mogelijkheden wel moet gaan benutten. Ik vind het nogal stom om zoveel geld uit te geven aan een goedkopere versie, om dan na 1 jaar alweer de duurdere te moeten kopen.

Overigens kan ik het prima betalen, ik heb ervoor gespaard en zou het per direct kunnen uitgeven. Ook de duurste versie met alle upgrades.
En dan nu een poging voor het technische geneuzel :-)

Een AMD radeon is een videokaart. Deze is niet zo van belang bij tekstverwerken e.d., maar bij het monteren e.d. Wel van belang. Ik weet niet om welk type van de AMD Radeon het gaat, dus kan niet zeggen wat het verschil in prijs/kwaliteit is. Daarnaast heeft een snelle grafische kaart alleen zin als de rest van de computer daar ook op ingespeeld, een snelle grafische kaart komt alleen optimaal tot zijn recht als ook processor e.d. ook snel genoeg zijn. Maar ik neem aan dat Apple daar wel over nagedacht heeft :-)

Extra opslag van 250 gb is eventueel te ondervangen met een externe harde schijf, ook ideaal voor je backup's.

Misschien kan je de programma's die je voor het monteren wil gaan gebruiken eens op Google opzoeken en kijken welke eisen ze hebben, dan kan je misschien een betere keuze maken.
Ik wil ook een motto
Wauw pff, daar heb ik iets aan. erg bedankt!

Ik heb besloten toch binnenkort maar naar zo'n winkel te gaan want ik loop over van de vragen. Dus dan krijg ik misschien meer overzicht haha.
Neem de goedkoopste 15 inch. Die specificaties zijn goed genoeg voor wat jij met de laptop wilt doen. Uitbreiden van intern geheugen of harde schijf kan later ook nog.

Over Apple Care kan ik niets zeggen. Zelf heb ik het niet, maar ik heb het in de vijf jaar dat ik mijn MacBook en iMac heb nog nooit nodig gehad. Buiten huis is de laptop verzekerd via dezelfde verzekering als die van Yellow.

Over de ingebouwde dongel: bedoel je laptops die zelf verbinding kunnen maken via 3G? Die zijn er wel, maar ik kan je er verder niets over vertellen.
mac kopen lol

sowieso als student als je het al met minder moet doen
asus laptop halen bij redcoon ofzo, heb je dezelfde specificaties voor de helft van het geld als bij een imac.

wat is er toch met vrouwen en dat ze perse een iphone, imac etc willen hebben? Graag 2x zoveel willen betalen puur voor merk
Even een reactie van een MBP 17" bezitter

Applecare heeft niets met software te maken

maar alles met hardware

Ik heb zelf applecare en heb een nieuwe batterij en nieuwe oplader gekregen.Werden gewoon naar huis gestuurd nadat ik de oude in een door hun gestuurde en gefrankeerde verpakking had opgestuurd.Goed geregeld maar daarvoor betaal je ook wel van te voren een behoorlijk bedrag.

Tip:Koop geen extra geheugen want die kun je altijd later kopen en bij (laten) prikken

Bel Apple zelf en vraag of ze je een offerte willen sturen,als je geen haast hebt kun je wachten tot december/januari net voordat de nieuwe modellen uitkomen.Heb ik ook gedaan en scheelde mij 10%

Succes met je keuze
quote:Cherke schreef op 17 juli 2011 @ 23:56:

Even een reactie van een MBP 17" bezitter

Applecare heeft niets met software te maken

maar alles met hardware

Ik heb zelf applecare en heb een nieuwe batterij en nieuwe oplader gekregen.Werden gewoon naar huis gestuurd nadat ik de oude in een door hun gestuurde en gefrankeerde verpakking had opgestuurd.Goed geregeld maar daarvoor betaal je ook wel van te voren een behoorlijk bedrag.

Tip:Koop geen extra geheugen want die kun je altijd later kopen en bij (laten) prikken

Bel Apple zelf en vraag of ze je een offerte willen sturen,als je geen haast hebt kun je wachten tot december/januari net voordat de nieuwe modellen uitkomen.Heb ik ook gedaan en scheelde mij 10%

Succes met je keuzeThanks! Ik ga zo even langs een apple-store, kijken wat zij me kunnen vertellen. Als het inderdaad veel scheelt, heb ik wel geduld tot dec/jan
quote:paardenfluisteraar schreef op 17 juli 2011 @ 23:34:

asus laptop halen bij redcoon ofzo, heb je dezelfde specificaties voor de helft van het geld als bij een imac.

wat is er toch met vrouwen en dat ze perse een iphone, imac etc willen hebben? Graag 2x zoveel willen betalen puur voor merk

Ik wil een Mac omdat die veel minder virusgevoelig zijn, en heel veel sneller dan een Windows. Bovendien is de software zo goed dat ze, in tegenstelling tot de oneindige Windows-updates, bijna nooit vernieuwd hoeft te worden.

Als ik 'puur voor het merk' ging zou ik niet rondlopen met een bejaarde nokia (en merkloze kleding, sieraden, tassen en jassen).
quote:willemeen schreef op 18 juli 2011 @ 10:27:

[...]

Ik wil een Mac omdat die veel minder virusgevoelig zijn, en heel veel sneller dan een Windows. Bovendien is de software zo goed dat ze, in tegenstelling tot de oneindige Windows-updates, bijna nooit vernieuwd hoeft te worden.

Als ik 'puur voor het merk' ging zou ik niet rondlopen met een bejaarde nokia (en merkloze kleding, sieraden, tassen en jassen).

mwa, minder virusgevoelig is vooral omdat virusschrijvers niet zoveel aandacht besteedde voor mac. Nu is dit wel anders gezien apple merknaam nr1 is in de wereld. Stond tijdje geleden nog in enkele nieuwsberichten.

En of de software zo goed is, geen idee, ik gebruik toch bijna alleen maar externe software. Daarnaast lijkt het synchroniseren van data nogal kut met je studie gezien bijna alle hogescholen/uni's met windows werken. itunes etc. zijn vreselijke programma's.
maar ik ben dan ook geen apple fan door dat hele sekte sfeertje rond Jobbs en de zogenaamde exclusiviteit.

Als 1 ding kapot gaat bij een mac kan je gelijk alles terugsturen. Geef mij maar draadjes en losse onderdelen.
quote:paardenfluisteraar schreef op 18 juli 2011 @ 10:33:

[...]

mwa, minder virusgevoelig is vooral omdat virusschrijvers niet zoveel aandacht besteedde voor mac. Nu is dit wel anders gezien apple merknaam nr1 is in de wereld. Stond tijdje geleden nog in enkele nieuwsberichten.

En of de software zo goed is, geen idee, ik gebruik toch bijna alleen maar externe software. Daarnaast lijkt het synchroniseren van data nogal kut met je studie gezien bijna alle hogescholen/uni's met windows werken. itunes etc. zijn vreselijke programma's.

Klopt, maar voor de virussen de windows-frequentie halen moet er nog veel water naar de zee stromen. En laat mijn hogeschool nu uitgerekend een apple-universum zijn (waar overigens prima mijn windows-bestanden van thuis te synchroniseren zijn).

Bovendien vind ik Windows gewoon uitermate butje omdat ze me nu al 6 jaar stalken (vertragende software, irritante pop-ups, onklaar gemaakte functies) omdat ik volgens hen een illegale versie heb. Bewijzen dat ik wel legaal ben is teveel moeite (zie maar eens door dat oerwoud van telefoonnummers en betaalde helpcentra heen te komen). En wie snapt er een biet van Vista? Ik niet.

Dus, dat.
mijn dochter heeft een mac book.. en daarin zit gewoon wifi waardoor ze op ons netwerk mee kan surfen.. bedoel je dat ?

Verder hebben wij geen klachten .. Ze heeft hem nu 2 schooljaren en het enige wat stuk is gegaan was een knopje van haar toetsenbord (;lettertje) en haar lader..

en zij gebruikt hem intensief.
o software.

office is wel te doen en is uitwisselbaar met windows gebruikers maar als mijn dochter iets maakt in pages kan ik er niets mee.. dus die software is niet zaligmakend.. Virussen heeft ze idd nog nooit gehad.. Maar ik zelf ben een windows gebruikers en kan over beide OS genoeg zeuren.. Apple is niet heilig.. maar ook niet slechter of beter dan windows..
Ik ben het met andere eens dat het niet zoveel zin heeft om de aanschaf van een laptop rekening te houden met wensen voor de komende vijf jaar. De technische ontwikkeling gaan erg snel. Hardware wordt constant sneller en goedkoper. Over twee jaar koop je waarschijnlijk voor 1300 euro een vergelijkbare MacBook als een actueel model van 2000 euro.

Gezien het feit dat je nog studeert en over een paar jaar waarschijnlijk een hoger inkomen zult hebben dan nu en gezien het feit dat je huidige eisen (tekstverwerken, spreadsheetjes draaien en filmpjes kijken) niet erg hoog zijn zou ik er niet voor kiezen om een overgespecte MacBook te bestellen. Je kunt mijn inziens beter wat geld in je zak houden en over twee jaar een nieuwe kopen. Als je zuinig bent op je MacBook is hij relatief waardevast vergeleken met andere computer hardware. De aluminum behuizing heeft een hoge stijfheid maar het materiaal is ook vrij zacht en is gevoelig voor deuken als je de laptop laat vallen of er bijv. mee tegen een deurpost aanloopt.

Bij de 15 inch MacBook zou ik kiezen voor het hoge resolutie beeldscherm. De grootste bottleneck voor de prestaties is de harde schijf. Een solid state drive zou 'm veel sneller maken. Hier heb je meer aan dan 8GB ipv 4GB geheugen. Het nadeel van een ssd is dat ze niet veel opslagcapaciteit hebben (kan wel maar is extreem duur), wat evt is op te lossen met een Optibay waarmee je de optische drive kunt verwisselen voor een harde schijf. Dat zal er echter achteraf ingezet moeten worden.

Voor jouw gebruik zou ik eerder een MacBook Air adviseren. Deze week worden worden waarschijnlijk de nieuwe modellen gepresenteerd. De 13 inch MBA heeft een vergelijkbare resolutie als een standaard 15 inch MBP. De processor is voor tekstverwerken, internetten en filmpjes kijken snel zat. Een beetje video-editen zal ook nog wel gaan hoewel je niet veel moet verwachten van de renderprestaties. Dankzij de standaard ssd voelen ze erg vlot aan. Het mooie van de MBA's is dat ze erg licht en compact zijn.

Ingebouwde 3d is geen optie op de MacBook en een dongel aan je laptop moet je niet willen. Het is veel makkelijker om bluetooth of wifi tether te gebruiken op je telefoon (die je toch al bij de hand hebt). Een iPhone 4 heeft Personal Hotspot. Als je dit eenmaal hebt ingesteld zet je met twee klikken vanaf je MacBook een internetverbinding op via je iPhone. Je hebt geen dongel aan je laptop hangen, niet te maken met meerdere sim-kaarten en eventueel verschillende abonnementen. Als je met een ander apparaat zoals een iPad wil internetten gaat dat net zo makkelijk.

Ik heb 20 jaar lang Windows gebruikt en ben er helemaal klaar mee. Bij Apple draait alles om design en dan bedoel ik niet alleen de esthetische aspecten daarvan maar ook functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, ergonomie, materiaalgebruik en dergelijke. Over Apple-producten is tot in de kleinste details nagedacht en dat merk je aan alles. Bij andere fabrikanten is de gedachte over het algemeen om zoveel mogelijk features in een zo kort mogelijke tijd te ontwikkelen en voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. Het resultaat is een tsunami van slecht werkende producten die een belabberde gebruikerservaring bieden.
Wauw fman, wat een super lange reactie. Dankjewel dat je zoveel tijd en moeite in je antwoord hebt gestopt! Ik laat zsm weten welke het geworden is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven