Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:36:

[...]

Sensory processing, jazeker, dat is aangetoond. Niet iedereen neemt hetzelfde waar en op dezelfde manier. Vergelijkbaar met sensorlampen, bij de een hoef je maar je vinger op te steken en ploep hij gaat aan. Bij de andere kan je zwaaien met je armen en er gebeurt nog niks.

Ik heb niks met new age zweefgedoe, maar de boel zo affakkelen zonder enige kennis, vind ik dan weer niet correct. Het is jammer dat zweverds er zo'n raar begrip van hebben gemaakt. Zo ingewikkeld en zweverig is het helemaal niet.Wat zij zegt dus.
quote:Bagheera schreef op 18 juli 2011 @ 16:47:

[...]

25 jaar geleden werden dit soort eigenschappen aan sterrenbeelden toegeschreven.

Nee hoor, persoonlijkheidsleer bestaat al veel langer dan 25 jaar.

Wat me wel opvalt is dat degenen, die zichzelf zo lekker nuchter en realistisch vinden, hier in dit topic toch degenen zijn die vol met emoties los gaan en maar wat roepen.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe dommer ik de peuterleidster vind worden. Zit je kind op een KDV of een ochtendje op de peuterspeelzaal? In het laatste geval zou het helemaal schandalig zijn, overigens.

Je kind is 2.5. Ontwikkelt zich, zoekt een weg, onplooit en ontvouwt zijn leven. Zolang hij geen gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is en hij niet ongelukkig is, zou ik hem lekker zélf laten ontwikkelen zonder direct te denken dat je kind ánders is en het dus ook anders begeleiden.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 16:41:

[...]

Ja dat is zeker jammer, want voor mij is het nu 1 pot nat. Ik geloof wel in de verschillende wijze van prikkels verwerken en het verschil in gevoeligheid als karaktereigenschap.

Maar dat onvermijdelijke zweverige sausje maakt alles nodeloos ingewikkeld en in mijn ogen onnozel.Ik lees hier nergens een zweverig sausje, behalve van degenen die blijkbaar helemaal doorflippen van het woord HSP. Die gebruiken steeds het woord zweverig, en ik maar vanuit het wetenschappelijk perspectief benaderen. Er is mijns inziens ook geen ander perspectief.
Meds, daar is gedegen onderzoek naar gedaan. Ik heb het onderzoek zelf niet gedaan, maar het is gebeurd en het is aangetoond dat sommige mensen (en dieren) inderdaad sensitiever zijn dan anderen.

MadameC, het is een beetje een combi. Gevoeliger voor prikkels, dus wat er om je heen gebeurt, reacties van mensen, licht, geluid, etc. Maar vaak ook geneigd tot wat dieper nadenken over zaken, rijke innerlijke wereld, behoefte aan tijd voor zichzelf, creatief zijn.

Veel HSP's zijn introvert, maar dit hoeft niet zo te zijn.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Oke ik kan niet zo snel typen als dat er geschreven wordt. Als ik dat verhaal lees van Gamayun lees moet ik even denken aan mijn eigen rapporten van vroeger. Waar steevast op stond "is snel afgeleid" gecombineerd met iets als "heeft oog voor detail". Betekend dit dan dat ik HSP heb? Volgens mij is dit gewoon mijn karakter. En is HSP ook meer een combinatie van karaktereigenschappen die door sommige worden gezien als een soort ziektebeeld.

Even on topic: TO als jou kind zich goed voelt zou ik snel vergeten wat die leidster heeft gezegd. Ga niet je eigen vermoedens of die van de leidster projecteren op je kind. Laat je kind lekker kind zijn.
quote:Bagheera schreef op 18 juli 2011 @ 16:47:

[...]

25 jaar geleden werden dit soort eigenschappen aan sterrenbeelden toegeschreven.Ik zie daar duidelijk een "tweeling" in met de antecedent in "vissen".
quote:nieuwemaan11 schreef op 18 juli 2011 @ 16:35:

Man wat een discussie hier.. Het is toch normaal en logisch dat de ene persoon gevoeliger is voor het oppikken van gedrag van anderen, ongeacht hoe je dat noemt, of dat je gedrag 'signalen' noemt?

Gewoon, net zoals sommige mensen een keer een muziekje horen en het na kunnen spelen, strategisch spelinzicht hebben met voetbal, een goede getuigeverklaring kunnen afleggen omdat ze zich elke lijn in een gezicht voor de geest kunnen halen.. en anderen kunnen dat niet.

Heel normaal allemaal, geen reden voor gedoe (ook niet omdat de één het een naam geeft en de ander niet).

èn weer klaar, èn weer door! Vergelijkingen gaan niet helemaal op, aangezien je hier vergelijkingen maakt met bepaalde vermogens, die geen karaktereigenschappen zijn. Het is gewoon een karaktereigenschap en that's it.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:49:

[...]

.IEn wat wil je hier nu mee zeggen? Dat in de astrologie dit soort eigenschappen niet aan bepaalde sterrenbeelden wordt toegeschreven?
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:53:

Oke ik kan niet zo snel typen als dat er geschreven wordt. Als ik dat verhaal lees van Gamayun lees moet ik even denken aan mijn eigen rapporten van vroeger. Waar steevast op stond "is snel afgeleid" gecombineerd met iets als "heeft oog voor detail". Betekend dit dan dat ik HSP heb? Volgens mij is dit gewoon mijn karakter. En is HSP ook meer een combinatie van karaktereigenschappen Ja precies, dat is het! die door sommige worden gezien als een soort ziektebeeld.je kunt geen hsp hebben, het is geen aandoening/ziekte. Jouw laatste opmerking is dan ook de spijker op zijn kop; het is een karaktereigenschap! Zit ik maar artikelen te plaatsen over persoonlijkheidsleer in de hoop, dat iemand het snapt...
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 16:52:

Meds, daar is gedegen onderzoek naar gedaan. Ik heb het onderzoek zelf niet gedaan, maar het is gebeurd en het is aangetoond dat sommige mensen (en dieren) inderdaad sensitiever zijn dan anderen.

Wetenschappelijk onderzoek? De onderzoeken die hier worden aangehaald zitten allemaal in de "ervaringswetenschapshoek" en is formeel dus geen wetenschappelijk onderzoek. Interessant zou het zijn als zou blijken dat de neurologie dergelijk onderscheid zou kunnen maken, en dat is niet het geval. Dat geldt overigens wel voor autisme.

MadameC, het is een beetje een combi. Gevoeliger voor prikkels, dus wat er om je heen gebeurt, reacties van mensen, licht, geluid, etc. Maar vaak ook geneigd tot wat dieper nadenken over zaken, rijke innerlijke wereld, behoefte aan tijd voor zichzelf, creatief zijn.

Veel HSP's zijn introvert, maar dit hoeft niet zo te zijn.
quote:meds schreef op 18 juli 2011 @ 16:48:

[...]

Hoe weet je dat het "niet sensitieve kind" die zaken niet waarneemt. het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het "niet sensitieve kind denkt, goh juf is weer eens chagrijnig, wat een leuk kunstwerk, de plant ligt omver, en Kees en Jan hebben bonje, kom laat ik eens met Petertje spelen.

Kortom de niet sensitieve, neemt het ook waar, maar gaat verder met zijn leven. Hier gaat het dus niet over waarneming maar over gedrag. En gedrag is altijd af of aan te leren.Dit is ook waar ik een beetje over struikel. Het is niet te meten.
Misschien moeten we allemaal accepteren dat we er verschillend over denken.

Probleem opgelost
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:53:

Oke ik kan niet zo snel typen als dat er geschreven wordt. Als ik dat verhaal lees van Gamayun lees moet ik even denken aan mijn eigen rapporten van vroeger. Waar steevast op stond "is snel afgeleid" gecombineerd met iets als "heeft oog voor detail". Betekend dit dan dat ik HSP heb? Volgens mij is dit gewoon mijn karakter. En is HSP ook meer een combinatie van karaktereigenschappen die door sommige worden gezien als een soort ziektebeeld.

[...]

Je 'hebt' geen HSP, het is geen ziekte . Het idee is juist dat het inderdaad gewoon een karaktereigenschap is.

Dat een paar positieve dingen en een paar onhandigheden met zich meebrengt.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Hi Pip,

Wat goed dat je je wilt verdiepen in hoogsensitiviteit. Om toch even de lopende discussie te noemen: het woord hoog is een woord dat Nederlanders doet duizelen. Hoog veronderstelt en impliceert laag... vandaar dat er altijd zo stekelig wordt gereageerd op woorden als hoogsensitiviteit of hoogbegaafdheid. Jammer, die sceptische houding.

Afgezien van het al eerder genoemde boek van Aron heb je misschien ook iets aan het boek:

Indigokinderen; als geschenk en uitdaging van Carolien Hehenkamp (ISBN: 9076771391)

En misschien ook iets aan:

Kiezen voor geluk van Kay Pollak (ISBN: 9789022995747)

Dan rest mij niets anders dan het motto van het laatstgenoemde werk:

"Alles kan een mens worden ontnomen, behalve de allerlaatste menselijke vrijheid: de keuze om onder alle omstandigheden zijn eigen houding te bepalen, zijn eigen weg te kiezen."

Hopelijk begeleid je je zoontje op een goede en liefdevolle weg door het leven. Succes in elk geval!
quote:Bagheera schreef op 18 juli 2011 @ 16:55:

[...]

IEn wat wil je hier nu mee zeggen? Dat in de astrologie dit soort eigenschappen niet aan bepaalde sterrenbeelden wordt toegeschreven?Nee wat ik zeg is dat het 25 jaar geleden geen astrologie was en nu ineens wetenschap, persoonlijkheidsleer bestaat al langer dan 25 jaar. Dat het naast elkaar bestaat zal allemaal wel. De bewering dat het vroeger het een (astrologie) en nu het ander (persoonlijkheidsleer) is, dat spreek ik tegen.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:49:

[...]

Wat me wel opvalt is dat degenen, die zichzelf zo lekker nuchter en realistisch vinden, hier in dit topic toch degenen zijn die vol met emoties los gaan en maar wat roepen.

Zo roep je verdediging op, en dat is dan weer een reden om te zeggen dat,

" Wat me wel opvalt is dat degenen, die zichzelf zo lekker nuchter en realistisch vinden, hier in dit topic toch degenen zijn die vol met emoties los gaan en maar wat roepen[/b

Enz. enz.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 16:53:

[...]

Ik zie daar duidelijk een "tweeling" in met de antecedent in "vissen".Dacht meer aan een schorpioen met als ascendant vissen, eigenlijk. En dan ben ik bloedserieus.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:55:

[...]

je kunt geen hsp hebben, het is geen aandoening/ziekte. Jouw laatste opmerking is dan ook de spijker op zijn kop; het is een karaktereigenschap! Zit ik maar artikelen te plaatsen over persoonlijkheidsleer in de hoop, dat iemand het snapt...

Ha thanx. Nu moeten we natuurlijk de andere forummers overtuigen van ons gelijk

*grapje*
MadameC, hoezo is het niet te meten?

http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Er zijn wel meer dingen die gemeten worden d.m.v. een vragenlijst. Je hebt allerhande gerenommeerde persoonlijkheidstesten. Die worden wel serieus genomen.

Daarnaast worden sommige (vele) psychische aandoeningen ook enkel gemeten d.m.v. vragelijsten en niet door een hersenscan...
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:56:

[...]

Dit is ook waar ik een beetje over struikel. Het is niet te meten.

Níemand leest, goed. Nogmaals.

Hoe weet je dat iemand extrovert is, hoe weet je dat iemand conscentieus is? Hoe weet je dat iemand ADD heeft, hoe weet je dat iemand depressief is? Allemaal niet vast te stellen met bloedtest of rontgenfoto. In de psychologie en psychiatrie zijn er meetinstrumenten ontwikkeld, waarmee je deze constructen kunt vaststellen. Persoonlijkheidstesten, assessments etc. Het is dus heel goed meetbaar. Maar meer dan in andere medische wetenschappen, is er discussie over validiteit en betrouwbaarheid van het meetinstrument. Maar dat het niet meetbaar is, is niet juist.
quote:Bagheera schreef op 18 juli 2011 @ 16:58:

[...]

Dacht meer aan een schorpioen met als ascendant vissen, eigenlijk. En dan ben ik bloedserieus.

Van mij was een grapje, ik heb geen idee.

Als jij bloedserieus bent dan neem ik het maar van je aan
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 17:00:

MadameC, hoezo is het niet te meten?

Ik reageerd op het stukje van Meds. Hoe weet je dat het ene kind wel iets opvalt en het andere kind niet. Maar karaktereigenschappen kan je idd onderzoeken.
quote:madamecannibale schreef op 18 juli 2011 @ 16:58:

[...]

Ha thanx. Nu moeten we natuurlijk de andere forummers overtuigen van ons gelijk

*grapje*
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 16:57:

[...]

Nee wat ik zeg is dat het 25 jaar geleden geen astrologie was en nu ineens wetenschap, persoonlijkheidsleer bestaat al langer dan 25 jaar. Dat het naast elkaar bestaat zal allemaal wel. De bewering dat het vroeger het een (astrologie) en nu het ander (persoonlijkheidsleer) is, dat spreek ik tegen.Dat wilde ik er niet mee zeggen. We bedoelen beiden wat anders. En ik kan nu niet uitleggen wat ik precies bedoelde, want ik moet nu echt weg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven