toespraak begrafenis
zondag 24 juli 2011 om 22:22
Goedenavond!
Ik zit met een lastige kwestie. Mijn vader is deze week overleden en dinsdag is de uitvaart. Ik had al 2 jaar geen contact met hem, en daarvoor was de relatie ook al niet goed.
Nu is het zo dat hij helemaal niks had geregeld voor nabestaanden, en ik als enige erfgenaam al zit met een schuld van rond de 5000 euro door de uitvaartkosten die ook betaald moeten worden, en dan vergeten we de rest van de schulden nog even.
We hebben muziek uitgezocht, kist gekozen, kaarten gestuurd, condoleance geregeld.. Maar nu nog een kleine toespraak voor de dienst zelf. Ik heb al een gedicht gevonden dat aansluit op hoe hij was, maar wil zelf ook nog wat zeggen. Vind het alleen ontzettend moeilijk om nu nog iets vriendelijks te zeggen. Vond het al een slappe zak, maar nu nog ff meer!!
Hebben jullie tips om nog een fatsoenlijke speech in elkaar te zetten? Bedankt alvast!
Ik zit met een lastige kwestie. Mijn vader is deze week overleden en dinsdag is de uitvaart. Ik had al 2 jaar geen contact met hem, en daarvoor was de relatie ook al niet goed.
Nu is het zo dat hij helemaal niks had geregeld voor nabestaanden, en ik als enige erfgenaam al zit met een schuld van rond de 5000 euro door de uitvaartkosten die ook betaald moeten worden, en dan vergeten we de rest van de schulden nog even.
We hebben muziek uitgezocht, kist gekozen, kaarten gestuurd, condoleance geregeld.. Maar nu nog een kleine toespraak voor de dienst zelf. Ik heb al een gedicht gevonden dat aansluit op hoe hij was, maar wil zelf ook nog wat zeggen. Vind het alleen ontzettend moeilijk om nu nog iets vriendelijks te zeggen. Vond het al een slappe zak, maar nu nog ff meer!!
Hebben jullie tips om nog een fatsoenlijke speech in elkaar te zetten? Bedankt alvast!
zondag 24 juli 2011 om 22:27
http://www.uitvaartinfoth ... sprekersentoespraken.html
Geen idee of je hier iets mee kunt.
Geen idee of je hier iets mee kunt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 24 juli 2011 om 22:27
Anders is het 3 nummers, klaar.
Had t idee van 1e nummer luisteren, welkom heten, 2e nummer, toespraakje, 3e nummer, naar begraafplaats.
Meer zal het niet worden, hij had ook zeer weinig vrienden en wil het toch nog wat laten zijn. Ben er ook te trots voor om m met 3 nummers onder de grond te gooien. Dan kan ik iig wel zeggen dat ik het fatsoenlijk gedaan heb.
Had t idee van 1e nummer luisteren, welkom heten, 2e nummer, toespraakje, 3e nummer, naar begraafplaats.
Meer zal het niet worden, hij had ook zeer weinig vrienden en wil het toch nog wat laten zijn. Ben er ook te trots voor om m met 3 nummers onder de grond te gooien. Dan kan ik iig wel zeggen dat ik het fatsoenlijk gedaan heb.
zondag 24 juli 2011 om 22:28
Tip: Geen speech?!
Waarom zou je dat willen?
Om het persoonlijker te maken?
Omdat het zo hoort?
Dat heeft toch geen zin?
Voor wie wil je dit eigenlijk doen?
Ik vind dat je, wanneer je een speech houdt op een begrafenis of crematie, dat je dat doen om de overledene een laatste eer te bewijzen...
Heb je die behoefte nog wel?
Waarom zou je dat willen?
Om het persoonlijker te maken?
Omdat het zo hoort?
Dat heeft toch geen zin?
Voor wie wil je dit eigenlijk doen?
Ik vind dat je, wanneer je een speech houdt op een begrafenis of crematie, dat je dat doen om de overledene een laatste eer te bewijzen...
Heb je die behoefte nog wel?
zondag 24 juli 2011 om 22:28
Mimi, gecondoleerd met het verlies van je vader, en balen dat je met rompslomp wordt opgescheept waar je niet op zit te wachten.
Ook al vond je je pa een slappe zak, je kunt misschien een paar leuke dingen bedenken die je in je jeugd hebt meegemaakt met hem. Kampeerweekendjes die verregend waren maar waar jullie je prima vermaakt hebben, of een sinterklaasavond. Zoek deze op in je geheugen en vertel hierover, dan heb je een goede basis.
Kun je je niets positiefs bedenken, zeg dan iets over zijn werk, of een hobby.
Succes iig!
Ook al vond je je pa een slappe zak, je kunt misschien een paar leuke dingen bedenken die je in je jeugd hebt meegemaakt met hem. Kampeerweekendjes die verregend waren maar waar jullie je prima vermaakt hebben, of een sinterklaasavond. Zoek deze op in je geheugen en vertel hierover, dan heb je een goede basis.
Succes iig!
life ain't a perfect story, write it while you live it
zondag 24 juli 2011 om 22:29
Ik zou ook de uitvaartbegeleider laten spreken. Overigens heb ik bij mijn opa gesproken, en die was in zijn laatste jaren echt geen leuke man. Ik heb dan ook een paar leuke dingen verteld van heel vroeger, maar ook gezegd dat hij de laatste jaren niet de opa was die ik graag gezien had dat hij was en dat ik hoopte dat als er een hiernamaals zou zijn, hij nu wel gelukkig zou zijn.
zondag 24 juli 2011 om 22:29
Bedankt alvast voor de retesnelle reacties!
We (ik, vriend, ooms en tantes) hebben het besproken, maar je hebt 3 maanden de tijd om die keuze te maken. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we met verkoop van spullen net genoeg bij elkaar schrapen voor de schuld en 1000 euro van de begrafenis. Blijft dat er zo uitzien dan kiezen we daarvoor.
We (ik, vriend, ooms en tantes) hebben het besproken, maar je hebt 3 maanden de tijd om die keuze te maken. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we met verkoop van spullen net genoeg bij elkaar schrapen voor de schuld en 1000 euro van de begrafenis. Blijft dat er zo uitzien dan kiezen we daarvoor.
zondag 24 juli 2011 om 22:34
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 juli 2011 @ 22:27:
Geen idee of je hier iets mee kunt.Ik heb daar al bij gekeken, maar het zijn geen formuleringen die ik normaal ook zou gebruiken. Dan klinkt het niet natuurlijk en ben ik bang heel erg arrogant over te komen(klinkt heel gek, i know).
Geen idee of je hier iets mee kunt.Ik heb daar al bij gekeken, maar het zijn geen formuleringen die ik normaal ook zou gebruiken. Dan klinkt het niet natuurlijk en ben ik bang heel erg arrogant over te komen(klinkt heel gek, i know).
zondag 24 juli 2011 om 22:37
zondag 24 juli 2011 om 22:50
MiMi,
allereerst gecondoleerd.
Ik begrijp dat je wilt kunnen zeggen dat je het fatsoenlijk heb gedaan door middel van het houden van een toespraak,
maar meis je heb al voor zoveel dingen je best gedaan.(muziek,de kist,kaartjes en de condoleance)
Dat is op zichzelf toch al heel mooi?(en fatsoenlijk gedaan?)
Daar kun je trots op zijn!
Je moet doen wat jou het beste lijkt,
en als dat een toespraak is,dan is dat een toespraak.
Ik wens je veel succes daarmee,want ik vond het super moeilijk om te bedenken wat ik op dat moment zou zeggen.
(Ik had helemaal niks op papier,ik viel die week blanco,zelfs toen ik er al stond en iedereen mij aankeek.En toen kwam het ineens allemaal uit het niets,mijn hart nam het gewoon over.)
Mimi,heel veel succes en sterkte!
allereerst gecondoleerd.
Ik begrijp dat je wilt kunnen zeggen dat je het fatsoenlijk heb gedaan door middel van het houden van een toespraak,
maar meis je heb al voor zoveel dingen je best gedaan.(muziek,de kist,kaartjes en de condoleance)
Dat is op zichzelf toch al heel mooi?(en fatsoenlijk gedaan?)
Daar kun je trots op zijn!
Je moet doen wat jou het beste lijkt,
en als dat een toespraak is,dan is dat een toespraak.
Ik wens je veel succes daarmee,want ik vond het super moeilijk om te bedenken wat ik op dat moment zou zeggen.
(Ik had helemaal niks op papier,ik viel die week blanco,zelfs toen ik er al stond en iedereen mij aankeek.En toen kwam het ineens allemaal uit het niets,mijn hart nam het gewoon over.)
Mimi,heel veel succes en sterkte!
zondag 24 juli 2011 om 22:51
Neutraal gedicht
Mensen gaan dood
dat hoort bij het leven
Dat weet klein en groot
Het gebeurt.....heel even
Maar wat moeten wij zeggen?
Onze moeder/vader is dood.
En dat herinnert men zich het hele leven
http://www.rouwgedichten. ... rouwgedicht=354&titel=Wat moeten we zeggen?
Mensen gaan dood
dat hoort bij het leven
Dat weet klein en groot
Het gebeurt.....heel even
Maar wat moeten wij zeggen?
Onze moeder/vader is dood.
En dat herinnert men zich het hele leven
http://www.rouwgedichten. ... rouwgedicht=354&titel=Wat moeten we zeggen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 24 juli 2011 om 22:56
Mn vader had een bootje en dacht daarom hieraan.
De laatste reis
Een koele bries, de wind steekt op,
wie meert er bij mij aan?
Hijs het anker, trossen los,
het is nu tijd om te gaan.
Niemand weet hoelang het duurt
en waar het einde is.
De grote vaart, een laatste groet,
de stilte, het gemis.
Het schip vertrekt, de vlag in top,
niemand zegt een woord.
Wij roepen nog, je hoort het niet,
de wind die draagt het voort.
Steeds kleiner lijk je op die zee,
er is geen weg meer terug.
Veel wilden wij je nog zeggen,
al was het maar eventjes vlug.
Wij turen naar de horizon,
wij zijn geheel alleen.
Het dringt nu langzaam tot ons door,
een traan valt in de zee.
Jouw laatste reis, ver weg van hier,
wij mochten niet met je mee.
De horizon houdt daar niet op,
we zien je alleen niet meer.
In ons hart leef je nu nog voort,
die pijn, het doet zo'n zeer.
Wij zullen vertellen wie je was,
je karakter en je aard.
.....is niet meer,
pa, we wensen je "behouden vaart".
Weet niet hoe jullie m opvatten, maar ik vond deze ook neutraal.
De laatste reis
Een koele bries, de wind steekt op,
wie meert er bij mij aan?
Hijs het anker, trossen los,
het is nu tijd om te gaan.
Niemand weet hoelang het duurt
en waar het einde is.
De grote vaart, een laatste groet,
de stilte, het gemis.
Het schip vertrekt, de vlag in top,
niemand zegt een woord.
Wij roepen nog, je hoort het niet,
de wind die draagt het voort.
Steeds kleiner lijk je op die zee,
er is geen weg meer terug.
Veel wilden wij je nog zeggen,
al was het maar eventjes vlug.
Wij turen naar de horizon,
wij zijn geheel alleen.
Het dringt nu langzaam tot ons door,
een traan valt in de zee.
Jouw laatste reis, ver weg van hier,
wij mochten niet met je mee.
De horizon houdt daar niet op,
we zien je alleen niet meer.
In ons hart leef je nu nog voort,
die pijn, het doet zo'n zeer.
Wij zullen vertellen wie je was,
je karakter en je aard.
.....is niet meer,
pa, we wensen je "behouden vaart".
Weet niet hoe jullie m opvatten, maar ik vond deze ook neutraal.
zondag 24 juli 2011 om 22:58
zondag 24 juli 2011 om 22:58
quote:designed schreef op 24 juli 2011 @ 22:28:
Dat is waar ik inderdaad ook aan zat te denken. De dingen die hij deed, en wat hem blij maakte waarbij ik mezelf en mijn gevoel hierbij helemaal buiten beschouwing laat. Helaas is mijn gevoel momenteel niet zo neutraal:S
Dat is waar ik inderdaad ook aan zat te denken. De dingen die hij deed, en wat hem blij maakte waarbij ik mezelf en mijn gevoel hierbij helemaal buiten beschouwing laat. Helaas is mijn gevoel momenteel niet zo neutraal:S