Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:05:

[...]

Dan blijf jij (hopelijk) wel met beide benen op de grond.

Natuurlijk zijn alle kinderen verschillend (en ook weer zo gelijk) maar als je een eventuele "afwijking van gedrag" meteen in de zweefhoek gaat zoeken, ben je imo niet helder bezig.

Maar dat geldt toch voor alles? De zweefhoek is er voor 1001-dingen. De ene persoon die wil afvallen die gaat lekker naar de sportschool en de ander laat zich door een acupuncturist wat naalden in het oor jassen. Is het tweede fout?? Tja, ik zou voor optie 1 gaan maar als diegene er zich prettig bij voelt om naar een zweverige acupuncuturist te gaan, be my guest!

Het staat gewoon los van elkaar, dat bedoel ik eigenlijk te zeggen
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:06:

En daar komt ie weer.. zweefhoek... zucht...

Hoog-sensitief is gewoon een karaktereigenschap... en staat volledig los van gezweef, paranormale zaken, stoornissen, labels, etc...

Het is een zelfverzonnen karaktereigenschap.

imo voor en door mensen die zich anders (lees beter) willen voelen.

Grappig ook dat "zwevers" een bovenmatige belangstelling blijken hebben voor afbeeldingen van godinnen, engeltje en andere feerieke wezentjes. Toeval?
quote:siesa schreef op 18 juli 2011 @ 16:10:

[...]

Maar dat geldt toch voor alles? De zweefhoek is er voor 1001-dingen. De ene persoon die wil afvallen die gaat lekker naar de sportschool en de ander laat zich door een acupuncturist wat naalden in het oor jassen. Is het tweede fout?? Tja, ik zou voor optie 1 gaan maar als diegene er zich prettig bij voelt om naar een zweverige acupuncuturist te gaan, be my guest!

Het staat gewoon los van elkaar, dat bedoel ik eigenlijk te zeggen

Tuurlijk moet iedereen doen waar die zin in heeft.

Breng het alleen niet als wetenschap.

Hoe graag je het ook wilt, een kaars in je oor helpt je niet van je zweetvoeten af.
Gamayun: Als jij het kent als karakter eigenschap, leer er dan ook van. Zet je hier over heen.

@TO: ik denk dat je gewoon moet kijken of je zoon zich normaal ontwikkelt en wat hij nodig heeft. Waarom heeft de leidster dit aangegeven?
dubbel en een beetje laat.
Gamayun, dus iedereen die een andere mening heeft over het hele HSPgebeuren is meteen bevooroordeelt en weten niet waar ze het over hebben? Maar jij, als zelfbestempelt HSPer hebt natuurlijk de wijsheid in pacht inzake het HSPgebeuren.

Hou toch op zeg. We hebben het hier over een peuter die gedrag kopieert en waarvan de moeder op basis van de mening van een juf en een boek denkt dat kind zich aan wil passen om als HSPkind erbij te horen. Kopiëren van gedrag is voor een peuter compleet normaal. Sterker nog, kinderen leren door herhalen en kopiëren. En dat kind van TO dit gedrag nu meer vertoont dan anders heeft helemaal niets te maken met aanpasgedrag van een HSPkind, maar alles te maken met het mee gaan draaien op de peuterspeelzaal en het functioneren in een groep met andere peuters.
quote:dddandelion schreef op 18 juli 2011 @ 15:46:

Dit meen je toch niet? De juf denkt iets, jij rent naar de bieb om een boek te lezen en gaat dan bedenken dat de normale ontwikkeling van je kind ineens anders benaderd zou moeten worden? Waar zit je verstand zeg?Eens
Je laatste opmerking is op-de-vrouw. (Het is overigens een vogel uit een sprookje, en nee, ik geloof niet in sprookjes.)

Nogmaals, het is een karaktereigenschap waar gewoon gedegen onderzoek naar gedaan is, vnl. door E. Aron. Er is weinig tot geen wetenschappelijke kritiek op gekomen.

Het is ook al niet 'verzonnen door mensen die zich anders of beter willen voelen'. Jung heeft het al genoemd, er is onderzoek naar gedaan, en het is een neutrale karaktereigenschap.

Ook al wordt HSP door niet-HSP's vaak verguisd en afgedaan als 'minder'. (Wat je ook in dit topic ziet gebeuren.)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Vl43inder schreef op 18 juli 2011 @ 15:46:

[...]

Maar behelst dat wetenschappelijk onderzoek dan onderzoek naar de diepte van iemands gevoelens, zowel emotioneel als zintuigelijk? Of is het wetenschappelijk onderzoek juist gebaseerd op de aanname dat de onderzochte personen diepere gevoelens dan gemiddeld hebben?Onderzoek wordt niet gebaseerd op aannames, je hebt hooguit hypothesen waarmee je een aanname toetst. Het gaat bij sensitiviteit niet om 'diepere gevoelens'.
Dddandelion, waa rheb je me horen zeggen dat deze peuter inderdaad HSP is? Precies, helemaal nergens. Ik reageer enkel op de vooroordelen.

En maja, waar zou ik me overheen moeten zetten? Over het feit dat men mij hier voor van alles uitmaakt, wat gewoon allemaal neit waar is?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:11:

[...]

Het is een zelfverzonnen karaktereigenschap.

imo voor en door mensen die zich anders (lees beter) willen voelen.

Dit vind ik echt jammer om te lezen. Ik dacht dat je mijn post over mijn zoontje hebt gelezen maar hopelijk lees je hieruit dat ik er nuchter in sta in het feit dat ik een erg gevoelig zoontje heb. Dat ik soms met hem tegen dingen aan loop maar dat ik hem GEEN etiketje wil geven, dat ik hem NIET als speciaal zie of wil behandelen maar dat ik WEL het beste voor hem wil dus dat ik me verdiep in sensitiviteit om er zaken uit te halen over hoe ik het beste met sommige zaken om kan gaan (zonder te gaan zweven). Dat ik mijn zoontje anders of beter zou vinden, vind ik echt een belediging!
Gamayun: ik was / ben ook wat gevoeliger dan gemiddeld maar sinds ik dat wist heb ik er mee leeren om gaan. Heb jij daar ook de kracht voor? (zo ja doe er wat mee en eindig deze eindeloze discussie voordat het nog verder in je gevoel/hart/hoofd gaat zitten vandaag)

Je verspilt energie aan mensen die je argumenten niet willen horen. Heeft het zin om daar (negatieve) energie in te stoppen? Ik denk het niet en ik denk wel dat jij die energie ergens anders voor kan gebruiken.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:16:

Je laatste opmerking is op-de-vrouw. (Het is overigens een vogel uit een sprookje, en nee, ik geloof niet in sprookjes.)

Nogmaals, het is een karaktereigenschap waar gewoon gedegen onderzoek naar gedaan is, vnl. door E. Aron. Er is weinig tot geen wetenschappelijke kritiek op gekomen.

Het is ook al niet 'verzonnen door mensen die zich anders of beter willen voelen'. Jung heeft het al genoemd, er is onderzoek naar gedaan, en het is een neutrale karaktereigenschap.

Ook al wordt HSP door niet-HSP's vaak verguisd en afgedaan als 'minder'. (Wat je ook in dit topic ziet gebeuren.)Hierin heeft Gamayun wel gelijk, HSP is een 'trait, een personality trait. De 'Big Five' in persoonlijkheidstrekken is een belangrijk onderdeel in de psychologie, eentje waar hier en daar ook wel eens kritiek op is geleverd. Maar toch zijn de meeste persoonlijheidstesten en assessmenttest gebaseerd op deze indeling van persoonlijkheidstrekken.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:10:

Ik ga er trouwens wel even wat over zeggen, ik word hier redelijk afgemaakt, afgedaan als iemand 'die zich niet redt in de maatschappij', 'een zweefteef', 'paranormale shit' etc. (wat echt dikke vette onzin is), en als ik iemand van repliek dien ben ik de kinderachtige trien hier met een 'gevoelige ziel'? Sorry hoor, maar lees dan even goed.

Ik weet dat het makkelijk is mij als 'slachtoffer' te nemen, want HSP bestaat niet en het zijn zweefteven en zo (aldus jullie), maar als je nou gewoon even openstaat voor het feit dat het een eigenschap is, niets meer en niets minder, kun je dan gewoon ophouden met het afmaken van HSP's en het afdoen als 'onzin'?

Dus ja, ik voel me wel aangevallen als ik zoveel onzin lees over HSP-s. Omdat het onzin is over MIJ. Vooroordelen zijn over MIJ. Daarop op pinnige toon reageren maakt me niet onvolwassen, maar gewoon een mens dat onterecht wordt beschuldigd van van alles.

Dat woord zegt alles.

De hele discussie gaat namelijk niet over jou persoonlijk. Dat maak jij er van. Daarbij geef je zelf als eerste de indruk "andersdenkende" niet serieus te nemen, jij weet tenslotte beter..
Even een oprechte vraag: Hoe weet je dat je gevoeliger bent dan gemiddeld? (niet alleen aan maja gericht)

Je weet toch niet hoe een ander iets voelt?
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 15:55:

[...]

Nee, Hoogsensitief is een zelfverzonnen stickertje geplakt op een doodnormaal enigszins gevoelig kind of volwassene.

Er is niets zelfverzonnen aan, literatuurlijst nodig?

1.^ Ketay, S., Hedden, T., Aron, A., Aron, E., Markus, H., & Gabrieli, G. (2007, January). The personality/temperament trait of high sensitivity: fMRI evidence for independence of cultural context in attentional processing. Poster presented at the annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Memphis, TN. Summary by Aron (2006): "A functional study comparing brain activation in Asians recently arrived in the United States to European-Americans found that in the nonsensitive, different areas were activated according to culture during a difficult discrimination task known to be affected by culture, but culture had no impact on the activated areas for highly sensitive subjects, as if they were able to view the stimuli without cultural influence."

2.^ Brodt, S.; Zimbardo, P. (1981). "Modifying Shyness-Related Social Behavior Through Symptom Misattribution". Journal of Personality and Society Psychology 41: 437–49. doi:10.1037/0022-3514.41.3.437.

3.^ a b {{cite journal | last1=Aron | first1=E.N. |url=http://www.junginstitute.org/pdf_files/ ... p11-44.pdf |title=The Clinical Implications of Jungs Concept of Sensitiveness| journal= Journal of Jungian Theory and Practice| volume= 8|year= 2006|pages= 11-43}

4.^ WebMD Live Events Transcript The Highly Sensitive Person In Love with Elaine Aron

5.^ a b c d

Aron, Elaine. 1996. The Highly Sensitive Person. ISBN 0-553-06218-2.

Aron, Elaine and Aron, Arthur. 1997. Sensory-Processing Sensitivity and its Relation to Introversion and Emotionality, Journal of Personality and Social Psychology. Aug. 1997 Vol. 73, No. 2, pp. 345-368.

6.^ Kagan, J. 1994 Galen’s prophecy. New York: Basic Books.

7.^ Wilson, DS; Clark, AB; Coleman, K; Dearstyne, T. (1994) "Shyness and boldness in humans and other animals." Trends in Ecology & Evolution Vol. 9, no. 11, pp. 442-446.

8.^ a b Hedrick AV (2000). "Crickets with extravagant mating songs compensate for predation risk with extra caution". Proc. Biol. Sci. 267 (1444): 671–5. doi:10.1098/rspb.2000.1054. PMC 1690585. PMID 10821611.

9.^ a b Aron, E. N. (2004). "Revisiting Jung's Concept of Innate Sensitiveness". Journal of Analytical Psychology 49 (3): 337–367. doi:10.1111/j.1465-5922.2004.00465.x. PMID 15149444.

10.^ Pluess, M.; Belsky, J. (2009). "Differential Susceptibility to Rearing Experience: The Case of Childcare". Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 50 (4): 396–404. doi:10.1111/j.1469-7610.2008.01992.x.

11.^ Pluess, M.; Belsky, J. (2010). "Differential Susceptibility to Parenting and Quality Child Care". Developmental Psychology 46: 2. PMID 20210497.

12.^ sensitiveperson.com Attributes and Characteristics of Being Highly Sensitive by Thomas Eldridge

[edit] Further readingArticles

Aron, Elaine; Aron, Arthur (1997). "Sensory-Processing Sensitivity and Its Relation to Introversion and Emotionality". Journal of Personality and Social Psychology 73 (2): 345–368. doi:10.1037/0022-3514.73.2.345.

Bruch, M.; Gorsky, J.; Cullins, T.; Berger, P. (1989). "Shyness and Sociability Reexamined: A Multicomponent Analysis". Journal of Personality and Social Psychology 57: 904–15. doi:10.1037/0022-3514.57.5.904.

Deo, P.; Singh, A. (1973). "Some Personality Correlates without Awareness". Behaviorometric 3: 11–21.

Gough, H., & Thorne, A., "Positive, Negative, and Balanced Shyness: Self-Definitions and the Reations of Others" in Shyness: Perspectives on Research and Treatment ISBN 0-306-42033-3.

Higley, J., & Suomi, S. "Temperamental Reactivity in Non-Human Primates" in Temperament in Childhood ed. Kohnstramm, G., Bates, J., and Rothbart, M. (New York: Wiley, 1989), 153-67.

Kagan, J.; Reznick, J.; Snidman, N. (1988). "Biological Bases of Childhood Shyness". Science 240 (4849): 167–71. doi:10.1126/science.3353713. PMID 3353713.

Thorne, A. (1989). "The Press of Personality: A Study of Conversations Between Introverts and Extraverts". Journal of Personality and Social Psychology 53: 713–26.

Raleigh, M.; McGuire, M. (1984). "Social and Environmental Influences on Blood Serotonin and Concentrations in Monkeys". Archives of General Psychiatry 41: 181–90. PMID 6703857.

Revelle, W.; Humphreys, M.; Simon, L.; Gilliland, K. (1980). "Interactive Effect of Personality, Time of Day, and Caffeine: A Test of the Arousal Model". Journal of Experimental Psychology General 109: 1–13. doi:10.1037/0096-3445.109.1.1. PMID 6445402.

Zumbo, B.; Taylor, S. (1993). "The Construct Validity of the Extraversion Subscales of the Meyers-Briggs Type Indicator". Canadian Journal of Behavioral Science 25: 590–604.

Belsky, J.; Pluess, M. (2009). "Beyond Diathesis-Stress: Differential Susceptibility to Environmental Influences". Psychological Bulletin 135 (6): 885–908. doi:10.1037/a0017376. PMID 19883141.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:17:

Dddandelion, waa rheb je me horen zeggen dat deze peuter inderdaad HSP is? Precies, helemaal nergens. Ik reageer enkel op de vooroordelen. Ik ken meerdere zelfbenoemde HSPers en die zitten allemaal in de zweverige hoek. Sommige ervan met paranormale zaken erbij en sommige zonder. Maar stuk voor stuk zijn ze nu niet echt lekker down to earth te noemen. En zo zijn er meerdere mensen die zelfbenoemde HSPers kennen die zo zweverig zijn. Maar dat is dan zeker toeval? Die HSPers weten dan gewoon niet waar ze over praten.
TO, ik vind de opmerking van de peuterleidster heel erg dubieus. Ik zou het niet serieus nemen en gewoon kijken hoe je kind zich ontwikkelt. Mijn kind is 2.5 en doet niet anders dan kopiëren. Gelukkig maar, hij leert er enorm van. Dat is 1 van de redenen waarom wij als opvang voor een kinderdagverblijf hebben gekozen. J

Je kind is 2.5 jaar. Mag hij alsjeblieft de tijd krijgen om uberhaupt een eigen karakter te ontwikkelen voordat er meteen hordes volwassenen denken te weten wat voor kind het is.

Persoonlijk geloof ik niet in HSP. Ik geloof in gevoelige en minder gevoelige mensen, assertieve en minder assertieve mensen, egocentrische mensen en minder egocentrische mensen, etc.
quote:Maja82 schreef op 18 juli 2011 @ 16:19:

Gamayun: ik was / ben ook wat gevoeliger dan gemiddeld maar sinds ik dat wist heb ik er mee leeren om gaan. Heb jij daar ook de kracht voor? (zo ja doe er wat mee en eindig deze eindeloze discussie voordat het nog verder in je gevoel/hart/hoofd gaat zitten vandaag)Maja, wie zegt dat ik er niet mee om kan gaan? Ik red me meer dan prima. Goede baan, leuk sociaal leven, prima huis, carrière perspectief, sta regelmatig op het toneel. Ik ben alles behalve 'zwak'. Ik val alleen over de onzin die hier verkondigd wordt.
Oke, het is door iemand ander verzonnen, maar het is niet wetenschappelijk aangetoond, en hoe zou dat ook kunnen, de claim dat je "gevoeliger" bent dan een ander is nooit te toetsen.
"Crickets with extravagant mating songs compensate for predation risk with extra caution"

quote:dddandelion schreef op 18 juli 2011 @ 16:22:

[...]

Ik ken meerdere zelfbenoemde HSPers en die zitten allemaal in de zweverige hoek. Sommige ervan met paranormale zaken erbij en sommige zonder. Maar stuk voor stuk zijn ze nu niet echt lekker down to earth te noemen. En zo zijn er meerdere mensen die zelfbenoemde HSPers kennen die zo zweverig zijn. Maar dat is dan zeker toeval? Die HSPers weten dan gewoon niet waar ze over praten.

Ik ben uiterst nuchter. NIet alleen volgens mezelf hoor, maar ook volgens mijn (uiterst nuchtere) omgeving. Ik ken nog 2 HSP-ers, die beiden ook uiterst nuchtere mensen zijn. Ook al volgens hun omgeving.

Misschien vertellen niet-zweverige mensen je het wel niet, omdat ze het niet weten of niet willen vertellen, omdat ze weten hoe sommige mensen reageren.
quote:siesa schreef op 18 juli 2011 @ 16:17:

[...]

Dit vind ik echt jammer om te lezen. Ik dacht dat je mijn post over mijn zoontje hebt gelezen maar hopelijk lees je hieruit dat ik er nuchter in sta in het feit dat ik een erg gevoelig zoontje heb. Dat ik soms met hem tegen dingen aan loop maar dat ik hem GEEN etiketje wil geven, dat ik hem NIET als speciaal zie of wil behandelen maar dat ik WEL het beste voor hem wil dus dat ik me verdiep in sensitiviteit om er zaken uit te halen over hoe ik het beste met sommige zaken om kan gaan (zonder te gaan zweven). Dat ik mijn zoontje anders of beter zou vinden, vind ik echt een belediging!

Ik denk dat je even verkeerd gelezen hebt. Dit was geen reactie op jouw post. (heb nog even nagelezen of ik niet fout gequote heb)

Ik vind het juist te prijzen dat jij, als ik het goed lees, met beide voeten op de grond blijft staan.
@ madame C.: Ken jij het gevoel dat een persoon energie zuigt? Dat kleine gebeurtenissen je harder raken dan andere vermoeden? Opmerkingen als 'stel je niet aan' over dingen die je echt in het hart/hooft/lijf gaan zitten? Dat andere niet snappen dat jij het heftiger ervaard?
quote:Bagheera schreef op 18 juli 2011 @ 16:22:

TO, ik vind de opmerking van de peuterleidster heel erg dubieus. Ik zou het niet serieus nemen en gewoon kijken hoe je kind zich ontwikkelt. Mijn kind is 2.5 en doet niet anders dan kopiëren. Gelukkig maar, hij leert er enorm van. Dat is 1 van de redenen waarom wij als opvang voor een kinderdagverblijf hebben gekozen. J

Je kind is 2.5 jaar. Mag hij alsjeblieft de tijd krijgen om uberhaupt een eigen karakter te ontwikkelen voordat er meteen hordes volwassenen denken te weten wat voor kind het is.

Persoonlijk geloof ik niet in HSP. Ik geloof in gevoelige en minder gevoelige mensen, assertieve en minder assertieve mensen, egocentrische mensen en minder egocentrische mensen, etc.Eens met bagheera.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven