Advies gevraagd

23-07-2011 12:23 67 berichten
Hallo allemaal.

Ik wil graag iets aan jullie voorleggen, want ik weet niet zo goed hoe met de volgende situatie om te gaan..

Mijn buurvrouw is een jonge alleenstaande moeder met een meisje van ongeveer 3 jaar oud. 2 jaar geleden kwamen wij hier wonen en het is een hele gehorige woning, je hoort werkelijk alles. Het kind was toen nog heel klein en huilde voortdurend. Een huilbaby (dacht ik), daar kun je weinig tegen doen. Ik werd er soms gek van, 's ochtends vroeg. Het viel me toen al op dat ik de buurvrouw tegen de baby hoorde schreeuwen, nadat ze het eerst een uur had laten krijsen.

Nu, 2 jaar later, huilt het kind nog steeds hysterisch meerdere keren per dag. En ik heb de indruk dat de moeder het niet meer aankan. Daar mag ik me niet mee bemoeien natuurlijk, maar de laatste maanden hoor ik de moeder vreselijk tegen het kind tekeer gaan en met dingen gooien. Ik kan niet zeggen dat ze het kind slaat, dat weet ik niet. Maar dat geschreeuw en gegooi lijkt me heel beangstigend voor zo'n kind.

Ik hoor haar met overslaande stem schreeuwen/gillen tegen het meisje, en de volgende teksten heb ik letterlijk opgevangen:

"Hou op met janken, rotkind! Je bent vervelend, je bent een rotkind, mama is overspannen van je! Ik ben blij dat ik je straks mag wegbrengen (opvang) " dit hoor ik dus vaak.

Dit is echt dagelijkse kost. Daarnaast holt het kind soms anderhalf a twee uur heen en weer door het huis (heel vervelend voor ons, het dreunt enorm) en ik heb dan de indruk dat ze het kind maar laat gaan, omdat de moeder te moe is om iets leuks met haar te doen. Ik zie ze nooit samen wandelen of spelen buiten. Het kind gaat alleen de auto in om naar de opvang gebracht te worden.

Ik zie dit nog eens echt uit de hand lopen. Maar iemand zomaar van mishandeling beschuldigen is ook zo wat. Het is geen vrouw waar je een gesprekje mee aanknoopt, ze is erg op zichzelf.

Wat moet ik hier nou mee aan? Melden? Of iets anders?

Iemand een idee?
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2011 @ 13:05:

[...]

Als je geen problemen in huis wil halen, dan moet je je er gewoon niet mee bemoeien. Nu ben je gewoon een sensatiegeile buurvrouw die graag over de buren kletst zonder dat je a) weet wat er echt speelt en b) echt meeleeft.

Je wéét helemaal niet wat voor problemen ze heeft en het enige wat je met een melding bereikt is dat ze sowieso méér problemen gaat krijgen.

Maar lekker doen wat je niet laten kan, hoor. Hoe zou jij het vinden als een of andere buur zonder ooit met jou gesproken te hebben een melding doet bij een instantie dat er bij jou thuis van alles mis is? Wat gij niet wilt dat u geschiedt...hoe zou jij je voelen als jij dat meisje was en iedereen weet en hoort wat er gebeurt en niemand doet iets???
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met de buurvrouw praten, kijk of je haar kunt helpen. Het klinkt alsof ze overspannen is en ik vraag me af of het AMK dan de beste oplossing is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:jufdoortje schreef op 23 juli 2011 @ 13:12:

[...]

Zo simpel is het niet altijd FV, denk ik.

Zulke problemen kunnen heel complex zijn en als je als buurvrouw dan op de stoel gaat zitten van maatschappelijk werkster, kun je zelf in de problemen komen. Doordat je niet op tijd de grens weet aan te geven, dat heb je namelijk niet geleerd en een maatschappelijk werkster wel. maar dat weet je pas als je met de buurvrouw gaar praten. En als blijkt dat de problemen echt veel te groot zijn, kun je alsnog besluiten om instanties in te schakelen. Wat is er mis mee om gewoon een beetje naastenliefde te tonen?
FV, ik ben niet de geschikte persoon om de moeder uit de brand te helpen. Denk je nu echt dat een praatje met haar de problemen oplost? Dat ze dan het licht ziet?

En zoals gezegd, ik heb zelf teveel aan mijn hoofd om zo'n problematisch contact aan te gaan. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan, temeer omdat ze zelf een normaal gesprekje al afkapt. Wat zal ik me dan gaan opdringen aan een vrouw waar ik toch al niks mee heb en die zelf blijkbaar geen behoefte heeft?

Daar is dat kind toch niet mee geholpen.

Politiek correct gelul is leuk, in de praktijk werkt het anders.
het is helemaal geen politiek correct gelul

wat is er mis mee om tegen de buurvrouw te zeggen dat je dingen hoort en vragen of alles wel goed gaat en of je een keertje een middagje moet passen zodat zij even eruit kan?
je hoeft helemaal niet haar problemen op te lossen, maar vaak is het gevoel er niet helemaal alleen voor te staan al een steun in de rug
Ik snap TO wel. Als je geen goed contact hebt met de buren dan zit je er ook niet op te wachten om dingen voor haar te doen zoals oppassen. Wat FV en Rosanna zeggen is leuk, maar als je zelf ook geen behoefte hebt aan contacten met de buren dan moet je het op een andere manier invullen.

En dan bel je naar het AMK. Daar is die instantie voor. Hier is onlangs een jongetje ernstig mishandeld. De buren hadden wel eens wat gehoor, maar ja ze woonde er net. Niets meegedaan en het kind wordt nu kunstmatig in coma gehouden. Dan ben je lekker. Ik heb ook buren waar ik totaal niets mee heb en ook niet wil hebben. Die vrouw is nieuwsgierig, wereldvreemd etc maar die heeft een tia gehad. Niemand in de buurt zit er op te wachten om haar in de gaten te houden als buurman weg is. Bij andere buren zou het weer helemaal geen probleem zijn. Zo zit de wereld toch een beetje in elkaar denk ik.
Houd je ons op de hoogte, TO? Succes!
en door het AMK in te schakelen, jaag je iemand gelijk in de gordijnen. Denk je nou echt dat die vrouw gelijk zal snappen dat je de bedoelingen goed waren?
quote:Tuorrebout schreef op 23 juli 2011 @ 13:35:

Ik snap TO wel. Als je geen goed contact hebt met de buren dan zit je er ook niet op te wachten om dingen voor haar te doen zoals oppassen. Wat FV en Rosanna zeggen is leuk, maar als je zelf ook geen behoefte hebt aan contacten met de buren dan moet je het op een andere manier invullen.

En dan bel je naar het AMK. Daar is die instantie voor. Hier is onlangs een jongetje ernstig mishandeld. De buren hadden wel eens wat gehoor, maar ja ze woonde er net. Niets meegedaan en het kind wordt nu kunstmatig in coma gehouden. Dan ben je lekker. Ik heb ook buren waar ik totaal niets mee heb en ook niet wil hebben. Die vrouw is nieuwsgierig, wereldvreemd etc maar die heeft een tia gehad. Niemand in de buurt zit er op te wachten om haar in de gaten te houden als buurman weg is. Bij andere buren zou het weer helemaal geen probleem zijn. Zo zit de wereld toch een beetje in elkaar denk ik.

Hoe spijtig ook, het is wel zo. Daarnaast werk ik 4 dagen in de week, ondersteun ik mijn ouders en schoonmoeder die allen hulpbehoevend zijn en niet in dezelfde woonplaats wonen als ik, heb ik een relatie waarvan de zoon met ADHD ook regelmatig komt logeren en probeer ik ook nog wat tijd voor mezelf te hebben. Sorry dat ik dan niet als oppas/hulpverlener wil fungeren, maar op een andere manier dit wil aanpakken.

Volgens sommige hier ben je dan een sensatiegeile, laffe NSB'er.

Fraai.

's Ochtends en 's avonds hoor ik wat er zich boven afspeelt. En dat is niet fraai. Ik ga wat doen met de tips hier, en als daar toch uitkomt dat ik het advies krijg om een praatje te houden met de buurvrouw zal ik dat wel overwegen. Maar ik ga niet vanuit het niks, onvoorbereid dit aankaarten bij haar.
Het AMK bel (zoals hier al gezegd is ergens) je niet alleen om te melden, maar ook om advies te vragen wat jij zelf kan doen. Als je inschat dat een gewoon gesprekje met de buurvrouw niet zal lukken, kun je altijd vragen of en wat je verder nog kunt doen.
je vroeg advies en dat heb je ook gekregen, het past alleen niet allemaal in jouw straatje, maar dat betekent niet dat het slecht advies is
quote:rosanna08 schreef op 23 juli 2011 @ 14:01:

je vroeg advies en dat heb je ook gekregen, het past alleen niet allemaal in jouw straatje, maar dat betekent niet dat het slecht advies is

Ik hoor TO ook niet zeggen. Volgens mij legt ze simpelweg uit waarom het voor haar niet het beste advies is.

Dat ze ze de parallel met nsb-streken niet leuk vindt, snap ik wel.

Daarnaast: de een is nu eenmaal gemakkelijker/assertiever/energieker om een dergelijk gesprek met de buurvrouw aan te gaan dan de ander. Is dat erg? Nee. Is dat lastig als je met zo'n dilemma kampt? Ja, maar daarvoor opent TO juist een topic, denk ik.
quote:rosanna08 schreef op 23 juli 2011 @ 14:01:

je vroeg advies en dat heb je ook gekregen, het past alleen niet allemaal in jouw straatje, maar dat betekent niet dat het slecht advies is Dat is helemaal waar, het zijn geen slechte adviezen. Maar als ik onderbouwd aangeef waarom ik niets wil of kan met een bepaald advies, gaat het me te ver om voor laffe, sensatiegeile NSB'er te worden uitgemaakt.
Erwtje, ik ben ook niet de meest assertieve persoon, maar ik zou het toch proberen om met die moeder te gaan praten. Soms is het nodig om iets te doen wat niet bij je past. Ik heb zielsmedelijden met het meisje, maar eerlijk gezegd ook met de moeder
Goed, we dwalen volkomen af.

Dit is wat ik ga doen. Ik bel het AMK voor advies, zonder meteen naam en adres te noemen. Ik stuur dus niks meteen op haar dak.

Afhankelijk van het advies dat ik krijg zal ik mijn plan gaan trekken.

Als daaruit komt dat ik met de buurvrouw moet gaan praten, zal ik daar wel eerst over na moeten denken over hoe dit aan te pakken en eventueel daar weer advies over inwinnen. Iemand zomaar confronteren met wat "de buren horen" zou ook een averechtse werking kunnen hebben. Het vereist enige tact. Ik heb zat tact, alleen heb ik nooit eerder met deze situatie te maken gehad, dus daar heb ik dan inderdaad wel wat tips voor nodig van een professional, voordat ik de zaak alleen maar erger maak als "bemoeiallerige buurvrouw".

En daarnaast: ik wil niet teveel in haar problemen betrokken worden, zo eerlijk mag ik toch wel zijn?

ik wil alleen maar dat haar kind het beter krijgt en dat zij als moeder ergens mee wordt geholpen.

Dit lijkt me voorlopig even het beste.
quote:Mopsie41 schreef op 23 juli 2011 @ 12:58:

[...]

op zich zou je gelijk kunnen hebben, ware het niet, dat ik niet zit te wachten om de problemen in huis te halen. Ik heb zelf al genoeg aan mijn hoofd. Dan ga ik van haar probleem, mijn probleem maken en dat is niet de bedoeling. Daarnaast heb ik verder nooit contact met haar, dus ineens de banden aanhalen vind ik ook een beetje raar. Ik heb al eens in het verleden geprobeerd een huis-tuin-en-keuken gesprekje aan te knopen, maar dat kapte ze af.

Ik kan de problemen die zij heeft niet wegnemen, daar heeft ze professionele hulp bij nodig. Daarom ben ik wél voor het advies inwinnen bij een deskundige instantie.

Je zou ook eens een ander helpen .

Het is tegenwoordig alleen maar ikke ikke en de rest kan stikke.

Hoezo zou alleen professionele hulp kunnen helpen.

Als moeder het niet meer aankan zou je juist heel erg gebaat zijn bij een buurvrouw die eens wil opassen zodat ze er even tussen uit kan of waar ze haar verhaal kwijt kan zonder dat er meteen een oordeel wordt geveld.

Verder helemaal eens met fashion victim.
quote:sugarmiss schreef op 23 juli 2011 @ 14:19:

[...]

Je zou ook eens een ander helpen .

Het is tegenwoordig alleen maar ikke ikke en de rest kan stikke.

Neem jij dan even mijn werk, mijn gehandicapte moeder, hulpbehoevende stiefvader en schoonmoeder over? Neem je mijn stiefzoon dan ook effe over? En mijn huishouden?

Mens, ik zit niet de hele dag op mn luie reet hoor. als ik op de kinderen van overspannen moeders zou willen passen, was ik wel een oppascentrale begonnen.

Hoezo zou alleen professionele hulp kunnen helpen.

Als moeder het niet meer aankan zou je juist heel erg gebaat zijn bij een buurvrouw die eens wil opassen zodat ze er even tussen uit kan of waar ze haar verhaal kwijt kan zonder dat er meteen een oordeel wordt geveld.

Verder helemaal eens met fashion victim.
Ik zou me niet zo snel met andermans zaken bemoeien en meteen instanties inschakelen, al helemaal niet als je het zo druk hebt zoals je hierboven aangeeft.

Soms in hele asociale gezinnen wordt er op deze manier met de kinderen omgegaan, heb dit van dichtbij wel eens gezien, en op andere momenten knuffelen ze die kinderen dan toch wel en zie je dat er toch wel houden van is. Maar dit hoor/zie jij niet.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, integendeel, zelf probeer ik mijn zoontje heel positief op te voeden en te stimuleren en wij schreeuwen nooit in huis, maar dat doet niet iedereen, in veel gezinnen is er ruzie tussen de partners in het bijzijn van kinderen of zelfs dus geschreeuw tegen de kinderen zoals je hier post. Als het echt heel erg uit de hand loopt zal de school/opvang dan niet aan de bel trekken..?? Die observeren zo'n kidn toch de hele dag lijkt mij..
quote:Mopsie41 schreef op 23 juli 2011 @ 14:18:

Goed, we dwalen volkomen af.

Dit is wat ik ga doen. Ik bel het AMK voor advies, zonder meteen naam en adres te noemen. Ik stuur dus niks meteen op haar dak.

Afhankelijk van het advies dat ik krijg zal ik mijn plan gaan trekken.

Als daaruit komt dat ik met de buurvrouw moet gaan praten, zal ik daar wel eerst over na moeten denken over hoe dit aan te pakken en eventueel daar weer advies over inwinnen. Iemand zomaar confronteren met wat "de buren horen" zou ook een averechtse werking kunnen hebben. Het vereist enige tact. Ik heb zat tact, alleen heb ik nooit eerder met deze situatie te maken gehad, dus daar heb ik dan inderdaad wel wat tips voor nodig van een professional, voordat ik de zaak alleen maar erger maak als "bemoeiallerige buurvrouw".

En daarnaast: ik wil niet teveel in haar problemen betrokken worden, zo eerlijk mag ik toch wel zijn?

ik wil alleen maar dat haar kind het beter krijgt en dat zij als moeder ergens mee wordt geholpen.

Dit lijkt me voorlopig even het beste.oh ik lees dit nu pas, nou advies vragen kan altijd toch? Succes!
Succes Mopsie
quote:minnieme schreef op 23 juli 2011 @ 14:31:

Ik zou me niet zo snel met andermans zaken bemoeien en meteen instanties inschakelen, al helemaal niet als je het zo druk hebt zoals je hierboven aangeeft.

Soms in hele asociale gezinnen wordt er op deze manier met de kinderen omgegaan, heb dit van dichtbij wel eens gezien, en op andere momenten knuffelen ze die kinderen dan toch wel en zie je dat er toch wel houden van is. Maar dit hoor/zie jij niet.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, integendeel, zelf probeer ik mijn zoontje heel positief op te voeden en te stimuleren en wij schreeuwen nooit in huis, maar dat doet niet iedereen, in veel gezinnen is er ruzie tussen de partners in het bijzijn van kinderen of zelfs dus geschreeuw tegen de kinderen zoals je hier post. Als het echt heel erg uit de hand loopt zal de school/opvang dan niet aan de bel trekken..?? Die observeren zo'n kidn toch de hele dag lijkt mij.. en jij kunt op basis van de postings van TO bepalen dat dit een asogezin is? Knap hoor

Weet je, als iedereen maar wacht op dat een ander iets doet, gebeurt er dus niks. Uit ervaringen uit het verleden is zelfs gebleken dat mensen toekijken hoe iemand verdrinkt, omdat iedereen naar elkaar kijkt wie er ingrijpt.

Mopsie, als het voor jou de goede manier is, dan is dat zo
Jah fashionvictim, Je gaat meteen je buurvrouw benaderen met he ik heb het idee dat jij je kind mishandeld :S lekker subtiel..Als je aan de buuf vraagt is hoorde de kleine huilen ze is wel lastig he de laatste tijd.. denk je dat ze dan ineens zegt jaa joh maar ik scheld wel ff dan houd ze zich stil..? tuurlijk niet!
quote:minnieme schreef op 23 juli 2011 @ 14:31:

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, integendeel, zelf probeer ik mijn zoontje heel positief op te voeden en te stimuleren en wij schreeuwen nooit in huis, maar dat doet niet iedereen, in veel gezinnen is er ruzie tussen de partners in het bijzijn van kinderen of zelfs dus geschreeuw tegen de kinderen zoals je hier post. Als het echt heel erg uit de hand loopt zal de school/opvang dan niet aan de bel trekken..?? Die observeren zo'n kidn toch de hele dag lijkt mij..

Ik vind het ook heel moeilijk om een beslissing te nemen: wel/niet iets doen. Vandaar ook deze topic.

ik neem aan dat ze wel van haar kind houdt, maar ze kan het kindje niet aan. Wat ik zorgwekkend vind, is dat het vrijwel dagelijks gebeurt, dat er met dingen gegooid wordt, dat haar stem helemaal hysterisch overslaat als ze tegen het kind schreeuwt. Komt bij mij over dat ze op het randje zit. Van de week huilde het kind dat ze "auw" had, maar de moeder stond alleen maar te schreeuwen wat voor een vervelend rotkind het is......

Ik vind dat niet normaal meer. En ik weet niet in hoeverre opvang dit zal opvallen.
Lijkt me de juiste weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven