Macbook Air - ervaringen

19-07-2011 08:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik wil mijn eerste laptop aanschaffen. Het hoeft geen powerhouse te zijn, er staat een prima desktop tot mijn beschikking. Ik heb in gedachten: tekstverwerken, spreadsheetje, surfen, emailen. Ik zit na te denken over een MacBook Air en dan wel de 11 inch versie. Wie heeft daar ervaring mee?

+ zeer draagbaar: licht

+ zeer draagbaar: klein

+ mooi ontwerp

- prijs

+- schermgrootte: hier ben ik vooral benieuwd naar: hoe wordt een 11 inch scherm ervaren?
Oh ja, ik weet dat er deze maand een update van de MBA's uitkomt, dat wacht ik uiteraard wel af!
Ik heb een 13" en daar ben ik erg blij mee, ik denk dat ik 11" te klein vind. Is dat iPad formaat? Als je hem vaak onderweg meeneemt en gebruikt is dat natuurlijk prima. Klein & licht en genoeg power.
Oh die vind ik zoooooooo mooi.......
Ik heb een macbook gehad van mijn vorige werkgever en kan maar niet wennen aan de windowsreus waar ik het nu weer mee moet doen....

Je vraagt specifiek naar het scherm, mijn ervaring is dat het scherm van een mac zoveel helderder is dan van een andere laptop dat je niet merkt dat het misschien iets kleiner is. 11 inch is ook geen ipad formaat, dat is volgens mij 9 of kleiner. Ik had het van te voren niet echt verwacht maar het is een apparaat wat gewoon eigenlijk steeds doet wat je wilt, zonder dat je daar heel moeilijk voor hoeft te doen.

Denk je ér wel aan dat tegenwoordig microsoft office niet meer standaard is? Open office is prima te downloaden voor je mac en daar kan je alles mee doen wat je beschrijft (spreadsheet, tekstverwerken, presentaties etc). Geen probleem dus, maar als je verwacht dat het er op zit kom je misschien voor een vervelende verrassing.
@Annali70: Er is ook Office voor Mac. Dus je hoeft niet perse te kiezen voor OpenOffice.

Zelf zou ik niet voor de MacBook Air kiezen, omdat de MacBookPro veel betere specificaties heeft en een 13 inch scherm voor 150 euro meer.

Het 11 inch scherm vind ik persoonlijk wel klein.
@Tegucigalpa: Je hebt gelijk dat je voor een beetje meer meer specs hebt bij een MacBook Pro, maar ik heb al desktop spul staan voor het heftige werk. Als ik mobiele power nodig had zou ik de Pro doen, maar het gaat mij om de mobiliteit. De Air stop je zonder mankeren in de rugzak als je de hort op gaat, met de Pro wordt dat sjouwen. En dan blijft de keus 11 of 13 inch.
Ik heb een MBA 13", bevalt uitstekend. Ik ben altijd een groot microsoft-fan geweest, en ik zie nog steeds de voordelen wel, maar mac is toch echt op alle niveaus beter, behalve dan de beschikbaarheid van software.

Ik weet niet hoe een MBA presteert als je enorm rekenintensief werk te doen hebt, en ook met games heb ik geen ervaring. Maar voor relatief intensief kantoor- en thuisgebruik is het een prachtig ding.
Ik heb de 11 inch MacBook Air en het is één van de beste stukjes hardware die ik ooit heb gekocht. Voor dagelijks gebruik is hij snel zat. Dankzij de ssd voelt hij bij handelingen zoals het opstarten van applicaties veel sneller aan dan systemen die weliswaar een snellere processor hebben maar nog steeds gebruikmaken van een harde schijf. Het toetsenbord en touchpad werken erg fijn. De kwaliteit van het beeldscherm is behoorlijk goed, in ieder geval veel beter dan van goedkopere 11 inch Windows-laptops. Ondanks de compacte afmetingen is de accuduur uitstekend. Ik draag 'm overal mee naar toe en 's avonds hangt hij aan een 27 inch Cinema Display wat ook prima gaat. In Photoshop en Google Sketchup merk ik wel dat de processor niet super snel is. Ik doe ik er verder niet veel zware dingen op en games speel ik niet. Ook fijn is dat de MBA geen geluid maakt tenzij je hem pijnigt door er bijv. video's of 3d beelden op te renderen. De bouwkwaliteit en het design van de MBA lopen mijlenver vooruit op Windows-laptops met een vergelijkbaar beeldschermdiagonaal. Een MBA is zo mooi en lief dat je er gevoelens van affectie voor ontwikkeld.

Voor browsen, tekstverwerken, spreadsheets maken en emailen is dit het beste wat je kunt kopen. Een MacBook Pro biedt geen meerwaarde en ook geen 'betere specs'. Aan de snellere processor heb je in dat geval niet zoveel en hij is wel een stuk lomper. Een MacBook Pro mist bovendien standaard een ssd en het beeldscherm van de 13 inch versie heeft een lagere resolutie dan de 11 inch MBA.

Waarschijnlijk worden deze week snellere MBA's aangekondigd die het prestatieverschil ten opzichte van de MacBook Pro zullen verkleinen. De MBA gebruikt vanwege het compacte formaat (minder ruimte voor koeling en accu's) processors die minder energie verbruiken en minder snel zijn. Eigenlijk zijn de lagere cpu-prestaties dat de enige trade-off die je maakt (en je mist wat aansluitmogelijkheden maar dat vind ik persoonlijk niet boeiend).
@fman: Ik zou wel eens iets van je lezen als je verliefd bent :-)
En welke nieuwe MacBook Air ga je kopen?

Of ga je voor een oude met korting?
De 13 inch gaat het worden. Iets meer scherm en iets meer batterij.

Nu maar hopen dat ik hem ook mag gebruiken, er zijn rovers hier, de grootste rover is nu Lion aan het installeren op haar MBP 15 inch...

Nu nog de oude Windows desktop inruilen voor zo'n 27 inch spiegel en nog ergens een time capsule scoren en dan zijn we wel weer door een heleboel salaris heen!
quote:Gozer1967 schreef op 20 juli 2011 @ 21:45:

Nu nog de oude Windows desktop inruilen voor zo'n 27 inch spiegel en nog ergens een time capsule scoren en dan zijn we wel weer door een heleboel salaris heen!

Precies. En je wilde alleen tekstverwerken?

Alsjeblieft

Wedden dat ie langer meegaat dan een Mac?
Ja, tekstverwerken mag de iMac ook doen. Net zoals MatLab, Delphi, AutoCad. Dát zal dan wel onder bootcamp gaan. De MBA heeft als doel licht gebruik. Het standaard kantoorwerk.
Zo, de kogel is door de kerk, dus maar even delen met jullie. De keuze is gevallen op de MacBook Air 13 inch / 128 GB.

Reden? Ik heb uitgebreid met de 11 en 13 inch gespeeld in de winkel en ik miste toch bij de 11 inch een stukje scherm. Verder is de batterij van de 13 inch wat groter, en als ik bij de 11 inch de SSD's had opgepompt tot 128 GB dan was het prijsverschil niet groot meer.

Nu maar afwachten.

Hij komt vergezeld met een time capsule, dus hij hoeft zich tot aankomst niet alleen te voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven