Geld & Recht alle pijlers

auto uitlenen?

18-07-2011 22:56 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mn zus vroeg pas voor de tweede keer of ze mn auto mocht lenen omdat ze die van haar die dag niet had. Heb mezelf de ruimte gegeven en gezegd dat ik er even over na moest denken. Ik ben nl bang dat als er iets gebeurd met mn auto ik met mn no-claim ga zakken. Ik heb pas sinds 3 jaar een auto op mn naam staan dus veel no-claim heb ik nog niet opgebouwd. Ze heeft niet veel geld dus ik ben bang dat ik zelf voor de kosten opdraai. Ze heeft wel een vriend die met geld smijt maar kan er niet op rekenen dat hij het gaat betalen. Lenen jullie makkelijk je auto uit?
Ik leen hem uit met moeite, en dan alleen in "noodgevallen". Ziekenhuisbezoek, of met een dier naar de dierenarts, dat soort dingen. En dan alleen aan mensen waarvan ik weet dat ze de schade kunnen vergoeden bij eventuele brokken.

Nog liever ben ik taxi. Ik rij zo vaak mensen even ergens naartoe. Heb een bestelbus, dus ben nogal eens verhuizer, want een grote auto is dan handig, maar dan krijg je dus mijn auto met mij als chauffeur en sjouwer erbij. In ruil voor een kop koffie en een stuk taart natuurlijk .

Mijn partner mag altijd in mijn auto, maar ik rijd nooit in die van hem. Daarvoor maak ik te gauw brokken. En ik kan de schade wel betalen, maar heb daar geen zin an.

Mijn ex heeft mijn vorige auto total loss gereden, ook nog eens als laatste in een kettingbotsing. Niet zijn schuld, maar de schade liep in de tienduizenden euro's. Mijn verzekering dekte dat, en mijn no-claim was verzekerd, maar het heeft mij wel 4 jaar gekost om weer op 0 te komen voor ik over kon stappen naar een andere maatschappij, waar ik overnieuw schadevrije jaren moet opbouwen. Kost me al met al toch behoorlijk wat geld.
Nou volgens mij heb ik best wel geluk, omdat mijn auto bij de garage staat (nee geen ongeluk gekregen, maar iets met de radiateur) en een vriendin op vakantie is heb ik haar auto te leen. Erg lief en ze is goed van vertrouwen want heb pas net een jaar mn rijbewijs We hebben geen concrete afspraken gemaakt over schade rijden en tanken...Maar ik vind het vanzelfsprekend dat ik dat betaal en de tank weer volgooi wanneer ik em aflever.

Zelf heb ik een lekker oud bakkie, mn eerste autootje. Die mag iedereen (moet wel een bekende zijn) van mij lenen, zolang diegene maar een rijbewijs heeft en ik em niet nodig heb.
Oja Pruttie, die was ik nog vergeten. Verhuizen. Ja dat heb ik ook wel een paar keer gedaan. Ik heb een klein autootje maar met verhuizen rij ik dan wel zelf in mijn auto. Toen ik een eigen bedrijf had met ook een auto/busje kreeg ik wel meer de vraag. Ook apart toen dat ze jou wel altijd wisten te vinden maar als je iets anders vroeg dan waren ze nooit thuis. Sorry dat is weer een andere discussie.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 19 juli 2011 @ 09:52:

trouwens. Maar over wat voor noodsituaties hebben we het?

Mijn zoontje heeft ooit een gat in zijn hoofd gevallen.

Daar bel je niet de ambulance voor, maar ga je ook niet met de bus Als iemand dat aan de hand zou hebben zou ik dus iemand mijn auto wel uitlenen.
Follow your heart, but take your brain with you....
Ik heb mijn auto ooit ns uitgeleend, kreeg hem terug met schade.

No-claim veranderde en mijn premie ook meteen.

Ik leen mijn auto dus nooit meer uit.
Als het een noodsituatie is wel. En idd hangt er ook vanaf aan wie het vraagt.. mijn moeder bv; geen probleem.

Maar aan andere familieleden waarvan ik weet dat ze geen rode cent hebben, veel schulden... liever niet. Als de auto veel schade rijdt (beperkt casco) kunnen wij de reparaties of een evt andere auto niet betalen..maar die bepaalde familieleden ook niet. Ook voor hun zou het in een noodsituatie wel kunnen..maar niet voor een dagje weg ofzo.
quote:Turkooiss schreef op 19 juli 2011 @ 10:00:

We hebben geen concrete afspraken gemaakt over schade rijden en tanken...Maar ik vind het vanzelfsprekend dat ik dat betaal en de tank weer volgooi wanneer ik em aflever.

Dat is prima als je een relatief "goedkoop" autootje hebt, maar mijn man heeft bijv. een dure auto. Als iemand die auto helemaal naar de fillestijnen rijdt (dus niet een krasje erop) dan ga ik er niet van uit dat iemand ons dat "even" betaald.

En heb je dus een probleem. Schade aan een auto kan zo enorm in de papieren lopen!
Follow your heart, but take your brain with you....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 juli 2011 @ 04:52:

[...]

BGB, al was het een auto van een ton. Het gaat om het idee dat iemand liever zijn familie of vrienden afwijst als iemand een auto nodig heeft ( in dringende situaties) omdat er eventueel een krasje op zou kunnen komen.
quote:mimootje schreef op 19 juli 2011 @ 09:22:

Zelfs voor een gezellig dagje uit leen ik mijn auto uit als ik m niet nodig heb. Het is maar een auto, kan vervangen worden.

Precies, ik doe dat ook zo.

Het is maar een gebruiksvoorwerp.
quote:Mylene_Valerie schreef op 19 juli 2011 @ 09:52:

Hier ook Addison, ik heb het ook nog nooit aan iemand gevraagd om te lenen. Daarom was ik destijds ook verrast dat mijn moeder vooraf al zei dat ik het niet hoefde te vragen.

In nood zal ik zelf wel iemand ergens brengen. Geen probleem trouwens. Maar over wat voor noodsituaties hebben we het? Heel erg dan kan je beter de ambulance bellen. Bij matig zou ik het kunnen voorstellen het te vragen of een taxi bellen. Bij de andere dingen denk ik, ga een dagje met het OV of plan je afspraken op een andere dag.

Maar ik heb makkelijk praten, het is mij nooit gevraagd. Wel eens een buuf met redelijke spoed naar een ziekenhuis gebracht. Maar verder niets.Niet hoeft te vragen omdat je hem zo mag lenen of niet hoeft te vragen omdat het toch niet mag?
quote:Addison schreef op 19 juli 2011 @ 10:08:

[...]

Mijn zoontje heeft ooit een gat in zijn hoofd gevallen.

Daar bel je niet de ambulance voor, maar ga je ook niet met de bus Als iemand dat aan de hand zou hebben zou ik dus iemand mijn auto wel uitlenen.Ja zoiets had ik ook met een buuf, niet ernstig genoeg voor een ambulance maar ze moest met spoed daar komen. Ja toen heb ik haar natuurlijk gebracht.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Zanne schreef op 19 juli 2011 @ 10:16:

[...]

Niet hoeft te vragen omdat je hem zo mag lenen of niet hoeft te vragen omdat het toch niet mag?Nee ik heb het nog nooit gevraagd. Ze zei dus ongevraagd dat ik nooit haar auto mocht lenen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 19 juli 2011 @ 10:20:

[...]

Nee ik heb het nog nooit gevraagd. Ze zei dus ongevraagd dat ik nooit haar auto mocht lenen.
quote:Mac123 schreef op 19 juli 2011 @ 08:55:

Geen enkel probleem als ik hem zelf niet nodig heb.

Als mijn zus schade rijdt, mag zij het ook verder regelen. Lijkt me niet zo lastig toch? Eerste kras is het ergste, die hebben we al achter de rug.

(nieuwe privé gekochte grote auto)Jouw auto, jouw verzekering. Als jouw zus een aanrijding krijgt met zowel schade aan eigen auto als schade aan een andere auto, kan het nogal in de papieren lopen. Hoe moet zij dat dan zelf verder regelen?
quote:Zanne schreef op 19 juli 2011 @ 10:14:

[...]

Precies, ik doe dat ook zo.

Het is maar een gebruiksvoorwerp.Maar het gaat niet alleen om een krasje op de eigen auto. Ze kunnen ook schade rijden aan een andere auto (met jouw auto).
quote:mimootje schreef op 19 juli 2011 @ 09:22:

Zelfs voor een gezellig dagje uit leen ik mijn auto uit als ik m niet nodig heb. Het is maar een auto, kan vervangen worden.

Hè, hè, na álle reacties eindelijk 1 waarin ik me helemaal kan vinden.

Ben dus niet de enige die er zo over denkt.

Ja, leuk gezegd als je genoeg geld hebt om een nieuwe op te hoesten! Er zijn echter mensen die dat NIET hebben.

Mijn oude auto van 11 jaar werd dus 'onvrijwillig geleend'( gestolen) en in de prak gereden, total loss. Gelukkig was ik WA casco verzekerd en kreeg ik nog 4250 terug, die had ik zelf nimmer te nooit op kunnen hoesten!
Ik zou met mijn auto ook niet moeilijk doen. Maar auto van mijn man is van de zaak, daar mag (naast mijn man) volgens het contract alleen ik en evt kinderen boven de 25 (met rijbewijs uiteraard) in rijden.

Mijn auto is niet al te nieuw (10 jr) en heeft al wat krasjes hier en daar. Zelf heb ik ook net mijn rijbewijs, dus nog geen schadevrije jaren op kunnen bouwen.

Ligt er wel aan wie, maar denk dat alleen goede bekenden dit zullen vragen.
Bedankt voor jullie reacties! Het gaat mij er om dat als er iets met mn auto is zij het niet kan betalen. Ze roept al jaren dat ze geen geld heeft. Haar eigen autootje heeft ze kunnen kopen met donaties van anderen. En aangezien ik zelf met 2 kindjes woon heb ik hem zelf ook hard nodig. Ik ben echt niet egoistisch want ik heb haar altijd met vanalles en nog wat geholpen maar mn auto is voor mij heel wat. Ik kom zelf net rond en heb nog wel wat spaargeld maar dat wil ik niet aan een auto uitgeven. Daarbij komt dat zij nu een vriend heeft die vreselijk gehaaid is met geld en ik niet weet hoe die gaat reageren. Mn zus vertrouw ik wel....
Onze auto mag iedereen in nood zo lenen. De buren, vrienden, familie. Ben daar niet zo moeilijk in. Hebben er overigens 2, dus dat maakt het ook makkelijker (2e is een 30 jaar oude eend haha). Afspraak is wel altijd dat schade word vergoed. Vriend heeft ooit auto van mijn man in de prak gereden en die heeft dus een nieuwe gekocht. Zo simpel is het. Over de verzekering die duurder word ofzo maak ik me niet zo druk. Het is een gebruiksvoorwerp, zo gaan wij er dus ook mee om

Maar kan me voorstellen dat anderen dat niet doen hoor. Als je je er niet lekker bij voelt moet je het niet doen.
Tsjah, To...als je je er niet goed bij voelt, voel je je er niet goed bij en doe je het niet. En anders wel. Meer smaken heb je toch niet?
Leen alleen uit wat je kunt missen als het niet terugkeert. Gaat op voor veel zaken. Man en auto, beide leen ik niet uit.
Ik zou mijn auto ook niet zo graag uitlenen. Maar het hangt ervan af aan wie en waarom. Denk dat mijn vader en broer hem zo nodig wel mogen lenen. Maar aan mijn moeder niet, want die heeft geen rijbewijs
.
Ik leen mijn auto wel vrij makkelijk uit wanneer ik er nu zo over nadenk. Ik leen de auto wel alleen uit aan de mensen die ik echt goed ken. Dus niet aan de buren ofzo, maar wel aan mijn broertje.

Wanneer jij je er zelf niet goed bij voelt kun je gewoon nee zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven